Alpha PEP66 op 550E@700-733 fcpga, blazen of zuigen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• R2
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-02-2022
Heb de Alpha PEP66 op een 550E fcpga draaien op een BE6 rev 2, gestoken in een Iwill slocket II, de boel draait inmiddels op 700Mhz :) , ook 733Mhz is geen probleem, de voltage staat default op 1,60v.
Volgens Alpha moet de fan de warmte uit de heatsink zuigen voor het beste resultaat.

Nu hoor ik van andere tweakers dat hij beter kan blazen, de cpu temp is nu gemiddeld 26-27 graden :) dus daar zit ik niet zo over in, maar als hij verder omlaag kan, graag.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of enige tips, op- en/of aanmerkingen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Probeer het gewoon eens!!! Je bent toch een tweaker? Omdraaien die fan, en weer kijken naar de temperatuur. Als die hoger ligt, weer terugdraaien, ligt-ie lager, houwen zo!
;) ;) ;)

• R2
Ga ik ook proberen, maar ben benieuwd naar de ervaringen van anderen :) , heb zojuist prime95 gedownload, en kan hiermee mooi de cpu vol belasten en kijken hoe de temp wordt met de fan op blazen en zuigen.

Maar ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van mede tweakers.

Verwijderd

als Alpha zegt dattie moet zuigen (is dat ook zo bij de PEP66?) dan moet je em zo zetten... Mijn Alpha PAL6035 blijft kouder alsie zuigt, en bovendien komt de warme lucht niet recht op het mobo terecht.

• R2
Alpha zegt dat je bij de PEP66 moet laten zuigen, heb ik ook gedaan, maar toen kreeg ik weer te horen dat de meningen daar over verdeeld waren, dus zodoende mijn posting.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 14:36

Papillon

Spring 's in the Air...

In elk geval moet je ervoor zorgen dat de warmte afgevoerd wordt. Je doet er dus verstandig aan ervoor te zorgen dat het warme lucht zo snel mogelijk wegkan !!

Dat kan voor een ieder anders zijn, afhankelijk van de luchtstromen in de kast.

Die Alpha blowers moeten dus eigenlijk Alpha Suckers zijn :) !!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Mijn inziens is de reden dat je bij de Alpha's de fan op zuigen moet zetten, vanwege het relatief grote koeloppervlak. Dit oppervlak biedt door zeer dicht op elkaar staan van de staafjes veel weerstand bij het verplaatsen van de warme lucht. Dit is te verhelpen middels een fan met een hoge Maximum Air Pressure van rond de 15.35 mm-H20 en met een CFM van groter dan 30. Deze waarden vind je alleen bij de 80*80 tot 120*120 fans terug; welke bijna niet op de Aplha's (zeker PEP niet) te monteren zijn. De enige mogelijkheid is de Delta 60*60 fan. Zie hier de specs in PDF:
www.delta.com.tw/dcfans/pdf/AFB60254_NEW.pdf
Welke dan ook wat duurder uitvalt als zijn mindere broers en zussen van bijvoorbeeld Y.S.-Tech. Deze worden in principe altijd standaard op de Alpha's geprikt. Alleen Computernerd wil er wel eens een 'innovative' opzetten (foei met een cfm van 19!!).

By de weg R2, waar heb je de Iwill slotket en PEP vandaan??. USA??

Greetinz

OC-Shop.nl

Newt

• R2
Ik heb de specs van de Delta ook gelezen, maar wordt bij deze fan niet geadviseerd hem niet op de mobo fan aansluiting te prikken??, dat vind ik wel jammer. Die Y.S. Tech zuigt trouwens ook als een gek hoor :) , dus daar hoef je het niet voor te laten. draai de 550E nu op 700Mhz, heb Prime95 enkele uren laten lopen zonder probs met een cpu temp van 28 graden.

Heb de P550E fcpga besteld bij Egghead(usa), af laten leveren bij kennissen in de states en deze hebben hem als gift hierheen gestuurd.
De Iwill Slocket II bij Gen-X Tech(usa) op de zelfde manier.
De PEP66 bij Millisec(usa) zoals hierboven.
Totale kosten ca. 650 piek :)

Verwijderd

Ik haal 825 MHz met m'n 550E en de retail-koeler. Wordt 'ie wel een beetje warm (67 graden), dus heb ik er een betere opgezet.

Waarom heb je er een Alpha opzitten??

• R2
Die Alpha zit er op om de cpu zo snel mogelijk te krijgen, ik heb de P550E pas sinds gisteren en ben op mn gemakkie de boel aan het opschroeven.

Heb vanavond de 550 op 773Mhz draaien, 3 uur lang de torture test van Prime95 laten draaien zonder problemen :) , de cpu temp wordt wederom weer niet hoger dan 29 graden.
Ik ga morgen voor de 800Mhz en/of hoger :)

Dus relax, hij komt er wel. :)

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
29 graden lijkt me te weinig, veel temperatuurs meters geven het niet goed weer. maar ik zou inderdaad gewoon verder gaan totdat ie vast gaat zitten. zogauw hij een keer vast zit zou ik meteen teruggaan. als je hem erop laat en gewoon accepteert dat tie na een uurtje q3 vastzit heb je kans dat je over een maandje een burnout hebt. de chip is dan lekker geioniseerd lekker gebakke dus. rijp voor de prullebak

• R2
Hoezo is 29 te weinig, als ik de cpu database bij overclockers.com bekijk, en de review van de PEP66 bij overclockers.com, dan is dit en reële temperatuur.
Als ik in de BIOS kijk geeft hij precies dezelfde temp aan als bij motherboard monitor of Winbond hardware doctor.

Heb de afgelopen 11 uur de cpu op 803Mhz laten draaien met Prime95 (torture test) en hij komt nog steeds niet boven de 29 graden. :)

Heb zelfs een tempsensor tussen de heatsink en CPU gestoken (via de digitaldoc) en deze geeft niet meer aan dan 32 graden.

Wat is dan volgens jullie tweakers de juiste temp voor de 550E.

Verwijderd

Waar heb je die Alpha PEP66 gekocht?

• A3-D
  • Laatst online: 07-09 08:09
R2: Maak je geen zorgen. Ik heb het zelf ook bij iemand zien draaien en weet dat de door jou genoemde temperatuur klopt (met name omdat je de temp. ook nog eens meet met een externe temperatuurmeter). Ik wou dat ik dezelfde temp. had met mijn overclockte 500@650 (deze blijft in idlestand op 27 graden en loopt op tot 39 als ik Cpuidle disable :().

Jacob: R2 schreef volgens mij dat 'ie 'm bij Millisec had gekocht: http://www.millisec.com /

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• StarLite
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

A3-D: Wat is er mis met 39 C?
Mijn PII 333 draait op +-50 C...
OP 400 komt 'ie dicht in de buurt v/d 60C.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• R2
Heb de fan van de PEP66 omgedraaid en op blazen gezet (standaard is zuigen) en daarmee is de cpu temp 2 graden lager geworden, is dus echt wel de moeite waard om te proberen.
550E@800Mhz met een cpu temp die piekt naar de 29 graden :)

• A3-D
  • Laatst online: 07-09 08:09
-=!ME!=-:
Er is niets mis met 39 graden, maar het is een feit dat als je de temp zo laag mogelijk kunt houden, je de levensduur van overclockte cpu aanzienlijk kan verlengen. Ik moet er zelf niet aan denken dat mijn cpu op idlestand 50 graden is. Ik zou dan persoonlijk of zorgen voor meer koeling, of 'm terugzetten op een stand waarbij de cpu-temp. wat "veiliger" qua warmte is....

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Pagina: 1