Vraag en aanbod:Feedback (en dan vooral 't niet geven ervan)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CafeFrappe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-08-2023
Mijn excuus als ik dit op de verkeerde plek plaats, maar via zoeken heb ik gezien dat vragen over V&A wel vaker hier geplaatst worden.

Er is namelijk iets wat mij steeds meer begint te wringen;
Ik ben nu al een tijdje actief op V&A (was al veel langer lid) en heb nu zeker al meer dan 20 keer iets gekocht.
Echter, het valt me op dat wanneer ik iets koop, mensen maar al te graag zelf feedback willen krijgen, maar vervolgens 't vertikken om zelf feedback te geven.
Alhoewel ik al meer dan 20 keer iets heb gekocht bij V&A heb ik tot dusverre slechts 5 keer feedback mogen ontvangen, waarvan meer dan de helft na herhaaldelijk aandringen -_-

Ik weet dat dit niet een technisch probleem is en dat er vanuit de leiding van tweakers hier niks aan gedaan kan worden, maar dit begint me wel steeds meer te storen.
Het lijkt wel alsof je als V&A verkoper je blijkbaar geen feedback hoeft te geven aan diegenen aan wie je iets verkoopt.

Zijn er geen anderen die zich ook hieraan storen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat dat wringt ja. Het afdwingen is lastig, maar ik vind het wel interessant om te horen. Misschien een soort van DM-reminder/melding als iemand een feedback bij je plaatst. Maar goed, als herhaaldelijk vragen al niet werkt, dan zal dat ook niet helpen.

Wat je kan doen, is aangeven dat je een aantal keer hebt meegemaakt dat je zelf geen feedback krijgt en het dus zal plaatsen nadat ze jou beoordeeld hebben. Met die uitleg zullen mensen het begrijpen, en hebben ze gelijk een goede reden om feedback te plaatsen :) How is that?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zelf heb ik ook meerdere spullen ge- en verkocht hier, bij de verkopen altijd zeer positieve feedback gekregen :), bij de aankopen echter in sommige gevallen geen feedback ontvangen, maar ik zat daar eigenlijk niet zo mee, ik vond 't het belangrijkst, dat ik goede feedback als verkoper kreeg, zodat een volgend persoon, die iets van mij wilde kopen, wist, dat hij/zij dat met een gerust hart kon doen.
Omdat oplichting, etc. meestal van de kant van de verkoper komt, kan ik me voorstellen, dat mensen denken, dat je een koper geen feedback hoeft te geven.

Maar kopers heb je natuurlijk ook in soorten: je hebt er, die bieden (soms zelfs een afhaalafspraak maken) en daarna niets meer van zich laten horen. Als verkoper ben je dan wel niets kwijt, je kunt je artikel nog aan iemand anders verkopen, maar mogelijk hadden er ook meer mensen interesse, die inmiddels voorzien zijn, zodat je de advertentie weer opnieuw moet plaatsen. En die "slechte" kopers kom je helaas niet alleen op Marktplaats tegen, maar ook hier. Met dergelijke "timewasters" doet niemand graag zaken, dus kan 't ook heel prettig zijn, over een koper te lezen, dat hij/zij vlot op DM/email reageert en snel betaalt, zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 13:50:
Misschien een soort van DM-reminder/melding als iemand een feedback bij je plaatst.
devtrack: V&A beoordeling => mail/DM naar beoordeelde user

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je eigenlijk zien hoe de verhouding is van beoordelingen ontvangen/gegeven? Dat lijkt me wel nuttig, zo kun je de mensen uitfilteren die niet beoordelen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

gambieter schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:59:
Kun je eigenlijk zien hoe de verhouding is van beoordelingen ontvangen/gegeven?
Ik meende dat deze verhouding te zien was in de oude gallery versie, waar de vraag&aanbod tab nog niet in zat.

Misschien leuk om het 'Statistieken' blokje in de sidebar uit te breiden met het aantal gegeven beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CafeFrappe
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 13:50:
Ik kan me voorstellen dat dat wringt ja. Het afdwingen is lastig, maar ik vind het wel interessant om te horen. Misschien een soort van DM-reminder/melding als iemand een feedback bij je plaatst. Maar goed, als herhaaldelijk vragen al niet werkt, dan zal dat ook niet helpen.

Wat je kan doen, is aangeven dat je een aantal keer hebt meegemaakt dat je zelf geen feedback krijgt en het dus zal plaatsen nadat ze jou beoordeeld hebben. Met die uitleg zullen mensen het begrijpen, en hebben ze gelijk een goede reden om feedback te plaatsen :) How is that?
Ik zo'n 20 keer(?) iets gekocht via V&A en met zeuren om feedback maar in een kwart van de gevallen feedback teruggekregen. Een aantal keer bleven de verkopers zelf doorzeuren om feedback totdat ik ze feedback gaf, waarna ze vervolgens nooit meer op m'n DM's reageerden om zelf ook feedback the geven.
Ik heb 't geprobeert met de "Eerst geef jij mij feedback, daarna ik jou. Ten slotte ben ik toch ook de 1e die zich aan zijn end of the bargain houdt, niet waar?" methode, maar dan geven ze wederom geen feedback....of ze willen eerst toch zelf feedback krijgen en als ik ze die dan ook geef, krijg ik in de meeste gevallen weer geen feedback -_-.

Ik heb zelfs 1 of 2 keer de feedback als onderdeel van de transactie gemaakt, maar vervolgens ook geen feedback gekregen.
Andere dingen proberen geeft mij 't gevoel dat ik voor een kleuterklas sta of zo. Nu ben ik zover dat ik gewoon helemaal geen zin meer heb om feedback te geven, ook al vond ik de transactie op zich geweldig maar dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, lijkt me.

Een reminder DM lijkt me eerlijk gezegd wel wat, of anders dat je in iemands profiel kunt zien hoevaak desbetreffende persoon zelf feedback heeft gegeven zodat je beter weet met wat voor persoon je te doen hebt.

Ook verkopers die om het onderwerp "feedback terug geven" heendraaien zijn time-wasters voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 14:54
Ik heb het inderdaad ook al een paar keer gehad (als koper, maar ook al als verkoper) dat er geen feedback werd achtergelaten, terwijl ik dat wel had gevraagd (ik doe het zelf ook altijd, zowel als ik koop of verkoop; is wel net zo netjes). Het is een beetje kinderachtig, want hoe lang duurt dat nou?

Het grootste nadeel is dat sommige mensen erg lang op hun feedback moeten wachten, terwijl ze wel spul kopen/ verkopen, want ik koop niets op afstand van iemand die minder dan 5 positieve reacties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Knul schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 20:32:
want ik koop niets op afstand van iemand die minder dan 5 positieve reacties heeft.
Waarbij je natuurlijk wel onderscheid moet maken tussen feedback als verkoper of als koper.TS heeft 't over feedback als koper en er is niet zoveel nodig, om een goede koper te zijn, wanneer je een beetje prettig onderhandelt, vlot op email reageert en op tijd betaalt, of je aan de afhaalafspraak houdt, ben je een prima koper.
Bij de verkoper gaat 't om meer dingen : functioneert 't artikel, zoals beschreven, ontbreken er geen onderdelen, heeft 't niet meer krassen/beschadigingen, dan beschreven, is 't goed ingepakt, werd 't snel verstuurd, werd de track-and-trace code doorgegeven ? Allemaal dingen, waarbij iemand, die wel een goede koper is, door onervarenheid of slordigheid steken kan laten vallen.
Wanneer je iets van iemand wil kopen, heb je dus vrij weinig aan uitsluitend goede feedback als koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CafeFrappe
Marly schreef op zondag 03 april 2011 @ 06:01:
[...]

Waarbij je natuurlijk wel onderscheid moet maken tussen feedback als verkoper of als koper.TS heeft 't over feedback als koper en er is niet zoveel nodig, om een goede koper te zijn, wanneer je een beetje prettig onderhandelt, vlot op email reageert en op tijd betaalt, of je aan de afhaalafspraak houdt, ben je een prima koper.
Bij de verkoper gaat 't om meer dingen : functioneert 't artikel, zoals beschreven, ontbreken er geen onderdelen, heeft 't niet meer krassen/beschadigingen, dan beschreven, is 't goed ingepakt, werd 't snel verstuurd, werd de track-and-trace code doorgegeven ? Allemaal dingen, waarbij iemand, die wel een goede koper is, door onervarenheid of slordigheid steken kan laten vallen.
Wanneer je iets van iemand wil kopen, heb je dus vrij weinig aan uitsluitend goede feedback als koper.
Behalve als je een koper hebt die beweert niks ontvangen te hebben, of een koper die z'n afspraken niet nakomt, of wanneer je als verkoper langs komt brengen ineens minder wilt betalen.
En bovendien ben je op de huidige manier als koper ontzettend kwetsbaar voor een gefrustreerde verkoper die negatieve feedback geeft, want dan gaat je score ineens wel heel hard onderuit.

Als verkoper is 't prettig om te weten dat de koper aan wie je iets verkoopt snel, duidelijk, serieus en slagkrachtig is.

Nu doe ik 't zelfs zo dat als ik zelf niet als 1e feedback krijg (per slot van rekening ben ik altijd de 1e die zich aan de afspraken houdt), ik dus ook gewoon geen feedback meer geef.
Er zullen vast wel verkopers zijn die me dan geen feedback zullen geven, maar die kreeg ik toch al niet.

Misschien is 't een idee om als koper feedback te schrijven, maar dat de feedback nog niet definitief geplaatst word totdat beide partijen elkaar feedback gegeven hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door CafeFrappe op 04-04-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Ja, in principe heb je uiteraard gelijk, maar een twijfelende koper, of eentje, die zich niet aan de afhaalafspaak houdt, kost je natuurlijk voornamelijk tijd en met dergelijke timewasters is het zeker niet prettig zakendoen, maar ik vind dat toch minder erg, dan wanneer ik iets koop, verwacht dat 't in goede staat is en er een dienovereenkomstig bedrag voor betaal en dan blijkt 't bij aankomst beschadigd te zijn, omdat de verkoper vindt, dat bij een gebruiksartikel slechts belangrijk is, dat 't goed werkt. Beschadigd, maar goedwerkend heeft echter een andere prijs dan "in nieuwstaat", wanneer ik dus voor nieuwstaat betaal, moet dat ook 't geval zijn. Dan heb ik 't nog niet over echte oplichters, die niets sturen, of iets, dat stuk is.

Met mensen, die proberen te claimen, dat 't niet ontvangen is, heb ik geen problemen, ik verstuur alleen aangetekend. En wie bij afhalen minder wil betalen, mag zonder 't artikel weer vertrekken ;).

Vandaar, dat ik me dus kan voorstellen, dat mensen de feedback van een verkoper belangrijker vinden.
Overigens zal een koper, die zich echt misdraagt, zijn (negatieve) feedback heus wel krijgen, de Tweakertjes hier kennende :), kijk maar eens naar de vele klachten-topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:03

ride277

Cooled by Noctua

Mijn laatste feedback stamt ook alweer uit 2009 ofzo, terwijl ik regelmatig spullen verkoop op V&A. Daarbij valt het mij op dat het redelijk omslachtig is om feedback te geven. Eerst zocht ik een tijd tussen mijn verkochte advertenties naar een knop om feedback te geven, maar kon niets vinden. Uiteindelijk bedacht ik me dat je misschien via het profiel van de koper dit kon doen, dus het toen maar op die manier gedaan. Misschien dus een idee om in je V&A beheer een knop te maken waarmee je feedback geeft. De concrete werking van de knop zou dan bijv. een username search zijn o.i.d.(zodat je kan aangeven welke user het product van je gekocht heeft) Eventueel zou je het kunnen koppelen aan het berichtensysteem van tweakers, omdat het eerste mailcontact altijd via de site loopt en nooit direct via je email. Je zou dan kunnen denken aan een soort slimme service die bij het rammen op de knop stuur bericht in pricewatch die naam voor je opslaat en koppelt aan die V&A advertentie. Als je dan uiteindelijk wat verkocht heb, hoef je alleen maar de juiste persoon uit die username lijst te selecteren. (als je DM of reacties aanzet zou je die usernames ook mee kunnen nemen)

Handig zou ook zijn dat dit beide kanten op werkt. Concreet is het misschien handig door een DM of een mailtje naar de koper te sturen zogauw de verkoper feedback heeft gegeven.

Tuurlijk zitten hier ook weer wat haken en ogen aan, maar de essentie is op zich IMHO best aardig =)

| system specs |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 07:15
Voorlopig staat er geen devtijd voor 'grote' V&A projecten op de kalender maar ik vind het wel een goed idee om te kijken of we er DM iets mee kunnen. Ik ga er een devtrack van maken, dan staat het in ieder geval op de wensenlijst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

zeef schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:07:
Ik ga er een devtrack van maken, dan staat het in ieder geval op de wensenlijst. ;)
Die is er al, zie: Wiethoofd in "Vraag en aanbod:Feedback (en dan vooral ..." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 07:15
Da's mooi, dat scheelt mij weer werk. :)
Pagina: 1