Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalsmeer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09-2024
Hallo, ik zit met een vraag ik wil graag een pc kopen ik had 1 met core I7 970 maar daar stond dit bij
Geheugen Specificatie PC3-8500 (DDR3-1066)
houd dit in dat mijn ram niet sneller kan zijn dan 1066 ? zo ja zijn er alternatieven zodat ik wel 1600 kan gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Dat stond bij de CPU specificaties? Of was dit een kant en klare pc? Heb je misschien een linkje naar de info die je gevonden hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door Rupie op 31-03-2011 20:51 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalsmeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Hier ben ik ook benieuwd naar, binnenkort wil ik weer eens een nieuwe pc samenstellen. Veel wijzer word ik er zelf ook niet van.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tot 1066 mhz word gegarandeerd ondersteunt.Maar doormiddels het aanpassen van de bios denk ik niet dat 1600 mhz een probleem zal zijn als je geheugenmoodules dit ook ondersteunen.

Maar het verschil van 1066 en 1600 mhz ga je in gebruik niet merken.Dat is nihil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalsmeer
Het moederboard ondersteund tot 1866 waarom zou ik het bios dan aan willen passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De geheugencontroller zit in de processor.
Memory Types DDR3-800/1066
What is the maximum frequency for DDR3 memory when used with Intel® Core™ i7-900 processor series?
These processors support DDR3 memory with a maximum frequency of 1066 MHz. If faster DDR3 memory is used (such as 1333 MHz or 1600 MHz), it will be down-clocked to operate at 1066 MHz.
Lijkt me dus niet dat sneller geheugen nut heeft.

[ Voor 58% gewijzigd door CodeCaster op 31-03-2011 21:57 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalsmeer
dus is er een alternatief ? amd heeft hetzelde op de x6 serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je merkt het verschil vrijwel niet, dus waarom zou je het willen? Als je op de toekomst voorbereid wil zijn koop je gewoon sneller geheugen als het prijsverschil het toelaat, dan kun je tegen die tijd met een cpu-upgrade het geheugen sneller klokken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 14:41
Deze vraag moet dus echt al zeker tientallen keren gevraagd zijn op dit forum.

Nee, de max is niet 1066MHz, dit is de snelheid waarop het geheugen zal lopen als je de processor op stock instellingen laat staan.

Sinds 'Nehalem' (codenaam voor de eerste generatie i5 en i7 processoren) zit de geheugencontroller (het chipje dat de RAM latjes aanstuurt) in de processor zelf. Het gevolg hiervan is dat de snelheid van het geheugen niet los van de snelheid van de processor ingesteld kan worden, zoals wel het geval was op oudere processortypen van Intel. AMD heeft deze zogenaamde on-die geheugencontroller al sinds 2001 in gebruik dacht ik.

Wat bij oudere processortypen dus mogelijk is, is om een RAM divider (deler) in te stellen, waardoor de latjes RAM op een andere snelheid ingesteld kunnen worden. Bijvoorbeeld 2x zo snel als de processor, of 2/3 langzamer.

De enige optie die je hebt om sneller geheugen te gebruiken met een i5/i7 processor is door te gaan rotzooien met de bclk (base/busclock) en de multiplier hiervan, welke samen de snelheid in Ghz'en van je processor bepaalt.

De geheugencontroller heeft een direct verband met de bclk. Verhoog je deze, dan kan die controller ook sneller geheugen aan. Dit heeft ook tot gevolg dat je processor sneller gaat lopen (immers, hogere bclk vermenigvuldigd met de multiplier = groter getal). Als je niet wilt dat je processor sneller loopt kan je de multiplier waarde omlaag zetten, zodat de uitkomst ongeveer gelijk is. Echter is dit het hele principe van overclocken.. en daar ga ik nu niet verder op in :P

Edit: zoals hierboven ook al aangehaald wordt; bij normaal computergebruik ga je de verschillen tussen de verschillende RAM snelheden niet merken. Het heeft dus vrij weinig nut om hier echt sneller RAM geheugen in je computer te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Nixy op 31-03-2011 22:10 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Pagina: 1