Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een van de USP's van Android t.o.v. de concurrentie (Apple, Microsoft, RIM) is de openheid van het platform. Volgens een recent FP artikel, wil Google de teugels echter strakker gaan aantrekken om de fragmentatie van het platform tegen te gaan.

Hoewel Google claimt de Open Source strategie niet te laten varen, houdt het voorlopig de broncode van Honeycomb voor zichzelf "om te voorkomen dat developers er een gebruikersonvriendelijke variant voor smartphones mee maken". Ook lijkt Google aan te sturen op verregaande standaardisatie van het platform.

Inmiddels is ook bekend geworden dat Google controle aan het uitoefenen is over welke wijzigingen fabrikanten mogen aanbrengen in, aan en bovenop het OS. Volgens "ingewijden" zouden licentienemers te maken krijgen met "non-fragmentation clauses" in de licentieovereenkomst.

Ik ben zelf (als Apple-gebruiker) van mening dat de fragmentatie een belangrijk pijnpunt is bij Android apparaten: je bent afhankelijk van de nukken van de specifieke leverancier m.b.t. updates. Als deze niet of laat komen, terwijl je weet dat er een nieuwere, betere versie beschikbaar is, dan lijkt mij dat behoorlijk vervelend. Wat dat betreft vind ik deze maatregel van Google begrijpelijk. Aan de andere kant zie ik als Tweaker ook wel de lol in van het geheel naar je hand kunnen zetten van een foon of tablet. De vraag is hoeveel moeilijker dit gaat worden als Google de boel dicht gaat spijkeren.

Wat denken jullie? Maakt Google de juiste keuze voor de consument door fragmentatie proberen tegen te gaan? En/of geeft Google hiermee een belangrijk uniek aspect van Android op, waardoor ontwikkelaars zullen afhaken?

[ Voor 27% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31-03-2011 21:50 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:50

MsG

Forumzwerver

Ik vind het ondanks dat ik een voorliefde heb voor open systemen een goede stap voorwaarts. Uiteindelijk wil je gewoon een goed systeem van hoog niveau. Je wil helemaal niet dat je klanten per device weer moeten kijken of bijvoorbeeld iets wel soepel loopt, of dat multitouch op toestel Y wel werkt. Ik heb zelf een iPhone, en ik heb persoonlijk liever een wat meer gesloten appwinkel, waarbij het strict in goede banen geleid wordt, dan volledige vrijheid en allemaal slechtwerkendheid. Ik ben zelf ook gebruiker van Ubuntu en hier zie je toch wel dat vrijheid vaak ook leid toch kwalitatief slechtere producten, waardoor mensen weg kunnen lopen.

Eigenlijk zou het imo zo moeten zijn dat je als privégebruiker er wel mee mag kloten, maar dat fabrikanten enkel door Google geaccepteerde "roms" mogen publiceren, zodat ze een bepaalde kwaliteit kunnen garanderen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-05 17:14
Wel, wat volgens mij wel leuk zou zijn, zou zijn als ze bepaalde Hardware eisen stellen. Dat er bijvoorbeeld 3 'categorieën' komen, low-end, mid-end en high-end devices. Als ze dan aan al deze categorieën een bepaalde hardware setup geven, dan zou het veel makkelijker worden om apps te maken. Aangezien de ontwikkelaars hun app maar moeten maken zodat ze hierop werken. Dit zou geen nadeel zijn, tenzij Google dan zou achter blijven met de Hardware, maar dat zou dan uiteraard niet mogen gebeuren.
Dat Google de software meer gesloten zou gaan maken qua aanpassingen vind ik dan weer minder, de fabrikanten kunnen zich dan niet meer onderscheiden d.m.v. skins, vele mensen vinden bijvoorbeeld HTC Sense echt geweldig, als HTC dat er niet meer op zou mogen zetten, kunnen die mensen evengoed voor bijvoorbeeld een Samsung gaan! Uiteraard blijf je dan wel niet achter met updates, wat weer een voordeel is, maar dan zouden de fabrikanten zich vooral moeten gaan onderscheiden in design enzo..
Ik denk dat ze Honeycomb nu vooral niet uitbrengen, omdat het nog niet "af" is. Velen mensen zouden het op smartphones willen zetten, waarvoor het nog niet bedoeld is. Ook als je naar de Motorola Xoom kijkt, is de software nog niet echt "af", ik denk dus dat ze eerst dat allemaal goed willen verbeteren voordat ze de broncode naar buiten brengen.