[Ubuntu] Accenten, trema's en dergelijke

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 21:53

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Er zal ongetwijfeld iets voor zijn, maar waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde termen.

Als Keyboard Layout heb ik USA Alternative International (former us_intl)

Ik kan woorden als één (met accenten dus) gewoon typen.

Wat vervelend is, is dat letters die normaal geen accenten krijgen (maar technisch gezien wel kúnnen krijgen), nu ook accenten krijgen ("heb je wel 's" wordt "heb je wel ś ")

Wat nog vervelender is, is dat letters die géén accenten kunnen hebben "overgeslagen" worden als je er accent voor zet. "don't" wordt "don" als je na de ' vergeet een spatie te zetten.

Wat is hier tegen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

je moet jezelf aanleren dat je na een accent altijd een spatie moet toetsen tenzij je het op een letter wilt.
Werkt onder windows of OSX niet anders overigens.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben het eens met Franssie, het werkt precies zoals het bedoelt is. De gedacht is dat je die speciale tekens (apostrof enzo) normaal gesproken zo weinig gebruikt dat het niet erg is om een extra spatie te tikken als je ze wel nodig hebt.

Als je dit systeem onhandig vindt (voor programmeurs is het een hel) zijn er ook nog andere mogelijkheden, zoals de Compose key gebruiken, dan kun je toestencombinaties gebruiken om vreemde tekens te maken, bv:
AltGr + e = é

Zie https://help.ubuntu.com/community/ComposeKey

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
@franssie:

Bij mij onder Windows werkte het wel degelijk zo. Als je don't typt hoef je geen spatie te typen na de ' om een t te krijgen, en 's wordt niet ś .

@Capslock: tnx, het heet dus dead keys, volgens je link. Kan ik in elk geval wat gerichter zoeken.

Dus eigenlijk heb ik de keus tussen "geen accenten op letters en met alt-toetsen woorden als "géén" typen" of "wel accenten kunnen typen maar dan steeds een spatie typen als je géén accent wilt"

Wat mij wel een bugje lijkt is dat als je géén spatie typt in don't dat dan zowel het accent als de t wegvallen.

Dat er 2 toetsaanslagen wegvallen als er op de volgende letter geen accent kan is imho een bug.

Het Nederlands gebruikt niet echt veel accenten, maar in het Frans (ç), Duits Ü, ä enz, Spaans (ñ) zijn ze noodzakelijk voor een juiste spelling.

Ook hier valt een letter gewoon weg bij een niet-bestaande combinatie. Een ~ gevolgd door een n wordt netjes ñ, maar een ~ gevolgd door een t valt gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 13:44

deadinspace

The what goes where now?

riffey#4 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:45:
Wat vervelend is, is dat letters die normaal geen accenten krijgen (maar technisch gezien wel kúnnen krijgen), nu ook accenten krijgen ("heb je wel 's" wordt "heb je wel ś ")
Er zijn op zich meer talen dan Nederlands, zo is ś vrij gebruikelijk in Slavische talen ;)

Magoed, ik erger me altijd dood aan dead keys (Haha! See what I did there?), zoals dat concept heet. Ik stel mijn toetsenbord dan ook altijd in op plain US, en gebruik rwin als compose key. Dan kan ik tenminste gewoon typen zonder gezeik, maar heb ik wel de beschikking over bergen speciale tekens als ik ze nodig heb.

Dus: gebruik een compose key!
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:58:
zoals de Compose key gebruiken, dan kun je toestencombinaties gebruiken om vreemde tekens te maken, bv:
AltGr + e = é
Dat is geen compose key, dat is... AltGr (een zgn third-level modifier key) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

riffey#4 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:25:
@franssie:

Bij mij onder Windows werkte het wel degelijk zo. Als je don't typt hoef je geen spatie te typen na de ' om een t te krijgen, en 's wordt niet ś .
Weer wat geleerd! raar eigenlijk, of inconsequent.
Wat mij wel een bugje lijkt is dat als je géén spatie typt in don't dat dan zowel het accent als de t wegvallen.
Dat er 2 toetsaanslagen wegvallen als er op de volgende letter geen accent kan is imho een bug.
Lijkt mij ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

deadinspace schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:27:

Dat is geen compose key, dat is... AltGr (een zgn third-level modifier key) :P
Je hebt helemaal gelijk, ik zit fout met m'n terminologie, en dat terwijl de naam "Compose Key" prima verklaart wat het ding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Nog een tip is het GNOME panel applet Character Palette. Deze vind ik erg handig, ook voor eurotekens en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Fijn, topic is weer open :)

Er is dus geen oplossing voor de verdwijnende karakters?

Ik kan me voorstellen dat als je veel in de terminal werkt het erg onhandig is dat je met dead keys te maken hebt. Ik type echter ook gewoon in OpenOffice en op forums.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er ergens een bestand is met mogelijke accent-combinaties.

Zoals Deadinspace al zegt: Slavische talen kennen wel letters als ś. Ik kan me voorstellen dat er ergens een tabelletje is waarin de toegestane accent-letters staan. Slowaaks een ś, maar niet in het Nederlands en Duits. Duits wel een Ü, in het Nederlands alleen kleine letters met een accent. Engels: nooit een accent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sorry voor het sluiten van je topic, foutje.

Even teruggrijpend op je eerste post. Is er een reden waarom je hebt gekozen voor "Alternative International" en niet voor "International with dead keys"?

Ik heb zelf even m'n toetsenbordindeling op 'dead keys' gezet en ik zie inderdaad het zelfde verschijnsel, namelijk dat je of een speciaal teken krijgt, of helemaal niks. Het ligt dus niet aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Ik zit nog even wat verder te zoeken:
Bij Character map, Details zit toch wel een vorm van taal-informatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
ª

U+00AA FEMININE ORDINAL INDICATOR

General Character Properties

In Unicode since: 1.1
Unicode category: Letter, Lowercase

Various Useful Representations

UTF-8: 0xC2 0xAA
UTF-16: 0x00AA

C octal escaped UTF-8: \302\252
XML decimal entity: ª

Annotations and Cross References

Notes:
 • Spanish

Approximate equivalents:
 &#8226; <super> U+0061 LATIN SMALL LETTER A

Daar staat een stukje taal-info in, namelijk Spanish. (De letter wordt overigens hier op het forum zo te zien niet weergegeven, het is een superscript a met een underscore)
Als deze taal-info bij elke letter zou staan wist je meteen welke accenten in welke taal horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:45:
Sorry voor het sluiten van je topic, foutje.

Even teruggrijpend op je eerste post. Is er een reden waarom je hebt gekozen voor "Alternative International" en niet voor "International with dead keys"?

Ik heb zelf even m'n toetsenbordindeling op 'dead keys' gezet en ik zie inderdaad het zelfde verschijnsel, namelijk dat je of een speciaal teken krijgt, of helemaal niks. Het ligt dus niet aan jou.
Nee, niet bewust voor gekozen.

Ik ben begonnen met Ubuntu Studio, die heeft geen grafische installer, dus ik denk dat ik gewoon " former us_intl" gezien heb en die gekozen heb.
Ondertussen ben ik maar geswitched naar USA International (AltGR dead keys)
Zo te zien heb ik daarmee de verdwijnende letters opgelost, en toch nog de meeste accenten redelijk onder handbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140896

Ik heb zelf gekozen voor de USA international toetsenbordindeling met AltGr dead keys. Daarmee kan je alleen een accent typen als je ook altgr intypt. Het is even wennen, maar een verademing, alleen kan ik nu v.z.i.w. nooit meer terug naar windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Voor de volledigheid nog een Gnome-trucje voor de die-hard nerds. Met de combinatie Ctrl+Shift kan je speciale karakters invullen op de hexadecimale waarde. Ctrl+Shift inhouden, en dan achtereenvolgens "u" en de hex-waarde typen. Ctrl+Shift+ue8 levert bijvoorbeeld è op, en Ctrl+Shift+u20ac is de €. :)

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat is echt super die-hard-nerd-gaaf! Nu weer eens die hex codes leren ... oops deze kende ik nog niet ;) - toch wel leuk om er een paar te kennen/leren om iemand te overbluffen - ja dat ga ik dus doen.

edit:// ik bedenk me net dat ik geen noob ubuntu users ken, maar eens op de laptop van mijn vriending installeren dan

[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 31-03-2011 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 17:03
tja hex-codes... Denk toch niet dat ik daaraan begin... Ooit kende ik in windows wel vrijwel alle alt-tab codes uit mijn hoofd, dat was snel en handig. Het heeft me altijd verbaast dat je deze codes niet onder linux kon gebruiken. Nu hoeft het niet meer, want inmiddels ben ik ze denk ik vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

jrs77 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 17:02:
tja hex-codes... Denk toch niet dat ik daaraan begin... Ooit kende ik in windows wel vrijwel alle alt-tab codes uit mijn hoofd, dat was snel en handig. Het heeft me altijd verbaast dat je deze codes niet onder linux kon gebruiken. Nu hoeft het niet meer, want inmiddels ben ik ze denk ik vergeten ;)
Tsja, met Gnome kon het dus altijd wel. Alleen "vroeger" (Redhat 9 vroeger) hoefde de u er niet bij, dus gewoon ctrl+shift+e8 :) Dit is een van de dingen die mijn overgang van Windows naar Linux destijds veraangenaamden, ook al zat ik af en toe te rekenen in de tijd dat ik ook de karakterset had kunnen openen.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 20:01

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

RSpliet schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 00:40:
Voor de volledigheid nog een Gnome-trucje voor de die-hard nerds. <snip> Ctrl+Shift+ue8 levert bijvoorbeeld è op.
Werkt ook in KDE (+ Debian btw) :)

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 13:44

deadinspace

The what goes where now?

jrs77 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 17:02:
Ooit kende ik in windows wel vrijwel alle alt-tab codes uit mijn hoofd, dat was snel en handig. Het heeft me altijd verbaast dat je deze codes niet onder linux kon gebruiken.
Al kon het met alt-decimaal getal, dan was het nog niet hetzelfde als in Windows. Welk karakter er uit zo'n getalletje komt hangt maar net af van de gebruikte character set. Windows (in West-Europa) gebruikt standaard cp1252, onder Linux (in West-Europa) zijn latin9 en utf-8 gebruikelijk.

Dat systeem is dus verschrikkelijk non-portable, en ook enorm gebruikersonvriendelijk vergeleken met een compose key (want een compose key gebruikt logische sequences in plaats van semi-random getalletjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
De Compose key is verreweg de beste manier voor het invoeren van niet standaard karakters. Compose key toetsen, twee logische karakters, zonder dat je verschillende toetsen tegelijk nodig hebt:
compose key ' e : é
compose key L - : £
compose key ? ? : ¿
compose key m u : µ
compose C = : €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Nog even een vraagje:
Ik heb nu 2 layouts:
USA International (AltGr dead keys) en USA Alternative International (former us_intl)

Ik wil die tweede weg hebben. Onder Keyboard Preferences selecteer ik hem, kies Remove, en daarna Apply System-wide.
Na een herstart is hij gewoon weer terug. Op zich niet zo erg, maar de keuzeoptie staat dan ook weer in mijn panel.

Hoe krijg ik 'm definitief weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Bump?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxinator
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Tuxinator

Carpe Diem

Nadat je bij het inlogscherm op je gebruikersnaam hebt geklikt heb je aan de onderzijde ook een keuze voor de toetsenbord layout, staat die daar ook goed? Ik meen dat ik ook een keer zoiets heb gehad, en dat was volgens mij de oplossing.

Just remember... if the world didn't suck, we'd all fall off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Bedankt, dat lijkt te werken.
Dat was nou niet bepaald de plek waar ik gezocht zou hebben.
Pagina: 1