Extrerne harde schijf error.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:42
Beste Tweakers,

Vanmiddag heb ik mijn nieuwe Hitachi travelstar 7k500 uit de RMA ontvangen, na deze in mijn externe harde schijf behuizing te hebben gepropt kwam ik tot de ontdekking dat de schijf niet herkend werd door windows, terwijl een andere harde schijf het wel goed deed in de behuizing.

Na wat gegoogle kwam ik er achter dat ik bij schijfbeheer de schijf moest initialiseren, maar dit kon niet worden voltooid door een error;
Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)
Na de eerste 2 hits op google te hebben bekeken kwam ik erachter dat dit voorkwam bij schijven die kapot gingen, dit lijkt me niet echt logisch aangezien de schijf net uit RMA is gekomen.

Kan iemand mij vertellen waar dit aan kan liggen?

ALvast bedankt,

Sibrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer de schijf eens direct op je mobo aan te sluiten. Doet hij het daar wel, dan zal er toch ergens anders iets zitten. Doet hij het niet, dan kan die gelijk weer RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Dat is het probleem;
Heb net een nieuwe laptop aangeschaft, mijn oude laptop heeft de hitachi meegenomen het graf in, vandaar de RMA.

Alleen de garantie vervalt als ik de laptop open schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar gebruik je nog wel dezelfde behuizing? Kan goed zijn dat die ook een optater heeft gehad.

Maar in elk geval, je kunt vast wel ergens een PC vinden met een SATApoortje, zodat je in elk geval kan testen wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Gebruik inderdaad nog dezelfde behuizing, en die werkt nog goed; hij herkent een andere schijf in ieder geval nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05

itsalwaysme

Graast voor DB

Sibrand schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:29:
Gebruik inderdaad nog dezelfde behuizing, en die werkt nog goed; hij herkent een andere schijf in ieder geval nog wel.
Dan zou ik zeggen dat de schijf weer kapot is, en dus weer RMA.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Hmm okee,
Dank voor jullie reacties, dan zal ik de webshop maar weer even een dreigbrief mailtje sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:38

Pixeltje

Woo-woohoo!

Sibrand schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:36:
Hmm okee,
Dank voor jullie reacties, dan zal ik de webshop maar weer even een dreigbrief mailtje sturen!
Meer kans als je netjes blijft ;) Succes!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Sibrand schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:27:

Alleen de garantie vervalt als ik de laptop open schroef.
Waarom vervalt de garantie als je de laptop open schroeft om de harde schijf te vervangen? Geen van de grote fabrikanten zou zo iets absurds zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Pixeltje schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:40:
[...]

Meer kans als je netjes blijft ;) Succes!
Haha ja natuurlijk heb ik het netjes gehouden, met van die chagrijnige afzeik berichtjes bereik je niks!
Trommelrem schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:41:
[...]

Waarom vervalt de garantie als je de laptop open schroeft om de harde schijf te vervangen? Geen van de grote fabrikanten zou zo iets absurds zeggen.
Asus Notebook Garantie Kaart:

"De garantie is uitgesloten:
(1) Indien het notebook geopend, veranderd en/of gerepareerd is door een door niet Asus geautoriseerd persoon;"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat gaat om het openen van de behuizing zelf, maar de klepjes waarachter je harddisk en geheugen zitten mag je gewoon openmaken hoor. :)

Welke externe behuizing gebruik je?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
CodeCaster schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:02:
Dat gaat om het openen van de behuizing zelf, maar de klepjes waarachter je harddisk en geheugen zitten mag je gewoon openmaken hoor. :)

Welke externe behuizing gebruik je?
Hmm, weet je dat 100% zeker? want wil mijn garantie niet verpesten voor een (waarschijnlijk) defecte HDD.

Gebruik een goedkope Spire Sata to USB behuizing (kan typenummer zo ff niet vinden.)

Edit:

De Error is nu van Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole) naar Fout in I/O apparaat gegaan, waarschijnlijk maakt het niet veel uit... maar dacht vermeld het toch even!

[ Voor 16% gewijzigd door Sibrand op 31-03-2011 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In principe is het een Field Replaceable Unit c.q. Customer/Consumer Replaceable Unit en mag het door de eindgebruiker worden vervangen. Dit wordt ook verteld op diverse forums.

Alleen bij bijvoorbeeld een Macbook Pro en MSI Wind kun je problemen verwachten, maar die zijn dan ook ontworpen om zo min mogelijk ruimte in te nemen waardoor onderhoudbaarheid een ondergeschoven kindje is geworden bij deze apparaten.

Verder heb ik met mijn Asus-laptop nooit problemen gehad (meerdere keren RMA vanwege defecten aan beeldscherm, na het zelf hebben vervangen van ram en harddisk) wat betreft garantie.

Desalniettemin: eigen risico. ;)

Als hij echter in een generieke usb-behuizing niet werkt (die wel harddisks van die grootte ondersteunt?) kun je er vrijwel zeker van zijn dat 'ie weer kapoet is.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
CodeCaster schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:06:
In principe is het een Field Replaceable Unit c.q. Customer/Consumer Replaceable Unit en mag het door de eindgebruiker worden vervangen. Dit wordt ook verteld op diverse forums.

Alleen bij bijvoorbeeld een Macbook Pro en MSI Wind kun je problemen verwachten, maar die zijn dan ook ontworpen om zo min mogelijk ruimte in te nemen waardoor onderhoudbaarheid een ondergeschoven kindje is geworden bij deze apparaten.

Verder heb ik met mijn Asus-laptop nooit problemen gehad (meerdere keren RMA vanwege defecten aan beeldscherm, na het zelf hebben vervangen van ram en harddisk) wat betreft garantie.

Desalniettemin: eigen risico. ;)

Als hij echter in een generieke usb-behuizing niet werkt (die wel harddisks van die grootte ondersteunt?) kun je er vrijwel zeker van zijn dat 'ie weer kapoet is.
Hmm dankjewel voor deze info!
Misschien had ik daar toch wat meer naar moeten googelen.

Hoe groot is de kans, volgens jullie, dat een defecte harde schijf mijn laptop sloopt bijdeweg?

En de hardeschijf behuizing ondersteunt schijven van 500GB volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet met een tooltje ( hdtune bijvoorbeeld) de schijf testen/smart uitlezen?

Ik weet uit ervaring dat je met sata->usb de raarste fouten en problemen kunt hebben, dus ik zou de schijf nog niet meteen als dood aanmelden.
Pagina: 1