Onkyo impedance setting 4 ohm of 6 ohm?

Pagina: 1
Acties:

• aelibey
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:36
Een vraagje,
In de settings vd Onkyo kan ik als impedance kiezen uit 4 ohm en 6 ohm.
Alleen is bij mij het volgende opgevallen.
Als ik de Onkyo instel op 6 ohm, dan verbruikt de receiver ongeveer 67 watt aan stroom.
Bij 4 ohm is het verbruik maar 42 watt. Dit heb ik gemeten met een wattmeter.

Nu wil ik de Onkyo graag op 4 ohm instellen, maar ik weet niet of dit juist is. Daarom geef ik hieronder meer info van mijn huidige opstelling.

Een Onkyo 508 en daarop aangesloten een Magnat 5001 5.1 set.
Zowel in de bovenstaande link als op de achterkant vd speakers staat: 4-8 ohm.
Daarnaast ben ik van plan om voor de surround speakers 12 meter 4mm² kabel te gebruiken.
Voor de center en front wordt het ongeveer 3 meter 4mm² kabel.(nu is dat nog 0.75mm²).

Raden jullie aan om de receiver op 4 ohm te zetten? Dit wil ik doen vanwege het lagere stroomverbruik.
Graag jullie tips.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

4mm² voor melkpakjes 8)7 Beetje overkill, niet?
Verder kijk je best 'ns in de FAQ voor het Ohm-verhaal, daar word je al veel wijzer van.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als op de achterkant van de speakers 4-8 ohm staat betekent dat dat de impedantie 4 ohm is. Ik zou de versterker dus op 4 ohm instellen. De impedance setting te laag zetten kan geen kwaad, te hoog wel.

Met de impedance selector verander je volgens mij de versterkingsfactor van de versterker. Als je hem instelt op 4 ohm i.p.v. 6 zal de versterker de versterkingsfactor lager zetten (dus heb je een lagere spanning op de uitgang), zodat de stroomsterkte niet te groot kan worden. Maar het geluid wordt dus ook zachter.
Misschien wordt ook nog de spanning die de voeding geeft lager gezet, dat geeft toch niet als de versterkingsfactor lager is.

Edit: dat tweede dus, zie hieronder

[ Voor 58% gewijzigd door TBTL op 02-04-2011 20:25 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48

Part

Helemaal niets.....

Met de impedantie setting verander je de spanning op de versterker. Die gaat bv van +/-40 volt (4 ohm) naar +/-50 volt bij de 8 ohm setting.
Voor het geluid maakt dit geen verschil. Het verbruik zal bij 4 ohm iets zakken omdat de versterker efficiënter kan werken met de lagere spanning en het vermogen dat verloren gaat door de ruststroom is ook wat minder.

Een nadeel kan zijn dat de versterker eerder gaat clippen maar dan moet je hem wel heel hard zetten.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

TBTL schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:24:
Als op de achterkant van de speakers 4-8 ohm staat betekent dat dat de impedantie 4 ohm is.
Niet waar. Als er 4 - 8 Ohm staat dan betekent het dat de speaker een impedantie heeft welke van 4 tot 8 Ohm loopt. Er is namelijk geen één speaker welke een vaste impedantie heeft. Maar de aangegeven impedantie zegt nog steeds niet veel. Mijn speakers hebben een nominale impedantie van 8 Ohm. Dus in de meeste gevallen is de impedantie 8 Ohm. Echter zakken de speakers wel eens onder de 3 Ohm. Dus opgegeven impedantie moet je niet altijd meteen als vaste waarde pakken. Zeker niet met een merk als Magnat. Magnat geeft namelijk altijd heel overdreven specificaties op. Op bijna elke speaker schrijft Magnat wel dat het een speaker is van 4 - 8 Ohm en een bereik van 20 - 20.000 Hz.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Klopt, ik heb het verkeerd verwoord, ik bedoelde dat 4-8 ohm achterop de luidspreker hetzelfde betekent als wanneer er 4 ohm had gestaan. Dus dat je de impedance selector het beste op 4 ohm kan zetten.

Ik vind 4-8 ohm maar een rare manier om de impedantie aan te geven, hij kan er iets onder zakken maar ook veel hoger worden.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 02-04-2011 20:26 ]

• aelibey
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:36
Bedankt voor alle tips.
Ik zag door de bomen t bos niet meer met al die ohm gedoe.
Ik zet de impedance gewoon op 4 ohm.
Pagina: 1