Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[SBS 2011] Backup Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan binnen nu en 2 maanden gebruik maken van 2 nieuwe servers. Op 1 daarvan 'draait' Small Business 2011 en op de andere de Premium AddOn.

Nu zit ik nog met het volgende:

Qua hardware zit er een 4-uurs contract bij de server en dat is op zich ook geen probleem, dit moet genoeg zijn.
Probleem is meer wanneer de server wordt gestolen of de boel in de brand gaat (of wat dan ook).

Hiervoor ben ik nog steeds op zoek naar een goede oplossing. Ik zou op een externe locatie een server neer kunnen zetten (wel een iets ander type) met daarop ook SBS 2011, maar kan ik deze dan - op de 1 of andere manier - met elkaar laten synchroniseren.

Van de Premium AddOn hoeft wat mijn betreft geen backup te zijn. Hierop draait (vooral) SQL Server en hiervan heb ik altijd backups staan op een externe locatie. Een SQL Server is ook zo geinstalleerd (voor nood). Het gaat me dus vooral om de Domain Controller en de Exchange accounts en dergelijke.

Licenties hebben we compleet voor 1 SQL Server en een licentie voor een tweede SBS 2011 Server is ook wel te regelen. Het gaat dus echt puur om noodgevallen, maar ik wil het gelijk goed opzetten.

In een ander topic heb ik al eens verteld dat ik vrij acuut in de positie van systeembeheerder ben gekomen en ik heb dus nog niet alle kennis van dit soort zaken. Ik zoek me rot op het internet naar een correcte oplossing. Mogelijk kan het door een server van een externe partij te nemen en hierop de backups te maken maar ik houd het liever zelf in de hand.

Is er iemand die mij hierbij (op weg) kan helpen? Zou er misschien het een en ander te regelen zijn met de ingebouwde backup-functie in SBS 2011. Let wel, de hardware van de andere server is dus wel anders.

Of is een soort van 'ghost' maken een optie en deze dan te laten runnen in VMWARE.?

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 10:32

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Waarom niet je SBS 2011 onder hyper-v laten draaien?
Dan heb je geen hardware problemen meer, als je wilt overswitchen.

Je exchange/ads via de sbs backup laten verlopen of een 3e partij software pakket hier voor gebruiken indien je meer met je vingers in de backup wilt zitten.

En eens in de maand een snapshot laten maken, mits je genoeg backup ruimte hebt...

[ Voor 59% gewijzigd door incinerator82 op 01-04-2011 09:44 ]

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

Verwijderd

Topicstarter
Hyper-v heb ik (nog) geen ervaring mee, maar ik zal er zeker naar gaan kijken.
Moet hier ook weer een (dure) licentie voor worden aangeschaft? Het budget is inmiddels (bijna) op.

Ik ben wel een beetje huiverig voor Virtualisatie, bij mijn vorige werkgever hadden ze wel wat problemen met VMWARE (de performance was lang niet zo goed als met een 'standalone' installatie). Hier heb ik me dus verder niet mee bemoeid. Hyper-v is wat anders dus mogelijk is dit een optie. De SBS 2011 server die we krijgen heeft 2x de:

Intel Xeon X5660 Processor (2.80GHz, 6C, 12M Cache, 6.40 GT/s QPI, 95W
TDP, Turbo, HT), DDR3-1333MHz

en 16 GB aan geheugen. Wordt dit ook volledig ondersteunt door Hyper-v?

En oh ja, backup maken is geen probleem uiteraard, desnoods koop ik daar nog wat externe schijven voor of wat dan ook.

Edit: Mogelijk is dit ook een optie: Symantec Backup Exec System Recovery Small Business Server Edition
Iemand ervaringen hiermee?

Edit2: Of deze: Acronis® Backup & Recovery™ 10 Advanced Server SBS Edition

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2011 10:22 ]

• incinerator82

incinerator82

Hyper-V mag je onder windows server standaard draaien als ik mij niet vergis.
Ik zou even moeten navragen of dit bij je SBS licentie tegenwoordig inzit.
Die volledige hardware word zeker ondersteund, ik tel 8 cores..

Symantec, heb ik (helaas) geen goede ervaringen mee....
Acronis, geeft mij een herkenbaar goed gevoel, alleen geen ervaring mee.. ik zal ff draadje uitgooien bij collega's (sr. beheerders)

• incinerator82

incinerator82

http://social.technet.mic...overview-of-sbs-2011.aspx

Hierin staat dat je binenn een SBS Prem pakket 2008R2 standaard als host mag gebruiken.
F. VIRTUALIZATION

Installing SBS 2011 as a guest inside a HyperV server parent is fully supported. Installing the HyperV role ON SBS 2011 is not. With the premium add on you can take the Windows Server 2008 R2 standard media and install it as a base for the HyperV role. Then you are licensed to install the SBS 2011 media AND the Windows Server 2008 R2 media as guests inside the Windows 2008 R2 server that you installed the HyperV role. This is referred to as 1+1 licensing and is a supported deployment of SBS 2011. Installing SBS 2011 as a guest inside _any of the virtualisation platforms certified for Windows Server 2008 is fully supported. SBS11 on Hyper-V has an advantage in that there is no delineation of 'our problem' vs 'their problem' in regard to host/guest operation.

Installing the HyperV role ON SBS 2011 is possible but borders on insanity, and is also not supported.

A free Webinar on Hyper-V 101 can be found here. Another great webinar on virtualization can be found here.
er zijn ook andere wegen naar rome... losse 2k8 licentie oid. ik ben even aan het navragen hoe het exact zit.

[ Voor 73% gewijzigd door incinerator82 op 01-04-2011 11:15 ]

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Waarom maak je niet gewoon backup via de SBS software, of een 3e partij zoals Symantec Backup Exec... als je de system state, shadow copy components, c-schijf en Exchange meeneemt in je backup dan heb je die server binnen een paar uurtjes weer draaien. Wil je het op andere hardware disaster recoveren dan zul je even de intelligent disaster recovery module bij Backup Exec moeten bestellen.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
incinerator82 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:10:
http://social.technet.mic...overview-of-sbs-2011.aspx

Hierin staat dat je binenn een SBS Prem pakket 2008R2 standaard als host mag gebruiken.

[...]

er zijn ook andere wegen naar rome... losse 2k8 licentie oid. ik ben even aan het navragen hoe het exact zit.
Wat ze bedoelen is dat wanneer je 1 licentie hebt voor 2008 R2 je de 2008R2 als Host kan installeren én vervolgens nog een VM van 2008 R2 mag laten draaien (1+1). je hebt dus sowieso één licentie nodig voor 2008 R2.

Seriously? Nope, not a bit...

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Xessive schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 13:11:
[...]

Wat ze bedoelen is dat wanneer je 1 licentie hebt voor 2008 R2 je de 2008R2 als Host kan installeren én vervolgens nog een VM van 2008 R2 mag laten draaien (1+1). je hebt dus sowieso één licentie nodig voor 2008 R2.
Gelukkig zit die standaard bij de premium add-on die ze willen aanschaffen. Heb het hier vanochtend toevallig net op die manier draaiend opgeleverd.

Backup Exec heeft momenteel nog geen ondersteuning voor SBS 2011. Wel 2008 en ik heb mensen gezien die het op 2011 werkend hadden, maar ik zou er niet op vertrouwen. Laatste datum die ik hoorde was mei. Houdt daar wel rekening mee.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
http://www.ahsay.nl/ deze gebruiken wij, en dan lokaal (we hebben een server lokaal draaien waar de backups heen gaan), werkt perfect en werkt op 2008R2 (hebben we zelf nml)

• jimbo123
MADG0BLIN schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 13:17:
[...]

Backup Exec heeft momenteel nog geen ondersteuning voor SBS 2011. Wel 2008 en ik heb mensen gezien die het op 2011 werkend hadden, maar ik zou er niet op vertrouwen. Laatste datum die ik hoorde was mei. Houdt daar wel rekening mee.
http://www.microsoft.com/sbs/en/us/software-solutions.aspx

Hier staat dat Backup Exec gewoon ondersteund wordt?

Verwijderd

Topicstarter
Gaat over 2008 en niet over 2011

Verwijderd

Topicstarter
jimbo123 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 13:01:
Waarom maak je niet gewoon backup via de SBS software, of een 3e partij zoals Symantec Backup Exec... als je de system state, shadow copy components, c-schijf en Exchange meeneemt in je backup dan heb je die server binnen een paar uurtjes weer draaien. Wil je het op andere hardware disaster recoveren dan zul je even de intelligent disaster recovery module bij Backup Exec moeten bestellen.
Dit gebeurd op dit moment ook bij de huidige server (SBS 2003), maar ik heb daarnaast geen tweede server welke als backup kan dienen. De backups worden op dit moment op tapes gemaakt. Ik zou dus graag een tweede server willen die - op elk gewenst moment - ingezet kan worden ipv de Domain Controller.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je zegt dat je backupped naar tape. Je weet dat dat niet gaat werken met de standaard backup functie van SBS? Dan heb je wel iets nodig zoals Backup Exec of Acronis of een soortgelijke partij.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Er kan maar één SBS in een domein zitten, wat je wilt is dus redelijk onmogelijk helaas.

Je komt een heel eind als je de andere server van je Premium Addon ook als DC, DNS en DHCP inricht en de bestanden deelt met behulp van DFS (of FRS, ik vergeet steeds welke de nieuwe van de 2 is), maar je blijft met Exchange zitten...

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 01-04-2011 14:14 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:12:
Je zegt dat je backupped naar tape. Je weet dat dat niet gaat werken met de standaard backup functie van SBS? Dan heb je wel iets nodig zoals Backup Exec of Acronis of een soortgelijke partij.
Daarom gebruik ik nu ook BackupExec 12.5

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:13:
Er kan maar één SBS in een domein zitten, wat je wilt is dus redelijk onmogelijk helaas.

Je komt een heel eind als je de andere server van je Premium Addon ook als DC, DNS en DHCP inricht en de bestanden deelt met behulp van DFS (of FRS, ik vergeet steeds welke de nieuwe van de 2 is), maar je blijft met Exchange zitten...
De andere server hoeft ook niet in het domein aanwezig te zijn, als dit maar een duplicaat is van de 'hoofdserver'. Dan kan ik deze altijd inzetten als vervanger.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Hoe kan het zowel een vervanger zijn als niet in het domein zitten? Of wil je constant je backup restoren op de andere machine oid?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:17:
Hoe kan het zowel een vervanger zijn als niet in het domein zitten? Of wil je constant je backup restoren op de andere machine oid?
Als dat een optie is (automatisch?) dan zou het kunnen.
Zoals gezegd ik heb hier nog niet veel ervaring mee en vraag hoe ik het beste zou kunnen doen.
Dus misschien is dit een optie.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

hyper-v is gewoon gratis: http://www.microsoft.com/hyper-v-server/en/us/default.aspx

Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://www.itexpertmag.co...th-hyper-v-server-2008-r2 ja ik weet dat het voor SBS 2008 is, maar 2011 werkt vast ook wel.

[ Voor 61% gewijzigd door Oid op 01-04-2011 15:27 ]

• jjbstolk
  • Laatst online: 13:40
Wat wij in veel gevallen doen is een Symantec Backup Exec System Restore. Deze maakt een image van je systeem en die kan je op andere hardware weer terug zetten. Dus als je SBS server hardware matig instort pak je de USB hdd en je cd en kan je de SBS weer de lucht inbrengen op een andere computer.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
De enige goeie manier is virtualiseren als je direct aan de gang wil ! Met bijv. hyper-v

And this !! Is to go even further beyond!!!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:19:
[...]

Als dat een optie is (automatisch?) dan zou het kunnen.
Ram een 2e domain controller erbij en het gebeurt vanzelf al met je AD.

Enige wat je dus niet hebt is dan je userdata (Of juist wel met DFS-R) en SQL/ExchangeDB's maar daarvoor heb je je backup oplossing naar keuze.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• incinerator82

incinerator82

dan ben je nog een host nodig om dit te draaien --> 2008 R2
Premium SBS heeft deze al incl. 1+1!
Ram een 2e domain controller erbij en het gebeurt vanzelf al met je AD.
geen optie. sbs accepteerd maar 1 dc in het domein!

-edit- onder
hmm u got a point there.

[ Voor 5% gewijzigd door incinerator82 op 01-04-2011 17:51 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

incinerator82 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 17:38:
geen optie. sbs accepteerd maar 1 dc in het domein!
Wel.
[edit]
Ook, long version, om niet voor botte lul te worden uitgemaakt dan :P

Je kan alle memberservers in je SBS domain promoten naar DC als je dat wil (mits OS level supported) dus met 75 windows 2008 Servers kan je in totaal 76 DCs hebben.

Zolang je maar één SBS doos gebruikt, en deze SBS doos de AD rollen heeft (FSMO's en PDCe).

[ Voor 49% gewijzigd door alt-92 op 01-04-2011 17:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lamko
Met een extra dc zit je er natuurlijk wel mee dat corruptie mee gesynced wordt.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

incinerator82 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 17:38:
[...]

dan ben je nog een host nodig om dit te draaien --> 2008 R2
Premium SBS heeft deze al incl. 1+1!
Since Hyper-V Server is a dedicated standalone product, which contains only Windows Hypervisor and the virtualization components, it provides a small footprint and minimal overhead.

http://www.microsoft.com/...2d0314ccf6&displaylang=en

Je bedoelt een guest neem ik aan? Je hebt hyper-v gratis net als VMware ESXI, los van 2008 R2, maar je kan ook hyper-v installeren op 2008 (r2) Je host is dus gewoon een hypervisor.

[ Voor 8% gewijzigd door Oid op 01-04-2011 21:22 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lamko schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 19:16:
Met een extra dc zit je er natuurlijk wel mee dat corruptie mee gesynced wordt.
Die kans heb je ook met je backups.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Thijmen schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:25:
hyper-v is gewoon gratis: http://www.microsoft.com/hyper-v-server/en/us/default.aspx

Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://www.itexpertmag.co...th-hyper-v-server-2008-r2 ja ik weet dat het voor SBS 2008 is, maar 2011 werkt vast ook wel.
Klopt. Wat je je af moet vragen hier is hoe belangrijk het voor je is om binnen x tijd je server weer terug te hebben. Bovenstaand is een mooi begin, maar beschermt op zichzelf nog niet voor server uitval natuurlijk. Daarvoor moet je nog steeds een backup gaan nemen. Wil je alles gelijk weer terug hebben, dan zet je een tweede server neer met DPM 2010 erop en de Hyper V rol erbij. Gaat je hoofdserver down dan druk je in 10 minuten je laatste image backup van de virtuele machines op je backup server. Die backup server kan ook in een andere locatie staan.
Als ik je verhaal zo lees heb je al 2 fysieke machines en wil je 1 gebruiken voor SQL. Gooi dan gewoon SBS en SQL allebei virtueel op je hoofdmachine? Zit genoeg geheugen in. Hou wel rekening met beschikbaar geheugen in de backup machine natuurlijk.

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 12:15
Als je de SBS 2011 backup gebruikt kan je toch ook een bare metal restore doen op een andere machine ? Of zijn de ervaringen als je andere hardware voor je restore gebruikt daar niet goed mee ?

• jimbo123
ParaNoiMia schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 12:05:
Als je de SBS 2011 backup gebruikt kan je toch ook een bare metal restore doen op een andere machine ? Of zijn de ervaringen als je andere hardware voor je restore gebruikt daar niet goed mee ?
Je kunt op de nieuwe machine dan gewoon een standaard installatie van SBS 2011 doen, en daarna je backup er overheen knallen... dan zou het goed moeten zijn.

• lamko
alt-92 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 23:23:
[...]

Die kans heb je ook met je backups.
Maar dat kun je uitsluiten door een oudere backup te nemen zonder corruptie

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 12:15
jimbo123 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 14:01:
[...]

Je kunt op de nieuwe machine dan gewoon een standaard installatie van SBS 2011 doen, en daarna je backup er overheen knallen... dan zou het goed moeten zijn.
Ik dacht dat je zelfs je SBS DVD in de nieuwe machine kon stoppen en in de setup aangeven dat je een restore wil doen, waarna je die vanaf een USB HD direct kan restoren, zonder eerst SBS te installeren.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vandaar dat ik ook zei, eerst even bedenken hoe belangrijk het is om alles direct weer draaiende te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Zo.. dat gaat hard hier :-) Ben druk bezig met het uitzoekwerk om te kijken wat nu het beste is. Ik ga zeker een aantal oplossingen testen, zodat ik daar ook ervaring mee (krijg/heb).

Tsja... ik zou wel graag in (maximaal) 5 uur weer up en running willen zijn.
Pagina: 1