Toon posts:

Outdoor wireless 802.11n 300MBIT over 266 meter... Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TvL2386
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-09 14:59
Hallo allemaal!

Momenteel heb ik een Engenius EOC-5610 op mijn schoorsteen gemonteerd. Een vriend van mij op 266 meter afstand heeft hetzelfde. Dit device is echter niet in staat om hoge snelheden te halen en we willen upgraden.

Momenteel ben ik helemaal in de war mbt alle terminologie rondom 802.11n, antenne's, accesspoints...
Ik lees dat je met wireless N verschillende modes hebt. 150MBIT, 300MBIT en zelfs 600MBIT.
Daarnaast lees ik dat je 2 antenne's nodig hebt (MIMO2x2????) om dmv het bonden van 2 links, je accesspoint (2x150MBIT=) 300MBIT te laten doen. Wat heb je in de praktijk hiervoor nodig?

Zelf dacht ik aan de Alfa AWUS051NH USB2.0 adapter. Deze schijnt 300MBIT te kunnen doen. Hoe je dit verder via een andere antenne 300MBIT kan laten doen, is me nog niet duidelijk. Ik dacht dat je er 2 stuks voor nodig hebt.

Zelf dacht ik dat je: of 2 antenne's gebruikt voor 300MBIT, of een dual-polarity antenne a la Ubiquiti Airmax Sector 5G-120-16.

Nou goed... misschien kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?

Bij voorbaat dank!

He who laughs last, thinks slowest

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Dag,

De antenne die je wilt gebruiken kan niet. Dit is een "brede antenne" (om een zo groot mogelijk gebeid te bestrijken (bv. een voetbalveld).
Wat je kan kopen, is een kant en klaar setje met ingebouwde AP's en antenne's. Bv. Engenius 5611:
http://www.wifishop.nl/pr...point-to-point-bundel.htm

Als je dat niet wilt / kan doen:

Jij hebt richtanteene's nodig. Bv hier te zien: http://www.wifishop.nl/products/antennes/ Filter op Canopi. Je hebt die "gaasachtige" nodig. Het is niet makkelijk ze uit te richten, maar ze werken heel goed. Voor die 266 meter kan je met 15 dBi volstaan.
Het is beter om 2,4 GHz te gebruiken, geeft mider verlies. Maar onthoud één ding:
54 MBps op je AP is 27 "heen" en 27 "terug."En dat op FYSIEK nivo (dus niet op applicatie nivo). Die heeft nog overhead van TCP/IP (25 á 30%). Dan nog je verliezen in de lucht, error correctie etc...etc...
Wees blij als je 8 á 10 Mbps haalt in één richting. Is dat genoeg? Als je echt niet anders kan, ga dan naar N band. Maar daar heb je sterkere antenne's voor nodig, en er zijn niet veel N richt antenne's. Ook wordt de uitrichthoek kleiner (dus moeilijker uit te richten).

Als je wilt, kan ik je exact uitrekenen wat voor antenne, AP etc.... je nodig hebt. Je moet wel een LOS (Line Of Sight) hebben, en de hoogste obstakel in de lijn moet ik ook kennen (voor Fresnel zone calculatie).
Stuur maar een PM.

• Lunacy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13-11 14:29
Kijk ook is naar de andere oplossingen die Ubuiqiti bied. Je zou twee nano stations op 2.4 of 5Ghz kunnen gebruiken (deze hebben een interne antenne en zijn geschikt voor buiten) of als je liever zelf je antenne kiest kan een bullet m2 of m5 ook uitkomst bieden. Deze hebben een N-connector en kan je zelf van een antenne voorzien. Daarnaast levert Ubiquiti een handig tooltje mee, genaamd AirWave waarmee je het frequentiespectrum op 2.4 of 5Ghz kan uitlezen wat het correct richten gemakkelijker zou moeten maken. Daarnaast heeft Ubiquiti nog een soort van simulator tool op de website waarmee je je verbinding kan simuleren mbv van google maps om oa line of sight te checken.

EDIT: je moet echter wel niet denken dat je 300Mbit of iet wat in de buurt ligt gaat halen ... Bij ubiquiti spreken ze van een 100Mbit max en denk dat je dan al onder redelijk ideale omstandigheden aan het werken bent.

[Voor 14% gewijzigd door Lunacy op 08-06-2011 18:26]

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-11 22:08
Wat dacht van de ENH200 als vervangen voor je huidige Engenius setje? Je kan ze op exact dezelfde manier aansluiten en configureren, maar ze zijn wel Wireless-N compatibel. Rond de ~70Mbps moet haalbaar zijn met een zichtverbinding en twee van deze. Ik weet natuurlijk niet wat je op dit moment haalt, maar dat zal maximaal rond de ~23Mbps liggen met een 54Mbps link, eventueel wat hoger met omdat de EOC-5610 gebruik kan maken van 108Mbps linkspeed (zogenaamd 'Super-G').

Aarzel in elk geval niet om bijkomende vragen te stellen :)

[Voor 15% gewijzigd door Petervanakelyen op 08-06-2011 21:46]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• WoBBeL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:01

WoBBeL

*zwaai*

Na aanleiding van dit topic toch nog even de EnGenius enh200 getest, en in de "open lucht" haal je 250 meter gemakkelijk :) pingtijden van 1/2 ms. Doorvoersnelheid niet getest omdat we hem zelf gebruiken voor VoIP.

Een nadeel: mist is verschrikkelijk voor de verbinding :X Vanochtend deed ie bijna niks :P

Hosted VoIP SIP trunks Vast mobiel

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee