Devices op hetzelfde VLAN zien elkaar niet

Pagina: 1
Acties:

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb thuis een glasvezelaansluiting via de KPN. KPN heeft het zo geregeld dat internet, iptv en voip op dezelfde poort op het glasvezelmodem binnenkomen, maar van elkaar onderscheiden worden door een VLAN.
Om deze te 'ontvlechten' (zonder de verschrikkelijke experiabox) heb ik een Linksys SLM2008-switch om de VLAN's ieder naar een eigen poortje te sturen en te untaggen.

Om de situatie even duidelijk te maken hierbij een overzichtje van een deel van het netwerk wat ik thuis heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.intrepidity.nl/tweakers/Netwerk.png

Uit deze schets wordt ook meteen het probleem duidelijk. Ik heb het glasvezelmodem en de SLM2008 in de woonkamer hangen, de router en computerapparatuur staat in een slaapkamer aan de andere kant van het huis. Nu wil ik een hub aansluiten op de SLM2008 (in de woonkamer dus) voor mijn homecinema-apparatuur. Deze moet in verbinding kunnen staan met de NAS op de airport extreme, maar ook met het internet.

Daartoe heb ik meerdere poorten op de SLM2008 in VLAN 6 (internet) gehangen, maar de apparatuur in de woonkamer 'ziet' de rest van de apparatuur op VLAN 6 niet. De instellingen in de SLM 2008 staan als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.intrepidity.nl/tweakers/slm2008.jpg

Kan wat ik probeer te doen uberhaupt? Voor de duidelijkheid: ik wil dus vermijden een kabel terug te moeten trekken vanaf de computerkamer naar de woonkamer; dat is wat lastig.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat je wilt kan sowieso, en je instellingen zien er eigenlijk ook gewoon goed uit, aannemende dat je dingen tegen elkaar probeert te laten praten via poorten 3, 6, 7 of 8 op je SLM2008.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Intrepidity
Heldere ingeving tijdens een verkwikkende douchebeurt: dit kan volgensmij niet gaan werken.
De verbinding tussen de SLM2008 en de Airport loopt via de WAN-poort op de Airport. Die gaat niet op magischerwijze ineens LAN-traffic routeren natuurlijk. Ik denk dat mijn beste optie is om de Airport ook in de woonkamer neer te hangen, en zowel voor de home cinema als de computerkamer een switch neer te zetten, beiden op de Airport aangesloten.

• mjoey
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 11:44
Van jou tekening zie ik dat er maar één kabel loopt van de modem naar de router.
Voor zo ver ik weet, is een aansluiting op de modem alleen voor de tv.
Dus de TV en Data zijn gescheiden in die Genexis al.
VLAN is kort gezegd meerdere netwerken door één kabel.

Dit is wel mijn T.net account vriend!

• Intrepidity
mjoey schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:03:
Van jou tekening zie ik dat er maar één kabel loopt van de modem naar de router.
Bij de meeste providers werkt dit inderdaad zo, maar KPN stuurt daadwerkelijk alles over 1 kabel, getagged met VLAN's, en trekt de zooi uit elkaar in de experia box (op de EB sluit je normaalgesproken zowel internet, telefoon als televisie aan). Deze heb ik er tussenuit weten te halen door de SLM2008 hiervoor in te zetten, vandaar deze wat ongewone situatie.
Afgezien daarvan: TV en internet werken prima op zichzelf staand, het toekennen van een extra poort aan de VLAN waar ook internet op draait gaat in deze mis.

[ Voor 14% gewijzigd door Intrepidity op 31-03-2011 22:06 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:07
Intrepidity schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:01:
Heldere ingeving tijdens een verkwikkende douchebeurt: dit kan volgensmij niet gaan werken.
De verbinding tussen de SLM2008 en de Airport loopt via de WAN-poort op de Airport. Die gaat niet op magischerwijze ineens LAN-traffic routeren natuurlijk. Ik denk dat mijn beste optie is om de Airport ook in de woonkamer neer te hangen, en zowel voor de home cinema als de computerkamer een switch neer te zetten, beiden op de Airport aangesloten.
Als je Airport je router is, en vlan 6 (untagged) nu naar de wan van die airport gaat, heb je alleen je lokale netwerkje op de lanpoorten van de airport.

Een pc of whatever VOOR je airport (wat je dus nu hebt volgens mij) gaat niet werken. Dat hele home-cinema-deel hangt nu feitenlijk in je WAN, en niet achter je router.

Zet je airport in de woonkamer dus neer.
Andere optie is als je nog een kabel hebt tusen je slaapkamer en je switch over hebt, om daar de LAN van je airport op te zetten, en in de switch een extra vlan voor je eigen netwerkje te maken, (bv vlan 100 of whatever er niet gebruikt wordt). Op een 2e poortje in dat vlan kun je dan weer je home-cinemaswitch aansluiten. (of als je geen uitbreiding nodig hebt, direct een kabel van je homecinemaswitch naar een lanpoort van je apple.

Airports ken ik niet, maar als er ddwrt oid op zou draaien, dan kun je MOGELIJK ook je wan in dualmode gooien: internet vlan 6 untagged, en je lan tagged daarnaast gooien terug naar je slm, en vanaf daar weer (untagged) naar je homecinemaswitch
mjoey schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:03:
KPN levert volgens mij gewoon 1x koper, met meerdere vlans: internet, telefonie en (ip)tv. Die kun je natuurlijk prima uit elkaar trekken. Alleen je telefonie moet via je experiabox lopen (fixed loginshit die je niet krijgt), als telefonie niet boeit kan die hele EB richting zolder.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 31-03-2011 22:16 ]

• Intrepidity
Bedankt voor het duidelijke antwoord DJSmiley :) Ik denk dat mijn beste optie is om de Airport in de woonkamer neer te hangen. Ik heb geen kabels over tussen die 2 kamers, en aangezien de enige kabel die er zit netjes onder de plinten weggewerkt zit is een extra kabel trekken wat rottig.
Bedankt voor de hulp :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, duh. Ik was op die switch aan het letten :P ja je zult die airport vlan 6 op z'n wan moeten geven, en op z'n lan een zelf te bedenken (maar niet 5) vlan. De andere poorten die je nu op 6 hebt, daar ook op zetten en dan werkt het.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1