Verwijderd

Topicstarter
Naast het bekijken van nieuwe camera's, wil ik de optie van een tweedehands camera niet uitsluiten. Op Ebay zie ik vaak het aantal shutter releases (sluiter sluitingen? :P) aangegeven, dus: het aantal foto's dat al met de camera is gemaakt. Bij sommige advertenties staat er ook bij wat het aantal releases is dat door de fabrikant is opgegeven wat de camera aan zou kunnen. Ik kan deze informatie alleen zelf niet vonden op de sites van de fabrikanten... Waar halen ze dit vandaan?

Het aantal gemaakte foto's halen ze uit de EXIF data. Hoe betrouwbaar is dit eigenlijk? Is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om de teller te resetten?

Ik heb wel een site met een shutter releases database gevonden:

http://olegkikin.com/shutterlife/

Veel mensen hebben hieraan bijgedragen, maar aangezien het niet duidelijk is hoe betrouwbaar deze gegevens zijn (de camera kan bijvoorbeeld niet meer werken, terwijl de sluiter het nog wel doet) lijkt het me verstandig om de fabrieksspecificaties ernaast te houden.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 18:30
Ten eerste moet je je denk ik realiseren dat zo'n database met sluiter actuaties bij bepaalde cameras voor het merendeel wordt gevuld door mensen van wie de sluiter kapot is. Met andere woorden, als mijn sluiter na 50k kliks kapot is zal ik er eerder naar gaan zoeken en op zo'n website posten dan als hij het na 50k kliks nog gewoon doet. Bij een hoop cameras is het niet of lastig na te gaan hoeveel actuaties de sluiter werkelijk heeft gemaakt. Bij andere is het makkelijk met een stukje software of via een service mode op te vragen.

Van welke body ben je naar informatie op zoek? Ik heb laatst over de 5d gezocht omdat ik die een tweedehands heb gekocht. Daarbij heb ik uiteindelijk de ~11.000 maar gewoon voor waar aangenomen, ook na het zien van de staat van de body en hun lenzen... ging iedereen er maar zo zorgvuldig mee om ;)

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt! Klachten zijn er altijd veel meer dan complimenten, zeker bij grote bedrijven...

Ik ben niet echt op zoek naar een specifiek model, maar kijk af en toe of er nog iets leuks tussen staat voor een mooie prijs. Het gaat mij meer om de prijs/kwaliteit-verhouding. Deze modellen vallen mij vaak op: Nikon D200, Nikon D300, Nikon D80, Canon EOS 40D, Canon EOS 450D. Het moet ook niet te oud zijn...

Waar heb jij je info over de 5D vandaan?

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 18:30
De info over mijn 5D kwam in dit geval van de verkoopster zelf. Aangezien ik de camera zelf op ben gaan halen kon ik dus ook de staat zien voor ik definitief ja zei, en dat zag er allemaal als nieuw uit.

Het is absoluut geen vaste regel, maar mij viel wel op dat bodies met een grip erbij (of lichte gebruikssporen door gebruik van een grip) vaak wel wat meer kliks hebben.

Als je een specifieke body tegenkomt kan je zowieso wel een recente raw vragen (liefst op f/22 van de lucht, kan je meteen vuiligheid of zelfs eventuele beschadigingen op de sensor controleren. Voor zover ik het me goed herinner kan je met sommige tools wijzer worden uit de raw file (bij canon toch geloof ik).
Ik zal eens zoeken of ik een en ander nog gebookmarked heb staan...

[ Voor 12% gewijzigd door TweakMDS op 01-04-2011 23:00 ]

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Zo'n database is maar een indicatie en is dan ook niet helemaal betrouwbaar, je kan het hanteren als uitgangspunt samen met de shutter life expectancy die de fabrikant geeft.

Als je een Canon camera hebt kan je hier terecht voor dit tooltje:
http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx helaas worden niet alle cameras worden ondersteund en dan moet je het bij bijvoorbeeld de 5D de verkoper erop moet vertrouwen. Natuurlijk ook je verstand gebruiken heh ;)

Ik noem maar een getal, als de fabrikant zegt dat de camera 100.000 clicks zou moeten meegaan, en de verkoper een pro is en dat hij in 2 jaar 70.000 clicks heeft gedaan met zijn camera (met battle scars), dan zou ik verder kijken. (of het moet een superdeal zijn waarbij je de prijs voor het vervangen van de shutter meerekent) Dan neem je liever een camera over van een hobbyist die 15.000 clicks in 4 jaar tijd heeft gedaan, uiteraard mag die dan ook wat meer kosten.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

@SndBastard: Dus in dat geval moet je eigenlijk ook maar gewoon de vorige eigenaar vertrouwen... Goed punt trouwens van die grip. Zal je inderdaad sneller tegenkomen bij de enthousiastere fotografen. Ook een goed idee om een recente RAW file te vragen. Liefst natuurlijk met de krant van vandaag erop... kidnap-style! :P

@Terryb47: Als ik het goed lees heb je voor dat tooltje de camera zelf nodig, dus dat is voor mij niet bruikbaar. Of staat er ook ergens in hoeveel shutter releases er door de fabrikant worden opgegeven voor alle typen camera's?

Verder is het natuurlijk handig om te kijken naar het aantal releases. Ik zag laatst een advertentie voor een D200 ergens in Nederland ( :) ) voor een leuke prijs, maar die zat al bijna tegen het einde van zijn leven aan... Maar niet gedaan dus!

Heb nog niet gedacht aan het laten vervangen van de sluiter. Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk, en vooral: wat kost dat eigenlijk??

En niemand weet dus waar de info van de fabrikant is te vinden? Misschien maar eens iemand van zo'n advertentie vragen waar die zijn info vandaan heeft... Misschien staat het wel in de manual?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 18:29:
Bij sommige advertenties staat er ook bij wat het aantal releases is dat door de fabrikant is opgegeven wat de camera aan zou kunnen. Ik kan deze informatie alleen zelf niet vonden op de sites van de fabrikanten... Waar halen ze dit vandaan?
Dat is te vinden op de sites van de fabrikant of in de brochures van de desbetreffende camera. Dit staat bijvoorbeeld op de Nikon site onder D3s: 'Durable shutter unit proven by 300,000 cycles of testing on fully assembled camera'. In de brochure van de D700 staat 'Tested on fully assembled cameras, the D700’s shutter unit has been proven through 150,000 cycles under the most demanding conditions'. Maar ook voor een wat goedkopere camera wordt het weergegeven, b.v. de Nikon D7000 'The newly developed shutter unit, that has an equivalent performance to that of the D300S, is tested for 150,000 cycles with the shutter actually loaded to prove its high durability.'.
Ik vermoed dat je dergelijke info ook wel op b.v. de Canon site kunt vinden, anders wel in de downloadable brochures van de camera's :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik had dus gewoon wat beter moeten zoeken... Bedankt! Hopelijk zijn ze ook daadwerkelijk allemaal te vinden...

En hoe zit dat nou met het vervangen van de shutter? Is dat handig i.v.m. slijtage van de rest van de camera? En wat kost het? Zit er veel verschil in tussen bedrijven die dit doen?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-01 14:38
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 15:43:
Ok, ik had dus gewoon wat beter moeten zoeken... Bedankt! Hopelijk zijn ze ook daadwerkelijk allemaal te vinden...

En hoe zit dat nou met het vervangen van de shutter? Is dat handig i.v.m. slijtage van de rest van de camera? En wat kost het? Zit er veel verschil in tussen bedrijven die dit doen?
Vroeger stonden er prijzen op de ROFA website, maar die lijken verdwenen :P Ik kan me herinneren dat het rond de 350 euro was, om de sluiter te laten vervangen. Rest van de slijtage, volgens mij de Mirror box, dat je spiegel blijft hangen.

edit:
@Makkelijk: 350 was dan volgens mij voor de 5D :)

[ Voor 4% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 04-04-2011 19:35 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:31
NeOTheMaTriXM schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:51:
[...]

Vroeger stonden er prijzen op de ROFA website, maar die lijken verdwenen :P Ik kan me herinneren dat het rond de 350 euro was, om de sluiter te laten vervangen. Rest van de slijtage, volgens mij de Mirror box, dat je spiegel blijft hangen.
Bij mij was het laatst 147 euro voor een Canon 40D bij ROFA. Uiteindelijk denk ik dat je je geen zorgen moet maken om de sluiter, als het gebeurd weet je toch niet wanneer en het is goed te repareren.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Abbadon schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:30:
Ik vermoed dat je dergelijke info ook wel op b.v. de Canon site kunt vinden, anders wel in de downloadable brochures van de camera's :)
Nee, dat is bij Canon niet op de site te vinden en ook niet in de brochures.

In sommige landen weigert Canon daar uitspraken over te doen.
Maar als je googled kun je wel de waardes vinden waarvoor ze ontworpen zijn.

Maar je hoeft niet te denken dat je nu garantie kunt claimen omdat je sluiter na 130.000 clicks het begeeft terwijl ie 150.000 zou moeten aankunnen. Datzelfde geld volgens mij ook voor Nikon. Maar daarom doen ze er dus moeilijk over om die cijfers te geven.

Recente modellen kunnen over het algemeen meer clicks aan.
uit mijn geheugen is het iets van 100.000 voor instap modellen, en 300.000 voor de topmodellen.

Verwijderd

De shuttercount is inderdaad terug te vinden in de Exif informatie. Bij Nikon is die niet te resetten. Bij Canon is dat echter wel het geval.

Inderdaad is het terugvinden van de ontwerpshuttercount niet altijd even makkelijk, maar Internet en slimme zoekopdrachten doen het vrij aardig. De shuttercount zegt mij persoonlijk niet veel als ik een camera tweedehands zou kopen. (Dat doe ik niet, maar dat terzijde.) De algemene staat van de camera vind ik veel belangrijker.

Ik denk maar zo, iemand die lekker lenzen gaat staan wisselen op het strand en een halve zandbak in zijn cam gooit, zal de shutter een stuk zwaarder belasten dan iemand die zijn camera altijd in een fluwelen doek heeft verpakt.

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
mjtdevries schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:55:
[...]

Nee, dat is bij Canon niet op de site te vinden en ook niet in de brochures.

In sommige landen weigert Canon daar uitspraken over te doen.
Maar als je googled kun je wel de waardes vinden waarvoor ze ontworpen zijn.
Hier ergens in het midden:
http://www.the-digital-pi...igital-camera-review.aspx

• mjtdevries
Overigens vraag ik me wel af hoe betrouwbaar die cijfers van Canon en Nikon zijn.
Is het anderen ook opgevallen dat de cijfers wel erg fraai afgerond zijn? En ook erg mooi voor marketing zijn?

Dat het ene shutter ontwerp langer mee gaat dan het andere is logisch. Maar steeds van die fraaie verschillen van 50.000?
En hoe maak je het verschil tussen 200.000 en 300.000 kliks?

Ik zou de cijfers een stuk geloofwaardiger vinden al er een keertje 120.000 tussen zat... :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
Joh, hoe zouden ze aan die ronde getallen komen.... zelfde als die gegevens van harde schijven, geheugenkaartjes, branduren van een lamp/tv, levensverwachting van honden, verwacht aantal hartslagen van je eigen hart totdat er mee ophoudt. Gemiddeldes gebaseerd op metingen en extrapolaties. Vervolgens wordt dat gewogen gemiddelde afgerond, want de 50.000 clicks die een xxxD camera gemiddeld maakt, zijn er eigenlijk 54.417,63 maar dat bekt niet handig in een brochure.
Zoals met al die levensverwachtingen zijn er positieve en negatieve uitschieters en dus zegt het nooit iets over een individueel exemplaar.
De vraag is eerder: hoe ver mag een fabrikant met zijn verwachte levensduur afzitten van het werkelijke gemiddelde? En wat zijn dan de gevolgen? Behalve dat mensen merken met meerdere negatieve afwijkingen gaan mijden, als die gegevens bekend zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05-2025
Als de fabrikant geen aantal clicks aangeeft kun je hem er ook moeilijk aan houden. De verwachte levensduur van de camera is echter wel een richtlijn waarmee je je gelijk kunt halen bij veel te vroeg falen van het product. Voor de rest is het gewoon statistiek: de kans is zeer groot dat het aantal opgegeven clicks gehaald wordt, veel groter dan dat jouw camera een uitschieter is die veel eerder of later faalt.

Maar als je toch tweedehands gaat kijken (wat ik ook gedaan heb toen ik mijn 450d kocht), dan kun je veel beter langs gaan. Als je een tweedehands auto koopt ga je toch ook kijken en let je toch niet alleen op het aantal kilometers?

• mjtdevries
Universal Creations schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 23:09:
Joh, hoe zouden ze aan die ronde getallen komen.... zelfde als die gegevens van harde schijven, geheugenkaartjes, branduren van een lamp/tv, levensverwachting van honden, verwacht aantal hartslagen van je eigen hart totdat er mee ophoudt.
Je kan het wel leuk in het belachelijke trekken, maar ik had gehoop daar een serieuze discussie over te hebben.

Het is namelijk NIET hetzelfde als bij harde schijven, geheugen kaart, branduren lamp/tv/projector etc etc.

Volgens jou zou ik bij harde schijven ook alleen maar waardes van 1.000.000 en 1.500.000 zien. (of zelfs alleen maar 1 en 2 miljoen)
Maar de werkelijkheid is anders. De eerste 1TB disk die ik in google vind van Hitiachi heeft een MTBF van 1.200.000 Idem met lampen. De lamp van mijn projector had 2100 branduren. Dus geen mooie afronding op 2000 of 2500.
Bij het googlen vind ik een leverancier van spaarlampen en dan zie je waardes van 30.000 35.000 en 50.000 uur. Bij Philips zie ik levensduren van 12 jaar.

Dat bevestigt gewoon wat ik al eerder zei. Die shutter specificaties zijn extreem afgerond als je het vergelijkt met andere producten. En daarom vertrouw ik ze dus niet.

Laat ik het illustreren aan de hand van een eenvoudig voorbeeld.
Sommige lenzen hebben een metalen mount, en sommige een plastic. De metalen zal langer meegaan.
Laten we wat fictieve getallen er aan hangen: De ene 100.000 bevestigingen op je camera en de andere 1.000.000.
Maar wat wil je aan die metalen mount aanpassen om er 1.500.000 van te maken? Metaal is metaal, en kun je dan geen kleine verbeteringen meer in maken. Je kunt een ander metaal gebruiken. Maar de kans is groot dat je dan meteen op 3.000.000 uitkomt, ipv 500.000 extra.
Waardes tussen de plastic en metaal hoef je ook niet te verwachten. Daar zal altijd een groot gat blijven bestaan.
En daarom vind ik die getallen verdacht. Het sluit allemaal veel te mooi aan, en lijkt daarom eerder het resultaat van een marketing manager dan een techneut.

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 10:58

Phehistyr

De Epische Lurker

Wellicht wordt er getest totdat een bepaald doel wordt gehaald en wordt er dan mee gestopt? In plaats van dat er tot falen wordt getest dus. Als je die zinnetjes leest die Abaddon aanhaalt dan zou je dat ook zo kunnen interpreteren.
'The newly developed shutter unit, that has an equivalent performance to that of the D300S, is tested for 150,000 cycles with the shutter actually loaded to prove its high durability.'

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
mjtdevries schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:05:
[...]

Je kan het wel leuk in het belachelijke trekken, maar ik had gehoop daar een serieuze discussie over te hebben.
Ik trek het niet in het belachelijke, behalve dat ik een beetje sarcastisch "joh" zei. Mijn voorbeelden zijn serieus.
Het is namelijk NIET hetzelfde als bij harde schijven, geheugen kaart, branduren lamp/tv/projector etc etc.

Volgens jou zou ik bij harde schijven ook alleen maar waardes van 1.000.000 en 1.500.000 zien. (of zelfs alleen maar 1 en 2 miljoen)
Maar de werkelijkheid is anders. De eerste 1TB disk die ik in google vind van Hitiachi heeft een MTBF van 1.200.000 Idem met lampen. De lamp van mijn projector had 2100 branduren. Dus geen mooie afronding op 2000 of 2500.
Bij het googlen vind ik een leverancier van spaarlampen en dan zie je waardes van 30.000 35.000 en 50.000 uur. Bij Philips zie ik levensduren van 12 jaar.

Dat bevestigt gewoon wat ik al eerder zei. Die shutter specificaties zijn extreem afgerond als je het vergelijkt met andere producten. En daarom vertrouw ik ze dus niet.

Laat ik het illustreren aan de hand van een eenvoudig voorbeeld.
Sommige lenzen hebben een metalen mount, en sommige een plastic. De metalen zal langer meegaan.
Laten we wat fictieve getallen er aan hangen: De ene 100.000 bevestigingen op je camera en de andere 1.000.000.
Maar wat wil je aan die metalen mount aanpassen om er 1.500.000 van te maken? Metaal is metaal, en kun je dan geen kleine verbeteringen meer in maken. Je kunt een ander metaal gebruiken. Maar de kans is groot dat je dan meteen op 3.000.000 uitkomt, ipv 500.000 extra.
Waardes tussen de plastic en metaal hoef je ook niet te verwachten. Daar zal altijd een groot gat blijven bestaan.
En daarom vind ik die getallen verdacht. Het sluit allemaal veel te mooi aan, en lijkt daarom eerder het resultaat van een marketing manager dan een techneut.
Ik ben niet zo heel erg van de statistiek, maar kan het misschien zijn dat de spreidingsbreedte (standaard deviatie heet dat geloof ik) bij sluiter-levensduur zo groot is, dat het geen zin heeft om op 10.000-den af te ronden? Als je een SD (standaard deviatie) hebt van 10.000 dan heeft het weinig zin om te zeggen dat de sluiter-levensduur 55.000 is i.p.v. 50.000.

Ik zie ook wel in dat de sprongen van 50.000 (50.000; 100.000; 150.000, etc) misschien wel lomp zijn, maar schijnbaar is de nauwkeurigheid zo belabberd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Phehistyr schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:34:
Wellicht wordt er getest totdat een bepaald doel wordt gehaald en wordt er dan mee gestopt? In plaats van dat er tot falen wordt getest dus. Als je die zinnetjes leest die Abaddon aanhaalt dan zou je dat ook zo kunnen interpreteren.
[...]
Klopt. Die 100.000, 150.000 of 300.000 die je vaak langs ziet komen zijn ontwerpspecificaties. Dat houdt in dat de sluiters ontworpen worden om dit (plus een marge, standaardafwijking, etc) in 99,9% of 100% van de gevallen te halen bij het testen. Dat betekent dat ze bij 100.000 clicks ophouden te testen bij een D90, bij 150.000 clicks bij een D300 en bij 300.000 clicks bij een D3. Het zegt niets over de daadwerkelijke te verwachten levensduur van de sluiter in een SLR.

• mjtdevries
Universal Creations schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:00:
Ik zie ook wel in dat de sprongen van 50.000 (50.000; 100.000; 150.000, etc) misschien wel lomp zijn, maar schijnbaar is de nauwkeurigheid zo belabberd.
Ik heb mezelf blijkbaar toch nog niet duidelijk gemaakt.

Het gaat me niet zozeer om die sprongen, maar de zeer fraaie opvolgende reeks.
En daar geloof ik niets van. Zoals ik aangaf met die metalen of plasticen mount. Met die ontwerpkeuze heb je maar twee uitkomsten, en daar kun je er nooit 8 verschillende van krijgen.

Metten geeft het hierboven al goed aan, het zijn waarschijnlijk allemaal ontwerp specificaties.

Ik verwacht eigenlijk dat ze helemaal niet ontwerpen op dat aantal klicks maar gewoon een goede shutter bouwen. En die zou dan wellicht wel 500.000 kliks aan kunnen als je het echt gaat testen, maar ze stoppen gewoon met testen bij 200.000

Simpelweg omdat dat op dat moment blijkbaar een norm is die voor iedereen acceptabel is bij dat model en dat er geen vraag is voor meer.
En komt dan je concurent met een model dat meer kliks aan kan, of komt die vraag ineens wel (hetzij van je klanten hetzij van je marketing afdeling) dan test je wat langer en kom je er hopelijk achter dat je bestaande ontwerp ook die hogere aantallen aan kan.
Je blijft diezelfde shutter gebruiken en marketing verteld vrolijk dat het een nieuw ontwerp shutter is, en klaar ben je.

Als die shutterkliks waardes niet zo verdacht gelijkmatig meeliepen met de modellen dan zou ik eerder geloven dat je tegen die tijd ook echt kunt verwachten dat je shutter op is.
Nu lijken het getallen echter alleen maar aangeven dat ze niet verder getest hebben, terwijl je geen zicht krijgt hoe lang die shutter echt mee kan gaan.

Om het heel concreet te stellen: moet je je bij een tweedehands 40D die 40.000 kliks heeft gehad echt zorgen maken over de shutter omdat er 50.000 in dat tabelletje staat? Of is het gewoon dezelfde shutter als de 50D waarvoor 100.000 in dat tabelletje staat en hoef je daar dus niet bang voor te zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door mjtdevries op 06-04-2011 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
mjtdevries schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:41:
Je blijft diezelfde shutter gebruiken en marketing verteld vrolijk dat het een nieuw ontwerp shutter is, en klaar ben je.
Gebeurt dat dan?
mjtdevries schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:41:
Om het heel concreet te stellen: moet je je bij een tweedehands 40D die 40.000 kliks heeft gehad echt zorgen maken over de shutter omdat er 50.000 in dat tabelletje staat? Of is het gewoon dezelfde shutter als de 50D waarvoor 100.000 in dat tabelletje staat en hoef je daar dus niet bang voor te zijn.
Ik denk wel dat er onderling verschil is tussen camera's. Als je op de link kijkt uit mijn eerste post kun je bijvoorbeeld zien dat het gemiddelde aantal releases vóór het stukgaan van de shutter bij een EOS 400D 33.713,6 is, en bij een EOS 5D 111.853,6.

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05-2025
Er zal zeker verschil zitten tussen de levensduur van de verschillende sluiters, maar de manier waarop het hier is gemeten kun je niet generaliseren voor de gehele populatie omdat er zogenaamde non-response bias plaats heeft. Zoals al gezegd is het aannemelijk dat meer mensen met een defecte of tweedehandse camera deze website vinden, daardoor is dit gedeelte van de populatie oververtegenwoordigd (personen met een goed functionerende, nieuw aangekochte camera zijn zullen minder snel hun mening hier plaatsen).

Alleen als alle onderdelen van de populatie een gelijke kans, groter dan 0 hebben om in de sample voor te komen kun je er echte conclusies aan verbinden. De statistische correctheid van de website is dan ook op zijn minst discutabel (ondanks dat de statistische methoden wellicht correct zijn).

Als het statistiek is dan testen ze een X aantal sluiters tot ze falen (afhakelijk van de gewenste zekerheid, tot 99%). Als de populatie normaal verdeeld is, dan kun je twee of drie standaardafwijkingen onder het gemiddelde gaan ziten. Nu kun je met aannemen dat respectievelijk 2.1 (SD2) tot 0.1 % (SD3) van alle geproduceerde camera's niet het opgegeven aantal clicks haalt.

Voorbeeld van een uitkomst: je kunt met 95% zekerheid zeggen dat 99.99% van alle camera's meer dan (gemiddelde - 2xSD) 100.000 -10.000 -10.000 = 80.000 cliks haalt.

• mjtdevries
In het bedrijfsleven gebeurt dat heel veel ja.

Wat ook veel gebeurd is dat één productielijn meerdere producten oplevert.
Bv koekjes voor een A-merk en voor een B-merk die van precies dezelfde band lopen.

En rekenmachientjes van Texas instrument zijn ook zo'n bekend voorbeeld.
Je hebt 1 lijn rekenmachientjes en je maakt verschillende producten door alleen de opdrukken van de knoppen te veranderen. Met het goedkope model had je evenveel functies als met het dure model, alleen wist je dat niet omdat de opdruk van geavanceerde functies mistte op het goedkope model.
Ik denk wel dat er onderling verschil is tussen camera's. Als je op de link kijkt uit mijn eerste post kun je bijvoorbeeld zien dat het gemiddelde aantal releases vóór het stukgaan van de shutter bij een EOS 400D 33.713,6 is, en bij een EOS 5D 111.853,6.
Je hoeft mij ook niet te overtuigen dat er verschil zit tussen een instap dSLR en een pro model.

Maar laten we inderdaad jouw getalletjes even er bij nemen. (ondanks dat er inderdaad allerlei mitsen en maren zitten aan de manier waarop die getallen verzameld worden)
De 400D zou 50.000 kliks moeten halen en de 5D 100.000 kliks. Dat lijkt nog redelijk overeen te komen.
Maar de 450D zou 100.000 kliks moeten halen. Jouw link geeft echter 28.000 aan. Zelfde orde van grootte als de 400D...
De 1000D zou ook 100.000 kliks moeten halen, maar jouw link geeft 18.000 aan.

Als ik naar die cijfers kijk, dan heb ik eerder het idee dat er een shutter is voor instap modellen die in de jaren niet veel veranderd is.
en een shutter voor (semi)pro modellen die ook niet veel veranderd is in de jaren.
Pagina: 1