Toon posts:

Computer instabiel in alle opzichten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd in "XFX HD 6950 2GB geeft artifacts en drive..."

Doorgezet vanaf deze thread.

Mijn PC is zeer instabiel, in alle opzichten, programma's crashen non-stop, zelfs mijn video drivers crashen en windows hangt zelf ook regelmatig. Heb al meerdere keren OS opnieuw geinstalleerd, Windows XP, 7. 32bit 64bit. Geen verschil.

Aanvankelijk begon het alleen hiermee (video drivers die crashen) maar nu crashen ook willekeurige programma's. Ook ziet het BIOS mijn tweede hdd niet meer, ik heb deze net aangesloten op een andere PC, daar word hij wel herkend, ook door windows. Mijn W-Lan kaartje wordt ook niet meer herkend, en via kabel krijg ik ook geen netwerk. Dit werkte wel allemaal.
Ik heb memtest gedraaid en deze geeft geen errors.
Ook heb ik geprobeerd mijn Creative X-Fi Xtrememusic eruit te halen, maar dit had helaas ook geen positieve resultaten.

Specs:
Windows 7 Ultimate X64
AMD Phenom II X6 1055T
Be quiet! Pure Power BQT L7-530W
ASRock 870 Extreme3
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ
XFX Radeon HD 6950 2GB
Kingston ValueRAM 4GB (2x2GB)
Cooler Master CM 690 II Basic
Creative X-Fi Xtrememusic

Ik ben echt ten einde raad, heb net ook een BIOS reset gedaan. Zie eigenlijk niet hoe dit nog gerelateerd aan mijn videokaart kan zijn, wat ik in eerste instantie dacht omdat alleen mijn GPU drivers crashte op dat moment.

Ik hoop écht dat iemand mij kan helpen. Een niet werkende computer kan ik nu echt niet gebruiken, ik maak mijn profielwerkstuk hierop over een website die ik heb gemaakt, die ook op die PC staat, en een natuurkunde PO (simulatie van een natuurkundig verschijnsel (wet van archimedes), maar daar gaat het nu niet om) en heb verder geen andere eigen PC.

Heel erg bedankt!
Rik

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-02 07:54
Als jij het zo verteld, lijkt met me logisch dat je het probleem bij het moederbord moet zoeken :)

[ Voor 30% gewijzigd door stylzzzz op 30-03-2011 22:53 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:32

Aganim

I have a cunning plan..

Een instabiele voeding zou ook een optie kunnen zijn, wat makkelijker te testen is dan het moederbord. Kan je ergens wellicht een andere voeding lenen?

Verwijderd

Topicstarter
Dit moederbord kwam uit de BBG van tweakers, leek me wel goed, om die reden.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik mijn voeding in plaats daarvan ook meten, mijn vader werkt namelijk heel erg veel met elektronica, eigenlijk vooral Hi-Fi, maar is ook veel bezig met computers. Dit is voor mij makkelijker te doen dan een andere voeding regelen.

• stylzzzz
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:39:
Dit moederbord kwam uit de BBG van tweakers, leek me wel goed, om die reden.
Dat klopt ook wel weer :) het is een goed moederbordje voor een goeie prijs.
Misschien onboard videokaart proberen?? Geheugen te witchen in de geheugenslots??

Verwijderd

Topicstarter
Zit geen onboard op, kan wel mijn 8800GT in bouwen, is dit nuttig?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

stylzzzz schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:37:
Ik hoor ook van veel tweakers dat je beter geen ASrock moederbord had kunnen pakken ;)
Onzin.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

nee dat zou niet zoveel mogen uitmaken als de vga het in een andere pc wel doet. Heeft het systeem wel goed gedraaid?
Zit de processor koeler er goed op met een klein beetje koelpasta ertussen, kan je in de bios komen? Staat de laatste biosversie erop?

• stylzzzz
Kreeg anders paar weken terug alleen maar commentaar over mijn setup met een ASRock moederbord :(
Maar effe over jou probleem, misschien kun je aan vrienden vragen of ze een voeding te leen hebben??

[ Voor 18% gewijzigd door stylzzzz op 30-03-2011 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:43:
nee dat zou niet zoveel mogen uitmaken als de vga het in een andere pc wel doet. Heeft het systeem wel goed gedraaid?
Zit de processor koeler er goed op met een klein beetje koelpasta ertussen, kan je in de bios komen? Staat de laatste biosversie erop?
Hij heeft 1 à 2 dagen stabiel gedraait dacht ik, maar dat kan ook gewoon "geluk" zijn geweest. Koeler zit goed, stock van AMD dus geen pasta, de temperaturen zijn ook goed, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Heb mijn BIOS nog niet geflasht, raden jullie mij dit aan?

Verwijderd

Ik doe dat altijd als ik een mobo binnenkrijg. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet.

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 15:12

Joostk

Barkrukprofeet

Dat er in de BBG staat dat dit een goed moederbord is heeft niet heel veel te maken met het moederbord wat jij hebt. Aangezien het moederbord wat je gekocht hebt best wel eens een productie foutje of iets anders kan hebben. (kan met alles gebeuren).
Maar ik denk dat het probleem ergens ligt bij je voeding. Heb je geen oude PC waarvan je even de voeding kan gebruiken i.s.m. je 8800?
Want voor mijn gevoel is 530W erg krap met een hexa-core CPU en een HD6950 2GB.
Het nieuwste BIOS gebruiken kan nuttig zijn. Moet je even kijken wat er veranderd is t.o.v. het BIOS wat je nu hebt. Als je denkt dat het probleem daarmee gefixt kan zijn moet je het doen. Anders heeft het volgens mij weinig zin. Maar het kan nooit kwaad. (tenzij het flashen niet lukt maar ik dacht dat je wel een BIOS backup hebt op dat moederbord).

[ Voor 27% gewijzigd door Joostk op 30-03-2011 23:01 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

heb je de afstandbusjes gebruikt tussen het moederbord en de kast?
Zitten alle kabels goed aangesloten?

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Ligt misschien voor de hand; beide mem-sticks 1 voor 1 apart in het systeem testen. Proces van eliminatie. Maar als je HDD niet meer gezien wordt denk ik toch al gauw aan het moederbord...

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Verwijderd

Topicstarter
@Joostk dit was in eerste instantie ook mijn idee, maar dingen worden nu erger, kan het dan nog steeds aan de voeding liggen die te zwak is? Ook zonder alle randapparatuur is hij even onstabiel. Heb nu hier geen voeding die ik kan gebruiken om te testen, ga proberen zo snel mogelijk er een tot mijn beschikking te hebben.
@brilsmurfffje ja, die afstandbusjes heb ik gebruikt, kabels zijn naar mijn weten ook goed aangesloten.
@VSA100_victim is dit nog nodig als ik Memtest met beide reepjes erin al heb gedraait (tot 150% dacht ik) en 0 errors kreeg?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2011 23:25 ]

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar er komen hier (en andere fora) vaak genoeg gevallen langs van instabiele systemen waarbij Memtest zei dat alles OK was, maar die met ander geheugen erin opeens geen problemen meer hadden.

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

• stylzzzz
en..........

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

?

Anyway:

Je zou even moeten kijken of het geheugen op de QVL (quality vendor list) van je moederbord staat, dan zou het zonder meer moeten werken.

Als je eraan twijfelt of het je graka is, wissel hem maar eens om met de 8800 waar je het over had.

Als je er geen vertrouwen in hebt: moederbord eruit en RMA. Is jammer van je profielwerkstuk, maar als je doorgaat met een stuk moederbord weet je niet wat er op korte termijn nog meer doodgaat, right?
Een andere pc zoeken/lenen/regelen om je PW op te maken mag niet zo lastig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 07-04-2011 12:50 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Zijn alle stekkertjes van de voeding correct aangesloten? De 4/8pins naast je CPU bijvoorbeeld?

Staan de CAS latencies van je geheugen goed ingesteld?
Staat de kloksnelheid van je geheugen goed ingesteld?
Staat het voltage van je geheugen goed ingesteld?

Zijn er geen gekke voltages voor de CPU, North/Southbridge ingesteld?
Is je PCI-express frequency misschien hoger dan 100Hz ingesteld? (dat kan soms rare dingen doen o.O)

Het kan zijn dat je voeding niet goed is, maar dat verklaart nog geen programma crashes (wel computer crashes). Misschien toch een misbaksel ergens op je moederbord:+

Edit: Niet meer herkende HDD/WLAN kaart, en geen internet meer via de kabel? Eh, lijkt steeds meer op een defecte mobo.

[ Voor 9% gewijzigd door Nixy op 07-04-2011 19:50 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Pagina: 1