UTP Cat-5 kabel gemaakt, maar hoe weet ik dat hij goed is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03-2022
Na het verplaatsen van mijn computer van de eerste verdieping naar de zolder (vanwege naderende gezinsuitbreiding) was ik genoodzaakt om van de UTP-kabel de stekker af te knippen, omdat deze niet door het gat in het plafond past.
Op zolder een nieuwe stekker eraan gezet en het werkte meteen weer als een zonnetje. In eerste instantie had ik ook al de stekkers er zelf aangezet met goed resultaat.

Wat ik mij beide keren heb afgevraagd - het antwoord heb ik niet kunnen vinden op internet - is of alle polen van de stekker goed contact moeten maken? Of is de foutreductie binnen ethernet geavanceerd genoeg om losse contacten in de stekker te bypassen? Met acht polen is de kans op een niet werkend contactje best reëel, gezien het gepriegel.

Deze vraag intrigeerde me, wellicht weet iemand het antwoord? De reden dat ik het wired wil is dat mijn server met onder andere al mijn foto's beneden staat. Wireless is foto's kijken en bewerken te traag.

Groet, Ivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opblaashaas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:57
Er zitten 4 aderparen in een Cat5 kabel terwijl er maar 2 nodig zijn. De rest kan als fallback gebruikt worden afaik. vaak zat gezien dat ze er dan ook aan beide kanten 2 connectors op krimpen om minder kabels te hoeven leggen.

Dat laatste moet ik wel afraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Tja je komt er maar op 1 manier achter en dat is testen. Daarnaast hoeven in het geval van 100mbit slechts 4 aders van de 8 aangesloten te zijn. (Daarom is het ook mogelijk om twee signalen over een kabel te sturen).

Doorgaans kan er weinig foutgaan als je je gehouden hebt aan de kleur volgorde en goede schoentjes hebt. Goed de kabel doordrukken de schoen in en dan met de tang echt een paar keer flink knijpen en de schoen aanduwen. Ik test mijn zelf geknepen kabels niet eens meer. Ze werken gewoon :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
opblaashaas schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:46:
Er zitten 4 aderparen in een Cat5 kabel terwijl er maar 2 nodig zijn.
Voor gigabit zijn ze allemaal nodig
De rest kan als fallback gebruikt worden afaik.
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

opblaashaas schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:46:
Er zitten 4 aderparen in een Cat5 kabel terwijl er maar 2 nodig zijn. De rest kan als fallback gebruikt worden afaik. vaak zat gezien dat ze er dan ook aan beide kanten 2 connectors op krimpen om minder kabels te hoeven leggen.

Dat laatste moet ik wel afraden :P
Veel plezier met je 100Mb/s snelheid :')...

2 = 10Mb/s
4 = 100Mb/s
8 = 1000Mb/s

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D4NG3R schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:48:
[...]

Veel plezier met je 10Mb/s snelheid :')...

2 = 10Mb/s
4 = 100Mb/s
8 = 10000Mb/s
volgens mij staat er ader PAREN.

Overigens; kabeltesters kosten geen hol, dus wellicht dat dat nog een idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

offtopic:
Volgensmij had ik mijn post al geedit ;)..

Als je nieuwe kabels trekt doe het dan in 1x goed. En zorg voor een werkende Gbit kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Ik heb zelf ooit een Logilink Kabeltester gekocht, was ik wel 10 euries voor kwijt. Is zijn geld wel waard, je test de kabel voordat je hem aansluit en je weet altijd zeker dat het probleem niet in je kabel zit.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_mavrick
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 23:18

mad_mavrick

There are 10 kinds of people..

Rupie schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:00:
Ik heb zelf ooit een Logilink Kabeltester gekocht, was ik wel 10 euries voor kwijt. Is zijn geld wel waard, je test de kabel voordat je hem aansluit en je weet altijd zeker dat het probleem niet in je kabel zit.
Als de kwaliteit van de tester je niet uitmaakt, op DealExtreme zijn ze nog goedkoper. :)

Asus P8P67 Deluxe - Intel Core i7 2600k - MSI GTX560 ti TwinFrozr II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 11:45
Linkje , googlen doet wonderen.

Kijken, voorbereiden, knijpen, testen/aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 20:35
D4NG3R schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:52:
offtopic:
Volgensmij had ik mijn post al geedit ;)..

Als je nieuwe kabels trekt doe het dan in 1x goed. En zorg voor een werkende Gbit kabel.
Dat dus... En desnoods neem je dan gelijk STP ipv UTPkabel. De meerprijs is minimaal, en mogelijke storingen van buitenaf worden ook wat beter buitengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
Dank voor jullie reacties!
Ook bedankt voor de links hoe ik een kabel kan maken, maar dat was niet zozeer het probleem, het is me al gelukt. Wat ik me alleen afvroeg is of het nodig is dat alle contacten werken, of dat het systeem slim genoeg is om met met kapotte contacten ook te werken.
Eigenlijk is dan de vraag: Als de kabel werkt, mag ik dan vanuit gaan dat alle contacten werken (uitgaande van een 100Mb verbinding)?

Overigens redt mijn Synology server in de verste verte niet om 100Mb/s te verzenden, dus de kabel is niet eens bottleneck... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ivootje schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:34:

Eigenlijk is dan de vraag: Als de kabel werkt, mag ik dan vanuit gaan dat alle contacten werken (uitgaande van een 100Mb verbinding)?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ivootje schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:34:
Overigens redt mijn Synology server in de verste verte niet om 100Mb/s te verzenden, dus de kabel is niet eens bottleneck... :O
100 Mb/s is ca. 10-12 MB/s .. red dat ding dat echt niet ? :?
Of ben je in de war met 100 MB/s .. ?

Voor intern is 1000Mbps oftewel gigabit tegenwoordig wel goed te doen en zeker nuttig.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
100 Mb/s is ca. 10-12 MB/s .. red dat ding dat echt niet ? :?
Of ben je in de war met 100 MB/s .. ?
Bij de vorige Synology kwam de snelheid niet boven de 6 MB/s, ofwel 48 Mb/sec, bij bestandsoverdracht. De nieuwe DS-111 gaat wel wat sneller, maar blijft volgens mij steken bij 8. Ik zou het nog eens goed moeten bestuderen. Op de fora van Synology wordt wel vaker gerept over de beperkte snelheden van de ethernet-poorten van de Syn.-servers. Inderdaad zou ik ook eens kunnen kijken of er momenteel geen andere beperkende factoren in het netwerk zitten, bijvoorbeeld de KPN router/modem, dat is ook niet bepaald high-end apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ethernet is niet 'slim' genoeg om te detecteren of alle aders correct zijn aangesloten. In principe is dat ook helemaal niet nodig, als het werkt, werkt het.

Enige waar je nog de mist in kunt gaan is als je Wikipedia: TIA/EIA-568 niet aanhoudt; dan heb je kans dat het werkt en veel kans dat het niet werkt, of tergend langzaam.

Gepriegel, mwoah, als je er niet zo bedreven in bent gewoon zorgen dat je 1cm extra mantel weghaalt, dan kun je alles netjes op volgorde leggen, op maat afknippen en het zo in het stekkertje schuiven :) Nog een keer controleren of de kleurvolgorde klopt en krimpen maar.

Zolang je geen kabelbreuk hebt, alle aders ver genoeg in de stekker zitten en je krimptang niet al te waardeloos is zal de verbinding over het algemeen wel goed zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

D4NG3R schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:48:
[...]

Veel plezier met je 100Mb/s snelheid :')...

2 = 10Mb/s
4 = 100Mb/s
8 = 10000Mb/s
Wahaa waar haal je dit vandaan.

Even op een rijtje

Ethernet over utp
4 aders = 2 aderparen.
- over cat 3 is 10Mbit,
- over cat 5 is 100Mbit

8 aders = 4 aderparen
- over cat 3 100Mbit (erg oud en werkt niet met standaard kaartjes -> info )
- over cat 5e en hoger 1 Gbit

Heb ik het nog niet over cat 6 >
10Mbit over 2 draadjes is geen utp, maar half duplex geouwehoer over coax. dat zal de ts niet bedoelen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Waar gaat dit topic over. Juist ja, CAT5. Waar begin jij over? Juist ja, CAT3...

:w

Edit: Ik zie nu wel dat ik per ongeluk 10000Mb/s deed IPV 1000Mb/s

Edit2: CAT6 heeft momenteel ook gewoon hetzelfde als CAT5, alleen is het future ready voor 10Gb/s over 4 aderparen.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 31-03-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ok dan cat 5.

10 Mbit (typisch cat 3) Begin je zelf over, Cat 5 is >=100Mbit

heb je het dan over paren of aders ?
met 2 aders kun je niet 2 kanten op babbelen. ok vooruit we hebben het over paren.
maar 8 paren in een standaard cat 5 kabel :?

@ d4nger beneden

Je had dus 2 van de drie dingen fout de 10000Mbit en 10Mbit
Dat is dan toch niet zo raar dat ik daar op reargeer.

Ok waarchijnlijk heb je gewoon even een goeie bak koffie nodig. maar voor de goede orde was het wel het vermelden waard

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 31-03-2011 14:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik had het daar niet over paren, maar over hoeveelheid kabels..

Het klopt wel dat ik 10Mb/s fout had. Maar de rest is gewoon correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op ebay kan je bij een Chineze verkoper een kabeltester voor 2 á 3 euro kopen. Incl. verzending. Je moet wel geduld hebben. 2 to 4 weken is normaal.
Maar dan heb je wel 23 euro uitgespaard, waar ze hier in NL 25 euro voor vragen.
Pagina: 1