Toon posts:

NAS downloadsnelheden belabberd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

het probleem zit zo, als ik data van mijn pc naar mijn NAS kopieer dan haal ik gemiddeld 9MB/s net geen 100MBiT dus, maar verstuur ik data van mijn NAS naar mijn pc terug dan haal ik een schammele 1 tot 2MB/s wat op zich al erg vreemd is maar al helemaal omdat het een Gbit netwerk betreft. Ik weet dat het niet realistisch is om dat volledig te kunnen gebruiken maar dit is wel erg weinig.
Ik heb al zitten spelen met jumboframes op de NAS en op de pc, zet ik de mtu waarde op de NAS op 9000 dan blijft het resultaat hetzelfde tevens als ik het op de pc op 9000 of een andere waarde zet dan blijven de snelheden hetzelfde, zet ik jumboframes op de NAS en pc tegelijk aan en op een willekeurige waarde zakt de snelheid van NAS naar pc helemaal naar beneden naar een 300kb/s

Als ik nu een switch achter de router hang haal ik wel normale snelheden
PC > Router > Switch > NAS = +/- 10MB down/up

Maargoed dat is niet wat ik graag wil zien gezien de PC en NAS beide een gbit aansluiting hebben.

Erg vreemd dus gezien de data alsnog door de router heen gestuurd wordt.

Harde schijven heb ik getest met HD tune en daar haal ik normale snelheden rond de 60/70 mb/s read/write

Mijn bekabeling is verder in orde zojuist nieuwe Cat 5e kabels gemaakt maar dat maakte geen verschil.

zal hierbij nog even mijn opstelling neerzetten

pc:
Athlon X2 4800+
2GB ram
1 x maxtor 120GB OS schijf Sata
1 x maxtor 60GB rommel schijf ide
1 x maxtor 250GB Data schijf Sata
Mobo: Asus m4a77 met onboard Gbit lan RTL8112L PCIe Gigabit LAN

NAS:
Conceptronic's Ch3hnas Grab 'n go met 2x2TB in Raid 1
Laatste Firmware: CH3HNAS_v2.4.3

Router:

netgear WNDR3700 Gigabit Router
tevens met de nieuwste firmware

Switch: Allied Telesyn FS705L 5poorts 100MBit

De gemeten snelheden zijn over FTP gedaan, via verkenner zijn de snelheden net zo labiel

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Weet je zeker dat de kabels goed zijn? Je weet dat het uitmaakt hoe je de pairs verdeeld?

Overigens hebben jumboframes alleen zin als je ze zowel op de NAS als de PC aanzet, en de switch(es) ertussen het ook ondersteunen.

[ Voor 43% gewijzigd door Mijzelf op 29-03-2011 21:44 ]

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd wat hier aan de hand is!

Mogelijk kun je wat spelen met het vastzetten van de snelheden op de interfaces (100Mb of 1000Mb)
Misschien dat het dan gaat werken!

Een andere oplossing is natuurlijk een 1000Mbit switch er tussen zetten. Maar dat hoort niet nodig te zijn natuurlijk. Het zou gewoon moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
jeps kabels zijn geknepen hoe ze horen, or/w,or,gr/w,bl,bl/w,gr,br/w,br aan beide kanten lip onder ;)

Heb indd ook al full duplex mode op gbit/100mbit geprobeerd op de netwerkkaart maar resultaten blijven hetzelfde, kan het op de NAS niet instellen maar hij detecteerd het wel goed

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Mocht je twee "fabriekskabeltjes" hebben, zou ik toch een keer testen met de pc en NAS via deze kabels op de router. Verder kan je misschien eens controleren op de pc of je packet loss hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
De NAS zat voorheen met fabriek af kabeltjes op de router geprikt evenals de pc vandaar dat ik zelf ook nieuwe kabels heb geknepen om het te testen.

zojuist ook getest op packetloss Pakketten: verzonden = 200, ontvangen = 200, verloren = 0

Verwijderd

Topicstarter
bump iemand nog met een goed idee?

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 19:55

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Mmm, in mijn topic werd er meegedeeld dat dit zou kunnen door data-encryptie.

Quoted from et36s:
"Kan zijn dat encryptie aan staat? Dit heeft een behoorlijke invloed op de performance."

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Verwijderd

Topicstarter
mm waar zou ik zoiets terug kunnen vinden?

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 19:55

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Kan je terugvinden bij je instellingen op je NAS. Bij synology is dat bij 'Configuratiescherm'. bij netgear zou ik het niet weten.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Kan ook liggen aan je nas,

Quote van: aaajeetee
Ik heb zelf de CH3HNAS gehad en bij mij veel problemen: schijf kon op een gegeven moment (na maand of 2 / 3) niet meer herkend worden en in de log stond dat 'ie gerepareerd moest worden (de onboard repair tool werkte niet). Nadat dit probleem nog een paar keer is voorgekomen was voor mij de maat vol: ik heb een andere NAS aangeschaft (D-link).

Verder ook vaker gehoord van CH3HNAS dat die kan storen in het netwerk, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik kijken wat er gebeurt als er een andere NAS in het netwerk hangt, kijken of die wel functioneerd.

[ Voor 4% gewijzigd door HB__ op 07-04-2011 16:00 ]

Verwijderd

Denkt dat je nog ergens onverwacht toch een 100mbit verbinding hebt, misschien een oude kabel? . of zie ik het nou verkeerd?!

edit:zou het niet kunnen dat je op het moment dat je 1 tot 2 MB/s down haalde iets aan het streamen was van je nas, misschien vanaf een andere pc. dan kan je op hetzelfde moment nog wel 10 MB/s up halen

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2012 19:41 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:07
Dat versturen traag gaat lijkt mij duidelijk om een duplex probleem te gaan, zeker omdat wanneer je met jumbo frames nog een stuk minder snelheid die kant op kan sturen.

Lekker op 100FD vast zetten, zowel je NAS als je computer en alles wat daartussen zit (als dat mogelijk is).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:01
Dat is meestal n probleem.. hoe wil je n unmanaged switch op 100FD zetten? Ik zou juist alles op autonegotiation laten... dat zou gewoon goed moeten werken.

Overigens.. Jumboframes moet je uitzetten. De meeste (alle?) 100 mbit apparatuur kan geen jumboframes.
Gewoon op 1500 bytes zetten dus.. Alles hoger gaat fragmenteren. Dat is NIET goed voor je snelheid.

Je zegt dat je n gigabit netwerk heb, maar gebruikt wel n 100 mbit switch? Leg eens uit.

[ Voor 51% gewijzigd door FatalError op 09-07-2011 23:34 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1