Nieuwe woning: ethernet ipv telefoonaansluiting. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Ter info: Google heeft me niet kunnen helpen, winkels ook niet.

Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwbouw woning. In deze woning zitten geen telefonie-aansluitingen meer in de muur (althans, van die 'ouderwetse' aansluitingen met zo'n stekker met vier van die punten erop). We hebben een internetverbinding met telefonie (Ziggo) en de oude situatie was als volgt: modem -> kabel naar telefoon-aansluiting in meterkast -> (4-punt)stekker in telefoon aansluiting -> vanuit (4-punt)stekker een RJ11 kabel naar de telefoon.

In de nieuwe woning zit die telefoon-aansluiting er dus niet meer, maar zijn er diverse (op het eerste gezicht) ethernetaansluitingen (RJ45). Nu schijnt het dat telefonie gewoon via die ethernetaansluiting moet gaan lopen, maar hoe kan dat? Want na wat onderzoek (en logisch nadenken) kun je natuurlijk niet een RJ11 plug in een RJ45 aansluiting stoppen.

In de meterkast is het ook vaag. Daar is een stekker met aan de ene kant RJ11 en aan de andere kant RJ45. Het lijkt de bedoeling dat de RJ11 in m'n modem moet, en dat die daarna wordt verspreid over de RJ45 aansluitingen in het huis. Dan zou ik bijna denken dat je vanuit die aansluitingen weer een RJ45 naar RJ11 kabel moet hebben die naar de telefoon gaat? Ik heb als test even de ethernetaansluiting in m'n modem en in één van de drie 'verdeelpunten' in m'n meterkast gestopt, en vervolgens in het huis een ethernetkabel in de aansluiting in de kamer gestopt en de laptop eraan gehangen. Maar ik kreeg geen internet. Ik vraag me dus af of ik wel telefonie zou hebben als ik een RJ45 naar RJ11 kabel ga gebruiken?

Bijkomend probleem is dat ik zelf die kabels kan knippen, maar nergens op internet een duidelijke tekening vindt van de volgorde van de kabeltjes. Ik ben naar een 'computerwinkel' gegaan, en zij wisten het ook niet en hingen een verhaal op over verschillende voltages (waar ik wat bang van werd). Ik kan in de aanwezige RJ45 naar RJ11 kabel ook de kleurcombinatie niet zien (ik weet niet of de witte kabeltjes wit/bruin, wit/oranje, wit/groen etc zijn). En ik vraag me dus af of het uberhaubt wel werkt op deze manier.

Hopelijk is er iemand hier bekend met een dergelijke opbouw? En hopelijk weet die persoon ook hoe je wel succesvol een aansluiting krijgt? Ik denk persoonlijk dat ik meer kennis heb dan een medewerker van bijvoorbeeld een Dixons, en de 'computerwinkel' stelde ook teleur. Ook Google heeft geen antwoord dus ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Hieronder nog twee foto's ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://www.pietbuijsman.nl/dump/meterkast.jpg
Zie dat zwarte kastje. De aansluiting rechts is RJ45 en aan het andere uiteinde RJ11/ Oorspronkelijk zat die RJ11 in dat witte KPN kastje, maar we hebben geen KPN maar Ziggo. Die drie andere kabels in het zwarte kastje worden verspreid over 3 (op het eerste gezicht) ethernetaansluitingen. Dus hoe krijg ik die/een RJ11 in m'n telefoon?

Afbeeldingslocatie: http://www.pietbuijsman.nl/dump/kamer.jpg
Dit is één van de aansluitingen in de woonkamer.

Edit:
Ik heb nu gewoon een lange RJ11 kabel rechtstreekt in m'n telefoon gedaan zonder de aansluitingen in de woning te gebruiken. Maar nu loopt er dus zo'n lange kabel door de gang/kamer en dat is ook niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Virax op 02-04-2011 21:06 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Zo te zien heb je een glasvezel aansluiting in je meterkast (kpn kastje). blijkbaar niet.
Het ziggo modem zie ik in de foto's niet terug.. en is dus ook niet aangsloten op de kabels die je laat zien. Je zal vanaf je meterkast een kabel moeten aansluiten van je modem naar de kamer waar je telefonie wilt.

Dat er nu rj45 zit is leuk... maar die zit aangesloten op dat kpn kastje. Je hebt geen kpn.. dus het werkt niet.
Waarom zijn die rj45 kastjes afgemonteerd? Als je geen glazvezel hebt afgenomen heb je er weinig aan.
De boel correct aansluiten (dus aan je ziggo modem ipv het kpn kastje) is het eerste wat je moet doen.

[ Voor 146% gewijzigd door job op 02-04-2011 21:26 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Virax schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:03:
Nu schijnt het dat telefonie gewoon via die ethernetaansluiting moet gaan lopen, maar hoe kan dat?
Je telefoon gebruikt 2 aders. Die UTP kabels hebben 4 paren van 2 aders. Je kunt een aderpaar van zo'n UTP kabel prima gebruiken om je telefoon op aan te sluiten. Je kan dus zelfs 4 telefoons op 1 UTP kabel aansluiten. Mits je aan beide zijden de nodige aansluitingen hebt zitten of de zaak aan elkaar knoopt.

Dus neem de blauwe en de rode dropveter van je telefoon, sluit die aan op een ander paar van een UTP kabel met zo'n mooie RJ45 stekker, en doe aan de andere zijde van de kabel het omgekeerde naar je modem toe :)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Virax schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:03:
Want na wat onderzoek (en logisch nadenken) kun je natuurlijk niet een RJ11 plug in een RJ45 aansluiting stoppen.
Dat past anders prima. Probeer maar uit. Je moet er niet aan trekken, dan schiet 'ie los, dat is het nadeel.

Het leuke van RJ45-bekabeling is dat 'gewone' telefonie ook werkt. Knijp een kabeltje waarbij je de middelste twee pennen (3 en 4 dus) van je RJ11 verbind met de middelste twee (4 en 5) van een RJ45-connector. Eentje maak je kort, tussen de telefonieaansluiting van je ziggo-modem en de RJ45-socket in de meterkast, en de ander lang genoeg om je telefoon te verbindingen met het andere socket.

Zo simpel is het.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Precies gewoon een kwestie van kleuren matchen.

Helaas is het verhaal uit de topicstart enigszins warrig en foto's niet geannoteerd om gedetailleerd een uitleg te geven. Ik zou van een Ziggomodem namelijk gewoon een RJ11 aansluiting verwachten bijvoorbeeld en heb een vermoeden dat ergens in de beschrijving een fout schuilt.

• Virax
@job
Naar mijn weten is er geen glasvezel. Het ziggo-modem vond ik niet relevant, maar ter verduidelijking: De RJ11 plug die in het KPN-kastje zit, had ik aangesloten op de telefonie-aansluiting van mijn Ziggo-modem. (in mijn visie wordt dat telefoonsignaal dan verdeeld over de drie kabels (die weer leiden naar drie ethernetaansluitingen) in het huis. Maar hoe krijg je die ethernetaansluitingen (RJ45) dan weer in die RJ11 van de telefoon? En werkt dat uberhaubt wel op die manier?

@blorgg
Ik heb genoeg UTP kabels en RJ45/RJ11 connectors. Ik zou dus best een uiteinde van de UTP-kabel willen afknippen om daar een RJ11 stekker op te zetten. Maar welke kleuren (en welke volgorde) moet ik daarvoor gebruiken (oranje? oranje/wit? blauw? blauw/wit? groen? groen/wit? bruin? bruin/wit?)? En gaat telefonie wel werken als ik die kabel dan in de aansluiting van foto 2 (RJ45) en in m'n telefoon (RJ11) stop?

Thnx voor de snelle reacties op deze zaterdagavond trouwens :)

Edit:
@Rukapul
Het is inderdaad een warrig verhaal, omdat ik normaal gesproken wel aardig wat kennis heb van ethernet/internet maar het hier echt even helemaal kwijt ben. Als jullie meer info willen over hoe en wat, of andere foto's dan post ik dit graag!

[ Voor 15% gewijzigd door Virax op 02-04-2011 21:23 ]

Verwijderd

Boel open schroeven en kijken hoe het bedraad is?

Of met een kabel tester achterhalen hoe de boel bedraad is (< 3 euro) Zoiezo handig om te weten welk draadje waar naar toe gaat.

Kennelijk zijn die kabels gelegd rekening houdend met 'de toekomst', het zou me niks verrassen als het gepatched is als UTP.

Dat zwarte kastje in de meterkast is waarschijnlijk geen hub/switch (gezien het ding passief is) - probeer eens 1 van de kabels die naar de PVC buizen gaat in het Ziggo modem te steken en ga vervolgens met je laptop ieder aansluitpunt in je huis af.

• job

job

Virax schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:20:
@job
Naar mijn weten is er geen glasvezel. Het ziggo-modem vond ik niet relevant, maar ter verduidelijking: De RJ11 plug die in het KPN-kastje zit, had ik aangesloten op de telefonie-aansluiting van mijn Ziggo-modem. (in mijn visie wordt dat telefoonsignaal dan verdeeld over de drie kabels (die weer leiden naar drie ethernetaansluitingen) in het huis. Maar hoe krijg je die ethernetaansluitingen (RJ45) dan weer in die RJ11 van de telefoon? En werkt dat uberhaubt wel op die manier?
:)
Ik vind het raar isra punt.. dus ging uit van glasvezel. Als dat het niet is.. dan geen punt. Wellicht heeft kpn weer besloten om andere isra's te gebruiken.
Maar waarom is het ziggo modem niet relevant? Je hebt toch geen kpn zeg je? Dan bel je dus via ziggo en is het ziggo modem wel relevant. Op je foto heb je het aangesloten op kpn.. dus het is nogal een onzinnige foto.
Nuttige foto's zouden een closeup van dat zwarte kastje zijn.. en de beadering van die rj11 kabel.

En hoe je van rj11 naar rj45 gaat?
Gewoon aan beide kanten de kabels hetzelfde aansluiten.
Of je nou aan beide kanten alleen de 2 draden in het midden doet, of uiterst rechts maakt niet uit. Zolang je maar aan beide zijden exact het zelfde doet. Kijk desnoods naar die rj11 kabel.. je moet uit zien te vinden op welke aders het signaal staat. Desnoods maak je meerdere kabels om te alles uit te sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 02-04-2011 21:26 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-02 17:32
Kan ook ISDN zijn... dat gaat allemaal met RJ45. Gewoon de middelste 2 aders gebruiken, en voila, je kan er je gewone telefoonmeuk op aansluiten :)

[ Voor 50% gewijzigd door maarud op 02-04-2011 21:23 ]

Verwijderd

Faal op helpdesk vraag 1: Heeft het ooit gewerkt?

Voor hetzelfde geld is de bedrading verprutst en is draadje 1 van zo'n RJ45 kabel aangesloten op punt 6 van de patch poort.

Daarom kabeltester kopen om makkelijk te checken dat de boel goed bedraad is en wat waar naar toe gaat.

Als het als ISDN bekabeld is, zou analoge telefonie nog wel moeten werken, maar ethernet daar overheen pompen gaat niet lukken.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:37:
Als het als ISDN bekabeld is, zou analoge telefonie nog wel moeten werken, maar ethernet daar overheen pompen gaat niet lukken.
Het gaat prima, als je van knutselen houdt zelfs tegelijkertijd, al valt dat wel buiten de specs. Ethernet gebruikt pennen 1, 2, 3 en 6, en ISDN 4 en 5. 7 en 8 zijn dan te misbruiken voor 'POE'. Ooit gebruikt in een kantoor met te weinig wallsockets. Telefoon, voeding voor de telefoon en ethernet, allemaal over 'standaard' bekabeling, met twee adaptertjes.

TS: kleuren maken niet uit voor analoge telefonie. Het gaat enkel om de pen-nummers. Vergeet niet dat RJ11 6 contacten heeft, hoewel er vaak maar 4 contacten gemonteerd zijn. Telefonie volgens Ma Bell gebruikt officieel rood en groen, telefonie volgens KPN gebruikt rood en blauw.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Virax
@bume
De RJ11 aansluiting past wel omdat deze kleiner is dan de RJ45, maar ik dacht dat dit niet de bedoeling was en dat het zelfs defecten kan veroorzaken? Ik heb als test gewoon een RJ11 kabel in de kameraansluiting gestopt en in m'n telefoon. Helaas kan ik niet bellen en als ik naar het nummer bel krijg ik een in gesprekstoon (normaal krijg je te horen dat het nummer op dit moment niet bereikbaar/is uitgeschakeld)

@fridgeman
Zie onderstaande tekening, hopelijk is dat duidelijker. Ik heb dus de UTP kabel in het Ziggo modem gedaan, en het andere uiteinde in één van de aansluitingen aan de onderkant van het zwarte kastje. Vervolgens ben ik alle aansluitingen in het huis langsgelopen met laptop+kabel, maar ik kreeg geen signaal. Ook het lampje van de modem (dat er een apparaat verbonden was) brandde geen enkele keer.

@job
Je hebt gelijk, ziggo modem is wel relevant. Heb nu een tekening gemaakt, zie onder.

Afbeeldingslocatie: http://www.pietbuijsman.nl/dump/schema.jpg

Ik zou dus denken dat die RJ11/45 kabel met de RJ45 kant in het zwarte kastje moet, en met de RJ11 kant in het modem. Maar hoe ik dan m'n telefoon met RJ11 aansluiting contact laat maken met één van de drie RJ45 ingangen is me een raadsel.

Hieronder ook nog even wat highres foto's.
RJ45/RJ11 kabel
RJ45/RJ11 kabel in geheel
Zwarte kastje (sorry voor de donkere foto). Heb even niets beters.

Ik zie in jullie reactie dat je heel makkelijk zelf zo'n RJ45 naar RJ11 kabel kunt maken omdat die RJ11 maar twee contacten nodig heeft. Bij de RJ11/45 kabel die er nu al hangt, zie ik dat de RJ11 kant veel meer contacten gebruikt (zie RJ45/RJ11 kabel)

[ Voor 17% gewijzigd door Virax op 03-04-2011 14:05 ]

• Freee!!
  • Laatst online: 24-02 14:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Virax schreef op zondag 03 april 2011 @ 11:38:

Hieronder ook nog even wat highres foto's.
RJ45/RJ11 kabel
RJ45/RJ11 kabel in geheel
Zwarte kastje (sorry voor de donkere foto). Heb even niets beters.

Ik zie in jullie reactie dat je heel makkelijk zelf zo'n RJ45 naar RJ11 kabel kunt maken omdat die RJ11 maar twee contacten nodig heeft. Bij de RJ11/45 kabel die er nu al hangt, zie ik dat de RJ11 kant veel meer contacten gebruikt (zie RJ45/RJ11 kabel)
Die linkjes doen het niet, daarnaast zou ik ze tussen img-tags gezet hebben in plaats van url-tags. En de URL voor de derde (zwarte kastje) is dezelfde ald voor de eerste, lijkt me ook niet te kloppen.

EDIT:
Correcte URL's tonen:
http://www.pietbuijsman.nl/dump/foto1.JPG
http://www.pietbuijsman.nl/dump/foto2.JPG
http://www.pietbuijsman.nl/dump/foto3.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door Freee!! op 03-04-2011 11:57 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Rukapul
Je foto's werken niet.

Daarnaast moet je echt even helemaal bij het begin beginnen:
• werkt het netwerk wanneer je een PC direct aan het Ziggo modem aansluit?
• werkt het netwerk wanneer je het Ziggo modem doorlust naar het 'zwarte kastje' en een PC direct erop aansluit?
• wat is het 'zwarte kastje'? (Voor 'gewone' telefonie ga je het in elk geval niet nodig hebben.)
• werkt de telefoon wanneer je een telefoon direct aan het Ziggo modem aansluit?
• werken de wall outlets als je ze direct (een voor een!) aansluit op het Ziggo modem? Hiermee test je de kabels en de patch punten. Dit doe je door elke kabel (die nu het 'zwarte doosje' ingaan) een voor een direct op het Ziggo modem aan te sluiten en vervolgens met een PC alle patch punten af te lopen.
• ...

Telefonie hier werkend krijgen is heel eenvoudig waarschijnlijk, maar het verdient de aanbeveling eerst de huidige situatie volledig in kaart te brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 03-04-2011 12:06 ]

• Freee!!

Freee!!

Hij heeft de URL's met kleine letters geplaatst terwijl de namen allemaal op ".JPG" eindigen :(

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

ReLight

echo("What Now ? !")

Stom idee: Waarom vraag je de vorige eigenaar niet hoe het zit?

Het 'zwarte doosje' is wel het interesante onderdeel. Want hoe is die verdeling ? En kan je die ook voor internet gebruiken?

Ik zie aan de foto's alleen dat het doosje 3 kabels heeft die naar plekken in huis gaan. En dan de 1-telefoon aansluiting.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Rukapul
Dat zwarte doosje roept inderdaad vragen op. Kandidaten zijn iets voor ISDN of een ethernetswitch, maar voor beide kan ik goede argumenten bedenken waarom het het niet is. Ik hoop voor topicstarter dat de kabels in elk geval cat5(e) is met standaard UTP stekkers. Voorlopig zou ik het doosje in elk geval vergeten.

Verwijderd

Helaas kan ik niet bellen en als ik naar het nummer bel krijg ik een in gesprekstoon (normaal krijg je te horen dat het nummer op dit moment niet bereikbaar/is uitgeschakeld)
Een in gesprek toon? Krijg je een kiestoon zodra je de hoorn oppakt? En gaan er dan lampjes op het Ziggo modem branden/knipperen?

Voor hetzelfde ligt het probleem aan Ziggo en niet aan de interne bedrading.

Wat als je met je mobiel naar het Ziggo telefoonnummer belt? gaan er dan lampjes branden/knipperen op het modem? gaat de telefoon over?

Sluit eens een telefoontoestel direct aan op het Ziggo modem en kijk wat er dan gebeurt.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2011 12:53 ]

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Jongens hij heeft een nieuwbouwhuis :P

Het is simpel te fixen?

Heb je al getest met die RJ45 -> RJ11 kabel? Volgens mij als je met wall sockets werkt heb je er 2 nodig..

(Ziggo modem VOIP aansluiting RJ11 -> RJ45 -> Zwarte kastje -> Socket -> RJ45 -> RJ11 -> Telefoon?)

Lijkt mij best simpel, knijp gewoon de huidige kabel die je hebt gehad na, ik vind het trouwens wel tof.. Je zou ook natuurlijk gewoon VOIP kunnen aanbrengen in huis dan heb je het probleem niet :+

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 14:40
Ik snap niet wat dat zwarte kastje in je meterkast is. Een ethernetaansluiting kun je niet zomaar in 3 splitsen.

(Wild guess) het ding lijkt puur voor analoge telefoon bedoeld. Als degene die dit geinstalleerd heeft alle kleuren mooi heeft laten matchen zou je verwachten dat als je aan beide kanten dezelfde aders gebruikt het zou moeten werken. Welke 2 aders je gebruikt maakt verder niet uit als het maar aan beide kanten hetzelfde is. Het kan natuurlijk ook zijn dat er slechts 1 aderpaar juist is "doorgepatched" via dat ding: in dat geval zou ik eens goed kijken welke kleur de 2 middelste adres in die RJ11 stekker zitten van die voorgemaakte RJ11-RJ45 kabel. Dat zijn dan de juiste.

Een gesprekstoon kan overigens duiden op kortsluiting in de 2 aders van de telefoonbekabeling.

Dit is vrij lastig om over een forum of in een winkel uit te leggen dus ik begrijp het zeker als je hier niet helemaal uit komt.

[ Voor 103% gewijzigd door Hulkiedulkie op 03-04-2011 13:10 ]

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:09

BrammT

The one and only!

Hulkiedulkie schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:55:
Ik snap niet wat dat zwarte kastje in je meterkast is. Een ethernetaansluiting kun je niet zomaar in 3 splitsen.
Wat dacht je dat een (ethernet)switch doet..? ;)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• Hulkiedulkie
BrammT schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:57:
[...]

Die hebben normaal een voeding? Dat zwarte kastje lijkt een passief ding.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

[...]

Er zit geen stroom aan dus ik vind het ook gek ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

[...]

Dan kan je het beter vergelijken met een ethernetHUB (jaja, opa spreekt), die stuurt alles naar alle poorten door.

En laat die dingen nou ook in een passieve versie bestaan :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:54
job schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:23:
[...]

Ik vind het raar isra punt.. dus ging uit van glasvezel. Als dat het niet is.. dan geen punt. Wellicht heeft kpn weer besloten om andere isra's te gebruiken.
Dit zijn de nieuwe isra punten zodat men ook galsvezel kan gebruiken.
De blauwe buis kan voor kopen of voor glasvezel gebruikt worden.

Verwijderd

Moet je niet gewoon een router hebben na de Ziggo modem? Dat zwarte kastje is zeker geen router.

• job

job

Wel als je meer dan 1 pc wilt.
Maar dat zwarte kastje wordt niet gebruikt voor internet, maar voor telefonie.

• Hulkiedulkie
Resistor schreef op zondag 03 april 2011 @ 13:20:
[...]

Dan kan je het beter vergelijken met een ethernetHUB (jaja, opa spreekt), die stuurt alles naar alle poorten door.

En laat die dingen nou ook in een passieve versie bestaan :)
Een passieve hub zitten schakelingen in. De vraag is of je die wel voor telefonie kan gebruiken. Misschien kan de TS navragen of dit ooit wel gewerkt heeft?

• Virax
Sorry voor de verkeerde linkjes! Slordig. Normaal check ik het altijd nog even…
@Rukapul
Oke, even vanaf het begin:
* PC direct aan modem (met UTP kabel ertussen uiteraard) werkt perfect
* Ziggo modem (met UTP kabel ertussen) op rechteraansluiting zwarte kastje, en die doorlussen naar een RJ45 aansluitpunt (via een van die drie aansluitingen onderaan het zwarte kastje) werkt ook. Ik krijg internet.
* Telefoon direct aan Ziggo modem werkt
* Ik heb niet alle wall-outlets getest, maar degene waar ik telefonie op wil hebben werkt. Daar heb ik namelijk wel internet op gekregen (zie tweede puntje)

De andere twee outlets wil ik om het nog duidelijker te maken gewoon buiten beschouwing laten. Ik wil het werkend krijgen op 1 outlet. Ik weet al welke UTP kabel naar die outlet loopt, en alleen die UTP kabel heb ik in een één van de drie aansluitingen onderaan het zwarte kastje gestopt. De andere twee UTP kabels heb ik voor het gemak los gehangen en dus niet in het zwarte kastje gestopt.

Nu is de hoofdvraag dus: internet via die wall-outlet werkt (RJ45 naar RJ45), maar hoe krijg ik daar m'n telefonie werkend op? Die heeft immers een RJ11 aansluiting. Moet ik dan gewoon een RJ45 naar RJ11 kabel maken?

De RJ45 naar RJ11 kabel namaken gaat niet lukken. Als ik bij de RJ11 kant kijk, zie ik dat er zes 'draadjes' contact maken. Oranje - wit - blauw - wit - groen - wit. Probleem is dat ik niet exact weet welke wit het is (blauw/wit, oranje/wit etc). Ik zie namelijk echt alleen maar wit als ik goed naar de aansluiting kijk. Dus ik kan het niet namaken. Op internet vind ik ook geen afbeeldingen die zeggen hoe de kleuren naast elkaar moeten staan. Dat vind je voor een normale ethernetkabel bijvoorbeeld wel.

@fridgeman
We hebben geen kiestoon wanneer we de hoorn oppakken. Je moet een nummer draaien, echter hoor ik niets wanneer ik de RJ11 kabel van m'n telefoon direct in de RJ45 aansluiting in de wall-outlet stop

@DJ-Visto
Ik vroeg me dus af of dit gaat werken. En hoe ik dan die tweede RJ45 -> RJ11 kabel kan maken. Ik heb er maar één in de meterkast. Wil de ander graag maken, maar zit er dus mee dat ik niet weet in welke volgorde de 'draadjes' op de RJ11 aansluiting aangesloten moeten worden.

Edit:
Het heeft nooit gewerkt, het is een nieuwbouwhuis. Maar ik denk eerder dat ik gewoon iets fout doe/niet helemaal snap wat de bedoeling is, dan dat er daadwerkelijk zaken totaal verkeerd zijn aangelegd in het huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Virax op 03-04-2011 14:40 ]

• maier
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:55
Als dit een nieuwbouw huis is, en dit is de standaard installatie zoals de aannemer / installateur deze aflevert. Is het dan geen mogelijkheid om aan de aannemer / installateur te vragen hoe dit aangesloten moet worden?
Ik weet niet of je contact hebt of hebt gehad met de aannemer tijdens of na de bouw. Anders zou een ander aanspreekpunt dit ook wel moeten kunnen beantwoorden.

(Bij de aannemer waar ik ooit heb gelopen werd aan nieuwe bewoners altijd uitgelegd hoe de verschillende installatie in de woning werkte tijdens de oplevering)

• job

job

Virax schreef op zondag 03 april 2011 @ 14:38:
* Ziggo modem (met UTP kabel ertussen) op rechteraansluiting zwarte kastje, en die doorlussen naar een RJ45 aansluitpunt (via een van die drie aansluitingen onderaan het zwarte kastje) werkt ook. Ik krijg internet.
Tuurlijk werkt dat, maar met 1 pc tegelijk, en dan kan je de andere rj45 aansluitpunten niet meer gebruiken, ook niet voor telefonie. Dat zwarte kastje is geen switch.. dus gebruik hem ook niet als switch.
Wees niet eigenwijs.. en sluit de boel correct aan.

Je moet nu gewoon bedenken.. welke rj45 punten wil ik voor wat gebruiken.. en gebruik de apparatuur waar voor het bedoelt is.
Alle punten waar internet op moet moet je aansluiten op een router.
Alle punten waar je telefonie op wilt kan je aansluiten op dat zwarte kastje.
Niet gaan mixen.

Wat rj45 naar rj11 betreft. maak gewoon een kabeltje met alleen de 2 middenste aders (aan beide kanten, dus zowel aan rj11 en rj45) aangesloten.

[ Voor 44% gewijzigd door job op 03-04-2011 15:05 ]

• Virax
@Job
Ik ben niet van plan om internet via dat zwarte kastje te laten lopen. Dat zou ik inderdaad via een router doen. Ik heb het echter getest om de vraag van Rukapul te beantwoorden.

Over die RJ45 -> RJ11 kabel:
Ik kan een stuk UTP kabel pakken. Aan de ene kant een RJ45 aansluiting plaatsen, met bijvoorbeeld oranje en groen op contactpunt 4 en 5. (1,2,3 en 6,7,8 leeghouden). Vervolgens aan het andere uiteinde een RJ11 aansluiting zetten op oranje en groen op contactpunt 3 en 4 (1,2 en 5,6 leeghouden) en dan moet het werken?

• job

job

Probeer het eens. Wij weten echt helemaal niets over dat zwarte kastje. :)
Jij bent de enige die kan gaan testen.

Het gaat echt niet stuk van een beetje proberen. Werkt het niet met alleen de middenste aders.. dan kan je of de boel los gaan schroeven en kijken hoe het aangesloten is. Alle combinaties die mogelijk zijn uitproberen, Of je koopt een kabeltester en gaat meten. Of je huurt iemand in.

[ Voor 78% gewijzigd door job op 03-04-2011 15:20 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Probeer hem het zelfde te knijpen als de ander, dan weet je zeker dat je die kabels het zelfde hebt.. Ik zou er gewoon een gokje op wagen.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hulkiedulkie schreef op zondag 03 april 2011 @ 14:37:
[...]

Een passieve hub zitten schakelingen in. De vraag is of je die wel voor telefonie kan gebruiken. Misschien kan de TS navragen of dit ooit wel gewerkt heeft?
Maar ze doen niets met het signaal ;)

Maar kan de TS niet beter een multimeter pakken met een doorpiepstand? dan kan je zo zien of er überhaupt een doorverbinding is tussen de poorten. Gewoon 1 pen van de multimeter op een pinnetje in 1 poort houden, en met de andere pen langs de pinnen van de andere poorten gaan, bij 'piep' kan je nauwkeuriger kijken welk pinnetje dat was.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Virax
@job
Proberen vind ik geen probleem, maar als ik alle combinaties moet maken van RJ45/RJ11 kabels dan heb ik heel wat connectors en kabels nodig. Ik kom daarom liever goed beslagen ten ijs, en zoek uit hoe de vork in de steel zit voordat ik random testkabels ga maken.

@DJ-Visto
Ik wil hem hetzelfde knijpen als de ander, alleen ik zie die volgorde dus niet. De witte draadjes zijn helemaal wit, dus ik kan niet zien of de ene witte oranje/wit is, of juist groen/wit of misschien wel blauw/wit. Dus hoe kan ik ze dan hetzelfde knippen?

@Resistor
Er is wel een doorverbinding, want als ik internet via die kabel laat lopen komt het signaal ook door. Mijn probleem is dat ik niet weet hoe waar ik een werkende kabel vandaan haalt die in de muur kan met een RJ45 aansluiting, en in mijn telefoon met een RJ11 aansluiting. (of hoe en ik welke volgorde van draadjes ik zo'n kabel kan knippen).

Ik heb contact opgenomen met de huurorganisatie (het is een huurhuis). Zij verbonden me door met de projectontwikkelaar. Hij verwees me door naar de opzichter. De opzichter verwees me door naar de aannemer en de aannemer verwees me weer door naar een computerwinkel of de projectontwikkelaar. Na enig aandringen heeft hij mijn vraag doorgezet naar een elektricien (:S) want volgens de aannemer bouwen ze dit soort aansluitingen al 5 jaar in de huizen. Wel vreemd dat niemand dan exact weet hoe het zit...

Ik wacht het af, en anders ga ik gewoon naar een andere telecomwinkel met dit verhaal. Thnx in ieder geval voor jullie reacties.

• Freee!!

Freee!!

Na het doorlezen van het bovenstaande zou ik beginnen met zelf twee identieke kabels te knijpen, we weten al dat in de RJ45 de middelste twee pinnen gebruikt zouden moeten worden (4&5) en bij de RJ11 ook de middelste twee. Dat kost je dus twee stukjes kabel en 4 stekkertjes met een goede kans dat het in één keer werkt.

Verwijderd

Hoe die witte kabels gesorteerd zitten, valt nog redelijk goedkoop na te gaan dmv 2 paperclips, een 9V batterij en een fietslamp (12V lampje) en wat draad (Indien TS niet voorzien is van een multimeter). Als je die volgorde hanteert in een zelf gefixte RJ45->RJ11 kabel, heb je telefonie voor elkaar. En als het dan nog niet werkt zit er ergens kabelbreuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 14:05 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

burne schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:18:
Dat past anders prima. Probeer maar uit. Je moet er niet aan trekken, dan schiet 'ie los, dat is het nadeel.
Hoe wil je er voor zorgen dat een RJ11 stekkertje (a 5-8mm, weet niet meer precies) goed blijft zitten in een RJ45 stekker (a 10-11mm)? Bovendien verspil je dan ruimte: RJ11 heeft 4 aders, RJ45 8... ;)
Het leuke van RJ45-bekabeling is dat 'gewone' telefonie ook werkt. Knijp een kabeltje waarbij je de middelste twee pennen (3 en 4 dus) van je RJ11 verbind met de middelste twee (4 en 5) van een RJ45-connector. Eentje maak je kort, tussen de telefonieaansluiting van je ziggo-modem en de RJ45-socket in de meterkast, en de ander lang genoeg om je telefoon te verbindingen met het andere socket.

Zo simpel is het.
Hoe moet die in het andere socket zijn dan? Moet dat dan bijvoorbeeld niet crossed zijn? :)

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 20:48
Volgens mij maken jullie het véél te moeilijk ?

Gaat het hier over een analoge telefoon ?
Je zegt dat de telefoon op je modem gewoon werkt ?

Dan doe je toch heel simpel:
MODEM <--- RJ11 ----> SOCKET METERKAST

en

SOCKET WOONPLAATS <--- RJ11 ---> TELEFOON ?

RJ11 past PERFECT in een RJ45 OUTLET, dus waarom zou je zelf allerlei kabeltjes gaan maken ?
Enige verreiste is dat punten 4 en 5 van je RJ45 outlet 1-op1 met elkaar in verbinding staan (kant meterkast en kant woonplaats).

(bovenstaand verhaal is voor ANALOOG TELEFOONTOESTEL)
CptChaos schreef op maandag 04 april 2011 @ 14:04:
[...]
Hoe wil je er voor zorgen dat een RJ11 stekkertje (a 5-8mm, weet niet meer precies) goed blijft zitten in een RJ45 stekker (a 10-11mm)? Bovendien verspil je dan ruimte: RJ11 heeft 4 aders, RJ45 8... ;)
Heb je dit reeds zelf uitgetest ? Met zowat alle wall outlets en patch panels (en dat zijn er ondertussen héél wat) waar ik dit in de praktijk heb getest, vormt dit geen enkel probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door BitProcessor op 04-04-2011 16:32 ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Virax
Heren,

Geloof het of niet, maar ik denk dat deze topics tot een van de meest falende van het jaar gaat behoren.

Naar aanleiding van het berichtje van BitProcessor heb ik nog één keer een normale RJ11 kabel (aan beide kanten) gebruikt. Dus het ene uiteinde in de telefoon, het andere uiteinde in de RJ45 socket. En het werkte…

Ik ging er vanuit dat dit niet kon, omdat:
* ik het een keer eerder had getest en toen een in-gesprek-toon kreeg
* iemand in de 'computerwinkel' vertelde dat een RJ11 niet in een RJ45 ingang kan vanwege verschillende voltages
* de RJ11 eigenlijk te klein is voor de RJ45 ingang

Maar het past dus wel, het klikt ook vast, en het bellen werkt.

Omg, wat een blunder van mezelf. Ik schaam me ontzettend. Iedereen toch bedankt voor het meedenken!

(Zwarte kastje is dus gewoon een simpele verdeler)

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 20:48
Virax schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:14:
Naar aanleiding van het berichtje van BitProcessor heb ik nog één keer een normale RJ11 kabel (aan beide kanten) gebruikt. Dus het ene uiteinde in de telefoon, het andere uiteinde in de RJ45 socket. En het werkte…
8) 8) 8) :z :z :z _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

-> toen je die "in gesprek toon" kreeg, had je eigenlijk al moeten weten dat je juist zat hoor - die toont komt niet zomaar uit je telefoontoestel ;)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Virax schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:14:

Maar het past dus wel, het klikt ook vast, en het bellen werkt.
Vervang die RJ11 in je outlet wel even door een 8P8C. Dit werkt prima tijdelijk, maar na een tijdje worden de pinnetjes lam en dan wordt er ethernet overheen doen opeens lastiger omdat je dan die pinnen weer bij moet buigen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Virax
Met een 8P8C bedoel je een RJ45-aansluiting?
Dan moet ik die twee draadjes in die telefoonkabel op pinnetje 4 en 5 van een RJ45 aansluiting knijpen bedoel je?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Virax schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:52:
Met een 8P8C bedoel je een RJ45-aansluiting?
Nee, maar de meeste mensen bedoelen met RJ45 wel 8P8C ;)
Dan moet ik die twee draadjes in die telefoonkabel op pinnetje 4 en 5 van een 8P8C aansluiting knijpen bedoel je?
Yep.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1