Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 19:55
Hallo tweakers,

Dit jaar moet het dan toch eindelijk gaan gebeuren. In de collegebanken, en studeren maar. Het punt is, dat daar natuurlijk ook een laptop bij hoort. Ik zit daar alleen een beetje in dubio mee, en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Als ik ingeloot wordt, dan zal ik dit jaar beginnen met Bouwkunde aan de TUD. Zoniet, zal het civiele techniek worden. Van beide studies verwacht ik dat er ook met 3D software zal worden gewerkt, verder Photoshop ik ook regelmatig, en ben een redelijk heavy user.
In principe wil ik voor een MBP gaan, en wel de 15" versie hiervan.

Een aantal vraagjes zijn:
- Heeft de 2.2GHz CPU (+€xx?) wel nut? Of kan ik prima rondkomen met de 2.0GHz (denk het zelf wel?)
- Zal 8GB RAM (+€200) positief voor mij uitpakken, of is de standaard 4GB ook ruim voldoende (ook denkende aan dat ik waarschijnlijk voor sommige prog's Windows zal moeten draaien)
- Ten slotte: is het verstandig om een 128GB SSD (+€200) te nemen met een externe disc, of gewoon te gaan voor de 500GB HDD

Dit uiteraard allemaal met het oog op de komende studie.
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Je kunt ook gewoon meedoen met het laptopproject. Dan krijg je echt een toplaptop voor een goede prijs met drie jaar garantie. Bij zo'n Macbook heb je namelijk kans dat sommige software er niet voor is.

Edit: wat betreft je echt vraag: 2GHz of 2.2GHz ga je niet echt merken. Die SSD ga je zeker wel merken, maar een normale HDD is ook nog prima toereikend. En btw, een laptop is niet echt een must op de TU. Ik doe zelf elektro en daar zijn echt zat goede computers voor als je een project moet doen. Ik weet niet of dit ook bij Bouwkunde het geval is, maar dat denk ik ook. Een goede tip is misschien om gewoon eerst eens twee weken af te wachten als je eenmaal op de TU zit en daar uit op te maken wat voor laptop je nou werkelijk nodig hebt.

[ Voor 57% gewijzigd door danielkraak op 31-03-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
Daar heb ik inderdaad al naar gekeken. Echter, wil ik liever een MBP, aangezien ik OSX veel fijner vind werken. Het is me het ook wel waard om een aantal keer Windows op te moeten starten voor software die niet verkrijgbaar is voor OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Amplified schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:43:
Daar heb ik inderdaad al naar gekeken. Echter, wil ik liever een MBP, aangezien ik OSX veel fijner vind werken. Het is me het ook wel waard om een aantal keer Windows op te moeten starten voor software die niet verkrijgbaar is voor OSX.
Er is eigenlijk niet echt progsel wat meer dan 4 GB nodig heeft (behalve dan vele VMware machines wat je niet gaat gebruiken). Alles kan volgens mij wel met stock, de rest is gewoon wat je zelf geupgrade wilt hebben en hoeveel geld je hebt. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Step schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:46:
[...]

Er is eigenlijk niet echt progsel wat meer dan 4 GB nodig heeft (behalve dan vele VMware machines wat je niet gaat gebruiken). Alles kan volgens mij wel met stock, de rest is gewoon wat je zelf geupgrade wilt hebben en hoeveel geld je hebt. :)
Ja inderdaad, de TS zit hier gewoon met een luxeprobleem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-08 17:19
- Heeft de 2.2GHz CPU (+€xx?) wel nut? Of kan ik prima rondkomen met de 2.0GHz (denk het zelf wel?)
Je kunt het geld van de cpu upgrade beter voor een SSD benutten

- Zal 8GB RAM (+€200) positief voor mij uitpakken, of is de standaard 4GB ook ruim voldoende (ook denkende aan dat ik waarschijnlijk voor sommige prog's Windows zal moeten draaien)
Je kunt beter via de pricewatch geheugen kopen, dan kun je voor de helft (100 euro) een setje van 8 gig kopen en kun je ook nog de staafjes die standaard in je mac zitten verkopen dus eigenlijk nog meer voordeel >:)

- Ten slotte: is het verstandig om een 128GB SSD (+€200) te nemen met een externe disc, of gewoon te gaan voor de 500GB HDD
SSD is idd verstandig maar die zou ik niet bij Apple kopen, gewoon std. hdd nemen en dan SSD in optibay zetten. Optibays kun je via ebay voor +/- 20 euro krijgen.

Wat betreft een laptop van de TU, dat zijn zeker goeie machines voor schappelijke prijs maar ik neem aan dat je eigenlijk al gekozen hebt voor Apple :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
danielkraak schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:47:
[...]

Ja inderdaad, de TS zit hier gewoon met een luxeprobleem. :P
Zo kun je het inderdaad wel een beetje stellen ja :P Maar in principe is niets dus echt raadzaam? Dat is mooi, want dat scheelt weer :P Was sowieso ook niet van plan om alles te nemen, is veel te duur, maar als niets echt nodig is, zal ik eens kijken of ik iets zelf daarvan wil.

@vdkleijn, idd heb ik de keuze voor een Mac al gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Amplified schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:49:
[...]

Zo kun je het inderdaad wel een beetje stellen ja :P Maar in principe is niets dus echt raadzaam? Dat is mooi, want dat scheelt weer :P Was sowieso ook niet van plan om alles te nemen, is veel te duur, maar als niets echt nodig is, zal ik eens kijken of ik iets zelf daarvan wil.

@vdkleijn, idd heb ik de keuze voor een Mac al gemaakt ;)
Die SSD kan geen kwaad. Dat ga je zeker te weten merken. Die processor zou ik niet doen.

Edit: of gewoon zelf een SSD installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door danielkraak op 31-03-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyber49
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:10
Wat sowieso een goed idee is is het High-res scherm van de 15". Dan heb je gewoon een stuk meer ruimte op je scherm en alles is een stuk scherper. Ook zou ik als ik jou was de standaard HDD nemen, en dan zelf een SSD inbouwen. Deze kan dan eventueel in de plaats van de superdrive, dus dan heb je de snelhied van de SSD en de opslag van je HDD allebei in je laptop. Ik heb zelf een Macbook Air, en ik moet zeggen dat ik de superdrive helemaal niet mis, en de SSD echt een verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyber49 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:27:
Wat sowieso een goed idee is is het High-res scherm van de 15". Dan heb je gewoon een stuk meer ruimte op je scherm en alles is een stuk scherper. Ook zou ik als ik jou was de standaard HDD nemen, en dan zelf een SSD inbouwen. Deze kan dan eventueel in de plaats van de superdrive, dus dan heb je de snelhied van de SSD en de opslag van je HDD allebei in je laptop. Ik heb zelf een Macbook Air, en ik moet zeggen dat ik de superdrive helemaal niet mis, en de SSD echt een verschil maakt.
Heb je daar wat meer info over?

En zouden jullie dit doen in een splinternieuwe Macbook Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik zou sowieso even wachten met aanschaffen tot je studeert, want naast bovengenoemde reden kan je dan de studentenkorting meepakken of via surfspot korting krijgen op hard- en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:34
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:37:
[...]

Heb je daar wat meer info over?

En zouden jullie dit doen in een splinternieuwe Macbook Pro?
Dit is het het SSD in een apple topic, daar kun je meer details vinden over het inbouwen van een SSD in je Apple. En ja, ik zou dat ook wel in een nieuwe doen. Ik heb net mijn nieuwe MBP besteld, nog niet binnen, maar zodra deze binnen is ga ik kijken naar een SSD. De optidrive heb ik toch niet nodig en een 15" met een 500GB 7200 rpm schijf en een 240 GB SSD is natuurlijk een killer machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:58
gwystyl schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 10:41:
Ik zou sowieso even wachten met aanschaffen tot je studeert, want naast bovengenoemde reden kan je dan de studentenkorting meepakken of via surfspot korting krijgen op hard- en software
via de tu krijg je zelfs nog extra korting boven op de standaard apple studentenkorting. Moet je wel een of andere tu link hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door haarbal op 01-04-2011 10:50 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou kiezen voor de 2.0GHz
-Zelf 8GB inbouwen (kost je rond de 80euro + wat tijd voor zelf inbouwen), als je jouw 2x2GB bankjes kan verkopen is het nog goedkoper
-Zelf een SSD kopen, meer flexibiliteit en je houdt er een 2.5" HDD aan over voor bijvoorbeeld TimeMachine of gewoon als extra opslag.

Met het geld dat je bespaard kan je eventueel nog de snellere CPU nemen

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arts.timothy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05-2024
Je kan beter wachten tot je op de TU/D zit, en via Surfspot naar de Apple Onderwijs Store gaan, krijg je 12% korting op een Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
Ik was inderdaad zeker van plan om te wachten op de studentenkorting. 12% scheelt op zo'n bedrag behoorlijk veel. Echter heb ik wel een vraagje over zelf een SSD inbouwen, je garantie verlies je dan wel direct neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
nee, harddisks mag je gewoon verwisselen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 22:56
Amplified schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 12:27:
Ik was inderdaad zeker van plan om te wachten op de studentenkorting. 12% scheelt op zo'n bedrag behoorlijk veel. Echter heb ik wel een vraagje over zelf een SSD inbouwen, je garantie verlies je dan wel direct neem ik aan?
Nee, geheugen en harddisk valt onder user replaceable parts. Staat oa in het boekje dat bij je Mac zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
WAARSCHUWING: Het wordt aanbevolen de installatie van extra geheugen en een
andere harde schijf uit te laten voeren door een door Apple erkende technicus. In het
bij de computer geleverde boekje over service en ondersteuning door Apple leest
u hoe u contact met Apple opneemt. Eventuele schade die ontstaat doordat u de
installatie zelf uitvoert, valt niet onder de garantie op de computer.
uit de handleiding

dus gewoon zorgen dat je niet met je schroevendraaier de unibody doorboort. Ze leggen daar ook helemaal uit hoe het moet, wel een hele operatie trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door haarbal op 01-04-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-08 17:19
haarbal schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 12:58:
[...]

uit de handleiding

dus gewoon zorgen dat je niet met je schroevendraaier de unibody doorboort. Ze leggen daar ook helemaal uit hoe het moet, wel een hele operatie trouwens.
Ik zou niet weten waarom dit een hele operatie is, kwestie van 10 schroefjes loshalen, plaatje eruit en je kunt overal bij. (maar ik heb dan ook SSD in m'n iMac gebouwd, dat noem ik dan wel een operatie >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 18:40
Als je civiel in Delft gaat doen gebruik je eigenlijk geen 3D pakketten, hooguit Sketchup en Autocad. Windows ernaast kunnnen draaien is wel aan te raden, nogal wat windows-only toets-programma's (geen zware programma's overigens)

Bouwkunde weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
vdkleijn schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 20:36:
[...]

Ik zou niet weten waarom dit een hele operatie is, kwestie van 10 schroefjes loshalen, plaatje eruit en je kunt overal bij. (maar ik heb dan ook SSD in m'n iMac gebouwd, dat noem ik dan wel een operatie >:) )
10 schroefjes zijn er 9 meer dan bij m'n ouwe thinkpad.

bouwkunde gebruik volgens mij maya, minimum syteemeisen zijn zeer beperkt, hoe het draait zal vooral aan je model liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

En dicht. Zoals bekend doen we hier niet aan 'wat moet ik kopen?' topics en laat dit nu exact zo'n topic zijn. De vragen van de TS kunnen eenvoudig beantwoord worden door een kijkje te nemen in de relevante topics, en dat lijkt me een stuk handiger dan een topic openen met de -inmiddels redelijk uitgekauwde- standaard-vragen, en bijpassende antwoorden.

Launching containers into space

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.