Vertex3 op ICH10R vs Marvell 88SE9123 vs Marvell @PCIe 4x

Pagina: 1
Acties:

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik krijg een dezer dagen mijn Vertex 3 120GB binnen, en aangezien ik geen SATA600 op mijn mobo heb zitten heb ik ook aangeschaft:
ASUS U3S6 pricewatch: Asus U3S6
Highpoint Rocket 620 pricewatch: Highpoint Rocket 620

Nu ga ik uiteraard een vergelijking maken met wat simpele tests in ATTO.
Zijn er mensen hier geinteresseerd in de resultaten?
Eventueel nog suggesties voor andere tests? Ik ben uiteraard geen Femme, maar kan mn best doen.

Ik ga de SSD dus testen op:
ICH10R, SATA2, onboard op een DFI DK x58
Marvell 88SE9123 via PLX chip op PCI-e 2.0 4x (ASUS, 'driverless')
Marvell 88SE9123 via PLX chip op PCI-e 2.0 4x (ASUS, Marvell drivers)
Marvell 88SE9128 op PCI-e 2.0 1x (highpoint)

Eventueel daarna de Highpoint FW upgraden naar een nieuwere versie.

Is er overigens een manier om te zien of de SSD TRIM commando's doorkrijgt via de Marvell? Ik weet dat je kunt zien of Windows de commando's geeft, maar kun je ook ergens zien of de SSD ze daadwerkelijk krijgt?

Ik heb wat leesmateriaal voor de geinteresseerden:

Hier is iemand die denkt te weten hoe je moet controleren of de TRIM commando's doorgegeven worden.
Hier wordt de Marvell afgekraakt, maar het gaat hier wel om een onboardversie op pci-e 1x via de SB.
Hier is iemand die denkt dat TRIM niet werkt op de Marvell, maar die wel hogere prestaties levert.
Ook hier en hier wordt aangegeven dat de Marvell de TRIM commando's niet doorgeeft, echter gaat het daar om een RocketRAID kaart, en niet de simpele Rocket versie waarvan ik hoop dat ie wel werkt.
Hier worden de Highpoint, onboard Marvell en (onboard! @PCI-e 1.0!) Marvell via PLX vergeleken

[ Voor 56% gewijzigd door Mr Alfabet op 03-04-2011 18:46 ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Leuk idee. Ben benieuwd hoeveel de controller kan schelen. Zelf ben ik ben altijd meer geinteresseerd in praktijk prestaties dan synthetische benchmarks.

Bijvoorbeeld:
-booten van Windows 7 met boottimer.exe
-dupliceren van een 10GB folder, timen met stopwatch
-uitpakken van een zip bestand
etc.

Goede voorbeelden van praktijk prestaties:
http://www.laptopmag.com/review/storage/intel-ssd-320.aspx

Ook de invloed van TRIM kun je in de praktijk meten.

PS. voor de Intel controller kan het een significant verschil maken of je met MS ACHI draait of Intel RST (sneller).

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 01-04-2011 08:34 ]

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:49
Toevallig heb ik zelf net een vertex 3 besteld en die zou standaard op mijn SATA2 aansluiting moeten aangezien ik een X58 mobo heb (P6T deluxe). Zat zelf ook aan de U3S6 te denken (zou moeten passen volgens Asus), maar ben wel zeer benieuwd of TRIM functies werken (en of er uberhaupt genoeg performance verschil is tussen deze kaart en onboard SATA)

Zeer veel interesse dus..

• Mr Alfabet
Alright, dus welke benchmarks willen we zien? Ik ga het liefst niet teveel schrijven op t apparaatje, maar kan zodra er Win7 op staat wel t eea testen.
Pre installatie:
ATTO
CDM?
HD Tune iop meter?
iometer?
Na installatie:
boottimer
Bluray unrarren

Verwijderd

AS SSD zou ik wel graag willen zien. :)

Overigens een idee om hem ook te benchmarken op je chipset SATA? Zelf zou ik liever op je échte chipset 3Gbps SATA aansluiten dan een 6Gbps SATA Marvell op PCIe x1 link. Ook is het mogelijk dat je bij Marvell geen TRIM hebt; zonder dat dit duidelijk is. Dit kun je ook zien met AS SSD, dus daarom wel een goede eerste benchmark. :)

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:17:
AS SSD zou ik wel graag willen zien. :)

Overigens een idee om hem ook te benchmarken op je chipset SATA? Zelf zou ik liever op je échte chipset 3Gbps SATA aansluiten dan een 6Gbps SATA Marvell op PCIe x1 link. Ook is het mogelijk dat je bij Marvell geen TRIM hebt; zonder dat dit duidelijk is. Dit kun je ook zien met AS SSD, dus daarom wel een goede eerste benchmark. :)
Ik ga de SSD dus testen op:
ICH10R, SATA2, onboard op een DFI DK x58
Marvell 88SE9123 via PLX chip op PCI-e 2.0 4x (ASUS, 'driverless')
Marvell 88SE9123 via PLX chip op PCI-e 2.0 4x (ASUS, Marvell drivers)

ga ik dus ook doen ;)
Hoe kun je met AS SSD zien of TRIM werkt?

Verwijderd

Commando wat ik ooit gebruikt heb (heb nu SSD RAID en dus geegn trim) kan ik eff niet vinden maar google gaf me dit: http://blog.corsair.com/?p=3468

Verwijderd

Niet direct, maar je kunt wel zien welke driver wordt gebruikt. Als de Marvell drivers gebruikt dan heb je geen TRIM. Als je Microsoft drivers gebruikt dan wel; dat kan AS SSD dus zien. Maar er bestaat geen waterdichte methode om te controleren of TRIM werkt. Enige wat je kunt doen is alle zaken te checken en er vanuit gaan dat het werkt.

Indirect meten met speciale tests is ook een mogelijkheid; maar dat lijkt mij omslachtig en onnodig. Als je de juiste driver gebruikt en een normale Win7 installatie dan zou TRIM gewoon moeten werken.

Overigens:

Afbeeldingslocatie: http://blog.corsair.com/wp-content/uploads/2010/06/Page4.jpg

Deze 'truc' wordt vaak aangehaald om TRIM ondersteuning te controleren. Waarom? Het is een optie om TRIM met opzet uit te schakelen in het NTFS filesystem. Standaard staat het dus op 0; daar blijft het ook staan tenzij jij of een raar tweakprogramma dat op 1 heeft gezet en daarmee TRIM wordt uitgeschakeld. Dus als het standaard al op 0 staat is dat de goede instelling; waarom wordt dit dan zo vaak genoemd? Heeft iemand ooit deze instelling op 1 gezien?

Naar je driver kijken is dus het beste advies; daar gaat het vaak genoeg fout.
1) AMD systeem maar AMD storage driver geïnstalleerd: GEEM trim; met normale Microsoft driver wel TRIM. Overigens heeft de nieuwe AMD driver nu net als Intel TRIM support voor losse SSDs.
2) Marvell / Silicon Image en andere controllers die eigen drivers hebben, die geen TRIM ondersteunen. Als de Microsoft drivers ook werken op deze controllers is dat zeker aanbevolen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2011 15:44 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 15:58
Bookmarked, aangezien ik ook een X58 bord heb en eraan zat te denken om mijn 3x30gb 1st gen vertex te vervangen door een vertex3 120gb.. Dit topic komt als geroepen :)

Systeem Specs

• Philflow

Philflow

FYI: OCZ raadt het af om te benchmarken met tools die grote hoeveelheden random data wegschrijven zoals AS-SSD. Meer info zie de OCZ fora.

Verwijderd

Omdat de SSD dan net als andere SSDs echt moet schrijven en niet onzintrucs met zero write compressie.

Als je TRIM functionaliteit hebt, zouden deze tools geen invloed mogen hebben, omdat na de benchmark de file verwijderd wordt en dus alle beschreven locaties teruggegeven worden aan de SSD. Wel knaag je hiermee aan de levensduur van je SSD. Terwijl je zero-write benchmarks zo vaak kunt doen als je wilt op Sandforce SSDs; in feite wordt de NAND dan nauwelijks gebruikt. Wat de exacte datarate is weet ik echter niet; ben ik wel zeer benieuwd naar. Ik gok rond de 1MB/s voor 300MB/s zero write.

• Mr Alfabet
Philflow schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:53:
FYI: OCZ raadt het af om te benchmarken met tools die grote hoeveelheden random data wegschrijven zoals AS-SSD. Meer info zie de OCZ fora.
I know, daarom gaf ik al aan niet teveel tests te willen doen. Eigenlijk wil ik gewoon de controllersnelheid testen, en daarvoor zou ATTO en IOmeter genoeg moeten zijn. Vertex3 benchmarks staan ook gewoon op de FP.
Mijn SSD is puur en alleen voor Windows en Apps/Games, downloads etc en unrarren doe ik op mijn Data array en mijn Temp array.
FYI: Data array = 12x1.5TB@raid6 op Areca 1231ML (zie sig)
Temp array = 2x750GB@raid0 op JMicron controller (daarmee kan ik de ICH10R gewoon op AHCI houden)

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:59:
Omdat de SSD dan net als andere SSDs echt moet schrijven en niet onzintrucs met zero write compressie.
Of om je levensduur te verlengen. Iedere keer dat je AS-SSD draait wordt er namelijk zo'n 20GB random data naar je SSD geschreven. Voor een normale gebruiker zijn dat zo'n 5 dagen gebruik.

Het is verstandiger CDM te nemen met 3x 50MB.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 01-04-2011 17:11 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

_Arthur

blub

Mr Alfabet schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 16:33:
Eigenlijk wil ik gewoon de controllersnelheid testen.
Dan kan je beter naar de specs kijken die de fabrikant opgeeft en ben je al klaar. Scheelt een boel testen.

• Mr Alfabet
_Arthur schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 18:22:
[...]

Dan kan je beter naar de specs kijken die de fabrikant opgeeft en ben je al klaar. Scheelt een boel testen.
Specs != resultaten
Edit: is dat niet wat obvious? Welke stuk hardware ken jij dat zn specs haalt? Waarom denk je dat er uberhaupt reviews van drives zijn? Anders zou iedereen al klaar zijn met het adres van de manufacturer website.

[ Voor 30% gewijzigd door Mr Alfabet op 01-04-2011 19:41 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

_Arthur

blub

Genoeg hardware dat de specs haalt ;)

Maar je zegt zelf dat je de controller wilt testen. Of bedoelde je de hele SSD? En meten is weten. En meten met zero-fills is niet iets meten in dit geval. Maar ik ben benieuwd naar je test resultaten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:46
Marvell 88SE9123 via PLX chip op PCI-e 2.0 4x (highpoint, 'driverless')
Marvell 88SE9123 via PLX chip op PCI-e 2.0 4x (highpoint, Marvell drivers)
Waarom verwacht je hier veel verschil in? De 9123/9128 chip zelf heeft slecht een PCI-e 2.0 1x aansluiting, en is zo ook aan de PLX chip aangesloten. Voor de snelheid zal deze bij 2.0 dus nauwelijks uitmaken. Voordeel van die PLX chip is juist dat deze PCI-e 1.1 4x (bv icm de Intel P55) kan omzetten naar tweemaal PCI-e 2.0 1x zodat de langzamere PCI-e standaard de S-ATA 6Gbps/USB3.0 controllers niet teveel afremmen.

• Mr Alfabet
Nielson schreef op zondag 03 april 2011 @ 11:07:
[...]
Waarom verwacht je hier veel verschil in? De 9123/9128 chip zelf heeft slecht een PCI-e 2.0 1x aansluiting, en is zo ook aan de PLX chip aangesloten. Voor de snelheid zal deze bij 2.0 dus nauwelijks uitmaken. Voordeel van die PLX chip is juist dat deze PCI-e 1.1 4x (bv icm de Intel P55) kan omzetten naar tweemaal PCI-e 2.0 1x zodat de langzamere PCI-e standaard de S-ATA 6Gbps/USB3.0 controllers niet teveel afremmen.
Heb me vergist, ik ga de Highpoint, op 1x driverless en met drivers aansluiten, kijken of het 1 of het ander evt TRIM ondersteund.
Dat die PLX PCI-e 1.1 omvormt naar 2.0 wist ik niet, daarom wilde ik het ook proberen.
Desalwelteplus zal het gewoon een aanbeveling zijn voor mensen die twijfelen over de ASUS of over de Highpoint.

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 17:36
Ben zelf ook van plan binnenkort een Vertex3 te kopen voor bij mijn X58 mobo en twijfel of ik een aparte SATA 3.0 controller nodig heb. Ben dus zeer benieuwd naar de resultaten! Toevallig al nieuws?

My case has so many fans that it hovers above the ground

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 19:40
Is er al meer bekend over de resultaten TS?
Pagina: 1