Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2003 servers rebooten zonder dat ik dat wil

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 14:39
Ik heb hier een paar Windows server 2003 bakken staan. Gistermiddag viel het mij ineens op dat er een van de servers niet bereikbaar was. Even later was de server weer bereikbaar. In de eventlog heb ik gezocht naar waarom de server ging rebooten, en kwam ik dit tegen:

Event Type: Information
Event Source: USER32
Event Category: None
Event ID: 1074
Date: 3/31/2011
Time: 1:25:37 PM
User: NT AUTHORITY\SYSTEM
Computer: FPS01
Description:
The process vmsrvc.exe has initiated the power off of computer FPS01 on behalf of user NT AUTHORITY\SYSTEM for the following reason: Application: Maintenance (Planned)
Reason Code: 0x84040001
Shutdown Type: power off
Comment:

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 01 00 04 84 ...„

Heel fijn dat de server voor onderhoud word gereboot, maar ik vind het onacceptabel dat een server uit zichzelf gaat bedenken wanneer hij mag rebooten. Dit is een fileserver, en ik kreeg gisteren dus een horde mensen over me heen waarom opeens de server niet te bereiken was.

Vanochtend zag ik dat er opeens dat er vier servers opeens onbereikbaar waren. Toevallig allemaal servers die virtueel draaien, dus ik ben op de VM host gaan kijken en kwam dit tegen:

Event Type: Information
Event Source: USER32
Event Category: None
Event ID: 1074
Date: 4/1/2011
Time: 8:57:08 AM
User: NT AUTHORITY\SYSTEM
Computer: VS01
Description:
The process winlogon.exe has initiated the restart of computer VS01 on behalf of user NT AUTHORITY\SYSTEM for the following reason: No title for this reason could be found
Reason Code: 0x80020002
Shutdown Type: restart
Comment:

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 02 00 02 80 ...€

Fijn, deze server reboot dus uit zichzelf zonder dat er een reden voor gegeven word? Nogmaals ik vind het simpelweg onacceptabel dat servers zichzelf gaan rebooten. Servers mogen alleen rebooten als ik daar opdracht toe geef, en niet als ze het zelf leuk vinden. Want dan krijg je servers die gewoon tijdens kantoortijden gaan rebooten. Is er een manier om dit automatische restarten te disablen? Ik heb hier al even naar zitten zoeken en vind wel wat beunmethode's door sessies open te laten staan op de server, maar is er een "nette" manier om servers dit niet te laten doen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Vreemd, lijkt mij (aan de verschillende services te zien) een geheugenissue, maar ik weet dit niet zeker.
In de tijd dat wij nog Windows servers draaide kwam het bij ons regelmatig voor dat een paar Windows 2000 bakken spontaan rebootten (zelfs in een VM!), zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare reden voor was.
Ik weet nog steeds niet wat het probleem van die bakken was, maar heb ze uiteindelijk allemaal op 1 na gemigreerd naar Linux en het probleem is nooit meer terug gekomen. (is natuurlijk geen oplossing voor dit probleem)

Verwijderd

Windows Servers doen niet aan spontane reboots. Wat ze wel doen is crashen en dan spontaan weer overeind komen.

Ik zou deze server(s) wat beter gaan monitoren en proberen te achterhalen wat de reden kan zijn van de crash.

• Widow
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:51:
Windows Servers doen niet aan spontane reboots. Wat ze wel doen is crashen en dan spontaan weer overeind komen.

Ik zou deze server(s) wat beter gaan monitoren en proberen te achterhalen wat de reden kan zijn van de crash.
Maar als een server echt crasht, dan verwacht ik niet dat hij in zijn eventlog netjes een melding maakt dat ie gaat rebooten toch? Ik weet wel dat de servers allemaal 3,5 jaar oud zijn (Dell poweredge 1950's), voor zover ik weet is dat redelijk betrouwbare spul.

edit: trouwens, ik zie op de ene server (de vm host) dat dit sinds november vorig jaar 14x is gebeurt, en dat op de andere (de fileserver) server dit al 180x is gebeurt sinds begin 2008. De reboots komen voornamelijk van 4 services:
-explorer.exe
-scvhost.exe
-vmsrvc.exe
-winlogon.exe

[ Voor 19% gewijzigd door Widow op 01-04-2011 10:01 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Dat zijn geen services, maar vooral programma's die services draaien. Svchost is namelijk een tool om services te draaien, dus dat kan van alles zijn.

Maar ik denk serieus aan een geheugenprobleem, het komt namelijk bij veel processen voor, niet bij een specifieke. Draai (na sluitingstijd) eens een memtest, kijk eens hoe de server daar doorheen komt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Is het niet je stagiar? (serieus!)

Ik bedoel: heel simpel. Een crash = Save Dump. Default setting op Servers. Heb je zowel een .DMP als een mooie Event in je logs van.

En controleer je default script acties eens in je VMware Tools.

[ Voor 74% gewijzigd door alt-92 op 01-04-2011 23:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

precies...klinkt inderdaad als een 'human action'.. of 1 april grap. >:)

een crash logt deze acties niet, een handmatige reboot wel. sterker nog, de 1e log heeft een keiharde shutdown geinitieerd en geen reboot. Iemand heeft die doos dus weer aangezet, waardoor deze zoals je zelf aan gaf "plotseling" weer beschikbaar was...

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11 22:02
Ik denk dat er updates geinstalleerd zijn en de server automatisch reboot. Kijk even naar je WU/WSUS instellingen of dat nog goed staat en of er op de machines inderdaad updates zijn geinstalleerd.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:46
Widow schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:56:
[...]

edit: trouwens, ik zie op de ene server (de vm host) dat dit sinds november vorig jaar 14x is gebeurt, en dat op de andere (de fileserver) server dit al 180x is gebeurt sinds begin 2008. De reboots komen voornamelijk van 4 services:
-explorer.exe
-scvhost.exe
-vmsrvc.exe
-winlogon.exe
Het is/was toch 1 april? Toch?

makes it run like clockwork

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Klopt, Windows servers rebooten wel degelijk automatisch na het installeren van bepaalde updates. Zover ik weet echter altijd 's nachts. Je kunt dit met een policy uitschakelen geloof ik

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:39

_Arthur

blub

jimbo123 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 11:14:
Klopt, Windows servers rebooten wel degelijk automatisch na het installeren van bepaalde updates. Zover ik weet echter altijd 's nachts. Je kunt dit met een policy uitschakelen geloof ik
Onzin. Dit moet je dan wel zelf hebben ingesteld.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
GPO instellingen nakijken voor de servers.
Ik heb het ook een keer gehad dat de servers spontaan begon te herstarten na een update. Bleek dat de GPO
niet helemaal goed ingesteld stond. Ik maakte toen gebruik van WSUS.

Seriously? Nope, not a bit...

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
_Arthur schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 13:02:
[...]

Onzin. Dit moet je dan wel zelf hebben ingesteld.
Niet waar, een SBS 2003 server reboot STANDAARD automatisch na sommige updates.
Het staat standaard aan, je kunt het wel uitschakelen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En dat gebeurt doorrrrr... juist, een GP.
Bovendien hebben we het niet over een SBS, dus gewone win2003 servers en daar moet je OoB zelf aangeven wat je qua updates wil doen - of je stelt het met GP's in.

En z'n Guests gaan down (vmsrvc.exe) omdat z'n VMware Server installatie een shutdown signaal geeft via de VMware Tools script acties vanwege een reboot van de VMware Host.

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 02-04-2011 14:59 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Widow
Even dit topic een trap geven, afgelopen tijd te druk om met die servers bezig te zijn.

In ieder geval, beide servers draaien nu al een week zonder opnieuw op te starten, dus dat is goed. Helaas valt het beheer van de serverhardware niet onder mijn beheer, dus mocht er ooit een memtest moeten gebeuren, dan moet ik dat aanvragen via die beheerder.

Ik heb ff naar de GPO's gekeken, er is voor de servers een WSUS GPO'tje met de volgende settings.

Configure automatic updates is enabled. Updating staat op 4 - Auto download and schedule the install. Dat gebeurt om 03:00 uur 's nachts, elke dag.

No auto-restart with logged on users for scheduled automatic update installations is enabled,

Dus servers installeren wel hun eigen updates om 03:00, en mogen dan dus ook rebooten. Tenzij er users zijn aangemeld.

Stel nu hypothetisch, er is een remote desktop sessie naar de server. De sessie word niet netjes afgemeld via start -> log off, maar word gewoon afgesloten. Dan blijft er volgens mij altijd een disconnected session staan. Kan het zo zijn dat de server door een disconnected session niet reboot, maar dat wel doet zodra die disconnected session word afgesloten?

Ik kom namelijk regelmatig disconnected sessions tegen van een andere beheerder, die ik dan kill. Ik meld me vervolgens af. Wellicht dat de server dan ziet "eej, ik moest nog een keer rebooten als er geen users zijn aangemeld, er is nu niemand, brb reboot".

Over de mogelijkheid van een stagiaire die loopt te lollen op 1 april, op het domein heeft ie alleen domain user rechten. Ik heb hem lokaal op een andere server inderdaad admin rechten gegeven, maar niet op deze servers. Hij had per ongeluk al een server uitgezet, dus dan ga ik hem zeker geen rechten geven op belangrijke servers ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Widow schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 08:38:
Ik heb ff naar de GPO's gekeken, er is voor de servers een WSUS GPO'tje met de volgende settings.

Configure automatic updates is enabled. Updating staat op 4 - Auto download and schedule the install. Dat gebeurt om 03:00 uur 's nachts, elke dag.
Servers staan bij mij op 3 - Prompt. Daarmee voorkom je dus wat jou gebeurd is.

• Widow
Ik heb de GPO even aangepast, staat nu op 3. Er komen morgen een aantal critical updates uit waarvoor een reboot vereist is, dus ik ga eens wat proberen met disconnected sessions met remote desktop op twee servers die niet belangrijk zijn overdag, en dus nog op 4 staan.

Als inderdaad blijkt dat de servers namelijk rebooten nadat ik updates geinstallerd zijn, en ik via remote desktop een aantal disconnected sessions heb verwijderd en uitlog, ga ik degene die z'n remote sessie niet goed afsluit hard slaan. Ik vermoed namelijk dat dat vorige week is gebeurt toen twee servers spontaan gingen rebooten nadat ik disconnected sessions had afgesloten en mezelf afmeldde.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46
Statix schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 23:54:
Ik denk dat er updates geinstalleerd zijn en de server automatisch reboot. Kijk even naar je WU/WSUS instellingen of dat nog goed staat en of er op de machines inderdaad updates zijn geinstalleerd.
Als dit zo is (weet ik uit ervaring) staat er in de eventlog dat de het update proces een reboot heeft geinitieerd. En dat is bij de ts niet het geval.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1