[vb.net] programma testen op andere computer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20
Ik heb een klein simpel programma gemaakt met Visual Basic .NET
Als ik het programma compileert naar uitvoerbaar bestand, dan werkt het .exe bestand prima op de ontwikkel pc. Maar als ik de .exe bestand uitvoert op een andere pc, dan werkt het niet, ondanks dat het .NET framework geinstalleerd is. In de eventviewer krijg ik de volgende melding:

Framework Version: v4.0.30319
Description: The process was terminated due to an unhandled exception.
Exception Info: System.InvalidOperationException
Stack:
at Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.WindowsFormsApplicationBase.DoApplicationModel()
at Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.WindowsFormsApplicationBase.Run(System.String[])
at ADP_retour.My.MyApplication.Main(System.String[])

Ik kan nergens zien, wat ik vergeten bent. Ik heb wel in het programma de volgende regels opgenomen:
Imports System.ComponentModel
Imports System.Threading

Zou het daardoor komen ? Wie kan mij helpen.

gr, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
bruinsmm schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:36:
Begin eens met wat error logging. Het snelst is even in de UnhandledException een trace-je doen ofzo. Kwestie van de exception dumpen et voila. Redelijk basic debugwerk hoor ;)
bruinsmm schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:36:

Ik kan nergens zien, wat ik vergeten bent. Ik heb wel in het programma de volgende regels opgenomen:
Imports System.ComponentModel
Imports System.Threading

Zou het daardoor komen ? Wie kan mij helpen.
Door een Imports alleen komt het niet. Daarmee importeer je enkel een namespace. Als je zaken uit die namespaces gebruikt die een exception gooien dan zit de oorzaak daar, niet in het Imports statement.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 31-03-2011 14:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
Rob dank je voor je reactie.

Ik kom er niet uit. VB .NET is voor mij nieuw, want ik heb jaren met VB6 gewerkt.
Daar had ik nooit problemen mee. Heb je misschien wat andere tips voor mij ?

gr, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Heb je dan al op de linkjes geklikt die RobIII geeft? En heb je dat al geprobeerd? Wat voor informatie krijg je daar uit? Verder zou je ook nog in je windows EventLog kunnen kijken. Daar staat soms nog wat meer informatie over de fout vermeld.

We willen je hier best helpen, maar dan zul je zelf wel wat meer informatie moeten verzamelen, want ook wij hebben geen glazen bol.

Ook is het slim om een goed boek te kopen om zo de basis van VB.NET wat beter onder de knie te krijgen. Als je de basis beter begrijpt, snap je ook eerder waar je moet zoeken als er wat mis blijkt te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 31-03-2011 15:50 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
Ik vind het zelf raar dat de build versie het prima doet op de ontwikkel computer en niet op de test computer.
In de eventviewer van Windows krijg ik deze foutmelding:

Event Type: Error
Event Source: .NET Runtime
Event Category: None
Event ID: 1026
Date: 25-3-2011
Time: 13:29:40
User: N/A
Computer: PAO-005
Description:
Application: ADP retour2.exe
Framework Version: v4.0.30319
Exception Info: System.InvalidOperationException
Stack:
at Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.WindowsFormsApplicationBase.DoApplicationModel()
at Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.WindowsFormsApplicationBase.Run(System.String[])
at ADP_retour.My.MyApplication.Main(System.String[])

ADP_retour = de naam van de applicatie die ik heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, een unhandled exception dus. Echter: welke? Ga je code eens langs, en kijk eens naar wát er zoal gecalled wordt.

Ga ook uit van het verschil tussen .net 4 client framework en het .net 4 framework, hoewel je dat natuurlijk als target aangeeft.

Hoe build je je applicatie? Wil een ClickOnce installer allerlei dependencies installeren op de target PC?

Je moet dus debuggen. Het klinkt vies, maar bouw in je applicaties eens een paar try-catches die messageboxes uitspugen, als je geen Visual Studio op de target PC hebt, krijg je daar soms een wat nettere foutmelding uit:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
Try
'verdachte code hier
Catch ex as Exception
messagebox.show(ex.message)
End Try

Als je het heel vies doet kun je voor elke regel of constructie in je code zoiets toevoegen in theorie, maar dat is wel ECHT vies.

Try-Catches gebruik je doorgaans alleen om dingen als verbindingen die mogelijk er uit kunnen knallen met een website/database O.I.D. op te vangen.

[ Voor 47% gewijzigd door Umbrah op 31-03-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het is ook vies; debuggen met messageboxes is iets uit 1992 ;) Beter bouw je meteen fatsoenlijke error logging. Een aanzet daartoe is allang gegeven.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Eventueel kan je ook Visual Studio installeren op de test PC en dan een Debug versie starten van je app. Dan zal (als het goed is) de Visual Studio Debugger kunnen tonen waar je app de mist in gaat.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
Ik ben al een stap verder.

Als ik het programma Build via menu Debug en kopieer het .exe bestand naar een test computer, dan werkt de application niet. Krijg ook geen foutmelding. Als ik Publish gebruik via menu Project en gebruik de optie ClickOnce dan werkt de applicatie wel op de test pc. Alleen de .exe bestand kopieren is dus niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

je moet voor een pc met alleen .net 4 client ook in release builden. niet in debug.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1