Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Dit jaar in september gaat er een nieuwe opleiding beginnen genaamd 'Game Technology & Producing' op Saxion Enschede. Dit is een studieroute van de opleiding Informatica. Deze studie is helemaal in het Engels.

Nu heb ik mij alvast aangemeld voor deze studie. Ik ben al naar een open dag geweest en daar heb ik dus ontdekt dat er wiskunde in gaat zitten. Maar ze wisten nog niet waar voor wiskunde. Ik hoorde iets over vectoren en het toepassen van wiskunde zonder al te diep in de wiskunde zelf in te gaan. Nu kan ik best een beetje wiskunde, maar er zit natuurlijk wel een grens.

Nu weet ik dat er wel andere opleidingen zijn die ook met gaming te maken hebben en ik vroeg mij af of er iemand is die een soortgelijke opleiding heeft gedaan/afgerond of er nog mee bezig is die mij hierover wat meer kan informeren. Hoe verschilt de wiskunde bij Gaming bijvoorbeeld van Informatica? Want bij Informatica was de wiskunde dodelijk saai (ik heb zelf informatica gedaan) en ik vond het vrij pittig. Ik ben nu overigens wel gestopt met Informatica maar ik vind programmeren nog steeds heel erg gaaf.

Het wiskunde bij Informatica was soms zo ingesteld dat ik het gevoel had dat ik er voor niks zat. Ik begreep simpelweg niet waarom ik sommige dingen moest leren terwijl ik er volgens mij nooit iets mee ging doen en dat terwijl het ook nog eens pittig was.
Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld formules splitsen met abc-regel bijvoorbeeld (dit was nog weleens te doen). Maar op gegeven moment werd het steeds pittiger en met moeilijkere formules.

Ik hoop dat ik een kleine discussie kan starten over deze nieuwe opleiding 'Game Technology & Producing', misschien dat er iemand ook informatie heeft waar ik wellicht (nog) niet op de hoogte van ben.

Een opleiding is er om uiteindelijk een baan te kunnen krijgen vandaar dat ik deze topic
in 'Werk en Inkomen' stop.
*'Captain Obvious' speaking*

Bedankt voor het lezen!

Ik hoop dat er meerdere mensen deze nieuwe opleiding met mij willen starten :)
En dat we goed geïnformeerd zijn!

~Rockyeeful

• hawkeyenl9393
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 22:02
Ervaring die ik had tijdens mijn differentatie Software Engineering (van de Informatica opleiding) waarin we een jaar lang een 3d game moesten programmeren was dat je inderdaad veel met vectoren en ruimtelijke berekeningen bezig bent. Denk bijvoorbeeld maar eens na over hoe je berekent waar een kogel uiteindelijk allemaal terecht komt (ray-tracing bijvoorbeeld). Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe a) de projecten er uit gaan zien, b) wie jullie tijdens deze projecten gaat helpen met de graphics (een (mooi) 3d-poppetje maken valt echt niet mee!) en c) wat voor werk je hier uiteindelijk mee denkt te gaan doen. Reden dat ik laatste vraag stel is omdat ik van berichten hier op Tweakers opmaak dat game-programmeur in Nederland nou niet een vak is met bijster veel allure!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Geen ervaring met deze specifieke opleiding, maar ik zou bij elke serieuse informatica opleiding op beetje niveau toch zeker een dosis wiskunde verwachten. Om dat van Hawkeyes te veralgemeniseren: 3d werelden hebben physics implementatie nodig, en juist tegenwoordig is de trend dat dat steeds uitgebreider wordt geimplementeerd, physics = wiskunde. Daarnaast heb je ook nog gewoon wiskunde nodig voor allerlei algorithmes.

Sowieso zou ik van wat ze jou vrijwillig vertellen wat er aan wiskunde is nog een factor twee bij optellen. Aan de UT hier hebben we bijvoorbeeld Creative Technology, wat een soort industrieel ontwerpen moest zijn, maar ook iets elektrotechniek erin, maar het moest in ieder geval creatief zijn en de EWI faculteit moest er studenten mee jatten van IO. Nou dat waren dus eerste jaar mooi 60 eerstejaars die wel eens creatief bezig zijn. In dat eerste jaar was het uitvalspercentage zon 80%, reden: Er zat toch wat meer wiskunde in dan dat ze dachten, het was niet alleen maar 'creatief' zijn. Oftewel ze willen niet teveel studenten afschrikken door te zeggen dat er toch wel wat harde wiskunde in zit.

Het alternatief is uiteraard dat er geen (of weinig) harde wiskunde in zit, die mogelijkheid is er wel degelijk. Betekend dan volgens mij ook dat je die opleiding meteen kan toevoegen aan de lange lijst van nutteloze HBO opleidingen, want het hoort er gewoon bij.

Zelf zou ik nooit een studie beginnen die net nieuw is en een flashy engelse naam heeft, mijn ervaring is dat die bijzonder vaak bijzonder tegenvallen.

Verwijderd

Topicstarter
@hawkeyenl9393
Nou de opleiding werkt dus met een Informatica kant en een design kant. Dus ik hoef me denk ik niet te concentreren op hoe mooi het 3D poppetje is, maar ik moet deze uiteraard wel goed laten functioneren in een spel.

De projecten zijn nog niet uit (heb de opdrachten nog niet), maar het is iig zeker dat de programmeerkant en de designkant samen gaan werken aan ieder project. Dat is iig wat ik begrepen heb van de opendag.

Ik wil uiteindelijk mijn eigen bedrijf beginnen, mijn eigen spel. Een online spel die niet alleen maar over ''materialisme'' gaat zoals bijna alle (gratis) online spellen op dit moment. Ik ben al bezig met het idee van het spel en de regels etc. En ik hoop tijdens/na mijn opleiding mijn spel gemaakt te hebben of een beta hiervan. En ik heb verder nog meer plannen met dit spel, maar laten we on topic blijven haha.

@furby-killer
De naam vind ik zelf niet flashy klinken, het is in principe gewoon wat de naam zegt.
Spel Technologie en Productie. En het is een Engels-talige opleiding, dus vandaar de naam Game Technology & Producing.

Ik leer verder wel met Flash CS5 --> Actionscript 3 werken en C++, dus lijkt me sterk dat het een nutteloze HBO opleiding is. De bedoeling is verder dat je word opgeleid tot een 'waardige' Informaticus.

Ik geef je wel gelijk over dat het een nieuwe opleiding is en dat dat wellicht iets is wat mensen afschrikt.
Maarja, het lijkt me een leuke opleiding, het lijkt me meer wiskunde gelijk toepassen en minder wiskunde sommetjes op papier maken waar je verder niks aan hebt. (Dit denk ik hoor).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2011 22:59 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wiskunde direct toepassen zonder eerst een abstractere basis is bij alle iets moeilijkere wiskunde gewoon niet een realistische mogelijkheid, je moet eerst het begrijpen voordat je het gaat toepassen als je iets meer wilt doen dan wat variabelen invullen en kijken wat eruit komt.

• hawkeyenl9393
@furby-killer: ik ben het deels eens met wat je zegt over 'het is een nieuwe opleiding'. Mijn ervaring hierbij is juist ook dat het management/docenten team ook vrij open staat voor nieuwe ideeen, en dat er zeker ruimte voor 'discussie' is bij projecten.

@Rockyeeful: ik ben toch wel benieuwd naar je definitie van een 'waardige' Informaticus ;). Niet om je enthousiasme de kop in te drukken ;), maar ik zou je toch ook willen adviseren om te kijken wat je verder kunt doen voor de kost met deze opleiding mocht je spel je geen bergen met geld opleveren. Zoals furby-killer ook al aangeeft is er vandaag de dag een wildgroei aan opleidingen, en uiteindelijk doe je natuurlijk een opleiding om er je werk van te maken (en brood op de plank mee te krijgen), en niet alleen omdat je het leuk vindt (hoewel het een niet zonder het ander kan uiteraard).

Ik vermoed ook dat je de wiskunde zoals voorgespiegeld op open dagen met een factor 2 mag vermenigvuldigen om de daadwerkelijke belasting in te schatten :)
furby-killer schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:12:
Wiskunde direct toepassen zonder eerst een abstractere basis is bij alle iets moeilijkere wiskunde gewoon niet een realistische mogelijkheid, je moet eerst het begrijpen voordat je het gaat toepassen als je iets meer wilt doen dan wat variabelen invullen en kijken wat eruit komt.
_/-\o_ Dit was op mijn Informatica opleiding duidelijk iets wat >75% niet snapte!

[ Voor 19% gewijzigd door hawkeyenl9393 op 30-03-2011 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
furby-killer schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:12:
Ik denk dat ik een verkeerde gedachte geef van wat ik bedoel. Natuurlijk moet je eerst snappen wat je doet. Bijvoorbeeld een formule die binair naar octaal rekent bijvoorbeeld. Daar is een formule voor, zodra je die snapt, kun je het gaan schrijven in code.

Maar mijn ervaring met informatica was dat ik veel tijd stopte in iets wat ik niet snapte en niet begreep waar ik het voor kon gebruiken. Het zou kunnen dat ik gewoon fout zit, het zou fijn zijn als je het mij kunt uitleggen =)

------
Geen zin om een nieuwe bericht te maken, ik edit deze wel even hihi ;x
@hawkeyenl9393
Over het wiskunde, je zou best gelijk kunnen hebben dat het wellicht zwaarder valt dan ik nu denk. Maar om even heel eerlijk te zijn, ik zou niet weten wat ik anders moet doen. Het was volgens de leraren iig anders soort wiskunde dan Informatica en dat gaf me hoop.

Een waardige informaticus is iemand die goed kan programmeren en goed objectief kan denken. En kan werken met Linux bijvoorbeeld. Verder is het iemand die goed tijd kan inschatten ivm projecten.
Dat is wat mij in ieder geval lijkt. Mag ik vragen wat jou definitie hiervan is? Van een waardige informaticus? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2011 23:25 ]

• hawkeyenl9393
Ik denk dat het je best een eindje op weg helpt als je eens een weekje jezelf verdiept in een open-source 3D engine als Ogre (C++), dan loop je al vrij snel tegen algemene uitdagingen bij games aan! Ben je bijvoorbeeld van plan je eigen rendering-engine te gaan schrijven....?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vragen kan altijd, ik moet zeggen dat ik nooit zo heb nagedacht over mijn definitie van 'waardige' informaticus. In mijn ogen staat zoiets totaal los van een specifieke techniek,implementatie of sector waar je je werk in doet. Als ik mensen interview voor sollicitatiegesprekken gooi ik wel technische vragen naar ze toe (waarvan ze de makkelijkste uiteraard wel moeten kunnen beantwoorden), maar let ik ook op hoe iemand is. Ik zou het liefste iemand in dienst nemen die a) bereid is om hard te werken als het nodig is, b) een goed stel hersens heeft en wat verschillende situaties heeft meegemaakt, c) zichzelf een nieuwe technologie/techniek snel eigen kan maken, en d) niet te arrogant is om toe te geven dat ie iets niet weet, en daardoor een deadline mist door te lang zelf rond te blijven dwalen ipv het even te vragen!

[ Voor 64% gewijzigd door hawkeyenl9393 op 30-03-2011 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
hawkeyenl9393 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:22:
Ik denk dat het je best een eindje op weg helpt als je eens een weekje jezelf verdiept in een open-source 3D engine als Ogre (C++), dan loop je al vrij snel tegen algemene uitdagingen bij games aan! Ben je bijvoorbeeld van plan je eigen rendering-engine te gaan schrijven....?
Klinkt erg interessant wat je nu zegt, ik kijk nu op de website. Ik zal het doorlopen!
Bedankt =)

• hawkeyenl9393
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:29:
[...]

Klinkt erg interessant wat je nu zegt, ik kijk nu op de website. Ik zal het doorlopen!
Bedankt =)
btw als je zelf je rendering-engine gaat schrijven..... ;w.......en als je er dan ook nog een volwaardig resultaat uit krijgt (inclusief shaders, bump mapping en dan soort ongein) : *O*

Verwijderd

Topicstarter
hawkeyenl9393 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:46:
[...]

btw als je zelf je rendering-engine gaat schrijven..... ;w.......en als je er dan ook nog een volwaardig resultaat uit krijgt (inclusief shaders, bump mapping en dan soort ongein) : *O*
nou kben niet echt een professional ofzo haha, ik hoop meer te leren tijdens de opleiding ^^
en ik heb ook niet gezegd dat ik een 3D spel ga maken! :)

Verwijderd

Als ik het goed lees heb je een studie Informatica afgerond? Dan lijkt mij een dergelijke verderzetting geen probleem op wiskunde gebied (onderschat het alleszinds niet, gaming == maths!).

Heb je geen of een slechte basis wiskunde == begin er niet aan, kijk voor een inleidingsjaar/voorbereidingsjaar (ken het Nederlands systeem niet, maar dergelijke jaren worden vaak door universiteiten aangeboden). Je "verliest" een jaar, maar beter dat dan na 2 maand je opleiding stopzetten omdat je de wiskunde niet trekt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 01:22:
Als ik het goed lees heb je een studie Informatica afgerond? Dan lijkt mij een dergelijke verderzetting geen probleem op wiskunde gebied (onderschat het alleszinds niet, gaming == maths!).

Heb je geen of een slechte basis wiskunde == begin er niet aan, kijk voor een inleidingsjaar/voorbereidingsjaar (ken het Nederlands systeem niet, maar dergelijke jaren worden vaak door universiteiten aangeboden). Je "verliest" een jaar, maar beter dat dan na 2 maand je opleiding stopzetten omdat je de wiskunde niet trekt.
Nee ik heb Informatica gedaan voor een half jaar, en ben daarna gestopt. Dit heb ik ook gezegd in mijn verhaaltje hihi ;x

Het wiskunde aan de informatica kant was me iets té. Ik heb geen zin om weer in herhaling te gaan, ik heb het er duidelijk staan met de specifieke reden(en).

Iemand nog informatie hierover?

Verwijderd

Ik moet na middernacht niet meer reageren op forums :D

In jou geval zou ik gewoon de cursus wiskunde aanvragen, zie je meteen wat de materie is, lijkt me dat ze dit al liggen hebben als de studie in september van start gaat.

Lijkt het je te zwaar, kijk voor een instroomjaar/zomercursus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 19:06:
Ik moet na middernacht niet meer reageren op forums :D

In jou geval zou ik gewoon de cursus wiskunde aanvragen, zie je meteen wat de materie is, lijkt me dat ze dit al liggen hebben als de studie in september van start gaat.

Lijkt het je te zwaar, kijk voor een instroomjaar/zomercursus.
die dingen zijn duur =(
ik kan dat echt niet betalen, toch bedankt! :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het lastige van wiskunde in veel opleidingen is het abstracte karakter. Dat maakte het voor mij erg lastig. Nu ik al wat jaartjes afgestudeerd ben zie ik de waarde van wiskunde, maar verafschuw ik nog altijd de afkeer die docenten lijken te hebben voor het domme studentenvolk wat niet hun wiskundeknobbel heeft. Tja, het is natuurlijk vervelend om relatief elementair spul aan niet-begrijpende figuren uit te leggen :)

Maar goed, als je dan eenmaal met een iets tastbaarder onderwerp aan de slag gaat, dan wordt een en ander vaak iets duidelijker. Nu, na jaren, heb ik een hopelijk alleszins aardig wiskundeboekje gekocht wat een en ander uit de praktijk wat duidelijker formaliseert.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Zeker voor gaming gaat wiskunde belangrijk zijn je zal veel moeten gaan rekenen in een engine om collision detection of graphics te verwerken. De wiskunde zal dus voornamelijk bij dat soort dingen gaan. Op zich is het niet supper moeilijk ofzo maar je moet het wel even doorhebben.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, je gaat zowieso heel veel lineaire algebra nodig hebben bij grafische zooi (zowel 2d als 3d).
Nu is het zo dat bij 2d transformaties je een iets simpelere transformatiematrix kan gebruiken, maargoed, het werkt in principe allemaal hetzelfde.

Mijn ervaring met de voorlichting t.o.v. de praktijk is dat er in de praktijk VEEL meer wiskunde aan te pas komt dan in de voorlichting. Zelfs bij technische informatica aan de UT (mijn opleiding).

Wel heb ik heel veel gehad aan alle wiskunde, meer dan aan veel van de andere behandelde stof.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zaken die waarschijnlijk aan bod zullen komen op wiskundevlak:
-Meetkunde/lineaire algebra, raaklijnen, snijpunten e.d. van lijnen, cirkels, vlakken etc.
-Transformatiematrices
-Quaternions (voor 3D rotaties)
-Basis algoritmiek (o.a. verzamelingenleer, belangrijk voor optimalisatie)

Het lastige aan deze combinatie is dat je zit met verschillende vakgebieden binnen de wiskunde die nét even een ander inzicht vereisen.Wel kan ik stellen dat als je de ABC formule en wat daar mee samenhangt pittig vindt dat je een flinke kluif zult hebben aan Quaternions. Maar zoals bij alle wiskunde (op HBO niveau in ieder geval), als je het trucje eenmaal kent...

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 01-04-2011 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit klinkt hier allemaal vrij ontmoedigend. Ik ben niet slecht in wiskunde, maar echt goed ben ik zeker niet.
Cursus zit er niet in voor mij, te duur.

*kleine zucht*

Off topic:
Ik ben gestopt met Informatica omdat ik gewoon gek werd van de wiskunde daar.. en dat was echt een hele moeilijke beslissing voor mij, ik ben nog nooit met iets gestopt, dit was het eerst in me leven dat ik iets echt opgaf gwn puur omdat ik er echt slecht in was, genoeg uren/dagen/weken zelfs maanden verspild aan wiskunde, genoeg dagen niet geslapen.. en nu krijg ik hier te horen dat de wiskunde bij Gaming minimaal net zo of zelfs meer wiskunde bevat..

Ik begin me twijfels te krijgen.. =(

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Kijk eventueel of je dit boek een beetje kan volgen: "Mathematics for Computer Graphics" door John Vince. Ik heb het boek gedeeltelijk doorgewerkt en vind dat deze schrijven op een goede manier de basiswiskunde benodigd voor CG kan uitleggen. In dit boek zie je geen code, slechts de wiskunde benodigd voor computer graphics wordt behandeld.

[ Voor 11% gewijzigd door MacWolf op 01-04-2011 14:22 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
MacWolf schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:22:
Kijk eventueel of je dit boek een beetje kan volgen: "Mathematics for Computer Graphics" door John Vince. Ik heb het boek gedeeltelijk doorgewerkt en vind dat deze schrijven op een goede manier de basiswiskunde benodigd voor CG kan uitleggen. In dit boek zie je geen code, slechts de wiskunde benodigd voor computer graphics wordt behandeld.
Ik heb 'm binnen. Vraag me niet hoe haha.
Er staat een boel in! Ik zal het zeker lezen =)
Dankje!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2011 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar niemand reageerde meer op deze topic.
Vandaar dat ik even *bump* :X

Lijkt me namelijk beter dan dezelfde topic opnieuw maken toch? :P

Mijn vraag was of er misschien iemand is die deze opleiding ook gaat volgen?
En misschien nog wat tips heeft :$

Ik ben al eerder gekapt met een opleiding Informatica, en ik
wil echt niet met deze ook kappen. Vandaar dat alle informatie welkom is! :)

• Didek
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-11 15:44
Wat wil je precies van dit soort opleidingen? Wil je de technische kant of wil je meer de design kant? Aan elk spel werken erg veel verschillende professies. Als je echt wil programmeur wordt het lastig als je het met zo min mogelijk wiskunde wilt doen. Zelfs als een designer kan het zo zijn dat je veel wiskunde nodig hebt, denk bijvoorbeeld aan al de verschillende formules gevechten in RPGs. Het is misschien niet eens zo veel minder wiskunde. Het belangrijkste is dat je bedenkt wat het is dat je precies wilt doen, en vervolgens meer in die richting gaan zoeken.

Verder is een studie in het Engels een goed idee. Binnen de games industrie is de voertaal vrijwel overal Engels.

Verwijderd

Om eerlijk te zijn, is je instelling "als het maar niet te veel wiskunde is", volledig verkeerd, maar gezien de kwaliteit van het onderwijs in Nederland kan ik je dat ook niet echt kwalijk nemen. Misschien leer je wiskunde ooit nog eens te waarderen.

Je moet bijvoorbeeld niet bang zijn voor het volgende: Wikipedia: Matrix calculus . (ja, dat is relevant voor het programmeren van games).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:43:
Om eerlijk te zijn, is je instelling "als het maar niet te veel wiskunde is", volledig verkeerd, maar gezien de kwaliteit van het onderwijs in Nederland kan ik je dat ook niet echt kwalijk nemen. Misschien leer je wiskunde ooit nog eens te waarderen.

Je moet bijvoorbeeld niet bang zijn voor het volgende: Wikipedia: Matrix calculus . (ja, dat is relevant voor het programmeren van games).
Ziet er eng uit, maar dat is het niet. Dingen als vectoranalyse zullen vast en zeker ook aan bod komen als je met physics gaat werken.

Wiskunde is pas écht moeilijk als je het overschat. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2011 10:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:52:
[...]

Ziet er eng uit, maar dat is het niet. Dingen als vectoranalyse zullen vast en zeker ook aan bod komen als je met physics gaat werken.

In mijn ervaring is het meer dat veel boeken geschreven zijn door mensen die geen boeken zouden moeten schrijven. Als je van een paar goede schrijvers dan iets leest, dan zie je dat wiskunde helemaal niet moeilijk is om te begrijpen.

Wat vind jij eigenlijk goede auteurs op het gebied van bijvoorbeeld matrix calculus?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:38:
[...]

In mijn ervaring is het meer dat veel boeken geschreven zijn door mensen die geen boeken zouden moeten schrijven. Als je van een paar goede schrijvers dan iets leest, dan zie je dat wiskunde helemaal niet moeilijk is om te begrijpen.

Wat vind jij eigenlijk goede auteurs op het gebied van bijvoorbeeld matrix calculus?
Eensch. Desalniettemin ga je natuurlijk geen dikke boeken over complexe analyse lezen als je niets van wiskunde af weet, dus je kunt het beste op een "normaal" niveau beginnen als je dit soort stuff wilt leren.

Over "goede" auteurs kan ik je niet veel zeggen vrees ik, met mijn 1 jaar HBO Wiskunde ervaring. Boeken van Buijs vind ik kwalitatief goed geschreven en op een goed te begrijpen niveau, alleen ging dat bijvoorbeeld over Statistiek (ook niet onbelangrijk in game producing lijkt me). Onderwerpen als vectormeetkunde kregen we in een syllabus voorgeschoteld. :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een nieuwe opleiding heeft enkele jaren nodig om uit te zoeken op welk niveau dat ze les moeten geven en welke inhoud. Normaal gezien zitten de studenten te pushen voor meer en de docenten zien of ze meer kunnen geven.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:52:
In het middelbaar zat ik aan mijn Counter-Strike-verslaving en hield de wiskunde niet goed bij zodat het moeilijk leek.

Na mijn bachelor ging ik bij de industrieel ingenieurs in de berekeningen duiken. Handig om bij dynamica uit te rekenen waar een granaat met een paraboolbaan neerkomt. Bij benadering, want echte artillerie valt alleen met numerieke integratie uit te rekenen en dat was 1 van de redenen om de computer uit te vinden. Je kan plotseling met battleship guns een andere slagschip voorbij de horizon gemakkelijk raken. Wiskunde, wapentuig, productietechnieken, hoe je een fabriek moet runnen,... hebben met elkaar te maken, dat is de ene kant van mijn interesses.

Geschiedenis van de wiskunde en de link tussen de abstracte wereld en onze wereld: http://books.google.be/bo...AEwAA#v=onepage&q&f=false Best wel interessant te zien hoe de wereld aan de wiskunde is gaan conformeren zodat we wiskunde ook in de praktijk konden gebruiken. Vroeger schoot elk kanon anders zodat er weinig voorspelbaarheid is. Als de as te dik is, dan maken we het gat in het wiel ook wat groter zodat het past. Wel lastig als je reserve-onderdelen nodig hebt, die bestonden niet want je gaat maatwerk voor dit exemplaar moeten bestellen. De Fransen standaardiseerden de onderdelen voor uitwisselbaarheid, massaproductie,... en plotseling gedraagt elk kanon binnen de toleranties voorspelbaar. De wereld heeft de achterstand tov de wiskunde wat kleiner gemaakt en in het algemeen kan je zeggen dat de wereld mathematiseert.

Tijdens de Koude Oorlog schoot men door, door de speltheorie als model voor de samenleving toe te passen (de wereld zou beter worden als we de overheid verkleinen, de wet van de sterkste invoeren,... en mensen die automatisch naar een sociaal evenwicht bewegen) en menselijk gedrag kon volledig tot speltheorie herleid worden (bv waarom mensen gek worden, machtsstructuur/spelletjes in een relatie, de schaakzetten achter elk lief gebaar tussen partners,...): Wikipedia: The Trap (television documentary series) Je zou verschieten van de raarste plekjes om wiskunde tegen te komen.

De andere kant zijn de matrixbewerkingen achter elke Photoshop-bewerking, met camerabeelden leuke automatisatie verzinnen (bv examenvraag: Wat ga je met de beeld van bierflesjes die voorbijkomen doen om te bepalen of ze voldoende (maar niet teveel) gevuld zijn?), hoe een 3D-object geprojecteerd wordt om op een 2D scherm getoond te worden,...

Vectoranalyse (oa Gradiënten) had ik gebruikt voor query by sketch. Teken de lijnen van een landschap en je krijgt de foto's die hard erop lijken uit een database voorgeschoteld. Zonder wiskunde krijg je zoiets niet gedaan.

Je gaat comfortabel in een opleiding moeten voelen. Ik deed mijn master bij de industrieel ingenieurs omdat ik van berekeningen in toegepaste fysica hou en graag de traditionele ingenieursvakken erbij neem. Ik kan wel voorstellen dat de andere IT-studenten die vakken alleen voor de punten deden. Bij de burgerlijk ingenieurs is het te ver van de praktijk voor mij. Bij een modernere opleiding zonder de ingenieursvakken zou ik iets missen. Ik denk oa terug aan de dynamica van luchtgevechten, waarom dogfight-technieken zo werken, hoe je maximale energie in een missile kan pompen om de tegenstander neer te schieten terwijl de tegenstander met exact dezelfde missile niet genoeg bereik heeft om iets terug te doen. Ik vind het fantastisch om voor veel dingen wel een fysica of wiskunde antwoord te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik niet veel heb gereageerd, ben er niet echt aan toe gekomen (slecht excuus ik weet het).

Tweakers, jullie hebben mijn ogen geopend.
Ik zie dat er erg veel wiskunde in zit en ik ben tot een acceptatie gekomen dat ik
niet wiskundig ben aangelegd. Want dit was exact de reden dat ik met Informatica stopte.
En ik hou totaal niet van falen(wie wel d0hXD).. ik werk nu in een callcenter terwijl ik ook mijn 1e jaar
propedeuse kon halen.. maarja genoeg zelfmedelijden, daar bereik je niks mee hé! :P

Harde conclusie:
Ik ga deze opleiding niet doen omdat het te technisch voor mij is.

Super bedankt voor jullie hulp, ik denk dat als jullie niet geantwoord hadden ik deze
opleiding wel gedaan zou hebben en het dan echt hel zou zijn geweest voor mij.

Wat ik ga doen is wellicht Bedrijfskundige Informatica, ik vermoed namelijk dat dat een
veel betere keus is voor mij. Ik wil graag met computers verder en met mensen werken maar
nu doe ik dan de meer sociale kant ervan en minder de technische.

In ieder geval super bedankt. Als jullie nog tips op advies hebben neem ik deze uiteraard mee.
Jullie hebben mij echt fantastisch geholpen.

• Swahhillie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04-2022
Ik ga deze opleiding ook beginnen dit jaar. Als je ook een kamer zoekt in enschede stuur me dan een PM of email :). Het is altijd fijner om met iemand van je opleiding in een huis te zitten.

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 22:21
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2011 @ 01:36:
Sorry dat ik niet veel heb gereageerd, ben er niet echt aan toe gekomen (slecht excuus ik weet het).

Tweakers, jullie hebben mijn ogen geopend.
Ik zie dat er erg veel wiskunde in zit en ik ben tot een acceptatie gekomen dat ik
niet wiskundig ben aangelegd. Want dit was exact de reden dat ik met Informatica stopte.
En ik hou totaal niet van falen(wie wel d0hXD).. ik werk nu in een callcenter terwijl ik ook mijn 1e jaar
propedeuse kon halen.. maarja genoeg zelfmedelijden, daar bereik je niks mee hé! :P

Harde conclusie:
Ik ga deze opleiding niet doen omdat het te technisch voor mij is.

Super bedankt voor jullie hulp, ik denk dat als jullie niet geantwoord hadden ik deze
opleiding wel gedaan zou hebben en het dan echt hel zou zijn geweest voor mij.

Wat ik ga doen is wellicht Bedrijfskundige Informatica, ik vermoed namelijk dat dat een
veel betere keus is voor mij. Ik wil graag met computers verder en met mensen werken maar
nu doe ik dan de meer sociale kant ervan en minder de technische.

In ieder geval super bedankt. Als jullie nog tips op advies hebben neem ik deze uiteraard mee.
Jullie hebben mij echt fantastisch geholpen.
Hou er rekening mee dat ik sinds dit jaar ook bij bedrijfskundige informatica het vak Statistiek, Modelleren en Toegepaste wiskunde wordt gegeven :) .

Verwijderd

Topicstarter
-RoB- schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:38:
[...]
Hou er rekening mee dat ik sinds dit jaar ook bij bedrijfskundige informatica het vak Statistiek, Modelleren en Toegepaste wiskunde wordt gegeven :) .
Ik ben niet enorm verschrikkelijk in wiskunde haha :p Statistiek is wel te doen.
Alleen ik denk niet dat bij BI hetzelfde wiskunde word gegeven als bij Informatica
Pagina: 1