Misschien niet helemaal voor programming, maar ik kon geen beter passend forum vinden (en bovendien vond ik soortgelijke vragen ook in dit forum)...
Mijn probleem is als volgt :
Ik wil graag bepalen hoeveel mensen er per uur door een bepaalde deur gaan, maar ik heb geen mogelijkheid om deze mensen te tellen. De deur is normaal gesloten. Als er iemand aankomt, dan drukt deze persoon op een knop. Het duurt even voordat de deur open gaat (kan soms wel een paar minuten duren), maar in de tussentijd kunnen er ook nog andere personen aankomen. Ik ga ervan uit dat de personen Poisson verdeeld aankomen (nou ja, niet over de dag, maar wel als ik bijvoorbeeld naar een uur kijk).
Een voorbeeld :
Ik heb dus eigenlijk alleen de onderste twee regels aan informatie, wel heb ik een flink aantal van dit soort gebeurtenissen.
Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende gegevens in een tabel :
- tijd tot knop weer ingedrukt wordt nadat de deur gesloten is
- tijd dat deur open is
- tijd dat deur gesloten is
- de tijd die een cyclus duurt (tijd deur open + gesloten)
en in een uur heb ik bvb 40x die informatie.
Nu heb ik wel verstand van de Poisson verdeling, maar ik kom er dit keer toch niet helemaal uit. Ik weet namelijk wel wanneer de eerste persoon aankomt, maar niet wanneer de laatste persoon uit de vorige cyclus is aangekomen. Ik kom er niet zo goed uit
Ik vermoed dat ik met 40 van deze datasets een aardige schatting kan maken van het aantal personen dat in totaal is aangekomen, maar waar te beginnen? Eigenlijk wil ik dus een range, bijvoorbeeld : 'met 80% zekerheid was het aantal personen dat in dit uur is aangekomen 80-120.'
Ik ga er dus vanuit dat de personen Poisson verdeeld aankomen, en dat het verwachtte aantal aankomende personen in dat uur constant is.
hellup!
edit :
Nu ik er voor de tiende keer overna denk, kun je het probleem ook anders zien, namelijk dat je van een aantal seconden geen informatie hebt :
Mijn probleem is als volgt :
Ik wil graag bepalen hoeveel mensen er per uur door een bepaalde deur gaan, maar ik heb geen mogelijkheid om deze mensen te tellen. De deur is normaal gesloten. Als er iemand aankomt, dan drukt deze persoon op een knop. Het duurt even voordat de deur open gaat (kan soms wel een paar minuten duren), maar in de tussentijd kunnen er ook nog andere personen aankomen. Ik ga ervan uit dat de personen Poisson verdeeld aankomen (nou ja, niet over de dag, maar wel als ik bijvoorbeeld naar een uur kijk).
Een voorbeeld :
code:
1
2
3
4
5
6
7
| P = aankomst persoon K = knopt ingedrukt D = deur open ..P...P...............P...P..............P...............P...... ......................K......................................... ....DDDDD..............................................DDDDD.... |
Ik heb dus eigenlijk alleen de onderste twee regels aan informatie, wel heb ik een flink aantal van dit soort gebeurtenissen.
Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende gegevens in een tabel :
- tijd tot knop weer ingedrukt wordt nadat de deur gesloten is
- tijd dat deur open is
- tijd dat deur gesloten is
- de tijd die een cyclus duurt (tijd deur open + gesloten)
en in een uur heb ik bvb 40x die informatie.
Nu heb ik wel verstand van de Poisson verdeling, maar ik kom er dit keer toch niet helemaal uit. Ik weet namelijk wel wanneer de eerste persoon aankomt, maar niet wanneer de laatste persoon uit de vorige cyclus is aangekomen. Ik kom er niet zo goed uit
Ik ga er dus vanuit dat de personen Poisson verdeeld aankomen, en dat het verwachtte aantal aankomende personen in dat uur constant is.
hellup!
edit :
Nu ik er voor de tiende keer overna denk, kun je het probleem ook anders zien, namelijk dat je van een aantal seconden geen informatie hebt :
code:
Misschien dat het probleem simpeler wordt (of herkenbaar is) als je er zo naar kijkt..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| P = aankomst persoon K = knopt ingedrukt D = deur open ? = geen informatie opgeslagen ..P...P...............P...P..............P...............P...... ......................K......................................... ....DDDDD..............................................DDDDD.... wordt : ?????????.............P?????????????????????????????????????.... |
[ Voor 16% gewijzigd door WVL_KsZeN op 31-03-2011 22:39 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..