intenet op lan via wireless

Pagina: 1
Acties:

• nightlion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-11-2018
Hallo

We willen met een groep vriendin op het scouting gebouw een lanparty houden. In de buurt zit een draadloos netwerk. We hebben toestemming om die gebruiken zolang er we er niks mee deden. Nu kunnen we met de laptops er wel op, maar er zijn ook wat computers zonder WLAN. Wat is de beste manier om te zorgen dat er ook internet op lan is?

mvg

Tom

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57

RammY

Dát!

We hebben toestemming om die gebruiken zolang er we er niks mee deden
Euh.... hmkay...

Ontopic:

Router/AP als bridge inzetten ...

Deze advertentieplaats is te huur!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Als je geen Router/AP hebt en wel een simpele switch dan kun je een laptop zowel verbinden met de switch en met het draadloos netwerk en de LAN en WLAN adapter bridges binnen Windows.

Pvouput live

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, dit heb ik vorig jaar gedaan voor een scoutinggroep (zou dit toevallig voor de JOTI zijn? :+ ) met een Linksys WRT54G router (met ingebouwde 4p-switch) die als wireless bridge ingesteld stond. Daarmee werd de bedrade LAN in het scoutinggebouw aangesloten op de netwerk van de "buurman" via WiFi. Vervolgens hebben we lokaal een WiFi-n router in AP-mode gebruikt om laptops in het scoutinggebouw van netwerk te voorzien.

Enig probleem was dat WiFi-g een flinke bottleneck vormde, we hadden twee enorme antennes (1m lange harkgevallen) en haalden daardoor 17Mb/s ondanks dat het 50m verderop was, wat voor WiFi-g (max 25Mb/s onder perfecte omstandigheden) goed was, maar voor zo'n 20 computers met allerlei software dat een fatsoenlijke verbinding gewend was, was het karig. Tijdens het beantwoorden van de JOTI-opdrachten moest op gegeven moment de verbinding naar alle andere PCs verbroken worden om te zorgen dat het goed ging.

Je wilt dus als het even kan WiFi-n gebruiken, met goede antennes zou je >60Mb/s kunnen halen.

Oslik blyat! Oslik!

• nightlion
Ik heb die switch ook, maar ik weet niet precies hoe die in te stellen. Ik ben dit jaar begonnen met een ict opleiding, maar netwerken is helaas niet helemaal mij ding.

Het internet is btw alleen maar voor webpagina's.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het internet is voor wel meer dan alleen dat, ook al kies jij ervoor het daar enkel voor te gebruiken ;)

Ipv te zeggen wat je niet kan of weet zou je er beter aan doen om even volledige info te geven:

- exact wat voor verbinding betreft het draadloos netwerk? (WiFi-g? WiFi-n?) wat voor router draait het op? hoe ver weg is het? wat voor antenne betreft het? heb je line of sight of zitten er obstakels tussen (zo ja: wat voor?) - of minimaal output van InSSIDer op jullie scoutinglocatie.
- exact wat voor apparatuur heb jij? (WiFi-router of AP, zo ja welke? Switch, zo ja, welke)
- hoeveel computers moeten online komen? Hoeveel daarvan bedraad en hoeveel draadloos? Zitten ze bij elkaar of verspreid over meerdere kamers?

Niet om lullig te doen, maar zelfs een kleine LANparty organiseren vergt enige netwerkkennis. Als je die niet hebt en blijkbaar niet wilt opdoen is het allicht beter om iemand anders het netwerk en de internettoegang te laten regelen :o

Oslik blyat! Oslik!

• nightlion
WiFi-n, maar ik weet het niet zkr. Is er een manier om dit te testen?

Op wat voor router het bij hun draait weet ik helaas niet. Ik ben nooit binnen geweest. Ik zal proberen of ik er vandaag langs kan rijden om het te vragen. Morgen avond ben ik op het gebouw en dan zal ik InSSIDer laten draaien om te kijken wat de minimum is

Er is een directe line of sight naar het huis toe.

De apparatuur die we tot onze beschikking hebben:
switch(15 poort 100mbit)
WiFi-Router (WRT54G)

Er komen ongeveer 9 tot 12 man. Waarvan 5-7 laptops die draadloos zouden kunnen, maar iedereen neemt zijn eigen kabel. De rest zullen computer zijn.

We hebben op het scouting gebouw 2 lokalen tot onze beschikking. Bijde ongeveer 50m2.

Normaal zijn de lanparty's die we daar organiseren echte "LAN" party's. Dit is de eerste keer dat we proberen internet te verkrijgen.
Pagina: 1