Algoritme om zin te vormen met bepaalde letters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228870

Topicstarter
Hallo

We hebben voor een soort wedstrijd binnen onze vereniging de opdracht gekregen om met een lijst woorden een zin te maken. De catch is hier dat de lijst woorden vervormd moeten worden. Concreet: we hebben een lijst van een 10-tal merken van drinkwater. Het is de bedoeling dat we de letters zo gaan verschuiven dat ze een zin vormen (en dus waar nodig een spatie invoegen).

Omdat de lijst toch niet zo kort is, en ik een technische achtergrond heb wou ik kijken of dit kan door een soort algoritme te schrijven. Ik kan echter toch niet bedenken hoe ik hieraan begin...

Het grootste probleem is natuurlijk: tegen welke database (of bestaan hier API's voor?) kan ik de eventueel gevormde woorden aftoetsen. De zin zal uiteraard in het Nederlands zijn, wat de zaken er niet makkelijker op maakt.

Kan iemand mij in de goeie richting wijzen, of zelfs heel concreet helpen als je zin hebt in een uitdaging ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:21

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je kunt gewoon Nederlandse woordenlijsten downloaden natuurlijk. Alleen zul je waarschijnlijk veel te veel woorden matchen. Het probleem is dus niet zo zeer geldige woorden maken, maar eerder een bruikbare set van woorden over zien te houden.

Je zou kunnen spelen met woordlengtes. Dus uit je bak met letters, de grootste woorden van minimaal Y en maximaal X tekens lang zoeken. En dan spelen met X en Y, eventueel aangevuld met een willekeurige factor. En dan wordt het in eerste instantie de sets woorden eyeballen voor bruikbaar resultaat denk ik :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waar hoort mijn topic?

PRG>>SEA

Je zal trouwens wel het vinden van woorden die je kan maken met een bepaalde set letters kunnen automatiseren maar daadwerkelijk grammaticaal correcte zinnen maken is met een algoritme vrij lastig. Ik denk dat je die laatste stap het best handmatig kan doen. :) Vergeet trouwens niet dat veel woorden geen vervoegingen voor werkwoorden hebben. Je zal een lijst moeten vinden die die wel heeft.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228870

Topicstarter
Mijn excuses NMe, ik dacht dat ik het goed had geplaatst. Grammatica is inderdaad een "probleem", alhoewel we al een heel stuk vooruit geraken door een lijst met "zinnen" te krijgen, of ze correct zijn of niet. Dus bij manier van spreken mag er gerust een "zin" bijstaan die dubbele lidwoorden heeft of waar de volgorde niet klopt, of wat dan ook, en die filter ik dan manueel. Hopelijk vind ik zo'n woordenlijst... straks eens wat beter op zoek gaan. Had enkel nog maar op woordenboek gezocht, woordenlijst is uiteraard de betere zoekterm

Cloud: bedankt voor de tip, vooral voor de woordenlijst tip dan. Denk dat ik echter wel naar een beter "algoritme" op zoek ga gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

probeer de geformuleerde zinnen als search in Google en kijk of zij met een correctie komen :-)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Suggestie: OpenOffice.org gebruikt bijvoorbeeld LanguageTool. Nadat je de woorden hebt opgesteld, zou je kunnen kijken of de grammatica (deels) klopt met deze tool. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Developer informatie: http://www.languagetool.org/development/
Lijst van grammatica regels en suggesties: http://community.languagetool.org/rule/list?lang=nl
SVN Repository (Java): https://languagetool.svn....tool/trunk/JLanguageTool/
Pagina: 1