Opoefiets kapot: slaat ketting over?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb een BSP-opoefiets. Prima dingetje, maar de laatste tijd trap ik en dan is er een schok. Dit gebeurt steeds vaker. Ik vraag me af wat er nou aan de hand is met dat ding. Het lijkt wel alsof de ketting een keer slipt.

Vragen:
1. Is dit inderdaad een slippende ketting?
2. Hoe te repareren?

Op wikipedia valt te lezen dat je niet alleen de ketting moet vervangen maar ook de kettingwielen: Wikipedia: Fietsketting

edit: "lsat" in de topictitel moet "slaat" zijn (toetsenbord maakt kortsluiting)

[ Voor 7% gewijzigd door Salvatron op 01-04-2011 00:44 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:56
Op het moment dat de ketting slipt zijn de tanden van de tandwielen zo ver weg dat je ketting er binnen no time af zou lopen. Controleer maar eens hoe de tanden van je tandwielen er uit zien. Meer waarschijnlijk is het de achternaaf die niet soepel aan grijpt.
Zie ook Wikipedia: Terugtraprem
Zelf repareren is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
jeronimo schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 01:05:
Op het moment dat de ketting slipt zijn de tanden van de tandwielen zo ver weg dat je ketting er binnen no time af zou lopen. Controleer maar eens hoe de tanden van je tandwielen er uit zien. Meer waarschijnlijk is het de achternaaf die niet soepel aan grijpt.
Zie ook Wikipedia: Terugtraprem
Zelf repareren is lastig.
Problemen met de naaf lijkt me inderdaad waarschijnlijker dan met de ketting. Ik heb niet de indruk dat de ketting er vanaf wil vliegen, wel maakt ie wat lawaai.
Dan zal ik denk ik ergens een andere fiets opsnorkelen en deze bij het grofvuil dumpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Salvatron op 01-04-2011 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 21:16
laat me raden hij slipt alleen door wanneer je uit stil stand te hard wil trappen ???

of wanneer je gewoon in eens te snel wilt gaan

dan zijn gewoon echt je tandwielen op

weet niet hoe je bij bij zo fiets de tand wiel er af kan draaien
maar heb hier denk wat voor je gevonden :P

http://bosbeukers.be/down...r%202007-2008%20Final.pdf

kijk bij pagina 54 daar begint het voor jou geval denk ik
daar zal je denk goed uit komen hoe je hem los kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
NLMarcel194 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 02:59:
laat me raden hij slipt alleen door wanneer je uit stil stand te hard wil trappen ???

of wanneer je gewoon in eens te snel wilt gaan

dan zijn gewoon echt je tandwielen op
Klopt, je moet echt langzaam optrekken, en zelfs dan begint hij tegenwoordig te slippen.
weet niet hoe je bij bij zo fiets de tand wiel er af kan draaien
maar heb hier denk wat voor je gevonden :P

http://bosbeukers.be/down...r%202007-2008%20Final.pdf

kijk bij pagina 54 daar begint het voor jou geval denk ik
daar zal je denk goed uit komen hoe je hem los kan halen
Ja, en dan moet ik ergens anders een tandwiel vandaan halen en er weer opzetten. Zo simpel lijkt me dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
Ja, en dan moet ik ergens anders een tandwiel vandaan halen en er weer opzetten. Zo simpel lijkt me dat nog niet.
[/quote]

bij een goede fietsen zaak(je) kan je zo iets wel bestellen
en simpel hoef het niet altijd te zijn toch ?:P als je echt niet uit komt kan je het altijd nog laten doen
maar als het je zelf lukt bespaar je wel wel geld (man uren zijn niet echt goedkoop)

je heb nu de info
alleen moet je even kijken als al de juist gereedschap heb liggen voor de klus
normaal steeksleutels wel neem ik aan maar volgens mijn heb je ook echt zo platte nodig
maar kan je ook zo halen of bestellen

ik heb zelf sinds kort ook gereedschap voor mijn fiets een hele set (van bbb)
en ga dus binnen kort ook alles zelf doen
want mijn montage kosten waren elke 1,5 tot 2 jaar iets van 60 euro (werd er een beetje zat van )
plus de materiaal kosten natuurlijk

maar als je dus zelf doet ben je beter uit kwa geld alleen ben je alleen wat meer prive uren kwijt

[ Voor 11% gewijzigd door NLMarcel194 op 01-04-2011 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Spruit 11 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 03:10:
[...]
Klopt, je moet echt langzaam optrekken, en zelfs dan begint hij tegenwoordig te slippen.
[...]
Klinkt inderdaad als haaientandjes: tandwielen die erg ver versleten zijn. Qua werk valt het wel mee, je bent een uurtje zoet. Wel is het handig als je zo'n tang hebt waarmee je je tandwiel kan uitdraaien. Als de rest van de fiets goed is, laat je dit toch gewoon lekker doen: kost misschien 3 tientjes ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
noes schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:11:
[...]

Klinkt inderdaad als haaientandjes: tandwielen die erg ver versleten zijn. Qua werk valt het wel mee, je bent een uurtje zoet. Wel is het handig als je zo'n tang hebt waarmee je je tandwiel kan uitdraaien. Als de rest van de fiets goed is, laat je dit toch gewoon lekker doen: kost misschien 3 tientjes ;)
kost misschien niet veel nee maar waarom laten doen als je het zelf ook kan doen
plus je hoef er niet op tew8ten of achter te laten want je blijft hem in eigen bezit houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Indien het een fiets met een terugtraprem is, dan is het vervangen van het achtertandwiel een eitje.
Je hoeft dan alleen maar een clip los te wrikken met een schroevendraaier en dan haal je het tandwiel er al af.

http://www.parktool.com/b...-overhaul-pedal-brake-hub

Wel goed opletten bij het monteren van het nieuwe tandwiel dat de clip weer goed vast zit. Zo'n tandwieltje kost niks, maar aan de andere kant kan ook het kettingblad versleten zijn, die zijn wel wat duurder.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik zie zelf niets verkeerds aan het achtertandwiel, maar ik heb geen verstand van zaken. De punten zitten er wel nog aan, wel zijn de punten rond maar het kan best zijn dat die ook rond horen te zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat de ketting over het achtertandwiel heen slipt. In dat geval zou de ketting er vanaf vliegen volgens mij, en dat is niet gebeurd. Heel misschien zit de ketting te los omdat die langer is geworden, dan zou hij ook kunnen gaan slippen denk ik, ook aangezien de ketting rammelt.
Ik kan wel effe een paar foto's ervan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Een fiets repareren is niet zo ingewikkeld, ik denk dat iedereen dat wel kan. Er zijn maar weinig onderdelen die erg kritisch zijn wat betreft de reparatie. Gewoon lekker proberen dus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88453

Dit heeft niets met je tandwielen te maken!
Mijn omafiets is uit 1938 en zelfs die originele tandwielen zijn nog niet versleten.

Het doortrappen kan komen door vet op de aandrijfkop, schoonmaken met wasbenzine en een paar druppeltjes olie lost dit probleem op.
De aandrijfkop kan ook versleten zijn, maar die kun je gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Ja, ik vond het ook al erg onwaarschijnlijk dat het de tandwielen waren, maar tot zover geen feedback van de TS. Een foto van voor- en achtertandwiel zou zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Achtertandwiel:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/e12d0i.jpg

Kettingkast tandwiel & ketting:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/b8s30m.jpg

Alleen de ketting staat wat slap, de tandwielen zijn volgens mij niet versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-03 20:30
Zou je ketting inderdaad even spannen, of even een stukje uit je ketting (laten) halen, ziet er inderdaad uit dat hij erg slap hangt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Haazzz schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 23:24:
Zou je ketting inderdaad even spannen, of even een stukje uit je ketting (laten) halen, ziet er inderdaad uit dat hij erg slap hangt!
Idd, die ketting hangt gewoon te slap. Da's normaal na verloop van tijd. Tandwielen zien er nog best redelijk uit namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Zelf eens gefixed door het achterwiel even los te halen en iets verder naar achter weer aan te draaien. Je hebt daar best wat speling om met de spanning van de ketting te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Maar waardoor komt het slippen nou? Als dat door de ketting komt dan zou ik verwachten dat die er zo vanaf vliegt. Dit gebeurt echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26
als je trapt span je je ketting steeds, ik denk dat 't daarin zit. Vanaf vliegen gebeurt alleen in de breedte, dus als je ketting ruimte heeft om links/rechts te gaan, door bijv. fout uitlijnen (icm met slappe ketting).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Volgens mij zit hier je probleem. Ja, je ketting ziet er droog uit en zou best wat smering kunnen gebruiken, maar de punten van je tandwielen zijn nog behoorlijk afgerond en niet erg versleten. Dus mijn gok is dat het probleem in de naaf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even over verslijten van de tandwielen: dit kan best wel snel gebeuren. Mijn fiets had hier na 2,5 jaar al last van... niet zo goed gesmeerd en redelijk wat gebruikt. dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je ketting hangt te slap.
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsspul.nl/55-category/Kettingspanners.jpg
Die linker zit waarschijnlijk met het oogje om je achteras en dat kapje haakt achter het frame.

Achterwielbouten los maken en met een steeksleuteltje aan beide kanten aandraaien, zodat je achterwiel verder naar achteren komt en dus je ketting meer op spanning komt. Zodra de ketting niet meer slap hangt, maar recht, terwijl je hem nog wel een beetje kan bewegen houd je op.

Draai nu de bouten weer aan en hé presto, je fiets is gefixt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88453

Spruit 11 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 23:55:
Maar waardoor komt het slippen nou? Als dat door de ketting komt dan zou ik verwachten dat die er zo vanaf vliegt. Dit gebeurt echter niet.
Je ketting kan inderdaad wel wat smering gebruiken en moet op spanning worden gebracht, maar versleten zijn ze zeker niet.
Ik heb geen zin om het hele principe van de terugtraprem en het aandrijfmechanisme uit te leggen, daar is genoeg info over te vinden online.

Op marktplaats kun je goed zien hoe de remnaaf er vanbinnen uitziet

F&S Torpedo remnaaf + sleutel

De ring met de staafjes is de aandrijfkop (naast het kogelager)
Als die geen grip heeft, dan slip je door.

Een versleten tandwiel ziet er zo uit

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 88453 op 03-04-2011 00:25 ]

Pagina: 1