Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 19:32
Hey tweakers,

Bij mijn schoonouders bestaan er twee netwerken. Een netwerk dat met ziggo verbonden is aan het internet en een ander netwerk dat verbonden met de zaak (via aan beveiligde verbinding). Er zijn computers die verbonden zijn aan het ziggonetwerk via een (draadloze) router. Er zijn ook computers die verbonden zijn aan het andere netwerk (ook met een router). Nu staat er ook een netwerkprinter. Nu willen we kunnen printen naar die printer vanaf beide netwerken. De printer heeft een netwerkaansluiting dus het liefste willen we deze gebruiken zodat we geen printerserver hoeven op te zetten. Ik kan me voorstellen dat meer mensen dit ooit geprobeerd hebben. Kan iemand me verder helpen?

Time is an illusion. Lunchtime doubly so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Leg een koppeling tussen de twee netwerken en maak een route aan. :)

Zonder meer informatie over de gebruikte apparatuur kan er geen uitgebreider antwoord dan bovenstaand uit komen rollen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdy
het ziggonetwerk wordt verdeeld via een Netgear WNDR3700 router en het andere netwerk via een linksys router (weet even niet het typenummer). De printer is een hp laserprinter met een enkele ethernet aansluiting (bedraad). Welke informatie heb je verder nodig voor een uitgebreider antwoord, dan kan ik dat opzoeken.
Korte vraag, hoe werkt het precies met die koppeling en een route, is dat een kwestie van een kabel tussen de twee netwerken en klaar of moet eer meer gebeuren (ik ben niet heel ervaren met dit soort dingen zoals je begrijpt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

sdy schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:19:
het ziggonetwerk wordt verdeeld via een Netgear WNDR3700 router en het andere netwerk via een linksys router (weet even niet het typenummer). De printer is een hp laserprinter met een enkele ethernet aansluiting (bedraad). Welke informatie heb je verder nodig voor een uitgebreider antwoord, dan kan ik dat opzoeken.
Korte vraag, hoe werkt het precies met die koppeling en een route, is dat een kwestie van een kabel tussen de twee netwerken en klaar of moet eer meer gebeuren (ik ben niet heel ervaren met dit soort dingen zoals je begrijpt)?
Misschien is het handig om ook je type "beveiligde verbinding" toe te lichten. Anders heb je zometeen een prachtig gedeelde printer in 2 netwerken en een backdoor die heet "onbeveiligde netwerk + gekoppeld beveiligde netwerk = alsnog niet beveiligd netwerk"

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdy
Het komt erop neer dat alleen computers in het tweede netwerk verbinding mogen maken met dat netwerk. Met andere woorden, via het ziggo-netwerk mag niet verbonden kunnen worden met de zaak. Hoe de beveiliging van dat tweede netwerk in elkaar zit vraag ik even na, ik kom daar z.s.m. op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdy
Ok, het duurde even maar dit is de situatie:

Het tweede netwerk komt via een vrij aderpaar binnen op een cisco router. Alle computers aangelsoten op deze router (inclusief de printer) zitten in een vaste ip-range. De printer heeft een jet-direct apparaat.
Het ziggonetwerk komt binnen om een modem die aangesloten is op de netgear router.
Is dit voldoende informatie om iets meer te kunnen zeggen over een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft de printer niet toevallig "twee" aansluitingen? Meestal bv. een parallele en een USB aansluiting. Dan heb je meteen de oplossing daarvoor. Een netwerk via een printserver die USB uitgeeft, en de tweeded met een parallele. Fysiek gescheiden, en werkt 100%, zonder gedoe met veiligheid, routeringstabellen etc...

Je zegt dat hij via een Jet direct nu vast zit. En met welke interface gaat het naar de printer toe? In je openingspost stond dat je geen printserver wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:40
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:55:
Fysiek gescheiden, en werkt 100%, zonder gedoe met veiligheid, routeringstabellen etc...
Totdat iemand de firmware van je printer hacked, en de printer als router gebruikt :X

Aangezien er twee internetverbindingen zijn: hoe secure is het beveiligde gedeelte? Als er een tunnel gelegd wordt over die tweede lijn, dan kan je alsnog niet printen....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:05
De printer omhacken naar router? Yeah that will happen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
zoals al is aanghaald

je printer beschikt over een ethernet aansluiting? en een usb? neem ik aan.

gebruik de ethernet aansluiting op je beveiligde netwerk fzo en de usb via een print server op het andere netwerk.
een andere oplossing zie ik niet. desnoods sluit je die usb aan op een pc binnen dat netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
enveekaa schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:44:
De printer omhacken naar router? Yeah that will happen :)
http://h20000.www2.hp.com...nt.jsp?objectID=c01623905

Dit geeft een voorbeeld van misbruik van een printer - vermoedelijk door bestanden die geprint zijn te kunnen downloaden.

Wat houdt iemand tegen om er daadwerkelijk een router van te maken?

Anders gezegd: als het secure netwerk secure wil blijven moet je niet op zo'n manier een gat boren in je netwerk. Dit neemt niet weg dat het lastig is.

TS: Wat moet er beveiligd worden in dat netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
In een high profile netwerk geef ik je groot gelijk, maar in een omgeving als deze? Ik vind het wat ver gezocht.. :) nofi

Als je de netwerkprinter wil delen over 2 netwerken zul je die netwerken moeten koppelen, dis kan veilig met een firewall, maar dan wordt de oplossing een beetje duur voor het leuke.
Misschien ben je het beste uit met een 2e netwerkprinter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Het probleem is: we weten nog steeds niet WAT er beveiligd wordt. Hoogstwaarschijnlijk ben ik te paranoïde geworden, maar voor hetzelfde geld
hangt hij dit aan een huisartsenpost oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Ja dat is waar :)

Dus sdy, input please!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdy
Erg laat deze reactie, dus hoop dat er nog een reactie op komt. De opmerking over huisartsenpost is exact wat er hier aan de hand is. Er wordt een verbinding gemaakt met het systeem van een apotheek die verbonden is met die van de huisartsenpost. Misschien toch beter op het ene via netwerk en andere met USB te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 11:45
Kijk eerst of je verbinding kan maken met de print server dmv. Ping <ip adres printer>.
Is dit zo, dan kan je de printer wel isntalleren, is dit niet zo dan moet er wat gebeuren aan je routering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdy
We gaan komend weekend er eens goed voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
In het 2e (zakelijke) netwerk heb je vermoedelijk geen beschikbare IP adressen. Elk apparaat zit op de router, en die regelt de verbinding. Daar een extra router tussenzetten gaat niet werken, want je hebt geen vrije IP adressen.

Enige optie die ik kan bedenken is op het IP van de printer een routertje te zetten, met daarachter die printer. DHCP zet je uit op dat ding,en je zet die printer in een DMZ van dat routertje.

Op die manier kan het bestaande netwerk (zakelijk) gewoon blijven printen en kun je de printer een IP in je EIGEN netwerkje geven. Wel moet je de gateway van de printer instellen op de 'tussen'router, en niet op je Netgear.
kokkel schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:33:
Kijk eerst of je verbinding kan maken met de print server dmv. Ping <ip adres printer>.
Is dit zo, dan kan je de printer wel isntalleren, is dit niet zo dan moet er wat gebeuren aan je routering.
Die kans acht ik erg klein. Zoals ik TS hoor gok ik dat het zakelijke netwerkje in beheer is door Medicom/Pharmapartners. Die spijkeren de Cisco dicht, en routeren alles over een vpn tunnel naar hun. Je betaalt daar ook PER ip, dus vandaar ook dat alles een vast IP heeft. Voordeel is wel dat hun de 172.x.x.x range gebruiken, en ts in zn eigen netwerkje vermoedelijk 192.168.x.x gebruikt, dus de optie die ik hierboven noem is mogelijk.

2e optie is dus inderdaad om een lpt/usb poort te gebruiken en daar een 2e printerserver op aan te sluiten tbv eigen netwerkje.

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 29-05-2011 12:01 ]

Pagina: 1