Verschil Speaker Volume

Pagina: 1
Acties:

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien dat jullie mij kunnen helpen, ik heb een tijdje terug 2 speakers aangeschaft (Hepta Street Gold) en heb sindsdien al het probleem dat de ene speaker iets harder speelt als de ander (temminste meer bass produceert, ik zie duidelijk de conus meer bewegen)

Nou dacht ik eerst dat de versterker niet zo lekker meer was(Thomson 5.1 versterker) dus die heb ik tijdelijk ingewisseld voor een Kenwood A-34 stereo versterker + Equalizer. Eqaulizer staat er overigens alleen voor het Visuele effect. Helaas nog steeds het zelfde probleem. Dus heb ik net de kabels verwisseleld, zelfde probleem.

Ik heb toen de Thomson er nog stond ook al eens de uitgangen omgewisseld, waarna inderdaad de Andere speaker wat harder ging spelen. Dat weet ik toen ook op de versterker, alleen nou het vreemde, als ik dat nu met de Kenwood doe gebeurd hetzelfde :?. Als laatste resort dacht ik misschien dat de bron wat volume verschil had (in dit geval mijn laptop) dus heb ik even muziek via een andere bron afgespeeld(360). Zelfde resultaat..

Weet iemand hoe dit kan? Volgens mij heb ik alle opties onderdussen wel gehad namelijk.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als ik je verhaal goed begrijp zit het probleem tussen de versterker en de bron. Misschien is de kabel daartussen niet meer goed. Wissel van die kabel eens links en rechts op bij de versterker, verhuist het probleem dan naar de andere kant? En als je datzelfde doet maar dan bij de bron i.p.v. bij de versterker?

[ Voor 120% gewijzigd door TBTL op 30-03-2011 20:26 ]

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
misschien domme vraag maar je hebt wel de + / - goed aangesloten?

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

• Rev!
  • Niet online
Ja 100% zeker, en Equalizer staat uit.
TBTL schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:21:
Als ik je verhaal goed begrijp zit het probleem tussen de versterker en de bron. Misschien is de kabel daartussen niet meer goed. Wissel van die kabel eens links en rechts op bij de versterker, verhuist het probleem dan naar de andere kant? En als je datzelfde doet maar dan bij de bron i.p.v. bij de versterker?
Dat heb ik helaas allemaal al gedaan, ik heb ook meerdere bronnen gebruikt die via verschillende ingangen aangesloten zitten.

Kan het wezen dat ik dikkere speaker kabel moet gebruiken? Ik gebruik nu de standaard draadjes.

[ Voor 94% gewijzigd door Rev! op 30-03-2011 20:32 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat zijn standaard draadjes ? wat voor oppervlak of doorsnee van het koper heb je het dan over ? ongeveer

Bij superdunne draadjes kan het ook wel eens uitmaken als er significant lengteverschil is

Iperf

• Rev!
  • Niet online
Wat standaard bij een 5.1 set zit, met soldeer op het uiteinde, zoiets:

http://www.kabelsenmeer.n...er-C101-speakerdraad.html

De versterker + equalizer (niet mijn video)
YouTube: Testing Kenwood A-54 & GE-540

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb toen de Thomson er nog stond ook al eens de uitgangen omgewisseld, waarna inderdaad de Andere speaker wat harder ging spelen. Dat weet ik toen ook op de versterker, alleen nou het vreemde, als ik dat nu met de Kenwood doe gebeurd hetzelfde
Niet je bekabeling. ondanks dat het vermoedelijk meuk is.

[ Voor 84% gewijzigd door Fish op 30-03-2011 20:56 ]

Iperf

• Rev!
  • Niet online
Hmmz weird, want als ik de kabels van uitgang verwissel klinkt de andere speaker zachter. Ik ga het iig proberen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Rev! schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:55:
Hmmz weird, want als ik de kabels van uitgang verwissel klinkt de andere speaker zachter. Ik ga het iig proberen.
Sorry net te laat geedit

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan het zijn dat er ergens een sub tussen de speaker en de versterker zit die er het e.e.a. uitfiltert :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rev!
  • Niet online
Nee geen sub, volgens mij logica heb ik ook alles al gecheckt. Iemand die wil troubleshouten? ;)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Rev! schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:55:
heb je nu ook al andere kabels geprobeerd?
desnoods ook van zo'n surround setje maar dan een ander paar.
koop desnoods even 2x1m van wat dikker spul om te testen

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom denk ik nu stiekem toch de equalizer :? haal dat ding eens compleet los

Iperf

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Heb je het al geprobeerd met een mono-signaal, want misschien zit er wel een verschil in het aangeboden signaal?

• Rev!
  • Niet online
Heb hier nog 1.5mm speaker kabel liggen op rol, maar dat lijkt me ook niet echt geschikt. Ik zal volgende week even wat profi speakerkabel meenemen en dan nog eens kijken.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
1,5mm^2 is zat om dit te testen. Zorg er wel voor dat je de uiteinden goed stript en niet vertint.

• Rev!
  • Niet online
Nou het lijkt uiteindelijk toch aan 1 van de input kabels te hebben gelegen, gezien deze van de week is overleden. Ik heb nu ook fatsoenlijke Speaker kabels liggen en ik hoor geen verschil meer.

Alleen nu even een andere vraag, ik nu wederom een andere versterker (Pioneer VSX-D511) alleen staat op de achterkant een warning dat deze alleen geschikt is voor speakers 8-16ohm. Nou zijn mijn Speakers 4ohm. Bij de kenwood versterker zat achter op ook een speciale switch om tussen 8om en lager te switchen. Is het nu wel verstandig om deze Pioneer te gebruiken? Ik heb tot nu toe geen problemen gezien maar kan het kwaad?

En stel voor dat de rest van mijn speakers wel 8ohm zijn, kan ik dat mixed gebruiken?

Dat ik zovaak geswitched ben is omdat die Thomson echt voor geen meter met mijn Harmony te gebruiken was, de Kenwood al iets beter maar ook niet super en die Pioneer doet het gewoon perfect, en ik kan uitbreiden naar surround.

[ Voor 13% gewijzigd door Rev! op 16-04-2011 18:26 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

Je receiver kan wat warmer worden doordat speakers van 4 Ohm iets meer vermogen nodig hebben dan speakers van bijvoorbeeld 8 Ohm. Maar in de praktijk zal je er weinig tot geen last van ondervinden als je geen gekke dingen gaat doen met het volume. Het zou nog lastig kunnen worden als de speakers flinke impedantiedippen hebben, maar dan praat je over een dip naar onder de 2 Ohm. Maar als je tot op heden geen problemen hebt gehad zal het allemaal wel goed zitten :)

Op mijn receiver staat ook dat ik speakers aan moet sluiten van 6 ~ 16 Ohm, maar mijn Focals dippen bij 118 Hz onder de 3 Ohm. En hier ook nog nooit problemen gehad.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Rev!
  • Niet online
Heb je dat zelf gemeten met bijvoorbeeld apparatuur? Of zijn die gegevens van je speakers bekend?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gegevens waren bekend, maar in diverse tests komt het ook uit de gemeten waarden/gegevens. En ik heb verder ook geen enkele reden om aan de opgegeven specificaties van de speakers te twijfelen. Ten eerste omdat het naar mijn inziens een eerlijk merk is, dus niet zoals Magnat welke te populaire waarden op geeft. En ten tweede is een dip naar onder de 3 Ohm ook niet echt iets om trots op te zijn. Niet dat het daardoor een lastig aan te sturen speaker wordt, maar je kan er wel rekening mee houden. Dus als je zo'n waarde al opgeeft komt dat naar mijn inziens wel eerlijk over. Desondanks dat de nominale impedantie gewoon 8 Ohm is. Dus vandaar :)

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 16-04-2011 18:53 ]

• Rev!
  • Niet online
Maar zijn speakers met 4ohm dat "minder" dan speakers met 8ohm? (Ik heb al genoeg opgezocht hoor, alleen geef je aan dat een dip naar 3ohm niet iets is om trots op te zijn)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat bedoel je met "zijn speakers met 4ohm dat "minder" dan speakers met 8ohm"?

Punt is dat nominale impedantie dus gewoon niets zegt. Om mijn speakers nog maar eens aan te halen: nominaal 8 Ohm, omdat het in 99% van het bereik ook gewoon 8 Ohm is. Maar op 118 Hz dipt het dus naar 2.9 Ohm. Op zich kan dat voor echte instapreceivers een probleem worden. Aan de andere kant zal je nooit seconden lang achter elkaar op dat bepaalde punt van 117 Hz spelen. En persoonlijk vind ik het niets iets om trots op te zijn inderdaad, want dan kan je wel goed aan te sturen speakers hebben met een hoog rendement en dus nominaal 8 Ohm maar er onderaan het bereik zit dus wel een klein addertje. Maar als je het niet weet dan zal je er niet wakker van liggen. Want elke receiver kan die dip wel even opvangen. Er zijn genoeg speakers die op de lagere frequenties wel een dip hebben. Pas als die dip langere tijd duurt kan het een probleem worden. Er zijn zelfs speakers die onder de 2 Ohm duiken, maar gelukkig is dat een zeldzaamheid.

Maar nogmaals: als je op gewoon niveau speelt dan is er niets aan de hand. En mocht het wel te veel worden voor je receiver dan springt deze vanzelf in de beveiliging. Het is niet zo dat je receiver opeens kapot zal gaan.

En je moet ook wel wat verder kijken dan alleen de impedantie. Want veel melkpakjes en van die speakers die bij kant-en-klare setjes zitten hebben ook een impedantie van 4 Ohm. En die zijn zeker niet lastig aan te sturen. Je moet altijd naar het totaalplaatje kijken, dus niet alleen de impedantie maar ook de andere waarden.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 16-04-2011 19:20 ]

Pagina: 1