Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tabellen bijwerken vanuit andere tabel uit ander excel file

Pagina: 1
Acties:

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 17:28

waztone

de enige echte

Topicstarter
Ja ik weet het, lastige omschrijving ;-)

Ik zit met het volgende. Ik heb twee excel bestanden.

1) Prijslijst
Een excel bestand waarin van verschillende leveranciers prijslijsten staan. Elke leverancier heeft zijn eigen werkblad.
Elk werkblad heeft een aantal tabellen waarin prijzen staan per productsoort.
In de tabellen staan art. namen, merk, inkoop prijs, verkoop prijs etc. Er worden ook formules gebruikt om winst percentages te berekenen. De reden dat ik voor tabellen heb gekozen, is dat als ik nu een artikel toevoeg/verwijder uit de tabel, de formules automatisch worden doorgevoerd. Dit werk allemaal prima.

2) Voorraadlijst
Een excel bestand waarin van één van de leveranciers (of meerdere, misschien in de toekomst) voorraad wordt bijgehouden.

Nu wil ik in bestand 2 een lijst maken waarin de voorraad kan worden ingevoerd, zodat de totale waarde van de voorraad kan worden berekend.
VB: [voorraadaantal][*artikel][*merk][*inkoopprijs][Totaalprijs]

Ik zou graag dat de gegevens met een * uit de tabellen uit bestand 1 worden gehaald. Dit is op zich niet zo'n probleem met een simpele verwijzing naar de desbetreffende cel.
Echter als ik in bestand 1 rijen toevoeg of verwijder, word deze lijst in bestand 2 niet automatisch bijgewerkt. En dit wil ik dus juist wel.

Ik heb geprobeerd om in bestand 2 een tabel te maken met kopteksten en dan in de cellen met een * een verwijzing naar de tabel uit bestand 1 te maken met =[PrijslijstTEST.xlsx]Prijslijst!$B$3 maar dit werkt niet helemaal.
De tabel in bestand 2 moet dus automatisch verkleind of vergroot worden als de tabel in bestand 1 wordt gewijzigd. Met behoud van de formules uiteraard.
De verwijzing die ik nu gebruik moet volgens mij ook anders kunnen, maar is me nog niet gelukt.
Ik dacht zelf iets in de trant van: =[PrijslijstTEST.xlsx]TabelTEST1!Artikelnaam maar dat werkt niet.

Ik hoop dat mijn 'probleem' zo een beetje duidelijk is en dat er een oplossing voor bestaat.

All is fair in God of War

Verwijderd

Toch een aantal zaken die mij niet duidelijk zijn:
  • Waarom twee bestanden?
  • Waarom heeft iedere leverancier zijn eigen tabblad?
  • Komen de gegevens in bestand 2 uit één tabblad van bestand 1, of uit meerdere tabbladen?
  • Welke informatie zoek je precies uit bestand 1, en welke zoekformules gebruik je daarvoor?
  • Gebruik je de tabel in bestand 2 om zowel gegevens in in te voeren als gegevens mee op te halen uit bestand 1, of alleen voor het laatste?
Misschien is het handig als je wat screenshotjes plaatst of e.e.a. wat meer grafisch uitlegt.

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:07:
Toch een aantal zaken die mij niet duidelijk zijn:
  • Waarom twee bestanden?
  • Waarom heeft iedere leverancier zijn eigen tabblad?
  • Komen de gegevens in bestand 2 uit één tabblad van bestand 1, of uit meerdere tabbladen?
  • Welke informatie zoek je precies uit bestand 1, en welke zoekformules gebruik je daarvoor?
  • Gebruik je de tabel in bestand 2 om zowel gegevens in in te voeren als gegevens mee op te halen uit bestand 1, of alleen voor het laatste?
Misschien is het handig als je wat screenshotjes plaatst of e.e.a. wat meer grafisch uitlegt.
1) Omdat de 1e lijst alleen de prijzen van de leveranciers gaat bevatten. Geen voorraad lijst. Die wordt door iemand anders bijgehouden.
2) Als het goed is komen de gegevens in bestand 2 uit één tabblad van bestand 1. Mogelijk in de toekomst uit meerdere tabbladen, maar dat is vooralsnog niet aan de orde.
3)Ik zal twee voorbeeld bestanden posten. Zie deze voor de gegevens.
4) In bestand 2 zal iemand de huidige voorraad invullen, en aan de hand van deze ingevulde gegevens zal de totaalprijs van de voorraad worden berekend met behulp van de gegevens die uit bestand 1 zijn opgehaald.

Bestand 1: PrijslijstTEST
Bestand 2: VoorraadlijstTEST

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Om te beginnen zijn dit soort dingen heel leuk om in excel te doen maar worden ze pas echt werkbaar in een programma met een database.
Er is misschien wel iets bruikbaars te vinden dat kan wat jij wil.

Maar als je verder wil gaan met excel zou ik je aanraden om met =vert.zoeken te gaan werken om je referentie goed te houden. En dan te zoeken naar een artikelnummer.

Voeg aan prijslijst een unieke ID toe in de eerste kolom. Liefst een bestelnummer oid. Voeg dit bestelnummer ook toe aan je voorraadlijst in bijv. kolom A of eventueel kolom B.

Gebruik daarna =vert.zoeken(A2;prijslijst!blad1[a:zz];2;onwaar) om de gegevens uit je prijslijst op te zoeken voor je voorraadlijst.

Let op: ik heb de vert.zoeken functie uit mijn hoofd gedaan dus kopieer en plak deze niet een op een.

👑

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Hmm...ik zal daar eens een poging mee wagen.
Ik weet dat dit soort dingen makkelijker gaan met een DB, maar ik was ook gewoon nieuwsgierig of dit ook kon met Excel. Ik heb al heel wat leuke dingen gezien met Excel dus vandaar.
In ieder geval alvast bedankt!