Wifi extenden met WNR3500L, Mac Pro en NAS op Gigabit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-08 16:27

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Deze set-up gaat mij zwaar boven mijn pet. Ik weet weinig af van het opzetten van netwerk en heb volgens mij een redelijk ingewikkelde set-up. Ik ben vandaag langs een netwerkzaak geweest voor advies(en zit al een paar dagen te Googlen en te proberen) en zit met de volgende situatie en spullen:

Ik woon in een appartement in de stad. Ik heb hierbij problemen gehad met de inschrijving bij de gemeente, omdat de woning niet bekend was bij stadsbeheer. Daardoor kon ik ook geen internet aanvragen. De buren hebben dit probleem niet en hebben gewoon internet. Daarom delen we de verbinding. Echter heb ik een nieuwe tv met DLNA en een NAS, dus wil ik het zaakje goed aansluiten. Ik heb de volgende set-up:

ADSL 20MBit op Speedtouch 780 via WiFi
Netgear WNR3500L(gekocht om WiFi te extenden en vanwege ingebouwde Gigabit poorten)
Mac Pro(wil ik aansluiten op de Netgear via ethernet)
Macbook Pro(aansluiten via WiFi)
iPad en 2 iPhones(WiFi)
Synology DS110j(wil ik aansluiten op ethernet zodat de NAS zichtbaar voor alle apparaten in het netwerk en moet ook bereikbaar zijn van buiten het netwerk)
Sony KDL 32 EX711(moet via DLNA bestanden van de NAS streamen)

Om de boel werkend te krijgen gaat mij boven de pet. Ik heb in de Netgear de repeater functie aangevinkt en het IP adres en MAC adres van de Speedtouch ingevuld, maar dit blijkt niet te werken heb ik het idee. Ik heb op het forum gezocht, maar vind niks waarbij iemand ook een Netgear router gebruikt icm een ander merk router, waarbij de Netgear als extender wordt ingezet.Ik heb de Netgear gekocht op advies van de winkel om mijn WiFi mee te extenden en de NAS op aan te sluiten zodat deze kan streamen naar mijn tv.

De Synology heb ik nu net als de Mac Pro aan via ethernet kabel aan de Netgear hangen, maar de Synology krijg ik nu niet meer aan de praat.

Heel verhaal, hoop dat iemand mij op weg kan helpen om de boel correct aan te sluiten op de manier zoals ik graag wil. Bij voorbaat dank!

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:03

lier

MikroTik nerd

Goede TS, alleen er is nog wel (een hoop) aanvullende informatie nodig:

- Welke velden heb je allemaal ingevuld in de Netgear (beveiliging, key)(?
- Zie je (vanuit de Netgear gezien) het draadloze netwerk?
- Waarom heb je het idee dat het niet werkt?
- Krijgt je Mac Pro een IP adres via de extender van de Speedtouch?
- Heb je je NAS een IP adres gegeven dat binnen het netwerk segment zit?

Het gaat vast lukken...

Overigens: weet je dat een extender "automatisch" de draadloze netwerk snelheid halveert?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Ik ben nog wat verder aan het klooien geweest, maar ik kom er echt niet uit. Heb een 30-30-30 reset gedaan, dus de router is weer helemaal fris :)

-Ik had nog niets ingevuld bij beveiliging, etc
-Waar in de router kan ik zien of de router andere netwerken kan zien?
-Ik heb het idee dat het niet werkt omdat ik een apart netwerk zie in mijn lijst NETGEAR en omdat de ontvangst niet verbeterd.
-Ik denk dat de Mac Pro zijn IP via de extender van de Speedtouch krijgt ja.
-Ik krijg de NAS niet aangesloten op het netwerk, handmatig of via DHCP.

Ik heb nu de Speedtouch en de Netgear op DHCP staan, volgens mij mag dat niet. Ik heb dus geprobeerd de Netgear handmatig in te stellen op 192.168.1.99, 255.255.255.0, 192.168.1.1. Hierdoor deed niks het meer, dus maar gereset :)

Daarnaast geprobeerd om de SSID dezelfde naam te geven als het netwerk dat extended moet worden. Werkt ook niets meer.

Ik heb dus nu een compleet geresette router en het lijkt mij beter als ik alles opnieuw aan de hand van jullie tips :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Kom steeds wat verder in het netwerk oerwoud dankzij Google :) Ik ben nu aan het kijken naar WDS. Zowel de Speedtouch als de Netgear ondersteunen dit, dus het zou moeten werken. Ik heb beide routers op het zelfde vaste kanaal gezet, met hetzelfde WEP wachtwoord(WDS ondersteund geen WPA). Bij de Netgear heb ik de Repeater functie ingeschakeld en het ip-adres van de Netgear opgegeven. Daarnaast heb ik het MAC adress van de Speedtouch ingevoerd. De SpeedTouch vind het netwerk van de Netgear en ik kan deze toevoegen als WDS. Vervolgens kan ik niet meer in mijn Netgear router komen en ook niet connecten met het Netgear netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
jd1987 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 13:03:
Kom steeds wat verder in het netwerk oerwoud dankzij Google :) Ik ben nu aan het kijken naar WDS. Zowel de Speedtouch als de Netgear ondersteunen dit, dus het zou moeten werken.
WDS may be incompatible between different products (even occasionally from the same vendor) since it is not certified by the Wi-Fi Alliance...
Maar kan natuurlijk dat het nog steeds werkt, echter volgens mij zit dat WDS helemaal niet in de standaard Netgear firmware? Gebruik je al andere firmware? Want als ik het goed begrijp slikt dit ding zo ongeveer alle bekende custom firmwares. Zie ook hier nog wat uitleg nog op een pagina van dd-wrt over het linken van routers.
Wat bedoel je met het ip-adres van de Netgear opgegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door Nivk op 01-04-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:59
Denk dat jij dit zoekt: http://www.dd-wrt.com/wik...Image:Repeater_Bridge.jpg

Edit:
Denk dat jij eerst een dd-wrt op je router moet zetten:
http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNR3500L << onderaan staat een link om terug te zetten naar standaard firmware
Dan laatste test firmware er op zetten (heeft ntfs ondersteuning voor de usb poort):
http://www.dd-wrt.com/dd-...16403_NEWD-2_K2.6_big.bin

Dan dit goed lezen: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Heb zelf ook wnr3500l met dd-wrt ;)

[ Voor 81% gewijzigd door brambo123 op 01-04-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Jup, zo wil ik het inrichten ja, bedankt voor je reactie! Ben naar de winkel waar ik de WNR3500L gekocht heb terug geweest voor advies. Werd super goed geholpen en hebben samen via Teamviewer naar de juiste instellingen gekeken. Zijn er er echter niet uitgekomen.

Als ik de router flash naar dd-wrt kan ik dan ook terug? Als ik het niet aan de praat krijg mag ik de router terug brengen, maar als de firmware geflashed is wordt dat niet zo gewaardeerd denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
jd1987 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 21:15:
Als ik de router flash naar dd-wrt kan ik dan ook terug? Als ik het niet aan de praat krijg mag ik de router terug brengen, maar als de firmware geflashed is wordt dat niet zo gewaardeerd denk ik ;)
Nou brambo123 heeft het al aangegeven maar dus hoe je terug gaat vind je hier. Redelijk simpel als je de guide gewoon even leest en anders twee keer ;) .
Pagina: 1