Switch aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Tis een beetje een noob vraag misschien, maar hoe ik ook zoek, ik kan het letterlijke antwoord op mijn vraag eigenlijk ergens vinden.

Situatie is nu als volgt:

- Ziggo modem in de meterkast
- Er loopt van het modem naar de slaapkamer (1e verdieping) een Cat5e kabel
- Aan die Cat5e kabel zit de router (Netgear 614). Die staat op de 1e verdieping omdat als ie in de meterkast staat ik op zolder heel slecht wifi bereik heb.
- Vanaf de router loopt een Cat5e kabel weer naar beneden en aangesloten op een Xbox1 met XBMC

Nou ga ik binnenkort een NAS aanschaffen. Die zou eventueel naast de router in de slaapkamer kunnen staan, maar qua geluidsoverlast (fan/harddisks) zou dat een probleem kunnen zijn.

Een andere optie zou volgens mij kunnen zijn om een switch te gebruiken. En daar gaat nou net mijn vraag over. Ik weet namelijk niet zeker of ik de werking van een switch goed begrijp:

Als ik de kabel die van de router weer terug naar beneden loopt, uit de Xbox zou halen.
De kabel vervolgens zou aansluiten op een switch.
Daarna twee nieuwe kabels aansluit op de switch, waarvan eentje naar de Xbox en eentje naar de NAS.

Zou dat gaan werken. Is dat zoals een switch werkt. Hoef je dan verder in de router helemaal niks te regelen? Uitdelen van IP adressen enzo gaat dan vanzelf? Net alsof die switch er niet zou staan?

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

hars73 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:28:
Tis een beetje een noob vraag misschien, maar hoe ik ook zoek, ik kan het letterlijke antwoord op mijn vraag eigenlijk ergens vinden.

Situatie is nu als volgt:

- Ziggo modem in de meterkast
- Er loopt van het modem naar de slaapkamer (1e verdieping) een Cat5e kabel
- Aan die Cat5e kabel zit de router (Netgear 614). Die staat op de 1e verdieping omdat als ie in de meterkast staat ik op zolder heel slecht wifi bereik heb.
- Vanaf de router loopt een Cat5e kabel weer naar beneden en aangesloten op een Xbox1 met XBMC

Nou ga ik binnenkort een NAS aanschaffen. Die zou eventueel naast de router in de slaapkamer kunnen staan, maar qua geluidsoverlast (fan/harddisks) zou dat een probleem kunnen zijn.

Een andere optie zou volgens mij kunnen zijn om een switch te gebruiken. En daar gaat nou net mijn vraag over. Ik weet namelijk niet zeker of ik de werking van een switch goed begrijp:

Als ik de kabel die van de router weer terug naar beneden loopt, uit de Xbox zou halen.
De kabel vervolgens zou aansluiten op een switch.
Daarna twee nieuwe kabels aansluit op de switch, waarvan eentje naar de Xbox en eentje naar de NAS.

Zou dat gaan werken. Is dat zoals een switch werkt. Hoef je dan verder in de router helemaal niks te regelen? Uitdelen van IP adressen enzo gaat dan vanzelf? Net alsof die switch er niet zou staan?
Ja

**edit**
te vroeg geantwoord...

Wat is het merk router dat je hebt ? :) Je router moet namelijk DHCP uitvoeren. Aangezien je gebruik maakt van Wifi lijkt het me wel dat dit gebeurt. Ik zou zeggen, koppel eens een pc aan de kabel vast van je router, check dan even je ip-adres (start -> uitvoeren -> "cmd"[enter] -> "ipconfig"[enter] ->

Dan komt je ip-adres eruit. Als dit in een private network valt (vaak 192.168.x.x of 10.x.x.x) en hij wordt automagisch toegewezen voor je router dan gaat het werken :).

[ Voor 15% gewijzigd door w4rguy op 31-03-2011 09:33 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Had je eigenlijk zelf ook wel kunnen opzoeken he ;)

Simpel gezegd is een switch niet veel meer dan een stekkerblok - je maakt van 1 stopcontact meerdere.
Wat jij wil is dus geen probleem.

Tijd voor een nieuwe sig..

• hars73

hars73

Topicstarter
Koffie schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:32:
Had je eigenlijk zelf ook wel kunnen opzoeken he ;)

Simpel gezegd is een switch niet veel meer dan een stekkerblok - je maakt van 1 stopcontact meerdere.
Wat jij wil is dus geen probleem.
Ik heb het opgezocht.. heb de FAQ gelezen, gegoogled.. maar ik kreeg voor mijn gevoel niet het volledig 100% antwoord wat ik wilde hebben..

• hars73

hars73

Topicstarter
w4rguy schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:30:
[...]

Ja

**edit**
te vroeg geantwoord...

Wat is het merk router dat je hebt ? :) Je router moet namelijk DHCP uitvoeren. Aangezien je gebruik maakt van Wifi lijkt het me wel dat dit gebeurt. Ik zou zeggen, koppel eens een pc aan de kabel vast van je router, check dan even je ip-adres (start -> uitvoeren -> "cmd"[enter] -> "ipconfig"[enter] ->

Dan komt je ip-adres eruit. Als dit in een private network valt (vaak 192.168.x.x of 10.x.x.x) en hij wordt automagisch toegewezen voor je router dan gaat het werken :).
Tis een netgear 614.. 54mbps wifi en 100mbit. Mijn netwerk is idd 192.168.1.x

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

hars73 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:33:
[...]

Ik heb het opgezocht.. heb de FAQ gelezen, gegoogled.. maar ik kreeg voor mijn gevoel niet het volledig 100% antwoord wat ik wilde hebben..
Kortgezegd:

Switch/hub: Breiden je netwerk uit met meer aansluitmogelijkheden
router: koppelt netwerken samen.

Je router koppelt je internet aan je lokale netwerk. Hij krijgt aan de ene kant de aansluiting van je modem (je modem belt in op het internet). Dit noem je vaak de WAN kant (Wide Area Network). Aan de andere kant heb jij je lokale netwerk. Dit heet LAN (Local Area Network).

De ip-adressering aan de WAN kant gebeurt door je provider. Je router heeft een service die heet DHCP. Die deelt en registreert alle ip-adressen in een netwerk.

PS.
Gefeliciteerd Hars73

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je xbox ook een automatisch IP krijgt zit je goed ;) Gewoon aansluiten zoals je in je OP ook al zei ;)

www.maartendeboer.net

• hars73

hars73

Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:36:
Als je xbox ook een automatisch IP krijgt zit je goed ;) Gewoon aansluiten zoals je in je OP ook al zei ;)
Nou ik heb mijn xbox volgens mij een vast IP adres gegeven.. Maakt dat nog uit?

• hars73

hars73

Topicstarter
Dank je :D

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

hars73 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:38:
[...]

Nou ik heb mijn xbox volgens mij een vast IP adres gegeven.. Maakt dat nog uit?
Maakt helemaal niets uit, aangezien dit in de router geregeld word en niet in de switch.

Om een voorbeeld te geven; thuis heb ik

Modem --> Router--> Switch --> Patchpanel. Daarop staan mijn PC's, media players, NAS en Xbox 360 aan gesloten. Mijn NAS heeft een dedicated (of reserved) IP adress die ik ingesteld heb in de router. Gaat hartstikke prima aldaar deze fungeert als een DHCP server en dus de IP adressen uitdeelt :)

Also is het een stuk fijner je post te Editten ipv steeds achter elkaar een nieuwe post te doen ;) Just an FYI

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 31-03-2011 09:45 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik weet genoeg, ga er wel even eentje aanschaffen.. sorry voor dit noob topic.. 8)7
Pagina: 1