Toon posts:

Welke Macbook Pro??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.077 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT-ers,

Momenteel heb ik een iMac en een Macbook Pro 13".
Ik ben het zat om op twee systemen te werken, omdat ik steeds data op het "verkeerde" apparaat heb staan.

Hier wil ik verandering in brengen :)

The plan:
Ik koop een nieuwe Macbook Pro met een 27" LED-Scherm.
Zoals jullie misschien al hebben gelezen wil ik daar een Henge Docking Station bij.
Ik gebruik mijn Mac voor:
- Photoshop
- Protools (audio opnamen en bewerking)
- WYSIWYG (3D-tekenprogramma wat ik moet draaien onder windows. Dat doe ik nu met Parallels)
- Films Full HD (deze kijk ik dan wel op mijn Samsung LCD TV 40" via HDMI)
- Muziekluisteren
- Verder doe ik ook de standaard dingen: mailen, browsen, pages, numbers, keynotes e.d. en GoT-en ofcourse :P

The problems:
- Welke Macbook? Een 13" of een 15"? Ik heb nu een 13" en die bevalt me erg goed!
- Heeft een Quad-core wel zin? Wordt deze al door veel programma's ondersteund?
- Welke HD? Een gewone HD en zelf een SSD er bij bouwen?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast dank voor jullie reacties.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
Je kan natuurlijk ook een sync tooltje gaan gebruiken, a la dropbox.

Ik heb een 15", maar als je regelmatig op pad bent (bv in de trein) is dat wel een beetje groot. Voordeel bij het mobiel werken is wel weer dat je weer een iets groter scherm hebt (evt hi-res, wat me lekker lijkt in bv. PT).

Of je van die quadcore plezier hebt zou je kunnen zien aan de hand van in hoeverre er nu 2 cores gebruikt worden op het moment dat je op je cpu wacht.

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05-2025
Dropbox is echt iets waar je eens naar zou moeten kijken.
Tevens is een 13" + groot scherm thuis wellicht een oplossing, sowieso erg kosten-efficient! =)

www.maartenlangelo.nl

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 21:33
Als je het geld ervoor over hebt zou ik gaan voor de high end 15. Vooral vanwege de grafische prestaties.. antiglare en hoge res. dan ook natuurlijk.

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01-2025
Als je de genoemde taken uitvoert op je MBP, hoe gaat dit dan? Heeft die het moeilijk of gaat het allemaal vlotjes?
Hoe lang hoop je met die nieuwe MBP rond te komen? Een jaar? Drie jaar? Tot ie stuk is?
Hoeveel geld heb je er voor over?

Als je een duidelijk antwoord kan geven op die vragen, zul je al een heel stuk verder staan met je dilemma :)

En langs de spaarzame kant: je kan dingen syncen, zoals eerder gezegd met dropbox maar je kan ook goodsync gebruiken :)

Momenteel gebruik ik dropbox meer voor backup achtige toestanden en sync ik al mijn documenten, afbeeldingen, muziek, ... met goodsync (http://goodsync.com) voor ik de deur uit ga :) Zo heb ik altijd van al m'n gedoe de laatste versie op zak. Zeker iets dat te overwegen valt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

Ik wil 3 jaar met een MBP doen. Ook wil ik het goed doen. Ik heb gekeken naar het prijsverschil tussen een 13" en een 15" en dat is ongeveer €300,-.

Een 13" heeft een aantal voordelen:
- Ik neem hem veel mee. Voor mn werk neem ik altijd een koffer mee en daar past mijn huidige 13" netjes in.
- Ik zou een 15" nemen juist voor de processor.
- Ik heb nu dus ook een 13" en die bevalt me prima!

Syncen heb ik ook over nagedacht. Maar aangezien ik veel "grote" files heb krijg je meteen veel dataverkeer en lange sync tijden. Ik heb een tijde met MobileMe gewerkt. Werkt op zich prima, maar als je filmpjes moet syncen dan duurt het echt lang.
Daarbij komt dat ik vaak op plaatsen ben waar ik niet direct over een goede internet verbinding kan beschikken. Heb wel een dongle, maar dan weer duurt het lang.

Ik heb een Macserver. Hier sync ik alle boekhoudkundige data naar. Ook back up ik met Time Machine naar een Time Capsule. Momenteel doet mij iMac dat, mijn Macserver en mijj MBP.

Voor meer input en ideeën: mijn budget is ongeveer €3500,-

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01-2025
Even ter attentie: goodsync gaat over je LAN, niets over het internet :) Als je een gigabit netwerkje hebt bij je thuis, is het zo gesynced.

Maar goed, ik neem aan dat je je zinnen al hebt gezet op nieuwe gear? :P

Gezien het feit dat je maar op één machine wilt gaan werken, volg ik je redenering: het gelijk goed doen. Dus, de 15" lijkt me een goede keus. Het is nog altijd redelijk draagbaar en biedt voldoende rekenkracht om nog wel even mee toe te komen, als je wilt zelfs langer dan drie jaar.

Wat ik wel zou doen, is de MBP van 13" ergens bij de hand houden. Als reserve toestel zeg maar, als er dan ooit iets gebeurt met de nieuwe 15", kan je nog terugvallen op die andere. (Ik weet niet wat je plannen daaromtrent zijn, just a thought)

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Dus je wilt je iMac + je 13" MBP verkopen voor een nieuwe MBP 13" Ultimate + Scherm?
Of een 15"?

Voor audio raad ik je de 15" in. Die heeft tenminste een audio input and output.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
kx22 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:44:
Voor audio raad ik je de 15" in. Die heeft tenminste een audio input and output.
Als je serieus aan de gang gaat gebruik je nagenoeg altijd een externe interface.

Edit: wat de proc van de 13" betreft. De huidige is sneller dan het vorig model 15", dus je kan je wat dat betreft afvragen of je echt zo nodig een 15" moet hebben.

Verder zal je toch echt zelf moeten kiezen. Jij bent de enige die weet waarom je thuis toch de imac pakt inplaats van je mbp.
In jou geval zou ik mogelijk een cinema display kopen en de imac aan de kant zetten en eerst eens kijken hoe dat gaat. Evt (later) een snellere mbp nemen, (of je huidige upgraden met een ssd). Verder is er niet zoveel nuttigs over te zeggen of te adviseren. Je budget is ook zo groot dat het er eigenlijk niet zo toe doet.

[ Voor 56% gewijzigd door Jesse op 03-04-2011 16:31 ]

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
kx22 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:44:
Dus je wilt je iMac + je 13" MBP verkopen voor een nieuwe MBP 13" Ultimate + Scherm?
Of een 15"?

Beetje bewerking in protools doe je al snel met een externe geluidskaart, niet met de "standaard prut".

edit: te laat :/

Soundcloud

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb de nieuwe MBP 13" en kan je vertellen dat hij erg snel is.

De enige bottleneck is de harddisk. Als je echte performance wil, en het geld ervoor over hebt, zou ik er een SSD in zetten.

Zelf heb ik dat niet gedaan trouwens. Qua processor is hij snel zat iig. Ik kan 1080p films kijken via het netwerk en in de tussen tijd andere applicaties ernaast laten lopen terwijl alles vloeiend blijft doorgaan. Dat is mij tot nu toe niet gelukt op mijn core 2 duo machines.

De core i5 geeft wat dat betreft echt een performance boost.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb de 15 inch macbook Pro (sandy bridge i7 2.0 GHZ). Op OSX werkt die uitstekend. Lekker snel, zonder SSD overigens. Applicaties starten razendsnel op, vooral Safari viel op aangezien Firefox op windows nogal traag is.
Wil je echter Windows met dual-boot ernaast draaien, raadt ik je dat niet aan. Met updaten zijn er al verschillende problemen op mijn macbook geconstateerd.

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 16:50
Batiatus schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:30:
Ik heb de 15 inch macbook Pro (sandy bridge i7 2.0 GHZ). Op OSX werkt die uitstekend. Lekker snel, zonder SSD overigens. Applicaties starten razendsnel op, vooral Safari viel op aangezien Firefox op windows nogal traag is.
Wil je echter Windows met dual-boot ernaast draaien, raadt ik je dat niet aan. Met updaten zijn er al verschillende problemen op mijn macbook geconstateerd.
Updaten via wat?
Ik heb hetzelfde setup met dualboot en alles lijkt soepel te werken hier. (Alhoewel ik wel benieuwd ben naar de prestaties van een SSD)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Als je tevreden bent met je 13" MBP, waarom verkoop je je iMac dan niet voor een cinema display?

Daarmee voer je de helft van je plan uit en kijk je of het wat is.
Zoals eerder ook al aangehaald: waarom gebruik je thuis je iMac?

while (! ( succeed = try ()));

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 07:27
hans_lenze schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 19:18:
Als je tevreden bent met je 13" MBP, waarom verkoop je je iMac dan niet voor een cinema display?

Of je verkoopt je iMac en koopt een Wacom Cyntiq http://wacom.eu/index2.asp?pid=90&lang=en aangezien je graphisch design doet.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
hans_lenze schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 19:18:

Zoals Hans zegt is dit wellicht 1 van de oplossing die je het best uit kunt voeren. Als ik zo kijk naar je lijst van eisen kun je je taken eventueel nog steeds uit voeren op je Macbook Pro 13". Met de verkoop van de iMac kun je een cinema display op de kop tikken waardoor je een hoge resolutie hebt voor Pro tools, Photoshop, en dergelijke.

Om eventueel iets toe te voegen aan de tip. Je zou eventueel dan ook meteen een SSD kunnen plaatsen in je oudere MBP zodat het geheel nog veel sneller wordt en aanvoelt, dit komt zeker ten goede tijdens je workflow in diverse programma's. Het systeem voelt met een SSD veel sneller aan.

Mocht je na verloop van tijd je oudere MBP toch te langzaam zijn kun je die verkopen voor een 15" of een nieuwe 13". Ik heb het gevoel dat je namelijk redelijk veel wilt en toch mobiel wilt zijn, dit is vaak een combinatie die niet te behalen is of tegen een zeer hoge prijs. We zijn immers tweakers, die altijd het maximale vereisen qua technische specificaties. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mensen,

Dank voor jullie reacties.

Welke SSD zou ik kunnen gebruiken voor mijn oude MBP?

Ik ben niet zo van het open schroeven van appareaten die nog goed werken.
Of zou ik dit ook bij Youmac kunnen laten doen? Hun zijn natuurlijk wel prijzig.... :X

Mijn iMac ben ik al zo goed als kwijt aan n kennis :)

Heeft iemand ervaring met de Henge Dockingstations?

Alvast thanks voor jullie reacties

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Goed... ik heb dit topic nu een tijdje aangekeken, maar wat mij betreft is het nu wel klaar. Je weet welke Mac je wilt kopen, done. Om vervolgens je eigen topic te gaan kapen voor vragen waar werkelijk geen enkele vorm van eigen inzet in terug te vinden is, gaat toch te ver.

Zo kan je informatie over een SSD best zelf vinden -> Het SSD in je Apple topic

Deze gaat dus dicht.

Launching containers into space

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.