Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] start niet door met 2e hd aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,
Mijn systeempje heeft een vreemd probleempje: Als ik opstart met mijn 2e hardeschijf (120Gb maxtor) aangesloten dan herstart ie gelijk bij het laadscherm. Als ik zonder deze 2e hardeschijf opstart werkt ie perfect. En als ik met beide schijven opstart d.m.v een opstartdiskette dan werkt het ook prima. Het laatste wat ik gedaan heb voordat dit probleem ontstond was AVG installeren omdat ik malware had en een scan laten doen en een hoop bestanden laten verwijderen.
Systeem: Asus P4P800 met 3Ghz processor 2Gb intern geheugen 120Gb slave schijf en 60Gb c:\ schijf
hoop dat iemand kan helpen, alvast bedankt

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Dus voordat je AVG installeerde en de scan deed werkte het normaal met deze 2 schijven? Het laadscherm waar je het over hebt, dat is het windows scherm waar dat balkje loopt? Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je in de veilige modus opstart. Daarnaast zou je nog kunnen proberen om op te starten via een installatie CD en bijvoorbeeld een FIXBOOT of CHKDSK uit te voeren in de herstelconsole.

Desktop | Server | Laptop

• broadbeanprop
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09-2020
Wat staat er op die 2e schijf? Het klinkt namelijk alsof hij daar van probeert te booten.
Hoe staat je bootvolgorde en hdd volgorde?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:47:
Hoi tweakers,
Mijn systeempje heeft een vreemd probleempje: Als ik opstart met mijn 2e hardeschijf (120Gb maxtor) aangesloten dan herstart ie gelijk bij het laadscherm. Als ik zonder deze 2e hardeschijf opstart werkt ie perfect. [...]
Dat herstarten zal wel een BSOD zijn met 0x0000007E (of 7D, weet het even niet meer).

Ik begrijp uit je verhaal dat het interne schijven zijn. Als het SATA-schijven betreft, wissel de stekkertjes eens om.

Overigens neem ik aan dat je GB en GHz bedoelt. 120 Gigabit (15GB) is niet echt een gangbaar formaat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 31-03-2011 11:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 08:10:
Dus voordat je AVG installeerde en de scan deed werkte het normaal met deze 2 schijven? Het laadscherm waar je het over hebt, dat is het windows scherm waar dat balkje loopt? Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je in de veilige modus opstart. Daarnaast zou je nog kunnen proberen om op te starten via een installatie CD en bijvoorbeeld een FIXBOOT of CHKDSK uit te voeren in de herstelconsole.
ja alles werkte goed voordat ik avg installeerde, het laadscherm is inderdaad het windows scherm en daarna komt ie in het keuze menutje van veilige modus enzo en wat ik ook kies hij start toch weer vanzelf opnieuw op. en FIXBOOT en CHKDSK halen ook niks uit.
broadbeanprop schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:31:
Wat staat er op die 2e schijf? Het klinkt namelijk alsof hij daar van probeert te booten.
Hoe staat je bootvolgorde en hdd volgorde?
Op de 2e schijf staan alleen geveven en muziek enzo die heb ik nooit echt als c:\ schijf gebruikt.
Room42 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:51:
[...]

Dat herstarten zal wel een BSOD zijn met 0x0000007E (of 7D, weet het even niet meer).

Ik begrijp uit je verhaal dat het interne schijven zijn. Als het SATA-schijven betreft, wissel de stekkertjes eens om.

Overigens neem ik aan dat je GB en GHz bedoelt. 120 Gigabit (15GB) is niet echt een gangbaar formaat ;)
Nee het zijn IDE schijven en ik heb allerlei volgordes van kabels al geprobeert met slave en master en cs.

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 12:54:
[...]

Nee het zijn IDE schijven en ik heb allerlei volgordes van kabels al geprobeert met slave en master en cs.
Dan zou je mogelijk de volgorde in het BIOS even aan kunnen passen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• broadbeanprop
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09-2020
Room42 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:33:
[...]

Dan zou je mogelijk de volgorde in het BIOS even aan kunnen passen.
Nee, dit gaat niet werken, wanneer er alleen maar data en muziek op die 2de schijf staan zal het niet aan de bootvolgorde liggen. Ookal probeert de pc van de 2de schijf te booten, er staat geen bootsector op dus hij probeert dan automatisch de andere schijf waar het wel bij lukt.

• Room42
  • Niet online
broadbeanprop schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:38:
[...]

Nee, dit gaat niet werken, wanneer er alleen maar data en muziek op die 2de schijf staan zal het niet aan de bootvolgorde liggen. Ookal probeert de pc van de 2de schijf te booten, er staat geen bootsector op dus hij probeert dan automatisch de andere schijf waar het wel bij lukt.
Tja, ik weet het niet zeker, maar in een vaag verleden heb ik dat wel eens gehad: Ik bootte wel van de 2e schijf maar ik moest hem voor Windows echt als 2e hebben staan, anders kon ie de bootschijf niet vinden.

Huiswerk aan de ggust: Zoek eens op wat de exacte BSOD Stopcode is. Dat kan door het automatisch herstarten bij een BSOD uit te zetten, of door in de event viewer (start->uitvoeren->eventvwr) te kijken.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Toch lijkt het mij gek dat het verwijderen van malware tot gevolg heeft dat je je schijfvolgorde in je BIOS aan moet gaan passen. Ik zou eerder verwachten dat Windows beschadigd is geraakt of iets dergelijk. Hij krijgt immers ook niet de melding dat de bootschijf ofzo niet gevonden kan worden, het systeem klapt eruit bij het laden van Windows. M.i. is dat een teken dat je het in de installatie moet zoeken en niet in je BIOS. Daarnaast werkt het systeem wel op het moment dat alleen zijn 1e HDD aangesloten is.
Als je dit probleem gehad zou hebben met een enkele schijf zou ik zeggen dat een chkdsk-r, fixmbr en fixboot het probleem op zouden moeten lossen. Je kan ook eens booten van bijvoorbeeld UBCD en eens een check over je schijven heen halen om te zien of die nog helemaal goed zijn.

Wat je ook nog zou kunnen proberen trouwens is om de 2e schijf eens op een ander systeem aan te sluiten en te kijken wat er dan gebeurd. In feite moet je proberen uit te sluiten welke onderdelen het probleem niet veroorzaken als je daar de kans voor hebt.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net bekeken welk BSOD ik krijg en dat is 0x0000007b en nu ben ik de stappen een beetje aan het volgen van Probleemoplossing voor foutberichten met 'Stop 0x0000007B' in Windows XP Ik voer eerst een schijfcontrole uit over mijn 2e schijf op dit moment, mocht dat niet werken probeer ik nieuwe driver voor mijn 2e schijf te installeren. Als laatste zal ik dan proberen om een complete virusscan te doen met AVG maar ik vertrouw dat programma nietmeer nu ;)
PS: het vreemde is dat ik windows wel in kan komen met behulp van een opstartdiskette als mn 2e schijf ook aangesloten is
edit: alles geprobeerd kan nu alleen geen driver vinden voor mijn Maxtor 6L120P0

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 19:45 ]

Pagina: 1