Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

7 polige contactdoos massadraad opsporen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde vanmorgen even met een aanhanger rijden, toen ik er achter kwam dat geen van de verlichting het goed doet. Een beetje jutteren met de stekker zorgde ervoor dat er af en toe iets van licht kwam, maar dat bleef niet branden. En de stekker 'klikte' niet meer, als ik het klepje omhoog deed, viel hij er zo uit.

Dus voor nog geen 4 euro een nieuwe stekkerdoos gehaald en de oude eraf gesloopt.

Nu wil ik de nieuwe erop zetten, maar er komt geen witte draad (massa) uit de kabelboom. Wel de 6 andere kleuren. Nu gaat mijn elektrisch denkvermogen zo ver dat ik begrijp dat er nooit een stroomkring kan ontstaan zonder massa, maar dat er wèl iets van licht was met de oude contactdoos. Dus er moet een massa zijn.

Ik heb een kabel van de min op de accu naar achteren gelegd en met de multimeter de weerstand tussen elke draad en de min gemeten. Die zijn allemaal vrijwel 0 (net een paar Ohm); hetgeen volgens mij suggereert dat ze allemaal zo'n beetje aan de min vastzitten. Maar de draden onderling hebben geen contact; de weerstand is oneindig. Dus ze zitten niet allemaal aan de min. Overigens heb ik nooit stroomverlies gehad, in ieder geval niet in grote hoeveelheden.

Welke denkfout maak ik en hoe kom ik er achter welke draad de massa is?

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Is je trekhaak zelf niet gewoon de massa? Of een punt ergens op het chassis ?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Massapunt zit normaliter gewoon op chassis. Wil je het persé via je stekker laten lopen, kan je die vanaf je chassis trekken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een draadje van de juiste pool naar de trekhaak gesoldeerd en dat werkt inderdaad. Blijft me nog steeds een raadsel waar de 'oude' massa op aangesloten was.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 16:40

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:04:
Ik heb nu een draadje van de juiste pool naar de trekhaak gesoldeerd en dat werkt inderdaad. Blijft me nog steeds een raadsel waar de 'oude' massa op aangesloten was.
Gokje, niet :+

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
En daarom werkte de stekker niet en heeft TS dus nog geen 4 euro weggegooid.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

Topicstarter
Acid_Schnitzel schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:36:
[...]

En daarom werkte de stekker niet en heeft TS dus nog geen 4 euro weggegooid.
Maar goed, bij de oude stekkerdoos bleef de stekker niet goed erin zitten (lam), bij de nieuwe wel. Dat is me wel € 3,91 waard. :P
Pagina: 1