Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD "verstoppen"

Pagina: 1
Acties:

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 15:46
Hoi allemaal,

Gister heb ik de nieuwe pc van mijn ouders geassembleerd en geïnstalleerd,
Hierin zit een kleine SSD voor windows en wat programma's en een 1TB harde schijf voor opslag etc.
Na het heel vaak uitleggen ben ik bang dat mijn ouders nog steeds alle foto's en dergelijke gewoon op de C-shcijf gaan opslaan, de ssd.
Ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om de hele ssd gewoon niet zichtbaar te maken, ook niet in standaard opslagmappen, zodat ze hier niks kunnen opslaan.
Iemand enig idee?

Leetness

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar kan je niet gewoon de usermappen op de andere schijf plaatsen en je ouders aanraden hun bestanden gewoon in (My) Documenten/Pictures/etc te plaatsen?

Overigens is het ook handig om even te melden welke Windows-versie er op de computer staat :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Antwoord op je vraag: ja dat kan met een aantal policy's

Zo te horen hebben je ouders niet echt verstand van computers en ik vraag me dan ook sterk af of ze een dergelijke setup wel nodig hebben.... volgens mij was een single hd voldoende geweest.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Afhankelijk van welke Windows versie je gebruikt, kun je heel makkelijk (My/Mijn) Documents(en) verplaatsen naar een andere locatie. Je ouders hoefen dan niets bijzonders te doen en kunnen gewoon de "standaard" folders te gebruiken.

Klik maar eens met de rechter muisknop op My/Mijn Documents(en). ;)

Overigens heeft dit weinig te maken met pure dataopslag media of IO controllers, daarom verhuis ik het topic naar het Windows subforum. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
als je windows vista of 7 heb, kun je op deze manier de standaard installatiepad veranderen:
Click the Start button. Click the Run command and type REGEDIT in the Open text box. Click OK.
In the Registry Editor (Start | Run, type regedit), go to the following Registry key:
HKEY LOCAL MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
In the right pane of the console, right click the ProgramFilesDir entry and click Modify.
In the Edit String dialog box, type in a new path, such as F:\Program Files (that would set the new default location as the Program Files folder on the F: drive). Click OK.
Close the Registry Editor.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Installeren ze zelf software die ze voor dergelijke doeleinden gaan gebruiken? Zo nee dan kun je bij de geïnstalleerde software de default opslagpaden aanpassen naar de dataschijf. Je kunt op die schijf evt. gemakshalve ook een Mijn Documenten folder aanmaken als ze evt. al gewend zijn daarmee te werken met bijv subfolders Foto's, Brieven, Video's etc. en de default paden daar naar instellen. Is ook wat overzichtelijker dan die hele zooi subfolders die Windows er zelf in gooit.

Nu is bij W7 als ik mij niet vergis de Mijn Documenten directory ook veranderd in 'Documents' met Mijn Documenten niet meer dan een snelkoppeling die daarnaar verwijst. Je zou evt. die snelkoppeling naar de dataschijf kunnen laten verwijzen als die zich laat aanpassen. Nooit geprobeerd dus moet je zelf even uitzoeken. Ik weet niet hoeveel functionaliteit dan automatisch naar de nieuwe locatie verhuist. Dat moet je even uitproberen.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 02-04-2011 11:30 ]

• traaymakers
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-11 09:43
natasdiamon schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 11:17:
als je windows vista of 7 heb, kun je op deze manier de standaard installatiepad veranderen:

[...]
Ik verwacht dat hij dat juist niet wilt, programma's installeer denk ik bij voorkeur op je SSD. Voor verplaatsen my documents (Windows 7): http://www.w7forums.com/c...ocuments-folder-t338.html

en deze kan ook wel helpen voor je algemene "User" map: http://www.windows7hacker...lt-location-in-windows-7/

Verwijderd

move my documents naar d:\ en vraag ze om uitsluitend op te slaan in my documents

voor hen maar 1 zaak om rekening mee te houden, dus niet al te veel moeite lijkt me.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je de usermappen op de schijf zet dan staat het bureaublad en hun documenten daar. Dat zullen ze wel gebruiken voor opslag (reflecterend naar mijn ouders :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

jimbo123 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 11:04:
Antwoord op je vraag: ja dat kan met een aantal policy's

Zo te horen hebben je ouders niet echt verstand van computers en ik vraag me dan ook sterk af of ze een dergelijke setup wel nodig hebben.... volgens mij was een single hd voldoende geweest.
Want je moet verstand van PC's hebben om een snel reagerende pc te kunnen waarderen ?
Beetje kort door de bocht lijkt me :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jimbo123
heuveltje schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 11:49:
[...]

Want je moet verstand van PC's hebben om een snel reagerende pc te kunnen waarderen ?
Je hebt er alleen zo weinig aan als het enige wat je doet bestaat uit internet, e-mail en office.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

heuveltje schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 11:49:
[...]

Ze zouden wel een single disk setup kunnen waarderen omdat je niet na hoeft te denken waar wel en waar niet dingen op te slaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

jimbo123 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 12:04:
[...]

Je hebt er alleen zo weinig aan als het enige wat je doet bestaat uit internet, e-mail en office.
Een beetje actieve foto schieter heeft 20Gb anders zo vol.
Daarnaast snapt mijn pa ook geen klap van pc's maar toch lukt het hem ook om 1000'en mp3tjes te downloaden
(en die vervolgens nooit te luisteren)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jimbo123
heuveltje schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 12:45:
[...]

Een beetje actieve foto schieter heeft 20Gb anders zo vol.
Daarnaast snapt mijn pa ook geen klap van pc's maar toch lukt het hem ook om 1000'en mp3tjes te downloaden
(en die vervolgens nooit te luisteren)
Ja dus? :)
Daar is een gewone HD toch prima voor?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 12:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En daarom zet je de my docs folder gewoon op D: Zo lastig is dat toch niet? Zij een pc die snel opstart en vlot reageert. Jij niet bang dat ze de SSD in no time volpompen. Iedereen blij.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
Oplossing:
1. SSD eruithalen (lekker zelf houden zou ik zo zeggen).
2. HD paritioneren: 100 GB Windows, de rest data partitie.

Seriously? Nope, not a bit...

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Zoals verschillende mensen reeds zeiden: zet het user profile op de andere schijf en standaard wordt alles dat ze opslaan op die schijf gezet. Op mijn blog gaf ik enkele weken terug instructies: Title TK: A new SSD - Moving the Users Folder in Windows 7 to a different drive .
Pagina: 1