ledjes op molex?

Pagina: 1
Acties:

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:53

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Topicstarter
hi people

voor de electrofreaks:

m'n window zit erin, liquid neon erachter, panaflo's erin, hd led en power led vervangen door blauwe, maar nu heb ik nog 4 blauwe ledjes 'over' (van caseetc.com vandaan) en die wil ik
mooi gaan gebruiken om m'n kast nog wat verder 'op te leuken' :)

kan ik die zonder weerstand aansluiten op een molex draadje? (op 5 volt neem ik aan)?
en zo ja, moet dat dan parallel of serieel?
voor de zeikers >:) ik heb de search al uitgekamd, maar ik heb vooralsnog geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag, weet iemand ook wat precies die specs zijn van die blauwe ledjes van caseetc? cole adviseert wel om er een weerstand van 470 ohm bij te prikken als ie op 12v wordt gezet, maar hoe zit het met meerdere leds en op 5v? :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Als het 5V ledjes zijn kan je ze zonder weerstand parralel op de 5V van je molex connector aansluiten. Als het 3 volt ledjes zijn heb je een klein weerstandje nodig.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Kun je even de specs van de ledjes geven?

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op Saturday 17 March 2001 11:35 schreef AcouSE het volgende:
Kun je even de specs van de ledjes geven?
dat was nou juist wat ik ook wilde weten |:(
ze komen bij caseetc vandaan, enigste wat daar bij staat is dat je dus een weerstandje van 470 ohm moet gebruiken als je em op 12v aansluit...

ik merk ook trouwens dat ze onderling nog verschillen qua kleur, mijn powerled is knalblauw terwijl mijn hd led iets zwakker en 'paarsiger' is, die case-leds heb ik gewoon eraf geknipt en die blauwe voor in de plaats gesoldeerd, en verder verbonden met m'n asus a7v, die branden verder prima. ik weet niet hoeveel volt er van het moederbord afkomt, en mbv de search kwam ik op een groot aantal posts met geneuzel over de stroomsterkte die los zou staan van de spanning :? dus vandaar... en ik wil het natuurlijk zeker weten voordat ik er een paar opblaas, die krengen zijn nog altijd aardig aan de prijs :(

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee. Ik heb laatst een verhaaltje gepost over het modden van je kastleds, waarbij ik aangaf dat de stroom op het moederbord begrensd is.
Als je een led op een gewone voedingsaansluiting aan wil sluiten, wordt het verhaal anders.
Dan _moet_ er een voorschakelweerstandje tussen. Ik gebruik daar gewoon een standaard waarde voor: 1kOhm bij aansluiting op de 12v-aansluiting.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En als Casetec aangeeft dat je een 470Ohm weerstandje kan gebruiken bij 12v; wat doe je dan moeilijk? Waarom vraag je hier nog eens naar de bekende weg, terwijl het al op een presenteerblaadje aangegeven wordt?|:(

Sorry hoor, maar ik vind dit een verspilling van tijd.:(

• Chiron

Chiron

Topicstarter
omdat ik geen weerstandjes heb liggen ;)
en aangezien er op een molex ook een 5v aansluiting zit... zou ik graag weten of ie op 5v ook zonder weerstand kan maar hij heeft het nergens over 5v, en ik heb ook geenidee of ik ze als het zonder weerstand kan parallel of serieel moet schakelen

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok.. In eerste plaats; waarom wil je hem met alle geweld op 5v aansluiten?
Kan hoor, moet je alleen ff de serieweerstand aanpassen naar 160Ohm... Is alleen een waarde die niet standaard is, daarom kun je misschien beter voor een 220Ohm-weerstand gaan.
En ik heb ff rondgekeken op CaseEtc; daar staan wat guides over het maken van 12v/7v-baybussen, en ook hoe je een LED aansluit op een weerstand. In serie dus.

• Chiron

Chiron

Topicstarter
nou het hoeft niet met alle geweld
wat ik wil weten is als je op 12v zo'n weerstandje nodig hebt, hoeft dat dan niet op 5v? (aangezien de meeste leds 5v trekken en ik momenteel geen weerstandjes in huis heb en er ook niet om zit te springen om die miezerige dingetjes aan te schaffen ;) )
en omdat ik er 4 tegelijk wil doen weet ik ook niet wat dat voor effecten heeft
geloof me ik ben nog altijd druk aan het graven in allerlei guides enzo maar nog steeds niet echt wijzer geworden, en alle hulp is natuurlijk welkom :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee, op 5v blijf je de noodzaak voor een weerstand houden.
_altijd_ die stroom begrenzen lui!
Ik heb in mijn AMD-logo minieme weerstandjes toegepast; niet omdat ik dat nou zo leuk vind, maar om te voorkomen dat de LED gaat zitten zeneren en daarbij zichzelf om zeep helpt.
Een weerstand per LED is om diezelfde reden ook aan te raden, twee LED's op een weerstand kan ook nog. Twee LED's parallel, that is...
Maar 1:1 is het beste, omdat je dat geen last krijgt met LED's die een lichte afwijking hebben, waardoor de ene LED de stroom wegtrekt voor de andere.

Zet voor de grap maar eens een rode en een groene LED parallel op een serieweerstand.
De groene LED heeft iets meer nodig, en zal ervoor zorgen dat de rode LED weinig/geen stroom krijgt.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Electronica voor senioren is misschien een goed idee? :Z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Chiron

Chiron

Topicstarter
senioren? :D hm dan ben ik met 22 al senior? ;)

maar je hebt gelijk wat electronica betreft ben ik een kluns, anders zou ik deze hele post niet gedaan hebben ;)

ik ga maar eens op zoek naar weerstandjes bij de electronicaboer, die ik ook nog eens moet vinden |:(

als iemand anders een beter idee heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

Verwijderd

120 Ohm , ervan uitgaande dat er door de led bij die 470 Ohm 20 mAmpere gaat

• Chiron

Chiron

Topicstarter
geldt dat voor een led? of maakt het niet uit als ik er 4 parralel aan hang?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kneusje gaat uit van 2,6v voor de blauwe LED? Maak er dan iig 150 Ohm van...
En dat is voor 1 led ja...
Pagina: 1