Toon posts:

Multi-user, multi-sites: hoe rechten regelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Mijn bedrijf beheert een server waar we de projecten van klanten op hosten (webapplicaties, vps met volledige controle). Het is een nette LAMP-server en we willen kijken of we het eens goed kunnen inrichten:
  1. Applicaties staan in /var/www/PROJECT_NAAM
  2. Er zijn (uiteraard) meerdere projecten
  3. Apache draait onder www-data, projecten zijn losse vhosts
  4. Meerdere werknemers moeten bestanden binnen projecten kunnen aanmaken/wijzigen
  5. Alles te bereiken met ssh/sftp
Het probleem is nu dat 1) www-data de bestanden moet kunnen lezen en 2) verschillende mensen aan bestanden "klooien". Hoe is dit op te lossen? Liever zien we niet één algemeen account, omdat het (in mijn ogen) de veiligheid niet ten goede komt.

Als ik sftp en een project upload, kan werknemer #2 een bestand niet aanpassen omdat het van mij is. Tevens moet ik zorgen dat (binnen en buiten de webroot) mappen schrijfbaar zijn voor Apache, wat ik liever doe met chown dan een directory op 777 zetten. Wat is voor deze werkwijze een goede aanpak?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 01:36
Ik zelf zat te denken aan een script die alles goed zet of er moet hier iemand een beter idee hebben.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 14:52

deadinspace

The what goes where now?

mithras schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 13:22:
Het probleem is nu dat 1) www-data de bestanden moet kunnen lezen en 2) verschillende mensen aan bestanden "klooien". Hoe is dit op te lossen? Liever zien we niet één algemeen account, omdat het (in mijn ogen) de veiligheid niet ten goede komt.
Dat is een situatie waar de standaard Unix permissies niet goed in voorzien. Er zijn verschillende manieren waarop je daar een beetje omheen kunt werken (zie bv dit topic), maar ik denk dat je het beste af bent met ACLs. Het zal even wat moeite kosten om ze door te krijgen, maar daar kun je wel een degelijke oplossing mee maken.

Mijn ervaring met ACLs is ongeveer 0, maar ik vermoed dat iets als dit voor een webroot een aardige stap in de goede richting zou moeten zijn:
# file: /srv/www/project1
# owner: root
# group: root
user::rwx
group:rwx
group:www-data:r-x
group:project1:rwx
mask::rwx
other::---
default:user::rwx
default:group:rwx
default:group:www-data:r-x
default:group:project1:rwx
default:mask::rwx
default:other::---
Tevens moet ik zorgen dat (binnen en buiten de webroot) mappen schrijfbaar zijn voor Apache, wat ik liever doe met chown dan een directory op 777 zetten. Wat is voor deze werkwijze een goede aanpak?
Je realiseert je dat webserver-writable directories binnen de webroot een security hole zijn he?
deadinspace schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:17:
[...]

Dat is een situatie waar de standaard Unix permissies niet goed in voorzien. Er zijn verschillende manieren waarop je daar een beetje omheen kunt werken (zie bv dit topic), maar ik denk dat je het beste af bent met ACLs. Het zal even wat moeite kosten om ze door te krijgen, maar daar kun je wel een degelijke oplossing mee maken.

Mijn ervaring met ACLs is ongeveer 0, maar ik vermoed dat iets als dit voor een webroot een aardige stap in de goede richting zou moeten zijn:
# file: /srv/www/project1
# owner: root
# group: root
user::rwx
group:rwx
group:www-data:r-x
group:project1:rwx
mask::rwx
other::---
default:user::rwx
default:group:rwx
default:group:www-data:r-x
default:group:project1:rwx
default:mask::rwx
default:other::---
Dank! Ik ga eens kijken of dit inderdaad de problemen kan oplossen die we met ons beheer hebben. Hopelijk gaat het lukken. :)

Dat bepaalde topic had ik ook gezocht, omdat ik het eerder al had gezien. Helaas toen niet gevonden op basis van mijn zoekwoorden :p
[...]

Je realiseert je dat webserver-writable directories binnen de webroot een security hole zijn he?
Ik heb assets (bestanden die users in een cms kunnen uploaden) die worden weggeschreven door www-data. De folders zijn 755, chown www-data:www-data. Wat kan er dan misgaan?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
mithras schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:27:
[...]
Dank! Ik ga eens kijken of dit inderdaad de problemen kan oplossen die we met ons beheer hebben. Hopelijk gaat het lukken. :)

Dat bepaalde topic had ik ook gezocht, omdat ik het eerder al had gezien. Helaas toen niet gevonden op basis van mijn zoekwoorden :p

[...]
Ik heb assets (bestanden die users in een cms kunnen uploaden) die worden weggeschreven door www-data. De folders zijn 755, chown www-data:www-data. Wat kan er dan misgaan?
Als het in de webroot is, en apache kan er 'gewoon' weer bij, dan is er een zeker risico aan verbonden. Er hoeft maar een gek een php scriptje te uploaden, en als hij er dan direct bijkan (door bv naar site/upload/scriptje.php te gaan), en het script wordt uitgevoerd, dan is er een probleem.

Uiteraard kun je dingen doen als php uitzetten in die dir, strenge controle op de data die geupload wordt, extensies vervangen etc, maar je zal iets met security moeten doen, gewoon 'upload -> upload dir' kan een security risk zijn als je er niet aan gedacht hebt.

Nog even afgezien van eventuele securityholes in jouw, of de server software, die misbruikt kunnen worden om een file ergens neer te zetten en uit te voeren.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 14:34
Met ACLs kun je ook een standaard ACL afdwingen/voor instellen per map zodat ook nieuwe bestanden die worden aangemaakt automatisch de juiste rechten hebben.
Dus met de conclusie: als je voor deze directories een php flag "engine off" plaatst, is er niet aan de hand?

offtopic:
Hoe moet je anders bestanden aan de buitenwereld openstellen?
Keeper of the Keys schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 20:12:
Met ACLs kun je ook een standaard ACL afdwingen/voor instellen per map zodat ook nieuwe bestanden die worden aangemaakt automatisch de juiste rechten hebben.
Ik zie alleen een benchmark waar ik wel van schrik. Uiteraard heeft het impact op prestaties, maar dit is best heftig:
 Without ACLWith ACL
Ext291743
Ext3103804
Getallen zijn microseconds voor access van bestanden voor de eerste keer. Daarna is het gecached. Maar wat gebeurt er als je het bestand update naar een nieuwe versie? Is dit uiteindelijk wel bruikbaar op een productie-omgeving? Of is gewoon het gebruik van een gezamenlijk account met gezamenlijk password toch een beter compromis?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:20

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mithras schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 21:12:
Ik zie alleen een benchmark waar ik wel van schrik. Uiteraard heeft het impact op prestaties, maar dit is best heftig:

[...]
Getallen zijn microseconds voor access van bestanden voor de eerste keer. Daarna is het gecached. Maar wat gebeurt er als je het bestand update naar een nieuwe versie?
Als het net is bijgewerkt, dan staat het ook in je cache.
Is dit uiteindelijk wel bruikbaar op een productie-omgeving? Of is gewoon het gebruik van een gezamenlijk account met gezamenlijk password toch een beter compromis?
Kijk eens naar suexec, daarmee kun je apache als een andere gebruiker laten draaien.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 14:34
Ik heb acls gebruikt op een productie server, maar die was relatief dedicated (1 of een paar projecten, het doel van de acls was ervoor te zorgen dat de verschillende devs met hun eigen accounts de source konden bewerken en apache er ook bij zou kunnen etc.), die server houd het nog steeds goed uit voor zover ik weet.

Ook moet je je goed realiseren dat de benchmark die je citeerde ondertussen bijna 8 jaar oud is.

Overigens wat ik me herinner van een wordpress install op een machine met ACL was dat wordpress niet keek naar de ACL en dus niet bewust was van het feit dat het wel kon schrijven ondanks dat het bestand niet bij de groep www-data hoorde.
Maar dat zou best ondertussen kunnen zijn veranderd.

Andere alternatieven voor suexec zijn apache-mpm-itk en fast-cgi.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee