x64 of x86 op 2GB RAM? (Windows 7)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08 01:01
Ik wil graag mijn laptop weer eens herinstalleren, en nu zit ik te twijfelen: moet ik er 64 of 32 bit op zetten? Ik zie namelijk bij de system requirements staan dat je voor 64 bit 2GB ram nodig hebt en bij 32 maar 1GB. Daaruit trek ik de conclusie dat 64 bit (wat trouwens al op mijn laptop zat toen ik 'm kocht) meer van mijn miezerige 2GB vreet, en dus minder snel is. Maar sommigen zeggen dat er amper verschil in snelheid is en dat de snelheidswinst bij echt 64-bits software erg groot is.

Ik blijf twijfelen door al die verschillende meningen op internet, dus een duidelijke uitleg zou fijn zijn :9

Laptop: http://www.acer.com/ferrarione/specifications.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:32
Met 2GB is het verschil wat ik bemerk minimaal. Voordeel is wel als je geheugen gaat uitbreiden naar 4GB of hoger dat je niet opnieuw hoeft te installeren omdat het al 64bit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutser
Cave_Boy schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:49:
Met 2GB is het verschil wat ik bemerk minimaal. Voordeel is wel als je geheugen gaat uitbreiden naar 4GB of hoger dat je niet opnieuw hoeft te installeren omdat het al 64bit is.
Dat weet ik, maar ik ben toch te arm voor RAM :P
en als x86 sneller is en minder geheugen bezet houdt kies ik dat dus. Die meer dan 4 GB is voor mij niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
met x64 spreekt hij de cpu tog beter aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutser
mr.DJ95 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:56:
met x64 spreekt hij de cpu tog beter aan?
das ook een goed punt, heeft iemand een link naar "bewijs" daarvoor? Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

hier iets dat de maker van de maker van een kleinere versie van windows wiens naam ik waarschijnlijk niet mag noemen zegt hierover:
...

3 - The operating system uses double the RAM of x86.

4 - The operating system is massive, the full one is 11.2Gb when installed. Even the slimmed one is 7Gb almost. Hardly "Tiny" is it? Considering I got the x86 down to 2.5Gb installed.

5 - x64 did not get any more points in 3DMark06 than the x86 one did. In fact x64 got slightly less, but it was only slight: x86 got 9980 and x64 got 9965. So there's no advantage in games, unless you have a 64-Bit version of a game like Crysis or... or... well this is it, there are really a handful of truly 64-Bit games whereas all games, including all those x64 ones, are also x86.

...

[ Voor 60% gewijzigd door koffieprutser op 30-03-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als je maar 2 GB hebt, dan heb je geen/amper profijt van x64 nee. Sterker nog, het kan zelfs een beetje nadelig uitpakken; vandaar ook die verschillende requirements. Wat betreft 'beter aanspreken van de cpu', daar is mij niets van bekend. Maar misschien dat iemand anders daar meer licht op kan schijnen :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
even een quote van http://www.goeievraag.nl/...bit-meerdere-cores.157705

Een 64-bits computer kan twee maal zoveel gegevens verwerken als een 32-bits computer, en kan aanzienlijk meer RAM-geheugen (random access memory) adresseren. Daarom is een 64-bits computer een goede keus als u werkt met videobestanden, zoekacties in grote databases of spelletjes en andere programma’s waarvoor complexe berekeningen en een grote hoeveelheid geheugen vereist zijn. Een 32-bits computer is echter geschikt voor de meeste programma’s. Zo worden spreadsheetprogramma’s, webbrowsers en tekstverwerkingsprogramma’s ongeveer op dezelfde snelheid uitgevoerd op 32-bits en 64-bits computers.

zo:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cloud schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:02:
Als je maar 2 GB hebt, dan heb je geen profijt van x64 nee. Sterker nog, het kan zelfs een beetje nadelig uitpakken; vandaar ook die verschillende requirements. Wat betreft 'beter aanspreken van de cpu', daar is mij niets van bekend. Maar misschien dat iemand anders daar meer licht op kan schijnen :)
64 bits software is over het algemeen iets sneller, maar daat staat tegenover dat een pointer in x64 2x zoveel ruimte in beslag neemt.

Ik zou gewoon de 32 bits versie pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@mr.DJ95
Dat is inderdaad hét voordeel van 64-bit tegenover 32-bit, zolang je ook daadwerkelijk de geheugenruimte hebt om daar profijt van te trekken. Als een systeem maar 2 GB RAM heeft, dan zul je niets aan de vergrote totale adressering hebben (er is niet eens 4 GB) en ook niet aan de vergrote adressering voor een enkel proces (je hebt maar 2 GB).

Sterker nog, in principe nemen alle 64-bit processen meer geheugen in dan hun 32-bit broertjes. Als je maar 2 GB hebt, kan dat dus nog nadelig uitpakken ook.

@Darkstone
64-bit software kan inderdaad sneller zijn (hoeft niet per se overigens!) maar dat weegt m.i. niet op tegen het verhoogde geheugengebruik als je maar 2 GB RAM hebt. Ik zou dus inderdaad ook gewoon de 32-bit installatie kiezen. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutser
... the majority of the 32-bit operating systems and applications are able to run smoothly on the 64-bit hardware.

... the same data occupies more space in memory (due to swollen pointers and possibly other types and alignment padding). This increases the memory requirements of a given process and can have implications for efficient processor cache utilization....

nog wat wikipedia-hulp, volgens mij wordt het 32 bit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In mijn persoonlijke, niet met benchmarks onderbouwde, ervaring heb ik een x64 installatie altijd als sneller en meer responsive ervaren dan de x86-uitvoering, op meerdere uiteenlopende systemen. Met name bij Vista en 7. Wel op 4GB, dat dan weer wel.

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 30-03-2011 21:23 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Als je OOIT 4 (of meer) GB ram krijgt (heck, dat spul kost zo weinig tegenwoordig, wellicht heeft iemand in je vriendenkring wat over, of krijg je het voor je verjaardag zomaar), dan zul je Win x86 opnieuw moeten installeren (om er volledig gebruik van te maken).

De nadelen van x64 op 2GB zijn zo marginaal (7 GB harddiskruimte... wat is dat nou tegenwoordig, en voor de rest vallen de nadelen heel erg mee volgens mij), en de potentiele hoeveelheid werk van het herinstalleren zou voor mij al genoeg reden zijn om voor x64 te gaan.

De 'snappier response' kan ik gevoelsmatig ook onderschrijven, al kan ik het alleen zeggen van 32-bits en 64-bits Ubuntu.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Pagina: 1