Toon posts:

Van AMD Athlon 4000+ single naar dual core zinvol ??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-08 12:36
Ik heb nu een AMD 4000+ singel core op mijn Gigabyte KNS-Ultra -939 met 2 Gb SDRAM en een AGP 512 Mb. Nvidia videokaart.
Mijn vraag of het zinvol is om te upgraden naar een dual core Athlon of Opteron/Sempron processor?
Of is het zinvoller is om mijn SDRAM uit te breiden naar 3 of 4 Gb ?
Ik draai op Windows 7, 32 bit (zonder problemen).
(Ik gebruik geen zware applicaties zoals videobewerking enz.).

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
Met een 32 bits besturingssysteem kun je maar iets meer dan 3 GB aanspreken. Als je nog niet te duur een dual core kunt vinden is dat een betere oplossing.

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-08 20:48

Joostk

Barkrukprofeet

Je zal veel meer performance winst halen uit een dual core CPU voor die setup.
Die 1 of 2 GB extra RAM daar merk je niet veel verschil bij.
Heb snel even gezocht in de V&A hier en dit gevonden. V&A aangeboden: AMD Opteron 170
Is geen slechte CPU voor jou. Maar als je liever een Athlon 64 X2 wil kan dat ook.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-08 16:26
Misschien is het verstandiger om meteen mobo/CPU en RAM te vervangen.
939 Dual cores zijn 2e hands niet echt goedkoop en hetzelfde geld voor SDRAM.
Plus het feit dat je mobo op leeftijd is en onverwachts kan overlijden.

Voor minder dan €200 heb je een AM3 bord, Dual CPU, 4GB RAM en een entry level GRAKA.
Je kan het nog overwegen om intregrated Video te gebruiken ipva een dedicated GPU om nog iets te besparen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50
1) SDRAM zegt niet veel, vrijwel elke pc gebruikt dat type geheugen, belangrijker is of het SDR, DDR, DDR2 of DDR3 is. In jouw geval zal het DDR zijn aangezien je een socket 939 mobo hebt.

2) Je zegt wel dat je videokaart 512MiB heeft aan geheugen, maar dat zegt opzich weinig. Want wat voor GPU zit er precies op? Een budget ding of een high-end chip.

3) Je verteld ons enkel wat je niet doet met je computer maar vertel ons liever wat je wel er mee doet, dan kunnen wij je veel beter helpen.

Edit; overigens zou ik niet voor die Opteron 170 gaan. Het mag dan wel een dualcore processor zijn maar beide cores werken slechts op 2GHz, terwijl jouw 4000+ op 2,4GHz werkt. Bij programma's die maar van 1 core gebruik kunnen maken zul je een aardig groot nadelig verschil merken.

[Voor 21% gewijzigd door NitroX infinity op 30-03-2011 14:34]

Mijn blog; Floating Points

• Dixie
NitroX infinity schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:16:
1) SDRAM zegt niet veel, vrijwel elke pc gebruikt dat type geheugen, belangrijker is of het SDR, DDR, DDR2 of DDR3 is. In jouw geval zal het DDR zijn aangezien je een socket 939 mobo hebt.

2) Je zegt wel dat je videokaart 512MiB heeft aan geheugen, maar dat zegt opzich weinig. Want wat voor GPU zit er precies op? Een budget ding of een high-end chip.

3) Je verteld ons enkel wat je niet doet met je computer maar vertel ons liever wat je wel er mee doet, dan kunnen wij je veel beter helpen.
Het is idd DDR geheugen, wat voor videokaart het precies is (weet ik op dit moment niet, omdat ik nu niet op mijn eigen PC zit), maar het is een XFX Nvidia AGP 8X.
Wat ik er op doe ? Surfen, fotobewerking (geen Photoshop), Office appl. DVD's branden.
Dual core's worden aangeboden voor +/- €40.00 (Athlon 4200 of Opteron).
Ik begreep dat ik op de level 2 cache moet letten ?? Of iets anders, Tips ?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50
Als je per sé een snellere/dual-core processor wil dan raad ik je aan om minimaal een Athlon 64 X2 4600+ te nemen.

Ik zou echter lekker doorsparen en pas upgraden een nieuw systeem kopen als het echt moet. Een systeem wat minimaal 6 jaar oud is, is het eigenlijk niet meer waard om te upgraden.

Edit; ff wat duidelijker gemaakt.

[Voor 12% gewijzigd door NitroX infinity op 30-03-2011 14:53]

Mijn blog; Floating Points

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:27

McGryphon

Veul vrouwkes!

Als je bij je beeldscherminstellingen kijkt (nfi hoe dat in W7 precies heet) zie je als het goed is ook welke chip er op je videokaart zit. Als dat niet het geval is kan je de drivers installeren en dan moeten die het aangeven. De chipset zegt veel meer over de prestatie van je grafische kaart dan wat je nu aan informatie gegeven hebt. Als het een kaart uit de FX5xxx serie is zal het in ieder geval voor games en 3dstudio max, maya etc de moeite waard zijn een gehele overhaul te doen.

En zelfs als het een 6xxx of 7xxx kaart is geef ik NitroX infinity eigenlijk nog gelijk.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Dixie
Ik denk gezien de opmerkingen, beter even moet houden wat ik nu heb. Ik had al reeds een 1Gb DDR bankje besteld op MP, dus binnenkort heb ik 3 Gb mem.
(ik gebruik de laatste drivers voor al mijn hardware/software).
Gek genoeg lopen de "oude" dual core's procc. in prijs op, vergeleken met de AM2 procc.
Voor de Athlon X2 4600 processors wordt nog +/- €60.00 en meer betaald op MP of eBay en dat vind iets aan de hoge kant voor mijn setje.
Tenslotte loop ik niet tegen problemen op, wat met hardware te maken heeft.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04 17:30
ik zit nog met een dualcore athlon64 s939 op 2,75ghz en 2 GB ddr 500mhz ram.

met een niet zo'n oude hd4870 trekt hij alle nieuwe spelen nog redelijk, maar dat zal de toch redelijk overklok ook wel bij helpen. ik zou idd minimaal een 2.4ghz dual core zoeken.
maar die zijn helaas niet heel makkelijk te vinden. laatst nog eentje voor mijn broertje gevonden voor 45 maar daar had ik wel een beetje geluk mee.

meer geheugen is nog niet echt nodig met zo'n systeem.
met een 32bit OS kan je idd maar iets van 3.7 GB van de 4 aanspreken. dat is nog niet zo'n groot verlies echter, daar is wel overheen te komen.
en ALS je je geheugen wilt upgraden moet je dat snel doen, want ddr1 geheugen gaat alleen maar duurder worden omdat het niet meer gemaakt wordt. nu is het nog redelijk te doen.

ik ga overigens van de zomer deze PC vervangen. na 5-6 jaar is het wel mooi geweest en heeft hij zijn geld wel opgebracht :)(en heeft AMD hopelijk een CPU die ik weer met trots kan kopen). kan mooi door naar mijn vriendin, kan ze beter L4D2 spelen.

edit :
Flymo schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:00:
Ik denk gezien de opmerkingen, beter even moet houden wat ik nu heb. Ik had al reeds een 1Gb DDR bankje besteld op MP, dus binnenkort heb ik 3 Gb mem.
socket 939 is een dual channel socket. met 1 reep van 1GB heb je op een deel van je geheugen geen dual channel meer.
nu is dat verschil met maar 1 core niet echt merkbaar overigens, maar is het niet helemaal optimaal.

[Voor 22% gewijzigd door Countess op 30-03-2011 15:06]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09
Vergeet ook je stroomverbruik niet, als je PC veel aan staat heb je al snel 40-50 euro per jaar terugverdiend aan lagere stroomkosten voor een moderne Athlon II met modern mobo. Die oude AMD's zijn echte kacheltjes.

[Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 30-03-2011 15:08]

specs

• Dixie
Countess schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:02:

socket 939 is een dual channel socket. met 1 reep van 1GB heb je op een deel van je geheugen geen dual channel meer.
nu is dat verschil met maar 1 core niet echt merkbaar overigens, maar is het niet helemaal optimaal.
Als ik binnenkort het 1 Gb reepje ontvang, heb ik het volgende op mijn mobo zitten:
2 reepjes van 1 Gb en 2 reepjes van 512 Mb (in totaal dus 3 Gb).
Mijn mobo accepteerd alleen gelijke reepjes van 2 (en ik had nog een DDR reepje van 1 Gb liggen)
Spellen doe ik zelden op mijn systeempje en als dat zo is zijn ze grafische niet zwaar.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:27

McGryphon

Veul vrouwkes!

Dreamvoid schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:07:
Vergeet ook je stroomverbruik niet, als je PC veel aan staat heb je al snel 40-50 euro per jaar terugverdiend aan lagere stroomkosten voor een moderne Athlon II met modern mobo. Die oude AMD's zijn echte kacheltjes.
De Athlon 64's gaat dat niet echt voor op, dat is eerder Athlon/thunderbird/XP ;)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee