GJPS schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:35:
@blue-cola.
Mijn pc is zo'n torenmodel, daarin zitten de ruimte om schijven te monteren boven elkaar. Toen ik de nieuwe er in plaatste is die hd tegen de oude hd aangekomen, terwijl het apparaat aanstond. De hardeschijf draait nogwel, als ik em op de voeding aansluit hoor ik een zoemend geluid (gewoon normaal niks geks aan te horen). De Bios ziet de schijf niet en als de bios de schijf niet ziet doet windows dat ook niet. Er is geen met het oog zichtbare schade.
@Blord
Die printplaat vervangen klinkt als een goed plan, maar moet dat niet in een cleanroom. Ik ben niet zo bekend met de architectuur van hardeschijven.
Kan ik een identieke hardeschijf kopen als ik heb kapot gemaakt en dan de printplaat omwisselen?
De printplaat zit aan de 'buitenzijde' van je schijf, dus dat hoef je niet in een cleanroom te doen. Kwestie van paar schroefjes los en zorgen dat je voorzichtig omgaat met de stekker(tjes) die erop zitten, die heb je weer nodig namelijk om de nieuwe print aan de schijfeenheid te koppelen.
Je kan een identieke schijf kopen, maar let dan ook op het nummer van de schijf:
bijvoorbeeld deze: Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB
Als je een identieke schijf koopt moet dit deel: WD1002FAEX hetzelfde zijn als je oude schijf, dan weet je zeker dat de print identiek is..
Anatomie van een harde schijf: (boven en achterkant)
En de onderkant (links de printplaat)
Je ziet dat de printplaat (groen) verbonden is met een (oranje) flatcable achtige kabel. Dat is in principe de enige verbinding tussen printplaat en de roterende delen. Die laatste zijn wel beschermd natuurlijk, en kun je dus ook niet zomaar vervangen. (daar heb je cleanroom voor nodig, en kennis).
Overigens.. een hdd aansluiten terwijl je PC aanstaat: Nooit-meer-doen! Het kan goed gaan, maar je ziet nu de andere kant van de medaille. Je kunt ook sluiting maken op je voeding als je dat doet, dan ben je nog verder van huis.
[
Voor 20% gewijzigd door
Pixeltje op 30-03-2011 14:25
]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust