Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn probleem met een ACER Aspire 7730G-584G32 is random blue screen.
Dit ongemak heb ik sinds ik de laptop heb ontvangen.
Mijn Vista vertikt ’t om een dumpfile aan te maken.
De BSOD ontstaat uitsluitend bij de eerste opstart!!!
Na de reboot start de machine wel en werkt alles prima voor de rest van de dag en avond (tevens na afsluiten/opnieuw aanzetten).

Veel berichten gelezen en toegepast op mijn situatie:
Memtest86, harde schijf getest, videogeheugen getest, geheugenbankjes verwisseld/apart
getest. Alle ACER en andere overbodige software verwijderd.
Resultaat: geen errors in alle testen. Indien ik de geheugenbankjes afzonderlijk gebruik, dan krijg ik geen BSOD. Dus werken de geheugenslots ook goed.

Ik kan in de BIOS geen aanpassingen m.b.t voltage, memory-timings, cmos settings etc..
Alle drivers zijn geupdated. In het programmaatje CPU-Z staat onder memory 5-5-5-15 terwijl op het geheugenkaartje staat 555-12.

Deze laptop (waarschijnlijk refurbished model, oktober 2008) bijna 3 maanden geleden ontvangen van de winkel (internet), als vervanging van een andere laptop die ze niet meer konden maken. De garantie is bijna verlopen.

Vragen:
Is het verstandig Vista opnieuw te installeren?
Welke acties kan ik verder nog uithalen?
Eventueel bij de plaatselijke winkel 2 nieuwe geheugenbankjes ophalen en deze testen in mijn laptop? (en daarna evt. weer terugbrengen).
Ik overweeg de laptop te gebruiken met 2 gb (geen problemen), of is het verstandig de laptop voor RMA terug te sturen. Nadeel: 3 á 4 weken géén laptop.

Wie kan mij advies geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:54

Quad

Doof

Als eerste moet ik zeggen dat het een goede openingspost is!
In het kort wil ik proberen te antwoorden op jouw vragen.

1. Wanneer is het verstandig? Als het een hardwarematig probleem is, blijf je het terug zien komen met uiteindelijk resultaat dat je net zo ver bent als waar je was voor dat je VIsta opnieuw installeerde.
2. Tsja, wat zou je nog meer kunnen doen, je zou kunnen instellen in Windows dat de computer bij een crash niet opnieuw moet opstarten, dus blijf je de BSOD zien totdat je de notebook handmatig uitdrukt.
3. Ik zou dat nog niet doen, imho je weet niet eens of het wel aan je geheugen ligt, omdat je niet weet welke BSOD je krijgt.
4. Alleen als je zeker weet dat het geheugen defect is, de RMA procedure opstarten via ACER zelf, scheelt heel veel in tijd, zo zijn de laptops bij mij altijd maximaal 7 werkdagen weg geweest.

Waarom krijgt Windows geen dumpfiles aangemaakt? Geeft hij meldingen dat hij het vertikt of iets dergelijks?
De minidumps staan meestal in C:\Windows\minidumps.

Vaak als het geheugen defect is zie je in de BSOD het volgende staan: irql_less_or_not_equal.
Wat je zou kunnen doen is ook de BIOS een reset geven.
Aangezien hij dat doet tijdens opstarten zou het best kunnen dat hij een driver probeert te laden hoor, of een of ander programma die de crash veroorzaakt.

Probeer in msconfig (start > uitvoeren > msconfig) bij opstarten de niet nodige troep/programma's uit te schakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 02-04-2011 17:38 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Op welk punt ontstaat de BSOD trouwens? Is dit direct nadat je de laptop aangedrukt hebt of krijg je deze pas al Windows al bijna helemaal opgestart is?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

"Alleen als je zeker weet dat het geheugen defect is". Als ik mijn geheugen in een andere laptop zou proberen dat zal het werken. Naar mijn mening ligt het dus aan de "aansturing" van de slots (vervangen van mobo).
Kan ik deze reparatie ook rechtstreeks door Acer laten verrichten?

Dumpfiles...ik had ze wel tot eind februari..maar daarna worden ze niet meer aangemaakt...als ik een blauw scherm krijg lijkt het alsof de procedure niet wordt afgemaakt voor het maken van een dumpfile. Instellingen zijn juist.

Oorzaken BSOD: oa. irgl etc., ecache.sys, memory management, page fault in non paged area, acpi.sys, unknown bugcheck:Bugcheck d1.

Ik ga jouw suggestie opvolgen door de Bios een reset te geven, daarna "msconfig".

Ik ga nu FC Twente-PSV volgen

De problemen ontstaan pas als windows bijna is opgestart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2011 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:54

Quad

Doof

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:54:
Bedankt voor je reactie.

"Alleen als je zeker weet dat het geheugen defect is". Als ik mijn geheugen in een andere laptop zou proberen dat zal het werken. Naar mijn mening ligt het dus aan de "aansturing" van de slots (vervangen van mobo).
Kan ik deze reparatie ook rechtstreeks door Acer laten verrichten?
Ja!
Mits je een kopie van de bon/factuur hebt en dat hij minder dan 24 maanden oud is, kun je het beste bellen met Acer support.
Zij helpen je verder betreft het RMA procedure, als ze dat tenminste een RMA waard vinden uiteraard, maar die kans acht ik wel groot :).

Je laptop wordt dan opgehaald door UPS en dan naar of een repair center in NL of een repair center in DE gebracht, en dan krijg je hem binnen +- 5 werkdagen thuis.

Let op, mocht het zover komen, maak van te voren een back-up of image van je HDD!

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Middels msconfig veel service en opstart-programma's (behalve die van Microsoft) uitgezet.
Een Bios reset heb ik nog niet uitgevoerd. Is dit gelijk aan "Load default values"? Deze optie bewaar ik voor later.

De laptop "draait" op 2 gb, dus vanochtend bij het opstarten géén probleem.

Is er een verklaring voor het feit dat de machine met 2 x 2gb wel goed doorstart na 1 mislukte eerste poging aan het begin van de dag ?

Het verschil in settings van het geheugen (CPU-Z geeft aan tRAS CycleTime 15 clocks versus 12 op het geheugenkaartje zelf) is géén probleem ?

Even een praktisch probleem mbt aanvraag RMA.
Ik begrijp dat een RMA zinvol is als het een hardware-matig probleem betreft.
Hoe "bewijs" ik dat naar de winkel/leverancier in mijn geval. Ik dacht zelf aan het volgende:
Wie is het eens met mijn stelling: Indien de oorzaak software-matig zou zijn, dan zou de laptop ook een blauw scherm moeten geven met een intern geheugen van 2 GB. Aangezien de laptop prima functioneert op 2 GB en door het plaatsen van een tweede geheugenbankje van 2 GB (zelfde merk/type) een blauw scherm geeft, is de oorzaak hardware-matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Is je OS 64 of 32 bit? (Een 32-bit OS kan problemen geven bij 4gb aan geheugen)

Je zou je OS opnieuw kunnen installeren, dan weet je gelijk of het aan je OS ligt of aan iets anders wat is geinstalleerd/corrupt geraakt.
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:55:
Is er een verklaring voor het feit dat de machine met 2 x 2gb wel goed doorstart na 1 mislukte eerste poging aan het begin van de dag ?
Wellicht dat je na een reboot een ander deel van het geheugen gebruikt?
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:55:
Het verschil in settings van het geheugen (CPU-Z geeft aan tRAS CycleTime 15 clocks versus 12 op het geheugenkaartje zelf) is géén probleem ?
Dit wil zeggen dat je geheugen chips sneller zijn dan dat je pc ze belast. Geen probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste A4,

Het is Vista 32 bit. De problemen waarover jij schrijft, hebben geen gevolgschade in de toekomst op andere onderdelen ? Ik vraag dit omdat ik overweeg de laptop te gebruiken met enkel 2 GB. Of kan ik volgens jouw zonder voorbehoud de laptop om deze reden terugsturen voor RMA ?

Als ik OS opnieuw installeer dan is het wellicht beter om een ander exemplaar te gebruiken dan degene die op mijn schijf (herstel partitie) staat (PQ Service o.i.d.)?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zijn de 2 geheugenbankjes wel hetzelfde?
Ik heb nml dezelfde problemen gehad met het mengen van verscillende merken en timings, waren precies dezelfde problemen als dat jij hier omschrijft.
Op weten te lossen door ze om te ruilen, heeft op wonderbaarlijke wijze geholpen, maar dat heb jij al geprobeerd zo te lezen?
Iig bios reset kun je best doen, even settings op schrijven/foto van maken en proberen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, de geheugenbankjes zijn gelijk, merk hynix.
Het aanschaffen van 2 nieuwe "bankjes" heb ik al eerder aangegeven als mogelijke oplossing, ook al zijn de identieke bankjes getest (geen fouten).
Kan jij mij uitleggen hoe ik een bios reset voor mijn ACER 7730G laptop. Ik weet ondertussen wel dat dit niet gelijk is aan "Load default values" in de bios, zoals ik eerder schreef. Maar het heeft volgens mij iets te maken met de batterij (niet de adapter) 20-30 minuten verwijderen en dan weer terugplaatsen. Maar waar zit die batterij ? Is dit veilig ? Geen verlies van garantie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:48:
Maar waar zit die batterij ? Is dit veilig ? Geen verlies van garantie ?
Remove PSU, Battery pack, and CMOS battery located next to the second harddrive, leave for about 2 hours. This would have reset the BIOS to default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:55:
Het is Vista 32 bit. De problemen waarover jij schrijft, hebben geen gevolgschade in de toekomst op andere onderdelen ? Ik vraag dit omdat ik overweeg de laptop te gebruiken met enkel 2 GB. Of kan ik volgens jouw zonder voorbehoud de laptop om deze reden terugsturen voor RMA ?
Dit heeft geen gevolgen voor de hardware, het is een softwareprobleem. 32-bits besturings systemen kunnen niet al het geheugen (die 4 GB dus) adresseren en dat kan rare fouten (lees BSOD/vastlopers) veroorzaken. Om deze problemen te verhelpen/omzeilen kun je minstens 4 dingen doen:
tevreden zijn met 2GB geheugen,
een 64-bits OS installeren,
kijken of een ander 32-bits OS wel goed met 4GB aan geheugen omgaat (XP?/Linux?/W7?),
of proberen of 3 GB aan geheugen wel werkt (Dat is normaal gesproken wel adresseerbaar door een 32-bits OS) echter vind ik dit niet echt een elegante oplossing.

Mocht een 64-bits OS ook raar doen met 4 GB aan geheugen, dan heb je pas reden om een RMA aan te vragen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk antwoord.
Vanochtend de laptop gestart met 4GB...en....géén probleem.

Ik heb de CMOS-batterij gevonden naast de 2de HD.
Dus deze eruit wippen, effe wachten, terugplaatsen, opstarten, in de BIOS instellingen weer invoeren.
Deze optie bewaar ik nog, voor het geval de laptop morgenochtend wel een blauw scherm geeft.

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A4- schreef op maandag 04 april 2011 @ 14:22:
[...]

Mocht een 64-bits OS ook raar doen met 4 GB aan geheugen, dan heb je pas reden om een RMA aan te vragen imo.
Volledig met je eens.

Buiten geniet het NIET mijn voorkeur om een x86 op een x64 'machine' te zetten
(dan heb ik het over Windows 7). Heb heel vaak BSOD's gehad met laptops die
'eigenlijk' x64 hadden moeten draaien (fabrieksaf correct).
Pagina: 1