Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beste allemaal,

Laat ik beginnen met een kleine opsomming van mijn hardware, voordat ik uitleg wat mijn probleem/vraag is:

Corsair Obsidian 800D
Asus P5Q Premium
Intel Q9550 (gekoeld met Coolermaster V8)
4x2 GB RAM
MSI GTX280 Super OC (gekoeld met Arctic Accelero GTX Pro)

+ allerhande schijven

Afgelopen week ben ik voor de lol weer eens begonnen met het overclocken van mijn Q9550. Zonder al teveel problemen valt de snelheid rustig op te krikken naar 3,4Ghz en 3,83Ghz is ook prima te halen. Tijdens het stresstesten met Prime kwam ik wel tot de conclusie dat de coretemperaturen stevig over de 70 graden heen gingen. Uiteraard met bijkomend lawaai van de V8. Omdat ik in eerste instantie dacht aan een koeler die niet goed contact maakte en ik even wou checken of de heatsink dus wel warm werd haalde ik het sidepanel van m'n kast af. Snelle conclusie was dat de heatsink wel degelijk warm was, tweede conclusie was dat nadat ik het sidepanel had weggehaald de coretemps omlaagvielen naar een nette 57 graden maximaal.

De ervaring leert dat een gesloten kast in principe een betere airflow zou moeten hebben dan in een open kast, maar in mijn geval is het overduidelijk zo dat er teveel opbouw is van warme lucht in de kast, die schijnbaar nergens heen kan. Ik ben dus nu op zoek naar een efficiente, maar stille manier om de airflow in mijn kast te bevorderen.

In de huidige situatie zijn er twee 140MMx140MM fans aanwezig: één die functioneert als outtake aan de achterkant, één die functioneert als intake aan de onderkant. Aan deze twee heb ik in eerste instantie niet direct de neiging iets te doen. Aan de bovenkant van de kast heb ik echter nog 3 120MMx120MM plekken over voor fans. Een snelle test met één fan die ik nog had liggen, aangesloten op de powerfanaansluiting op m'n mobo bracht als intake de stresstemps al terug naar 61 graden. Al een heel stuk netter dus, maar het is een enorme lawaaifan en omdat de powerfanaansluiting gebruikt wordt draait ie ook constant op maximum toeren - ook als het niet nodig is.

Vraag is nu wat ik het beste kan doen met de 3 fanposities aan de bovenkant en welke fans het meest geschikt zijn om met weinig lawaai toch de airflow aanzienlijk te bevorderen. Dat hier een fancontroller bij moet komen kijken is prima, dat heb ik al ingecalculeerd. Geconcludeerd:

- Welke fans zijn voor bovenstaande situatie het meest geschikt?
- Moeten de fans voor maximaal effect als intake of outtake gemonteerd worden?

Secundair:

- Is het wijsheid om iets aan de al aanwezige 140x140 fans te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb wel meer verhalen gehoord dat de airflow niet goed was bij een specifieke corsairkast, ik kan me niet meer herinneren welke, ondanks de fans die erin zaten.

Wat je moet doen is zorgen dat er een constante luchtstroom is (koele intake, warme exhaust).
Verder mag deze niet geblokkeerd worden door andere luchtstromen, door bijvoorbeeld fans op de vloer naar binnen te blazen of zelfs een fan op het side panel die de lucht alle kanten uitblaast (met het risico dat het minder snel de kast uitkan en dus opwarmt).
Daarnaast verstoren grote, dikke objecten de airflow natuurlijk ook. Die V8 is best een dikke cooler.

Het feit dat je temps aanzienlijk omlaag gaan door het verwijderen van het sidepanel is duidelijk een indicatie dat er teveel warme lucht in je kast blijft hangen. Je kast moet voorzien worden van koele lucht aan de voorkant voor je harde schijven, maar het belangrijkste is dat warme lucht z.s.m. uit je kast weggeblazen wordt.

Wat misschien wel goed is, is een push-pull opstelling op deze V8 (fan aan beide kanten van de cooler) en dezelfde soort fan gebruiken voor je rear exhaust, zodat de warme lucht die de processor veroorzaakt z.s.m. uit je kast geblazen wordt.

Let bij CPU fans erop dat je fans koopt die een hoge static-pressure hebben. Dit is nodig om de lucht te persen door de koelvinnen, want zo'n blok levert nou eenmaal weerstand.
Goeie fans hiervoor zijn bijvoorbeeld silverstone fm123 fans die een hoge statische druk hebben, en je krijgt een fancontroller erbij. Zorg dan dat de rear-exhaust fan van hetzelfde caliber is, want die moet de luchtstroom van de CPU-fans ook aankunnen om weg te blazen uit de kast. Fans zijn ook niet zo duur (14,95/stuk). Ook veel gebruikte fans zijn de Scythe Slipstream 1600/1900RPM fans of de S-Flex 1900RPM fans.

Het kan natuurlijk zijn dat er rest-hitte ontstaat, door componenten op je moederbord, restwarmte van de cpu e.d. Het is dan wel raadzaam om ook aan de bovenkant top-exhaust fans te hebben.

Succes.

EDIT: wat gebeurt er als je die bottom fan (want die koelt verder niks he?) eruit haalt en die aan de bovenkant monteert, dus dat ie warme lucht uit het dak wegblaast? Zou mij niks verbazen als je temperaturen ook naar beneden gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 29-03-2011 14:22 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het lastige is om koele lucht in de kast te krijgen. De 800D heeft alleen aan de onderkant een intake. Een intake aan de voorkant voor de hardeschijven is dus ook geen optie. Daarom vraag ik me dus ook af of het niet handiger is om de topfanslots te vullen met fans die als intake fungeren. Dat zou in elk geval de V8 van koele lucht moeten voorzien.

De V8 voorzien van pushpull fans is niet mogelijk: het ding heeft een voorgebouwde fan is het midden. Alleen met lelijk modwerk is dat te veranderen en dat ga ik niet doen: de CPU koeler zelf voldoet namelijk prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Het feit blijft dat er teveel warme lucht in je kast hangt, wat grotendeels door je cpu koeler veroorzaakt lijkt te worden. OF je CPU fan kan het niet aan, OF je rear-exhaust fan kan het niet aan, of beiden. Dus je zult daar iets aan moeten doen, door OF een extra intake (om de luchtstroom een zetje te geven), OF extra exhaust fans.

Warme lucht stijgt op, dus een keuze voor de intake van boven naar beneden is de minst verstandige keuze.
Het gaat niet alleen om koele lucht voor de cpu koeler, maar ook om de constante airflow, die je dan weer gaat verstoren.
Dan zou ik inderdaad je rear-exhaust fan versterken door in het dak 3x120mm exhaustfans te plaatsen.

Edit: Even iets geks. Zou jij die V8 een kwartslag kunnen omdraaien, zodat de CPU fan dus zijn warme lucht naar het dak toe blaast? Want dan heb je een gelijke lucht stroom die volledig van beneden naar boven gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Deathchant op 29-03-2011 14:37 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ik heb ook deze kast en veel gezocht naar de juiste airflow alvorens ik ben gaan bouwen. Conclusie op veel fora is toch de topfans als intake te gebruiken. Ik heb de H100 waterkoelset en daarmee heb ik alleen een intake keuze overigens.

Alle originele fans heb ik vervangen door Scythe slipstreams. Meer debiet bij veel minder lawaai.

De exhaust moet eigenlijk iets minder naar buiten brengen dan je erin perst. Hierdoor blijft je kast ook lekker vrij van stof.

Ik heb twee tests gedaan:
1) standaard setup met scythe fans, geen topfans: core naar 58, geprimed, geen OC. (Zalman Optima CPU koeler)
2) scythe fans en H100 CPU/intake. core naar 49 geprimed 8 uur.

Temp in de kast bij ambient van 23:
1)37
2)28