[Mandriva 2010.0] Xorg ATi-driver bijwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Ik draai Mandriva Linux 2010.0 op een HP/Compaq DC5750 desktop-PC met onboard graphics (ATi Radeon X300). De video werkt prima met de open-source drivers, maar het 3D-gedeelte werkt niet goed. Zelfs Tuxracer kan ik niet spelen met meer dan 3 fps.

Wat het probleem denk ik is, is dat de door Mandriva 2010.0 meegeleverde ATi-drivers te oud zijn. Ik heb nog versie 6.12.4 terwijl de nieuwste inmiddels 6.13.1 is. Ik vermoed dit, omdat als ik boot vanaf een Knoppix 6.4.4-DVD'tje (welke veel moderner is dan Mandriva 2010.0), ik wèl Tuxracer kan spelen met ~40 fps en zelfs Compiz Fusion aan het werk kan krijgen!

De xorg-driver-video-ati 6.13 RPM uit Mandriva 2010.1 halen en installeren op 2010.0 helpt niet. De installatie gaat goed, maar bij het starten van X geeft hij een "version mismatch" en stopt het opstarten bij de shell, waar je de boel weer kan terugdraaien naar de oorspronkelijke versie.

Mijn vraag is, of er een gemakkelijke manier is om mijn xorg-ati driver (xorg-driver-video-ati) bij te werken in Mandriva 2010? Zonder te upgraden naar 2010.1 of 2010.2.

3D acceleratie staat reeds aan in het Mandriva Control Center, dus daar kan het niet aan liggen. Het werkt dan ook wel, maar bij slechts enkele applicaties en veel minder goed dan in Knoppix 6.4.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik denk niet dat die driver te oud is eigenlijk; Die anderhalf jaar maakt voor die X300 niet zo gek veel uit. Sowieso is de Xorg driver nauwelijks verantwoordelijk voor 3D, dat zijn vooral de DRI drivers. Je maakt dus een betere kans door de Radeon DRI driver te updaten (op Debian is dat /usr/lib/dri/radeon_dri.so uit het libgl1-mesa-dri package). Het zou eventueel wel kunnen dat die een recentere kernel en/of Xorg nodig hebben.

Wat ik vermoed is dat Knoppix de DRI drivers op basis van het nieuwere Gallium3D framework gebruikt, welke ondersteuning bieden voor meer 3D features dan de klassieke DRI drivers. Om daar wat meer zekerheid over te krijgen kun je op zowel Mandriva als Knoppix "glxinfo" runnen en de output hier posten. Die output is behoorlijk lang, dus je mag hem wat inkorten. Ik ben vooral geinteresseerd in de "direct rendering", "OpenGL renderer string" en "OpenGL version string" velden.

En is het in plaats van alleen die driver te updaten niet aantrekkelijker om alles te updaten naar 2010.1 (of dan meteen 2010.2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
De (verkorte) output van glxinfo op Mandriva 2010.0:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
..........
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
..........
client glx vendor string: SGI
client glx version string: 1.4
..........
GLX version: 1.2
..........
OpenGL vendor string: DRI R300 Project
OpenGL renderer string: Mesa DRI R300 20060815 x86/MMX+/3DNow!+/SSE2 NO-TCL
OpenGL version string: 1.4 Mesa 7.5.2
..........

En deze komt uit Knoppix 6.4.4:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
..........
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.4
..........
client glx vendor string: Mesa Project and SGI
client glx version string: 1.4
..........
GLX version: 1.4
..........
OpenGL vendor string: X.Org R300 Project
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on RS482
OpenGL version string: 2.1 Mesa 7.9
OpenGL shading language version string: 1.20
..........

Blijkt ook dat de nieuwe versie in Knoppix OpenGL 2.1 ondersteund, wat Mandriva niet deed en de lijst met ondersteunde functies is veel lange bij Knoppix.

Het geheel upgraden naar 2010.1 of 2010.2 is geen optie, omdat er meerdere PC's hangen aan het netwerk en er ingelogd wordt met LDAP en via nfs gedeelde home-dirs. Door het upgraden van één PC kloppen de versies van de software niet met de anderen, wat wel eens nare problemen veroorzaakt (o.a. niet-werkende gebruikersprofielen). Alle PC's upgraden voor alleen een "probleem" met eentje is ook een beetje... tè... >:)

Ik zal eens proberen radeon_dri.so over te zetten/bij te werken. Al zegt mijn gevoel dat het ook tot een "version mismatch" kan leiden... maar niet geprobeerd is altijd mis ;)

Edit: De *dri.so bestanden gebruiken uit Knoppix om de Mandriva-bestanden te vervangen, werkt niet. Het leidt ertoe dat Direct Rendering uitgeschakeld wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Josefien op 04-04-2011 13:50 ]