Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:23
Met de komst van SSD's is het ineens een stuk makkelijker een grote snelheidswinst de behalen met het vervangen van 1 component, de HDD.
Nu heb ik een wat verouderde laptop die het eigenlijk nog prima doet maar een kleine snelheids toename zou het oude beestje geen slecht doen. Een 60 GB SSD kost minder dan 100,= en is dus het experiment wel waard m.i..

Het betreft een Acer Travelmate 4210, daar zit een 2,5" HDD in en heb de service manual intussen algevonden en kunnen concluderen dat het vervangen van het ding niet al te lastig zou moeten zijn (BTW, garantie is al verlopen).

Maar nu heb ik nog wel een ander probleem, ik kan niet vinden of een nieuwe SSD wel herkent zal worden door de bios. Het betreft hier een phoenix bios 3239 (als ik het goed heb), de HDD support lijst daarvan lijkt voor google op dit moment onvindbaar, of pak ik het verkeerd aan? Of moet ik het sowieso niet doen.

Criticism is prejudice made plausible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eerst even uitzoeken of er een PATA of SATA aansluiting op zit, PATA SSD's bestaan wel, maar zijn een stuk duurder.
Ik kan zo snel geen specs van dit beestje vinden... Doet de accu het nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Op de spaarmodus doet hij het zeker nog 1,5 uur tot 2 uur soms, niks over te klagen.

Dit staat er in het service manual:

Storage
  • PATA and SATA co-lay
  • 9.5mm height, 2.5” HDD
  • Easily removable
  • 60/80/100/120GB
  • PCI Bus Master Enhanced IDE
  • Support Ultra DMA100, S.M.A.R.T
En dit staat er bij HDD interface:

150 MB/Sec.
SATA 1.0

Zou dus op het SATA/PATA vlak geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Ik zou dit niet doen als ik jou was. Ik heb het overwogen voor mijn HP DV5 laptop, maar ik denk dat het sowieso niet werkt omdat het BIOS het niet snapt en met SATA 1 ga je ook lang niet het maximale resultaat uit je SSD halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Dat is natuurlijk ook weer zo. Grootste zorg is voor mij wel het bios. Ik zit er ook aan te denken een voor mijn desktop te kopen (een wat jonger beestje) kan allicht kijken of het dan ook werkt in de laptop.

M.b.t. het maximale resultaat, de huidige transfer rate in MB/sec zou moeten zijn: 57.6/61.6 (volgens service manual). Weet niet in hoeverre je een SATA lijn kan voltrekken.

[ Voor 29% gewijzigd door Christian_Ku op 30-03-2011 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Waarom zou een bios geen ssd herkennen ? Het is gewoon qua interface hetzelfde als een harde schijf. Dat hij eventueel AHCI niet wil zou eventueel kunnen maar ik denk dat dat ook werkt hoor.
Pagina: 1