Mugen 2 proB MSI 870A-g54, slechte koeling.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Poosje geleden ging ik bezig om te kijken of ik mijn processor rond de 3.7ghz kon krijgen. Maar ik zat nog op een stock cooler die stressed (prime met blind) op 72 graden zat dus daar ben ik maar nog niet aan begonnen. Vanochtend kwam er een pakketje binnen met een Mugen 2 provision B en een tube Artic Silver 5.

De processorschoongemaakt en een rijstkorrel artic silver er op gedaan en met een bankpasje uitgesmeert over de processor. Daarna de Mugen op het moederbord geplaatst wat best nog wel een vervelend klusje is maar als eenmaal de schroefjes goed zitten dan lukt het wel. De fan die aan de koeler hangt aangesloten op de fan control en gaan.

Eerste test, 110 graden, computer klapt uit. Dus waarschijnlijk maakt de processor geen contact met het koelblok aangezien die ook nog koud was. Dus moederbord er weer uit, schroefjes aandraaien (er zat nog wel wat speling in) en weer gaan. Tweede test, op 100graden heb ik prime maar uitgezet.

Ik heb natuurlijk het plastig beschermlaagje van de koeler gehaald en alles zit nu goed op elkaar maar de cpu blijft erg hoog stressed, idle zit die op 30 graden.

Heeft iemand misschien de gouden tip waarmee ik mijn koeling fatsoenlijk kan laten werken?

//edit.

Blijkbaar zat er een klein schroefje die de koeler vast maakte aan het moederbord niet goed en was er een beetje speling waardoor er geen contact werd gemaakt. Nu lijkt alles goed te zijn en draai ik stressed ~65 graden zonder een OC. Wat ik nog steeds erg hoog vind... ik geef het een paar dagen ivm koelingpasta die nog wat moet "wennen" en ik hoop dat ik straks onder de 60 zit.

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 29-03-2011 19:26 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04-2025
Hoeveel draait de processor idle nu? 65 graden is niet gek laag maar zeker nog niet te hoog

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Idle draait de processor op ~27 graden. Ik heb net 20 minuten gestress test en kwam uit op een 80 graden :/ Maar het koelingblok was nog niet eens warm. Zucht. Morgen maar vragen of ik dit onding kan retouren.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Bekijk voor de grap eens een tutorial:
Verder kan je hiermee beter naar dit forumdeel: Cooling

[ Voor 27% gewijzigd door Beatboxx op 29-03-2011 20:51 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Aha.

Pasta op het koelelement en niet op de processor. That did the trick. Is dat altijd zo geweest? Heb het al jaren niet meer gedaan... 33 graden onder stressed en 20 idel! Dus dat zijn mooie tempraturen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Of je de past nou op het koelblok of op de heatspreader van de cpu doet maakt natuurlijk niet uit.
Uitsmeren hoeft niet, dat gebeurt vanzelf door de druk.
Wat vaak verkeerd gaat is dat men te veel pasta er tussen doet. De hoeveelheid op het filmpje is echt de max. Met minder kan het tegenwoordig (cpu's worden steeds kleiner) ook prima.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 29-03-2011 23:28 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Tja, dat kan je wel zeggen maar ik had eerst de pasta op de processor en toen maakte die geen contact. Daarna op de koelblok en nu koelt die wel goed. Misschien had ik te weinig gebruikt :). Na 20 min stressen ~34 graden :)

Overigens past dit beter in koeling natuurlijk maar ik zat op got en zicht op "koel" en daar kwam dit als eerste uit ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 29-03-2011 23:33 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Waarschijnlijk deed je toch nog iets verkeerds. Of je de pasta nou aanbrengt op het blok of cpu maakt niet uit. Het komt toch tussen beiden te zitten.

Te weinig gebeurt niet snel. Te veel wel.
Ook kan het zijn dat je blok niet goed vast. Je blok moet echt goed vast zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 29-03-2011 23:35 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik denk dat gewoon te weinig had gebruikt aangezien ik het koelblok tot 3maal toe heb nagekeken en vastgezet. En het viel me net op dat het koelblok geen pasta op zich had behalve aan een randje. Er was dus geen contact. Druppeltje op het element, processor (die in moederbord zat) er tegenaan gedaan, horizontaal geschoven en vast gezet.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Dit heeft toch meer met koeling te maken, dus ik verplaats hem toch even naar Cooling :)

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Je moet je schroeven altijd kruislings aandraaien om optimaal contact te garanderen, ik denk dat je dat ook niet hebt gedaan, waardoor de koeler aan 1 kant strak stond en aan de andere kant niet, kortom hij zat scheef op de CPU...
Pagina: 1