simpele server/datacenter build

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik heb t idee om zelf een server voor o.a. minecraft te maken. ik heb zelf al ervaring met een eigen build maken. maar ik heb nog nooit zelf een server gebouwd. ik vraag dus om advies, of dingen goedkoper kunnen, zoals de cpu of de voeding, ik heb zelf ervaren dat een minecraft server bijna geen cpu nodig heeft, maar wel veel RAM, ik maak deze server ook voor opslag van films thuis. dus ik draai er een gecrackte windows 7 ultimate x4 op, die ook op mn eigen pc zit :). scheelt weer een hoop geld. ik maak de case zelf, gebruik een plaat van een oude case waar je het mobo op kunt zetten.

CPU: AMD Athlon II X2 250
mobo: ASUS M4A78LT-M LE (uATX)
RAM: 8 gb Gskill dual channel, 1333mhz
gpu: HD3000 intregrated
PCU: Sharkoon Rush Power SHA-R400M 400 Watt, ATX 2.03, EPS, ATX12V 2.3
fans: 2x scyte gentle typhoon, 85 m³/h, 21 dB(A)
HDD: 2x Samsung HD502HJ 500 GB, 8,9 / 7200rpm

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Dat van Windows 7 heb ik even niet gehoord ;)
Maar waarom geen case en die voeding zou ik van een goed merk nemen, zeker als hij 24/7 aanstaat.
Voor de rest, wat goedkoper kan ? Heb je zelf al rondgekeken, volgens mij kan het niet veel goedkoper dan dit tenzij je met een Atom aan de gang gaat (wat mij slimmer lijkt overigens).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:45
Server?

je hebt het over huis-tuin-keuken spul met windows 7 voor een datacenter??

Bij mij is een server een betrouwbaar, zoveel mogelijk dubbel uitgevoerd systeem op een betrouwbaar OS zoals windows server (of wat ik persoonlijk nog beter vind, Linux of vmware ESX)

Dit klinkt mij meer als een thuisservertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga nu even kijken of ze daar ook een intel atom cpu verkopen en anders kan ik nog een celeron proccesor instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Hij gebruikt hem voor opslag van films die die thuis kijkt. Lijkt me dat dat niet echt lukt als je hem in een datacenter hangt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
badnews.nl schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 22:38:
Server?

je hebt het over huis-tuin-keuken spul met windows 7 voor een datacenter??

Bij mij is een server een betrouwbaar, zoveel mogelijk dubbel uitgevoerd systeem op een betrouwbaar OS zoals windows server (of wat ik persoonlijk nog beter vind, Linux of vmware ESX)

Dit klinkt mij meer als een thuisservertje.
ik heb op mijn desktop thuis, met ook die samsung 500 gb hdd, en 4 gb ram, een minecraft server draaien. er zitten mensen uit canada op en die hebben nooit last van lagg, of last van chunk errors of andere problemen, de rede waarom ik deze goedkope server wil kopen is omdat die pc op mn kamer staat en als ik 24/7 wil draaien dat mn slaap verstoort, omdat je de hdd een beetje hoort. ik slaap nogal ligtjes. het enige wat ik ga veranderen is dus de proccesor, want die kan denk ik nog wel wat goedkoper, omdat een minecraft server op mn i5 maar 5% gebruikt als er 10 mensen online zitten. zal ik deze cpu houden of er een atom/celeron inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Als je er een atom inzet lijkt het me dat je sowieso ook een ander moederbord nodig hebt.
Ik heb je trouwens een DM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
crizyz schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 22:47:
Als je er een atom inzet lijkt het me dat je sowieso ook een ander moederbord nodig hebt.
Ik heb je trouwens een DM gestuurd.
snap ik, maar ze verkopen helaas geen atom's bij alternate. ze hebben wel pentiums en celeron. wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
als je een scholier/student bent kun je legaal en gratis een windows server 2008 licentie krijgen:
https://www.dreamspark.com/

Zelf draai ik hier een HP Proliant server met 2 power supplies en 8 drives in RAID 5, met tape backup (ook om mee te experimenteren, student systeembeheer). Daarop draait Backup Exec met een not for resale licentie, welke automatisch de backups van mijn thuiscomputers maakt.

Dit is misschien niet helemaal haalbaar voor jou, maar de kern blijft hetzelfde.

Jij wil een PC die:

Minecraft potjes host (gameserver)
films opslaat/streamt (NAS)
Backups

Dan is de vraag, hoe beschikbaar moet alles zijn. Ben je er tevreden mee dat je alles kwijt bent als je hardeschijf sterft, of dat je minecraft server down gaat als de voeding het begeeft? Dat zijn toch design onderwerpen om te overwegen.

Qua CPU zit je wmb goed, databackup vereist niet veel rekenkracht, Minecraft ook niet, en het streamen van films ook niet (tenzij je per se wil transcoden omdat bijvoorbeeld je xbox niet alle formaten afspeelt).

RAM is misschien wel iets te veel, afhankelijk van hoeveel spelers je op je MC server wil hebben. Je kan ook 1 of 2 stokjes kopen, en er later wat bijprikken als je meer nodig hebt.

Schijven zijn natuurlijk wel belangrijk. Data opslag zou ik lekker op een 5400rpm 2 tb schijf doen, ik heb zelf WD20EARS, maar ook de Samsung F4EG is een goeie optie. lezen/schrijven met zo'n 100 MB/s.
Als je zekerheid wil dat je niet alles kwijt bent als je schijf ontploft kun je het beste alles in RAID1 zetten (met 2 schijven. Dit kan soms via je BIOS, maar ook via windows kan dit (dynamic disks, makkelijker te herstellen).

Hou er wel rekening mee dat je je besturingssysteem niet op je dataschijf/schijven zet, dit kilt echt je performance als je een backup maakt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
citruspers schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 22:50:
als je een scholier/student bent kun je legaal en gratis een windows server 2008 licentie krijgen:
https://www.dreamspark.com/

Zelf draai ik hier een HP Proliant server met 2 power supplies en 8 drives in RAID 5, met tape backup (ook om mee te experimenteren, student systeembeheer). Daarop draait Backup Exec met een not for resale licentie, welke automatisch de backups van mijn thuiscomputers maakt.

Dit is misschien niet helemaal haalbaar voor jou, maar de kern blijft hetzelfde.

Jij wil een PC die:

Minecraft potjes host (gameserver)
films opslaat/streamt (NAS)
Backups

Dan is de vraag, hoe beschikbaar moet alles zijn. Ben je er tevreden mee dat je alles kwijt bent als je hardeschijf sterft, of dat je minecraft server down gaat als de voeding het begeeft? Dat zijn toch design onderwerpen om te overwegen.

Qua CPU zit je wmb goed, databackup vereist niet veel rekenkracht, Minecraft ook niet, en het streamen van films ook niet (tenzij je per se wil transcoden omdat bijvoorbeeld je xbox niet alle formaten afspeelt).

RAM is misschien wel iets te veel, afhankelijk van hoeveel spelers je op je MC server wil hebben. Je kan ook 1 of 2 stokjes kopen, en er later wat bijprikken als je meer nodig hebt.

Schijven zijn natuurlijk wel belangrijk. Data opslag zou ik lekker op een 5400rpm 2 tb schijf doen, ik heb zelf WD20EARS, maar ook de Samsung F4EG is een goeie optie. lezen/schrijven met zo'n 100 MB/s.
Als je zekerheid wil dat je niet alles kwijt bent als je schijf ontploft kun je het beste alles in RAID1 zetten (met 2 schijven. Dit kan soms via je BIOS, maar ook via windows kan dit (dynamic disks, makkelijker te herstellen).

Hou er wel rekening mee dat je je besturingssysteem niet op je dataschijf/schijven zet, dit kilt echt je performance als je een backup maakt.
je zegt dus: 1 hdd voor server en windows server, en nog 1 hdd voor data
ik hoef geen films te streamen, ik kan via mn pc ook via de router met een andere pc op het netwerk bestanden delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
"1 hdd voor server en windows server, en nog 1 hdd voor data"

Minimaal, het ligt er aan hoe "fout-tolerant" je de boel wil hebben. Als je (windows) server disk crasht kun je tijdelijk niet bij je bestanden, en is ook je minecraft server uit de lucht. Ook ben je dan de minecraft map kwijt als je die niet backupt.

Zelfde verhaal voor je films/muziekstorage, als die crasht ben je al je zooi kwijt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Nee, hij zegt minimaal 2 hdd's in 1 systeem in raid 1 zodat 1 hdd kan vallen zonder dat je systeem crasht. Daarnaast moet je nog een backup van je data hebben op een andere machine of externe hdd die je aan de server hangt wanneer je een backup maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raid 1 voor het OS zou hier misschien wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:45
Als je echt leuk spul wilt voor stille 24/7 (begreep je eerst niet goed) zoekt....

Een atom is denk ik de leukste oplossing.
passive cooled, als je bij 2 harddisk blijft, is een standaard intel boardje (D525MW) voldoende (zitten maar 2 sata poorten op).
Enigste dat je hoort, zijn je (te snelle) 7200 drives. Ook hier zou ik naar 5400 toeren diskjes kijken.
Als je gigabit in huis hebt, haal je ongeveer 40mb/s max met deze drives. 7200's leveren je weinig meer winst op. Heb je 100mbit in huis, is 10mb/s toch het maximale.

Een kleine picoPSU, ongeveer 80watt, zou ruim voldoende zijn en heerlijk effectief bij lage wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
citruspers schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 22:56:
"1 hdd voor server en windows server, en nog 1 hdd voor data"

Minimaal, het ligt er aan hoe "fout-tolerant" je de boel wil hebben. Als je (windows) server disk crasht kun je tijdelijk niet bij je bestanden, en is ook je minecraft server uit de lucht. Ook ben je dan de minecraft map kwijt als je die niet backupt.

Zelfde verhaal voor je films/muziekstorage, als die crasht ben je al je zooi kwijt.
gebeurt het dan vaker dat hdd crashen? is bij mij in een half jaar nog nooit gebeurt, en dan heb ik mn pc zeker 8 uur per dag aanstaan, waarbij ie 2/3 uur zwaar word belast. ik kan ook heel makkelijk een mod instaleren op de mc server client dat ie bvb elke 5 minuten de server op de andere HDD back-upt. ik wil vooral dat ie zuinig wordt, zodat mn ouders niet gaan klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht.

Allereerst, pronken met een gecrachte windows is hier *not done*, als je het gratis wil neem je maar linux, een prima OS (zeker voor dit soort dingen beter geschrikt, imo)

Ten tweede, je hebt duidelijk de CSL beleid of een van de 3 andere stickey topics hier niet doorgelezen, ik zeg het maar even: "Welke moet ik kopen?"-topics zijn niet toegestaan, daarvoor hebben we de constructie BBG (best buy guide) bedacht om te voorkomen dat het topic word overspoeld met honderden (no offense) simpele vragen.

Dit topic gaat dus dicht. Lees het gelinkte topic hierboven en probeer het nog op de juiste plek. Zonder vermelding van eventuele gekraakte software.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.