Sony vaio FZ38M fan altijd op maximaal

Pagina: 1
Acties:

• buakaw
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:29
Ik heb een Sony vaio fz38m. Hij is een keer stuk gegaan (strepen op scherm en laagste resolutie) omdat ik de laptop op wed had staan en in slaap viel waardoor mijn dekens over de laptop kwam en overhitte.

Naar mijn gevoel kon ik deze laptop wel dumpen, aangezien een reparatie akelig duur is voor een laptop en ik verwachtte dat de videokaart kapot was.

Mijn ouders gingen op vakantie naar China en ik wist toevallig dat ze hem daar wel konden maken voor weinig.
Ze hebben hem gemaakt, voor omgerekend 45 euro. Maar 1 ding dat me opvalt is dat de fan aan de zijkant van mijn laptop op volle toeren draait zodra ik de laptop aanzet. Zelfs in slaap mode blijft hij doorblazen.

Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderd

Is dat geen laptop met 8xxx gpu?

Dan moet sony hem kosteloos repareren, ookal is het ding 10 jaar oud.

• buakaw
ja idd het is een 8400m gfx card maar ik heb hem al laten repareren door iemand uit China lol :p

alleen ik weet niet wat die mensen hebben gedaan waardoor de fan gewoon constant maximaal draait.. is gewoon echt hinderlijk

Verwijderd

Ik snap niet waarom je hem bij een of andere bakker laat repareren terwijl sony verplicht is om dat voo jou te doen.. maar dat zal wel aan mij liggen.

Zit de fan kabel wel goed? En hoe zit het met de temperaturen? koelpasta?

• buakaw
ik heb dus nooit zelf een laptop open gemaakt.. als ik bij speedfan kijk zie ik wel goede temps alleen gpu is wel erg warm (55C) idle

Normaal regelde de laptop zelf automatisch de snelheid van deze fan, maar nu staat hij gewoon constant op max, en wat ik helemaal raar vind is als die gewoon in slaap stand staat nog blaast :/

en ja, ik kwam daar dus later pas achter dat sony hem gratis repareert.
Het was mijn eigen schuld dat ik in slaap viel en dekens over de laptop lag

Verwijderd

55° is niet warm hoor, zo heet is mijn laptop nu ook met de fan uit.

Waarschijnlijk heeft die chinees de laptop niet helemaal perfect gerepareerd.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2011 23:05 ]

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-01 18:07
Klinkt dit niet gewoon als een fan-control/PWM probleem? Kijk eens even in je bios of fan-control niet staat uitgeschakeld.

Als dit het geval is laat hij de fans altijd op maximale capaciteit draaien terwijl dit niet altijd nodig is. Zoek gewoon naar iets dat lijkt op "fan control". Moederbordfabrikante geven dit meestal een specifieke naam. Een lijstje kan je hier vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 02-04-2011 23:32 ]

• buakaw
ik heb de bios al nagekeken, maar blijkbaar kan je bij sony laptops niet veel in de bios veranderen.. ik heb wel geprobeerd naar de fabrieksinstellingen te veranderen maar jammer genoeg geen resultaat. ik ben hem nu aan het formatten en alles opnieuw erop aan het zetten. hij blaast nog steeds op zn max :/

die link die je gaf op wikipedia staat sony er niet bij, en bij speedfan kan ik de fans niet versnellen of langzamer maken.

Verwijderd

Zet je hoop niet op fancontroll programma's, in verreweg de meeste laptops is alles geblokkeerd. Op mijn dell kan ik niet eens de fansnelheid uitlezen.

Het is duidelijk dat er hardwaretechnisch iets mis is omdat hij zelfs in slaapstand nog draait.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-01 18:07
buakaw schreef op zondag 03 april 2011 @ 00:07:
ik heb de bios al nagekeken, maar blijkbaar kan je bij sony laptops niet veel in de bios veranderen.. ik heb wel geprobeerd naar de fabrieksinstellingen te veranderen maar jammer genoeg geen resultaat. ik ben hem nu aan het formatten en alles opnieuw erop aan het zetten. hij blaast nog steeds op zn max :/

die link die je gaf op wikipedia staat sony er niet bij, en bij speedfan kan ik de fans niet versnellen of langzamer maken.
De BIOS settings van de meeste laptops zijn inderdaad meestal niet echt uitgebreid. Heb je de hele BIOS doorlopen? Ook advanced settings?

Sony staat trouwens niet in die lijst omdat het geen moederbordfabrikant is. Als je kan uitvinden welke mobo's Sony gebruikt in zijn laptops zal hij er waarschijnlijk wel tussenstaan.

Het kan ook nog altijd een kapotte ventilator zijn, of een teveel aan stof.

• buakaw
ja heb weet zeker dat er niks in de bios staat over fan control..

iemand enig idee hoe ik achter kom welke mobo een vaio fz38m heeft?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
staat dat niet in je bios of als je de laptop opstart?.. anders even AIDA64/everest downloaden

ja, daag.

Verwijderd

Volgens mij maakt het niet uit wie het moederbord heeft gemaakt. Sony maakt misschien geen moederborden, maar dat doet dell ook niet, en die staat wel in die lijst.

• Stay1ed
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-01 21:59
Ik heb een FZ21M, grotendeels vergelijkbaar dus. Mijn GPU (8400M) is ook een heethoofd, vaak 60 graden, terwijl ik een stand gebruik. Wat betreft het BIOS: ik kan bevestigen dat er niks qua fans in te stellen valt. Het blijft eigenlijk bij tijd, bootsequence en een wachtwoord.

Een mogelijk oorzaak is dat de kabel van de fan op een andere header zonder PWM is aangesloten. Daardoor zou ie altijd op vol vermogen draaien.
Pagina: 1