Toon posts:

Externe 2.5 hardeschijf, hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

kleine vraag en misschien ook wel beetje domme maar ik wil dus een 2,5 hardeschijf kopen.
Deze pricewatch: Samsung S2 Portable 1TB Zwart
Maar nu vraag ik me dus af, zal ik de 5400rpm nemen of de 7200 rpm. qua prijs maakt het 1 euro uit. Maar mijn grootste vraag is, hoeveel extra energie neemt die 7200 als ik mijn laptop van de stroom haal? of doet dan in het algemeen een externe usb-powered hardeschijf het niet goed meer?

bedankt alvast

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
De keus is vanzelfsprekend aan jouw. 7200 tpm kost natuurlijk meer energie dan 5400 tpm, maar 7200 geeft een betere (lees: kortere) toegangstijd tot de data op de schijf. Je kunt het stroomverbruik vinden bij de technische details verstrekt door de fabrikant. De hoeveelheid electrische energie die een USB aansluiting kan leveren is inderdaad beperkt, dus als je met de een net onder de grens zit en met de andere er net boven kan het spannend worden, al is er natuurlijk wel enige marge t.o.v. de specificatie van USB, dan kun je pech of geluk hebben.

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:10
Als het 1 euro prijsverschil is zou ik de 7200RPM halen.
Mocht deze niet (snel) genoeg werken kan je hem altijd ruilen voor de 5400RPM.

Nou moet ik zeggen dat ik geen tot bijna geen extern schijfje met 7200RPM heb gezien maar zou de gok zeker wagen.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt, kan ik ook ergens zien hoeveel power mijn usb geeft?

@ict
hier toch echt: https://www.afuture.nl/products/156220/HX-MT010EA-G22__.html

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 21:16 ]

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:51

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Power? Volt? Ampere? Watt?
Google weet het!
link voor volt:
http://www.google.nl/#hl=...pbx=1&fp=42e3870b0a64175f

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Verwijderd

Topicstarter
haha dankje, soms denk ik te moeilijk. maar bedankt! nu even zoeken naar power die men externe hardeschijf nodig heeft dan!

Verwijderd

Topicstarter
beetje debiel van me om het net niet te bedenken maar als een fabrikant zegt dat hij usb-powered is en elke usb levert 5.0 volt zou die 7200 rpm het uiteraard moeten kunnen anders zouden ze hem niet leveren...

nu zit ik alleen in dubio of ik een portable neem of een vaste externe schijf:(

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:21:
haha dankje, soms denk ik te moeilijk. maar bedankt! nu even zoeken naar power die men externe hardeschijf nodig heeft dan!
let je wel even op dat deze USB 3 is!

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Verwijderd

Topicstarter
je bedoelt de externe hardeschijf? i know, heb ook usb 3.0 poort in men laptop hoor :) maar heb al het een ander gezocht op google maar vond niet echt dat usb 3.0 poorten andere voltage hebben

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15
Usb 3.0 geeft dezelfde spanning (5V) maar 900mA tegenover 500mA. Je kan dus al 4,5W uit een USB 3.0 poort trekken, waarmee je zowat elke 2,5" schijf kan gebruiken.
Maar als je vaak op accu werkt dan is het misschien wel leuk als je schijf niet veel verbruikt (aangezien je je accu tijd verkort), bovendien maakt 7200 rpm iets meer trillingen en dus lawaai terwijl je aan de toegangstijden niet veel hebt op een dataschijf. En ik vermoed dat je niet van plan bent om je OS op je externe schijf te zetten? :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Malantur schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:38:
Usb 3.0 geeft dezelfde spanning (5V) maar 900mA tegenover 500mA. Je kan dus al 4,5W uit een USB 3.0 poort trekken, waarmee je zowat elke 2,5" schijf kan gebruiken.
Maar als je vaak op accu werkt dan is het misschien wel leuk als je schijf niet veel verbruikt (aangezien je je accu tijd verkort), bovendien maakt 7200 rpm iets meer trillingen en dus lawaai terwijl je aan de toegangstijden niet veel hebt op een dataschijf. En ik vermoed dat je niet van plan bent om je OS op je externe schijf te zetten? :)
OT: Geniaal onderschrift!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zat zelf ook aan te denken aan het geluid want ik hoef de extra snelheid op de schijf zelf niet want het is echt puur voor bestanden ect.

Maar nu nogmaals mijn dubio: zal ik een portable nemen of een vaste? mij lijkt portable gewoon wel chiller vanwege de mobiliteit ect. maar weet niet, iemand een goede inbreng?

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het zit met de koeling in een portable? want als ik een portable neem en die gewoon standaard in men laptop laat zitten wordt hij dan niet te warm?

Verwijderd

Topicstarter
Nog een extra vraag:
is het verstandig een 2,5 externe harde schijf non-stop in je laptop te laten zitten? of is het beter om dan een 3,5 te nemen of maakt het echt niet uit. want ik ben van plan hem gewoon non-stop aan men laptop te laten zitten

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15
Verduidelijk misschien nog even wat je exact bedoelt met een portable en een vaste. Het is mij in ieder geval niet duidelijk en dan is advies ook moeilijk.
In ieder geval: laptop + data schijf + mobiliteit => 2,5" 5400rpm
Begrijp eigenlijk niet waarom je zo moeilijk doet over de aanschaf van een externe harde schijf.

Ik zie ook niet hoe je een portable schijf in je laptop laat zitten (in de vraag over de koeling), maar ook dat hangt af van wat je als portable bedoelt.
Maar uberhaupt verstookt een 2,5" schijfje iets van 2W, koeling is echt niet van toepassing.

En 3,5 vs 2,5" is mij geen vuistregel voor bekend. De 2,5" lijkt me wel iets steviger naar mijn gevoel (gemaakt voor laptops en de bewegingen die dan gemaakt worden). Non stop is sowieso wel te vermeiden als het niet nodig is: een schijf draait rond op 90 of 120 toeren per seconde, vroeg of laat gaan de lagers hoe dan ook kapot. Je hebt wel 5000 a 10000 draaiuren voordat ze versleten zijn, maar hoe dan ook: hoe meer ze draaien, hoe sneller je aan de limiet zit.

Oh en graag niet het topic kicken binnen de 24u, daarvoor bestaat er een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop ;)

@KingTenteehje: Bedankt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 30-03-2011 18:58 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
met portable bedoel ik 2,5 en vaste (in het stopcontact vast zeg maar:P) een 3,5 en met "in mijn laptop laat zitten" bedoel ik gewoon dat ik hem altijd aan heb als mijn laptop aan staat want ik wil zoveel mogelijk bestanden op men externe zetten.

Sorry voor de onduidelijkheid van mijn vragen ect en sorry van het kicken. In ieder geval bedankt voor je hulp. voorlopig weet ik genoeg:)
Pagina: 1