Sound Blaster AWE (1996) en de drivers virtualiseren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
Wat is het probleem:
Ik heb in de jaren 90 muziek gemaakt met mijn computer. Ik gebruikte daarvoor de Sound Blaster AWE64. Om precies te zijn gebruikte ik een driver die bij de Sound Blaster geleverd was. De specifieke driver was een virtuele synth en hete WaveSynth/WaveGuide en werd (aan Creative) geleverd door het bedrijfje Seer Systems. In principe heeft de Sound Blaster dus niks met het verhaal te maken.

Nu heb ik van mijn muziek slechts korte afgemixte wave fragmenten bewaard en de bijbehorende midi files. Ik wil de muziek nu verder uitwerken maar dat is lastig want ik heb de losse bijbehorende geluiden niet. Die kwamen immers van die WaveSynth/WaveGuide driver.

Nu heb ik een aantal oplossingen:
  1. Niet moeilijk doen en gewoon met geluiden uit nieuwe VSTs de boel uitwerken. Heeft echter niet mijn voorkeur. Is bovendien ook lastig. Het zijn namelijk echt specifieke geluiden die de nummers maken en die wil ik graag tot mijn beschikking hebben. Ik wil iig weten hoe de geluiden/instrumenten los klinken want nu hoor ik ze alleen in de mix.
  2. Voor weinig geld op marktplaats een PC met Sound Blaster AWE64 kopen. Mijn midi files afspelen en de losse geluiden samplen en op mijn nieuwe PC met krachtige processor de boel lekker afmixen.
  3. Virtualisatie. Een belangrijk voordeel is dat ik dan geen computer van 15 jaar terug hoef te kopen. Bovendien kan ik makkelijk samplen, je blijft immers in het digitale domein en dat is met een echte AWE64 wel eventjes anders. Nadeel is dat ik absoluut niet in dit virtualisatie wereldje thuis ben. Pentium met Windows 95 virtueel krijgen lukt misschien nog wel maar hoe krijg ik dan die WaveSynth/WaveGuide driver aan de praat? Is überhaupt de Sound Blaster AWE64 virtueel gemaakt?
  4. Gewoon een pentium met Windows 95 virtualiseren. Van http://seersystems.com de driver als stand-alone applicatie downloaden en kijken of ik er de specifieke geluiden uit krijg. Vervolgens met VSTs die geluiden zo goed mogelijk proberen na te maken.
Dus als jullie zo vriendelijk willen zijn om advies te geven dan zou ik erg dankbaar zijn en er erg mee geholpen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door juanita op 02-04-2011 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47
Ik schat dat de Sound Blaster AWE64 nog ISA als aansluiting heeft? Dit gezien ze pas in 1998 over zijn gegaan op PCI.

Ik zou voor optie 1 gaan. Geluid is veranderd, verbeterd in de afgelopen jaren en nu zijn er veel meer mogelijkheden in programma's.

Optie 2, ja.. waarom niet? Maar suc6 met zoeken.

Optie 3 is in geen geval mogelijk. Ik acht de kans zeer klein dat ze 14 jaar later nog drivers hebben voor de kaart die werken op nieuwe systemen.

Optie 4 ook een optie, maar als je dan gaat herproduceren kun je het net zo goed gelijk goed doen.

Dit is trouwens Serversoftware en Windows Servers, niet Windows Clients. Dit lijkt me namelijk niet iets server gerelateerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Het mooist zou zijn om die software installeren en kijken of die samples in een bruikbaar formaat opgeslagen zijn. Kans van slagen is volgens mij niet zo hoog, want rond die tijd waren er veel eigen standaarden en is ook de kans aanwezig dat alle samples in 1 grote container zitten.
2e optie is daarna het beste.
En virtualiseren is volgens mij geen optie, als je al een geluidskaart in een virtuele machine aan de praat krijgt is dat meestal die door de virtualisatieleverancier geleverd wordt, dus niet een AWE64 (maar misschien kan je dat nog simuleren). En de output zal waarschijnlijk analoog zijn.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
PeeCee schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 09:43:
Ik schat dat de Sound Blaster AWE64 nog ISA als aansluiting heeft? Dit gezien ze pas in 1998 over zijn gegaan op PCI.
Dat klopt, al is er ook een soort PCI-versie die niet erg goed klonk.
Ik zou voor optie 1 gaan. Geluid is veranderd, verbeterd in de afgelopen jaren en nu zijn er veel meer mogelijkheden in programma's.
Ik ook, en anders zoek je een pentium(2) op op marktplaats ofzo, en een awe64 zal ook nog wel te vinden zijn gok ik. Kan ook heel leuk zijn, maar ik zou mezelf er niet afhankelijk van maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
Cyphax schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 10:30:
[...]

Dat klopt, al is er ook een soort PCI-versie die niet erg goed klonk.

[...]

Ik ook, en anders zoek je een pentium(2) op op marktplaats ofzo, en een awe64 zal ook nog wel te vinden zijn gok ik. Kan ook heel leuk zijn, maar ik zou mezelf er niet afhankelijk van maken.
AWE64Gold... _/-\o_

En voor midi de AWE32 volgestouwd met simm..

good old times...

Maar goed, een dergelijk 'oud' systeem bouwen is wel het makkelijkst.

VMware geeft trouwens zelf aan:
http://www.vmware.com/support/ws3/doc/ws32_vidsound4.html
Known Limitations of Sound Support in VMware Workstation
Sound support is provided for Sound Blaster compatible PCM (pulse code modulation) output. This gives you the ability to play .wav, .au and Real Audio formats, among others.

MIDI sound is not supported.
Game ports and devices such as joysticks attached to game ports are not supported.

Sound does not work well with certain games, especially fast, interactive games.
Andere virtualisatieplatformen... geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht kun je middels VTd een fysieke geluidskaart emuleren/doorsturen naar een Windows 95 guest. VMware Workstation ondersteunt geen VTd maar ESXi daarentegen wel.

De geluidskaart moet echter wel fysiek in de host passen. De AWE32 en AWE64 kaarten waren ISA kaarten, maar wellicht zijn er PCI opvolgers?

-edit-
Als geld geen issue is, dan kun je een PCI to ISA extender kopen. Inclusief backplane ben je minstens US$ 635 kwijt. Dan kun je de oude AWE32 plaatsen in een moderne computer. Deze zou je middels VTd kunnen verbinden aan een virtuele machine met daarop Windows 95.

Deze apparaten zijn vast wel goedkoper te krijgen via eBay.

[ Voor 44% gewijzigd door Trommelrem op 02-04-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
Denk dat een ouderwets PCtje ergens oppikken met AWE64 kaart er in het beste is. Vervolgens luisteren hoe losse instrumenten klinken en dan een zo'n goed mogelijke vervanger er voor in de plaats zoeken.
Pagina: 1