Goedkoop radiografisch bestuurbaar setje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 18:34
Hey Tweakers!

Voor de opleidingsintroductie van mijn studie volgend jaar is het idee ontstaan om de nieuwe studenten een afgeslankte vorm van Robot Wars te laten spelen. Ze moeten hierbij aan de hand van een standaard RC setje een robot bouwen die in staat is om te rijden en een speciale actie (hamer, ronddraaide schijf, etc..) uit te kunnen voeren.

Het budget is niet heel hoog, rond de E 30,- per auto (6 stuks nodig). Ik kan alleen nergens een setje of auto vinden die te besturen is én een speciale 'actieknop' heeft!

Mijn vraag is dus ook, waar kan ik voor zo min mogelijk geld zo'n setje kopen?

Alvast bedankt!

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dealextreme heb je helicopters maar die werken via infrarood. Misschien hebben ze ook wel auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 18:34
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:51:
Op dealextreme heb je helicopters maar die werken via infrarood. Misschien hebben ze ook wel auto's.
DX heb ik al gekeken, maar helaas alleen maar auto's die kunnen rijden.

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

Bij hobbyking hebben ze wat tank achtige RC auto's voor ~30 euro alleen zijn het niet echt mooie platformpjes om iets mee te doen http://www.hobbyking.com/...ategory=380&ParentCat=379

Maar als je de kap eraf sloopt en de onderdelen gebruikt heb je wel alles wat je wil

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 01-04-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

30 euro voor een RC auto is natuurlijk heel erg weinig, je kunt kijken of je iets in de speelgoedwinkels kunt vinden maar hou er rekening mee dat het natuurlijk 'troep' is voor dat geld en al uit elkaar valt als je ernaar kijkt...

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat hier onlangs ook nog aan te denken om eens zo een robotwars te bouwen. Is het onbegonnen werk om extra signalen uit zo een afstandsbediening te halen?

Waar ik aan dacht was om 2 auto's aan te schaffen, 1 betere als basis, en 1 goedkope (je hebt ze al vanaf euro) en hiervan enkel de afstandsbediening en printplaten van te gebruiken. Waar normaal motors hangen kan ik dan een willekeurig iets aan hangen en bedienen. En dan beide afstandsbedieningen in een custom remote te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hou er rekening mee dat die setjes waarschijnlijk allemaal op dezelfde golflengte gaan zitten zenden, en de robots mogelijkerwijs dus door de verkeerde bestuurder worden bediend!

Ikzelf ben meerdere malen begeleider geweest bij het Robot Wars zomerkamp op de Universiteit Twente. We hadden contacten met een aantal deelnemers van de Dutch Robot Wars competitie, waarbij stricte regels worden gehanteerd. Zo heeft ieder team een aantal verschillende zendkristallen en heeft de organisatie een registratielijst waar deze frequenties op staan. Verder moeten alle robots, die niet in de arena staan, met een accu onderbreker beveiligd zijn, zodat de accu's alleen ingeschakeld kunnen zijn in de arena en de robots nooit onverwachte dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 11:50
Ik heb voor mijn profielwerkstuk een vechtrobot overwogen, maar ben er op uit gekomen dat het gewoon veel te duur is. Een kant en klaar pakketje is eigenlijk geen optie, aangezien die vaak te weinig kanalen heeft (vooruit/achteruit + links/rechts, geen "actie"kanaal). Ook zit je inderdaad met storingen.

Als je zelf gaat bouwen zit je al snel op de 100-200 euro voor een afstandsbediening, en reken er maar op dat de motoren, en met name de speedcontrollers een behoorlijk bedrag zullen toevoegen.

De enige keuze die je wat dat betreft nog hebt is bedraad ben ik bang.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

citruspers schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 20:30:
Ik heb voor mijn profielwerkstuk een vechtrobot overwogen, maar ben er op uit gekomen dat het gewoon veel te duur is. Een kant en klaar pakketje is eigenlijk geen optie, aangezien die vaak te weinig kanalen heeft (vooruit/achteruit + links/rechts, geen "actie"kanaal). Ook zit je inderdaad met storingen.

Als je zelf gaat bouwen zit je al snel op de 100-200 euro voor een afstandsbediening, en reken er maar op dat de motoren, en met name de speedcontrollers een behoorlijk bedrag zullen toevoegen.

De enige keuze die je wat dat betreft nog hebt is bedraad ben ik bang.
kun je dan niet tweedehands dingen op de kop tikken? RC autootje 2e hands van de rommelmarkt trekken en zelf knutselen? Of misschien zelfs twee gebruiken? 2e hands is vaak een hoop spul voor vrij weinig te krijgen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam deze zojuist tegen op hackaday:

http://hackaday.com/2011/...rom-thrift-store-rejects/

Je zit dan wel een stuk boven de dertig euro, maar je hebt geen dure programmeerbare controller nodig, alls gaat via bluetooth.

En met Arduino is erg veel mogelijk (ik moet dringend eens de tijd nemen om mij hier in te verdiepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet het een educatief project worden (ervaring op doen met draadloze communicatie en wat eenvoudig programmeren) of is het de bedoeling om maar wat te beunen? (auto'tjes die elkaar kapot beuken)
In het eerste geval kun je twee fatsoenlijke platforms maken die via RF of BT bestuurd kunnen worden. Of dat met een arduino-omgeving gebeurt maakt niet uit natuurlijk. Die platforms kunnen dan als basis gebruikt worden waarop de scholieren hun project maken.
In het tweede geval kun je denk ik het beste een lading RC wagens uit het oosten halen en ze daar mee laten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.hobbyking.com/...wItem.asp?idProduct=12672

Tankje voor 22 dollar incl de optie om de turret te laten draaien + geluidseffecten.

En voor 44 dollar:

http://www.hobbyking.com/...wItem.asp?idProduct=12668

Deze tank heeft ook een afvuur mechanisme + extra buttons op de afstandbediening.

[ Voor 36% gewijzigd door Luit op 03-04-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je van dergelijke aankopen spijt gaat krijgen. Als scholieren daar met hun "wapens" extra massa aan gaan toevoegen is vast niet meer mobiel. Volgens de reacties kunnen die tanks nog wat sturen op harde ondergronden, (beton), maar al het andere zou matig gaan.
Maak dus eerst even duidelijk wat je er mee wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

www.dutchrobotgames.nl/ :)

misschien moet je je budget iets hoger dan 30 euro per team maken, dan kan je best aardige dingen maken..

overigens kan je n antweight klasse robotje voor 12 euro maken, maar dan heb je geen wapen, alleen een wig.. voordeel van antweight is dat alles klein is, en goedkoop kan, nadeel is dat als je meer wilt, dat het gelijk heel erg duur word.

anyway, voor iets meer dan 30 euro kan je n vrij aardige, kleine robot maken, het duurste onderdeel is en blijft de zender, maar misschien kan je met 2 of 3 zenders af voor de 6 teams, of wil je met zn 6'en tegelijk in de arena?

verder kan je bijvoorbeeld 2 servo's hacken om dr aandrijfmotoren van te maken, een ontvanger kost tegenwoordig ook geen zak meer op hobbyking, accutje dr bij en dan heb je nog n 3e servo nodig voor een wapen (hamertje/'bijltje'/lans/flipper/whatever) of een motortje + speedcontroller + eenofandere gebalanceerde schijf voor een spinner (en zo zie je, n spinner is van alle kleine robotjes al gauw de duurste, maar blijkt, ook de effectiefste/spectaculairste.. dus..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 20:51

Baggeraar

Wat een gebagger..

Dit kan volgens mij echt goedkoop met gewoon een transmitter en reciever van bijvoorbeeld easyradio. kosten bijna niks, en je kan er mooi al je signalen mee versturen dmv een serieele poort. dus gewoon met je pc.

het enige wat je dan nog nodig hebt is een MAX232 oid, een pic naar keuze en een hoop basiscomponenten en transistoren.
Pagina: 1