Toon posts:

CAT5e werkt maar op 10mbit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bij iemand geweest die vanuit nieuwbouw al CAT5e door het huis had liggen, echter zonder connectors eraan genepen. Ik dacht, zetten we daar toch ff connectors aan. Krimptang gehaald en zo'n druktang voor wandcontactdoos. Stekkertjes gehaald en een ethernet wandcontactdoos.
Ik hou het kleurenschema aan zoals op wikipedia te vinden is (568-B) aan beide kanten, dus pin 1, 2, 3 en 6 met 2 aderparen (oranje/wit, oranje, groen/wit en groen). 100mbit is zat voor wat we hier nodig hebben.

Probleem is echter dat na het maken van de kabel het ding maar op 10mbit werkt. Vervolgens maar kopje eraf geknipt en opnieuw connector erop gezet en ook voor de wandcontactdoos opnieuw een stukje gestript en erop gezet. Resultaat: weer 10mbit.

Waar kan dit aan liggen, slecht contact? Ik heb geen kabeltester gehaald omdat ik gelezen had dat de cheape kabeltesters toch alleen continuity testers zijn en niet zozeer echt goed de kabel testen. En op zich doet ie het wel, maar op 10mbit.

Ik wil ook niet onbeperkt blijven knippen in een kabel waar ik geen meters speling heb, dus wat kan ik nu doen om het probleem te bepalen en waar wordt dit uberhaupt door veroorzaakt?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

je hebt het niet per ongeluk op een 10mbit apparaat aangesloten?

Een hele rij microsoft certificeringen.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:43

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Zou je niet gewoon alle 8 aders afmonteren?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Verwijderd

Topicstarter
Nope, router en laptop verbinden op 100mbit als ik de laptop in de meterkast met een kort kabeltje aan elkaar knoop. Als ik vervolgens naar de net gemaakte wandcontactdoos loop en hem inplug wil ie alleen op 10 connecten.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-02 11:10
Ik zou inderdaad ook beginnnen om alle 8 aders aan te sluiten. Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat de kabel zelf gewoon niet helemaal lekker is.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Mjah daar had ik in eerste instantie niet voor gekozen, omdat 4 aders en 100mbit gewoon moet werken. Als dat al fout gaat en ik weet niet waarom, dan heb ik met 2x zoveel draadjes 2x zoveel kans om weer dezelfde onbekende fout te maken was mijn redenatie :)

Zou 8 aders wel werken op 100mbit dan, aangezien er in de huidige aangesloten 4 blijkbaar al iets niet lekker zit? Dus als ik ze alle 8 aansluit zit dezelfde fout er nog steeds in...

Maar misschien moet ik maar een (dure/goede) kabeltester zien te regelen dan :/ Ik zou denken dat als de kabel echt kapot was hij het helemaal niet zou doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2011 08:41 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

lier

MikroTik nerd

Ook met een hele goedkope kabeltester kan je eventuele kabelbreuken vast stellen.

;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Testen kan altijd nog nadat je alle 8 aders hebt aangesloten op de juiste manier :)

https://discord.com/invite/tweakers

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Ik zie neit in waarom je uberhaupt 4 aders van de 8 niet gaat verbinden, dingen liggen er toch, wandcontactaansluitingen zijn er klaar voor, gewoon aansluiten die hap.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zal eerst eens proberen een kabeltester te regelen dan maar, en alle adrerparen eraan nijpen. Dan kijken of ik daar info uit kan halen met die tester. Wordt wel dure gein zo, ff 1 kabeltje nijpen...

Overigens zie ik dat ik een typfout heb gemaakt in de topic titel: moet zijn "CAT5e werkt maar op 10mbit" :F

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2011 08:49 ]

Verwijderd

Voor enkele euro's is een kabel tester op ebay te koop. Je moet wel geduld hebben. Het wordt uit China opgestuurd, en dat duurt 2 á 4 weken. Maar wel el cheapo....

• lier
  • Laatst online: 00:19

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 10:01:
Voor enkele euro's is een kabel tester op ebay te koop. Je moet wel geduld hebben. Het wordt uit China opgestuurd, en dat duurt 2 á 4 weken. Maar wel el cheapo....
Heb je ervaring met een specifiek model. Ik vind het moeilijk om een tester te vinden die ook (is dat echt nodig?) gigabit kan testen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je kunt ook de 2e andere aders een keer proberen (wel zorgen dat je netjes goede pairs gebruikt, dus groen en groen/wit vervangen door blauw en blauw/wit). Als dat wel op 100mbit werkt, dan is een van de twee eerder gebruikte aders waarschijnlijk stuk.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 16:07
Staat alles op auto negotiate? Zo ja probeer dan eens op 100FD fixed te zetten en kijk of je wel normaal een verbinding kan opzetten. Zo nee, dan is je kabel niet goed of je wandcontactdoos. Hoe lang is de kabel eigenlijk?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Frogmen
  • Niet online
Hebben ze de kabel wel netjes n aparte buizen gelegt? Als je maar 10 mb hebt lijkt het mij niet zozeer een kabel breuk (dan zou je geen verbinding hebben) als wel een vormvan overspraak of signaalbeinvloeding.
Overigens hoe monteer je af, alleen een stekkertje of muursocket?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1