Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb wat vraagjes over ouderschapsverlof...
Wij kunnen ieder moment nu een kleine krijgen en mijn vrouw gaat minder werken, nadat ze terug is.

Mijn vrouw werkt nu full time in het basisonderwijs.

Wij dachten aan:
Bij terugkomst aanpassen naar 3 dagen werken, waarvan 1 dag ouderschapsverlof.

Dan heb je recht op 6-7 maanden een dag ouderschapsverlof.
En dat komt doordat je je contract laat aanpassen naar 3 dagen, want dan heb je dus minder recht op verlof dan 5 dagen werken.

Nu hoor ik van veel mensen: je moet je contract op 5 dagen laten staan, waardoor je langer recht hebt op verlof... Maar dat is bij ons toch niet mogelijk met het oogpunt op eerst 2 dagen werken en daarna 3???

Wat een collega van mij doet: werkt nu 5 dagen en gaat straks 3 dagen werken, waarvan 2 dagen verlof. Dan heb je langer recht op 2 dagen. Doordat zij straks na het verlof 3 dagen gaat werken, moet ze wel de 2 dagen verlof terugbetalen, maar dat zijn twee dagen die ze anders ook niet had gekregen... (als je je contract aanpast naar 3, krijg je die twee dagen sowieso niet).

Wat is gebruikelijk? Wat hebben anderen?
Ik snap het soms niet helemaal meer...

Youtube: DashcamNL

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Inderdaad 2 dagen ouderschapsverlof per week opnemen en je contract niet veranderen. Ook een briefje vragen waarin bevestigd wordt dat je 2 dagen per week ouderschapsverlof hebt.
Dat lever geld op, want je krijgt dan €4,02 * het aantal uur/jaar ouderschapsverlof terug van de belasting.

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Grappig, ik had dit geschreven kunnen hebben. Je hebt recht op ouderschaps verlof tot het 8ste levensjaar van je kind meen ik. Mijn vrouw en ik hadden het volgende idee voor ogen, misschien dat je het wat vind:

Beiden 4 dagen werken, 1 dag per weerk vrij. Deze dagen willen we plannen op een woensdag (haar vrije dag) en donderdag (voor mij). Dat scheelt alweer 2 dagen kinderopvang in de week. Besef je goed, dat een dag kinderopvang, omgerekend vaak al in de buurt komt, wat op zo'n dag zou verdienen. Nu is een gastouder wel goedkoper, en persoonlijk zijn we er meer een voorstander van, maar die keuze moet je zelf maken.

Nu hebben we het geluk dat mijn vrouw haar eigen rooster kan maken, meestal zal zij dan voor avond diensten kiezen (meer geld, nooit verkeerd), wat betekend dat ze pas tegen een uur of 2 's middags het huis verlaat. Als ik dan voor vroege diensten kies, ben ik meestal rond half 6 weer thuis. Zo kunnen we de opvang redelijk beperken, In het weekend beiden aanwezig in huis.

Het is mij echter niet geheel duidelijk hoeveel verlof je mag opnemen afhankelijk van het aantal dagen dat je werkt, maar zoals mijn planning staat, heb ik alleen eerst een paar weken verlof als de kleine er komt (nog een week of 2 gaat het duren :D), maar ik ga gewoon 32 uur per week werken (4x8 uur).

-

• Rukapul
  • Laatst online: 17:14
Er klopt iets niet in je berekening van 6 a 7 maanden. Als je 1/3 verlof op neemt dan moet dit meer dan een jaar kunnen. Bij 1/2 verlof zou het namelijk 12 maand zijn :)

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Een handige link (vond ik zelf), hier staat duidelijk in uitgelegd wanneer je hoeveel mag opnemen:
http://www.tipswerkendeou...de-regels-op-een-rij.html

Ik heb een contract van 40 uur, neem 4 uur ouderschapsverlof op. Loon, vakantie/ATV worden dan naar rato aangepast. Mijn pensioensopbouw is echter nog steeds obv 40 uur. Ook staat vast dat ik recht heb op 40 uur werk (ipv 36).

[ Voor 0% gewijzigd door JBrennan op 29-03-2011 13:02 . Reden: typo ]

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Rukapul schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:00:
Er klopt iets niet in je berekening van 6 a 7 maanden. Als je 1/3 verlof op neemt dan moet dit meer dan een jaar kunnen. Bij 1/2 verlof zou het namelijk 12 maand zijn :)
Klopt. In principe heb je gewoon recht op 26 weken verlof. Hoe en wat heb ik hier vandaan.

Je kunt probleemloos in verschillende fasen je ouderschap opnemen en het contractueel bijstellen kan toch gewoon daarna? Als zij haar contract nu al terug laat brengen tot 32 of 24 uur is het geen ouderschapsverlof, maar gewoon part-time werken en loop je ouderschapsverlofkorting op je belastingaangifte mis.

Waarom gaat jouw vrouw minder werken en niet jij? O-)

Gewoon interesse hoor.

Edit: lol Brennan is door zijn vrouw ook richting verlof gestuurd?

Edit2: Vergeet ik mijn reactie op Rukapul helemaal toe te lichten: 26 * 5 dagen = 130 dagen. Dat zou gewoon 65 weken van 3 dagen werken betekenen of 43,3 weken 2 dagen werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Testert op 29-03-2011 14:07 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Rukapul
Testert schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:32:
Je kunt probleemloos in verschillende fasen je ouderschap opnemen en het contractueel bijstellen kan toch gewoon daarna?
Nee. De enige variant die je wettelijk kunt afdwingen is halftijds verlof voor een aaneengesloten periode van maximaal een jaar. In overleg is met veel werkgever meer mogelijk, maar de meeste zitten niet te springen op opname in diverse fasen met elke keer andere verhoudingen, etc.
Nazanir schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:59:
Besef je goed, dat een dag kinderopvang, omgerekend vaak al in de buurt komt, wat op zo'n dag zou verdienen.
Hooguit als je heel erg weinig verdient.

Als ik de probleemstelling overigens goed begrijp dan is de essentie om zoveel mogelijk oudersschapsverlof op te nemen. Het voordeel zit niet zozeer in de tijd ervan maar in de fiscale behandeling en pensioenopbouw. Ik kom hiermee uit op een hele simpele stelregel:
• bepaal hoeveel je wilt werken in welke periodes -> nu 5 dagen, tijdje 2 dagen, daarna 3 dagen
• bepaal met welk arbeidscontract je uiteindelijk wilt eindigen -> 3 dagen
• zet in principe zoveel mogelijk ouderschapsverlof in en verlaag je uren in je arbeidscontract zo laat mogelijk om zoveel mogelijk oudersschapsverlof te consumeren en (fiscale) voordelen te incasseren

Ik kom hiermee uit op 3 dagen ouderschapsverlof inzetten voor een periode van 10 maand. Hierna zet je het arbeidscontract terug naar 3 dagen en werk je er ook 3. Totaal geconsumeerde ouderschapsverlofdagen: 130

Wil je langer 2 dagen werken dan moet je inleveren in de voordelen en het arbeidscontract eerder terugzetten naar 3 dagen. Doe je dat bijvoorbeeld direct dan kun je voor een periode van 18 maanden 1 dag ouderschapsverlof inzetten en dus 2 dagen werken. Daarna werk je er 3. Totaal geconsumeerde ouderschafsverlofdagen: 78

Dit geeft dus een enorm verschil in de periode dat je 2 dagen kunt werken onder de aanname dat je contract maar eenmalig aangepast wordt.

Eventueel kun je een en ander ook nog compenseren met andere vormen van (onbetaald) verlof.

Tijd om een mooi model in excel te bouwen :P

[ Voor 68% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2011 13:59 ]

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Mastermind schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:54:
Inderdaad 2 dagen ouderschapsverlof per week opnemen en je contract niet veranderen. Ook een briefje vragen waarin bevestigd wordt dat je 2 dagen per week ouderschapsverlof hebt.
Dat lever geld op, want je krijgt dan €4,02 * het aantal uur/jaar ouderschapsverlof terug van de belasting.
Niet in dit geval. De vrouw van dfrenner werkt in het basisonderwijs en krijgt dus doorbetaald tijdens haar verlof (gedeeltelijk). Wellicht door het minder werken in z'n geheel is er nog genoeg inkomensverval dat er recht is op ouderschapsverlofkorting, maar normaal gesproken in ieder geval niet.

En nog een belangrijk punt: wat wil ze na haar ouderschapsverlof doen? Wil ze minder blijven werken? Zo ja, dan is contract aanpassen waarschijnlijk het beste. Omdat ze doorbetaald krijgt, moet ze namelijk, na haar verlof, weer de oude uren gaan werken.
Nazanir schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:59:
Besef je goed, dat een dag kinderopvang, omgerekend vaak al in de buurt komt, wat op zo'n dag zou verdienen.
Niet bepaald: één dag kinderopvang kost bij ons 289 per maand en de helft krijg ik met toeslag terug. Eén dag minder werken is bij mij echt meer dan 145 en ook meer dan 289.

Qua verlofdagen, je krijgt 26 weken verlof. Werk je full-time, dan zijn dat 130 dagen en kan je 2½ jaar lang één dag minder werken. Werk je 3 dagen, dan heb 78 dagen verlof. Neem je dan één per week dan kan dat 1½ jaar lang.
Is de TS nog in de veronderstelling dat je maar 13 weken ouderschapsverlof hebt?
[...]
b]Waarom gaat jouw vrouw minder werken en niet jij?[/b] O-)

Gewoon interesse hoor.
Wellicht is er een redelijk groot verschil in salaris en is die dag bij dfrenner dus duurder dan bij zijn vrouw. Aan de andere kant vind ik de vrije dagen die ik alleen heb met mijn dochter toch wel onbetaalbaar. 1:1 is zo anders dan 2:1 (ofwel als man thuis is, is de vrouw dat ook).

[ Voor 20% gewijzigd door MrSleeves op 29-03-2011 15:01 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• BlakHawk
Klopt. In principe heb je gewoon recht op 26 weken verlof. Hoe en wat heb ik hier vandaan.

Je kunt probleemloos in verschillende fasen je ouderschap opnemen en het contractueel bijstellen kan toch gewoon daarna? Als zij haar contract nu al terug laat brengen tot 32 of 24 uur is het geen ouderschapsverlof, maar gewoon part-time werken en loop je ouderschapsverlofkorting op je belastingaangifte mis.
Ik denk dat ik twee zaken door elkaar haal...
13 weken betaald ouderschapsverlof en daarnaast heb je nog recht op 13 weken onbetaald natuurlijk :)
Waarom gaat jouw vrouw minder werken en niet jij? O-)
Mijn vrouw zit in het onderwijs en heeft een fijne regeling. 55% krijgt ze doorbetaald van het betaalde ouderschapsverlof.
Bij mij is er geen enkele regeling, dus naast dat het mij salaris kost, moet ik ook 1/5 van de leaseauto terugbetalen... Eigenlijk 1/5 van alles, volgens mij...
Uiteindelijk moet ik te veel inleveren en ga ik liever op zoek naar een baan bij de overheid/semi-overheid waar 4x9 werken mogelijk is... Maar daar is het nu nog te vroeg voor.

Mijn vrouw wil minder werken en zit veel te lange dagen op school, doordat ze veel te perfectionistisch is. Dus het is wel goed voor haar om minder te gaan werken en ze wil het ook.
Edit2: Vergeet ik mijn reactie op Rukapul helemaal toe te lichten: 26 * 5 dagen = 130 dagen. Dat zou gewoon 65 weken van 3 dagen werken betekenen of 43,3 weken 2 dagen werken.
-Op basis van een 3 dagen contract kan zij 7 maanden betaald verlof opnemen.
-Onbetaald komt daar dan nog 7 maanden bij logischerwijs.

Dat is dus zoals haar directeur aangaf hoe het werkt. Je komt terug en krijgt direct een nieuwe werktijdfactor. Ze werkt nu 5 dagen en bij terugkomst wordt dat direct het aantal wat je na je ouderschapsverlof wil werken.

Maar je kan dus met 5 dagen meer verlof opnemen, alleen moet je alles wat je ten onrechte hebt ontvangen terugbetalen. Dus nu dacht ik het volgende: ;)

Wat nou als je het contract op 5 dagen laat staan. Je neemt 3 dagen per week ouderschapsverlof op en komt na je verlof 3 dagen werken.
Tijdens je verlof werk je 2 dagen en na je verlof 3. Aangezien ze dan 2 dagen te weinig werkt, moet ze 2 dagen betaald ouderschapsverlof terugbetalen aan haar werkgever. Maar dat zijn twee dagen die ze ook niet had gekregen als ze direct haar contract naar 3 dagen had laten aanpassen. Maar dat zijn wel 2 dagen waarvoor je 4 euro per uur kunt krijgen als arbeidskorting... Plus dat ze dan even lang op verlof kan.

Edit:
Misschien kan ze ook 1 dag betaald verlof opvragen en 2 dagen onbetaald...

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:08
[...]
Je kunt probleemloos in verschillende fasen je ouderschap opnemen en het contractueel bijstellen kan toch gewoon daarna?
Nee, als je ouderschapsverlof opneemt moet je nadat je weer terug komt voor een bep. tijd je oude uren gaan draaien. Als je binnen die tijd (1 jaar denk ik ?) je contract aan laat passen zodat je minder hoeft te werken moet je die uren ouderschapsverlof terug betalen.

Je kunt dus niet eerst 4 dagen werken, dan je ouderschapsverlof opnemen zodat je nog maar 3 dagen hoeft te werken en zodra je weer die 4 dagen moet gaan werken je contract aanpassen naar 3 dagen (kan wel, maar dan moet je dus je ouderschapsverlof terug betalen)

[removed]

• BlakHawk
redwing schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 07:56:
Nee, als je ouderschapsverlof opneemt moet je nadat je weer terug komt voor een bep. tijd je oude uren gaan draaien. Als je binnen die tijd (1 jaar denk ik ?) je contract aan laat passen zodat je minder hoeft te werken moet je die uren ouderschapsverlof terug betalen.

Je kunt dus niet eerst 4 dagen werken, dan je ouderschapsverlof opnemen zodat je nog maar 3 dagen hoeft te werken en zodra je weer die 4 dagen moet gaan werken je contract aanpassen naar 3 dagen (kan wel, maar dan moet je dus je ouderschapsverlof terug betalen)
Die voorwaarde wordt gesteld aan betaald ouderschapsverlof door de CAO van het Primair onderwijs. Niet door de belastingdienst... Toch!?

Ik zit nog even te denken...
Wat nou als ze direct 4 dagen gaat werken.
Dan is het makkelijker rekenen met betaald en onbetaald verlof, aangezien dat 50% om 50% is bij haar werk.

Dan zit je nog met één voorwaarde van de belastingdienst:
Het totale bedrag van de ouderschapsverlofkorting mag echter niet hoger zijn dan je maximaal belastbare loon in het voorgaande jaar.

Hier kom je toch nooit aan? Ook niet als je 3 dagen gaat werken!?

[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 30-03-2011 08:24 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dfrenner schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 08:02:
[...]

Die voorwaarde wordt gesteld aan betaald ouderschapsverlof door de CAO van het Primair onderwijs. Niet door de belastingdienst... Toch!?
Door de CAO of je betaalt krijgt e.d. Bij de belastingdienst gaat het alleen om je ouderschapsverlofkorting.
Dan zit je nog met één voorwaarde van de belastingdienst:
Het totale bedrag van de ouderschapsverlofkorting mag echter niet hoger zijn dan je maximaal belastbare loon in het voorgaande jaar.

Hier kom je toch nooit aan? Ook niet als je 3 dagen gaat werken!?
Volgens mij gaat het om het verschil. Volgens mij krijg je geen korting op het deel waar je 55% salaris van doorbetaald kreeg.

Maar wat is nu precies de wens? Een half jaar 2 dagen werken, daarna (permanent) 3?

Overigens wat je stelt dat je meer verlof op kan nemen met 5 dagen klopt wel, maar er zijn ook meer dagen nodig om 7 maanden vrij te kunnen zijn. Zelfde verhaal met mijn vakantieopbouw. Ik kreeg eerst 25 dagen, maar nu, met één dag ouderschapsverlof, nog maar 20. Uiteindelijk is dat ook 5 weken vrij.

[ Voor 14% gewijzigd door MrSleeves op 30-03-2011 08:56 ]

• BlakHawk
MrSleeves schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 08:54:
Volgens mij gaat het om het verschil. Volgens mij krijg je geen korting op het deel waar je 55% salaris van doorbetaald kreeg.
Dat vraag ik me af, dat kan ik niet terugvinden...
Maar wat is nu precies de wens? Een half jaar 2 dagen werken, daarna (permanent) 3?
Klopt, maar wel op de meest voordelige manier natuurlijk ;)
Overigens wat je stelt dat je meer verlof op kan nemen met 5 dagen klopt wel, maar er zijn ook meer dagen nodig om 7 maanden vrij te kunnen zijn. Zelfde verhaal met mijn vakantieopbouw. Ik kreeg eerst 25 dagen, maar nu, met één dag ouderschapsverlof, nog maar 20. Uiteindelijk is dat ook 5 weken vrij.
Klopt, maar als we die extra dag onbetaald erbij gooien, is dat gewoon een extra dag waarvoor je 4 euro per uur ontvangt. Je zou bijna gek zijn dat niet te doen

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 07:51:
[...]

Bij mij is er geen enkele regeling, dus naast dat het mij salaris kost, moet ik ook 1/5 van de leaseauto terugbetalen... Eigenlijk 1/5 van alles, volgens mij...
Ik dacht dat dat bij mijn werkgever ook zo was, tot ik dat eens heb nagevraagd bij een collega die ook een auto van de zaak heeft en 1 dag pw minder werkt (ouderschapsverlof). Hij hoeft niet bij te betalen voor zijn auto omdat dat discriminatie zou zijn. Als hij contractueel 4 dagen zou zijn gaan werken dan mag de werkgever wel eisen dat of je leasebudget omlaag gaat of je een fikse eigen bijdrage gaat betalen. Het zal natuurlijk lastig zijn om dit te verkopen aan je werkgever (zonder kwaad bloed te zetten).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Wat fredkroket zegt, klinkt logisch.
Ik weet niet hoe het zit met leasebudgetten, maar officieel werk je nog steeds 40 uur. Pensioenopbouw blijft bv ook op basis van 40 uur (vooral interessant wat de werkgever inlegt).

Ik heb even zitten rommelen in Excel:
contractdagen/w			5	4	3

1e 13w betaald:			
verlofdagen/w			3	2	1
dagen/w werken			2	2	2
totaal aantal verlofdagen	65	52	39
totaal aantal verlofweken	21.7	26.0	39.0

2e 13w onbetaald:			
verlofdagen/w			2	1	0
dagen/w werken			3	3	3
totaal aantal verlofweken	32.5	52	nvt

Ik denk, maar dat moet je navragen, dat je na de 2e 13 weken onbetaald verlof, over kan naar definitief minder werken, 3 dagen dus. In dit geval omdat 32.5 en 52 weken allebei meer dan 6 maanden is (ik denk dat dat de grens is bij primair onderwijs).
Ik denk dat je twee opties hebt: 4 of 5 dagen werken volgens contract en dan de 1e 13 weken resp. 2 en 3 dagen verlof, de 2e 13 weken resp. 1 en 2 dagen verlof.
Het salaris zal bij 5 dagen hoger zijn, maar je bent wel sneller door het verlof heen.

[ Voor 68% gewijzigd door MrSleeves op 30-03-2011 09:49 ]

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
offtopic:
@ Testert
Nee, ik ga van 5 x 8 naar 4 x 9. Ik wil graag mijn kleine spruit ook zien opgroeien, en niet iemand zijn die zondags het vlees aansnijdt.

• BlakHawk
MrSleeves schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:30:
Wat fredkroket zegt, klinkt logisch.
Ik weet niet hoe het zit met leasebudgetten, maar officieel werk je nog steeds 40 uur. Pensioenopbouw blijft bv ook op basis van 40 uur (vooral interessant wat de werkgever inlegt).

Ik heb even zitten rommelen in Excel:
contractdagen/w			5	4	3

1e 13w betaald:			
verlofdagen/w			3	2	1
dagen/w werken			2	2	2
totaal aantal verlofweken	21.7	26.0	39.0

2e 13w onbetaald:			
verlofdagen/w			2	1	0
dagen/w werken			3	3	3
totaal aantal verlofweken	32.5	52	nvt

Ik denk, maar dat moet je navragen, dat je na de 2e 13 weken onbetaald verlof, over kan naar definitief minder werken, 3 dagen dus. In dit geval omdat 32.5 en 52 weken allebei meer dan 6 maanden is (ik denk dat dat de grens is bij primair onderwijs).
Ik denk dat je twee opties hebt: 4 of 5 dagen werken volgens contract en dan de 1e 13 weken resp. 2 en 3 dagen verlof, de 2e 13 weken resp. 1 en 2 dagen verlof.
Het salaris zal bij 5 dagen hoger zijn, maar je bent wel sneller door het verlof heen.
Dus misschien is het nog voordeliger om contract bij te stellen naar 4 dagen. En dan 1 dag betaald en 1 dag onbetaald verlof.

Even toelichten:
- 4 dagen contract
- 13 weken betaald verlof en 13 weken onbetaald

13*4=52 dagen.

Beide neem je tegelijk op. Dus iedere week 1 dag onbetaald en 1 dag betaald. Dan heb je hier dus een jaar lang recht op en je werkt een jaar lang 2 dagen. Ik weet alleen niet wat de school dan doet met dat betaalde verlof... Of je dat dan dus moet terugbetalen. Aangezien je daarna gewoon 3 dagen terugkomt, dus je betaalde verlof wel degelijk legitiem hebt ontvangen...

Als dit niet kan, kun je dus wel zeggen:
eerste 6 maanden 2 dagen per week betaald verlof.

Na die 6 maanden moet je contract op 4 dagen blijven staan. en dan neem je 6 maanden lang 2 dagen onbetaald. Maar ik weet niet of dit kan...
Liever optie 1...

[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 30-03-2011 10:45 ]

• BlakHawk
Ik heb de CAO er nog eens op nageslagen en heb het volgende voorgelegd:
Totaal recht op 995 uur, op basis van werktijdfactor 1 (= fulltime)
415 uur daarvan betaald.

Haar uiteindelijke werktijdfactor is 0,6754 (=3 dagen werken).

Ze laat haar contract nu op 5 dagen staan, waardoor ze recht heeft op die volledige 995 uur.
Maar ze neemt maximaal 0,6754*415 uur betaald verlof op. Dat doet ze één dag in de week.

Ik weet uiteraard niet of de berekening van betaald verlof zo simpel is, maar laten we het even als voorbeeld nemen.

Ze neemt dus 280 uur betaald verlof op: één dag in de week.
Daarnaast neemt ze (995-280=) 715 uur onbetaald verlof op 1,5 dag per week.

Dit doet ze tegelijkertijd en pas als al deze uren op zijn, past ze haar werktijdfactor aan op de 0,6754.

• BlakHawk
Ouderschapsverlof wordt waarschijnlijk een probleem...
Nou nu het volgende punt, kolven... Dat past niet binnen de formatie, dus dat wordt een probleem...

Het punt is een beetje dat ze er wel tegenin kan gaan, maar dan gaan ze er in alles tegenwerken. Mijn vrouw ziet dat niet zitten. Toch apart aangezien kolven wettelijk geregeld is...

Wat kunnen we nu tactisch doen?

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-10 14:03
dfrenner schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:33:
Ouderschapsverlof wordt waarschijnlijk een probleem...
Nou nu het volgende punt, kolven... Dat past niet binnen de formatie, dus dat wordt een probleem...

Het punt is een beetje dat ze er wel tegenin kan gaan, maar dan gaan ze er in alles tegenwerken. Mijn vrouw ziet dat niet zitten. Toch apart aangezien kolven wettelijk geregeld is...

ouderschapsverlof en kolven is wettelijk geregeld. voor kolven moet zelfs een aparte ruimte beschikbaar zijn en een koelkast (dacht ik).
Wettelijk gezien heb je er dus gewoon recht op. Om de arbeidsrelatie niet te verstoren zou ik over ouderschapsverlof niet te moeilijk doen maar kolven kunnen ze echt niet gaan weigeren

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Topic net doorgelezen, vond het wel interessant, vriendin en ik beginnen ook steeds meer na te denken over onze toekomstige kroost ;).
Wel raar dat ze zo moeilijk doen over kolven dan zeg! Is dat dan een school met een bepaalde grondslag of zo?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Rukapul
dfrenner schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:33:
Ik vrees dat de opeisende / onderste-uit-de-kan instelling een hoop krediet verspeeld kan hebben en dan is omzichtigheid gepast.

Enigszins meeveren en vanuit het belang van de werkgever denken lijkt nu tactisch het handigst. Soms is een recht opgeven als onderdeel van het onderhandelingsspel op termijn het verstandigst. Er is ook poedermelk.

Meeveren kan overigens ook inhouden mee te gaan met lokale gebruiken. Er zullen meer moeders bij werkgever rondlopen en inventariseren hoe die invulling aan een en ander geven met instemming van werkgever kan dus een goede ingang bieden.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Tja, recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken. Je kan heel moeilijk gaan doen maar sommige zaken zou ik voor lief nemen. Dat je geen losse koelkast hebt in de ruimte waar je kolft zou je minder belangrijk moeten vinden dan het op slot kunnen van de ruimte. Je vrouw zou ook kunnen nadenken of ze het niet redt om in de pauzes te kolven, hoewel ze (de eerste maanden) recht heeft op tijd voor kolven zou dat misschien een oplossing kunnen zijn.

overigens zou ik niet zomaar 'dan maar niet kolven'. Er gaat nog steeds niets boven moedermelk, dus als je het kan geven zou ik het zeker doen, maar de toekomst van je vrouw is meer dan een paar manden kolven daar moet je ook rekening mee houden natuurlijk...

• BlakHawk
MaximusTG schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:42:
Topic net doorgelezen, vond het wel interessant, vriendin en ik beginnen ook steeds meer na te denken over onze toekomstige kroost ;).
Wel raar dat ze zo moeilijk doen over kolven dan zeg! Is dat dan een school met een bepaalde grondslag of zo?
Er zijn 7 zwangeren, die volgens schooljaar bevallen zijn, dat is het probleem...
Rukapul schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:49:
Ik vrees dat de opeisende / onderste-uit-de-kan instelling een hoop krediet verspeeld kan hebben en dan is omzichtigheid gepast.

Enigszins meeveren en vanuit het belang van de werkgever denken lijkt nu tactisch het handigst. Soms is een recht opgeven als onderdeel van het onderhandelingsspel op termijn het verstandigst. Er is ook poedermelk.

Meeveren kan overigens ook inhouden mee te gaan met lokale gebruiken. Er zullen meer moeders bij werkgever rondlopen en inventariseren hoe die invulling aan een en ander geven met instemming van werkgever kan dus een goede ingang bieden.
Tja er is ook poedermelk ja, maar borstmelk is gewoon het beste voor het kind, om die reden is het ook wettelijk geregeld... En laat dat nu net het geen zijn wij willen voor onze zoon (het beste). Daarnaast hebben we 4 weken geleden een kolf van 350 euro gekocht...

Dit zegt de wet:
Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 2; Arbobesluit, artikel 3.48:Werkgever is verplicht de werknemer de mogelijkheid te geven om het werk te kunnen onderbreken voor het geven van borstvoeding of om moedermelk af te kolven. Dit mag zo vaak en zo lang als nodig is, maar in totaal een kwart van de werktijd, en tot negen maanden na de bevalling.

Arbeidstijdenwet, artikel 4:7:De werkgever is verplicht het werk zo in te richten dat rekening wordt gehouden met specifieke omstandigheden van vrouwen die borstvoeding geven. De werkgever moet voldoen aan deze verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek hiertoe is gedaan.

De werknemer heeft het recht om het werk af te wisselen met extra pauzes, die samen ten minste 15 minuten en ten hoogste 1/8 deel van de voor haar geldende werktijd in beslag nemen. Deze pauzes gelden als werktijd.

De werknemer heeft het recht werk te verrichten in een bestendig en regelmatig werk- en rusttijdenpatroon en kan niet verplicht worden tot overwerk of nachtdienst. Dit laatste tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.

De werknemer kan tot 6 maanden na de bevalling aanspraak maken op deze rechten.

Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 1: De werkgever is verplicht een geschikte af te sluiten besloten ruimte binnen het bedrijf te hebben, waar zwangere werknemers kunnen rusten en waar vrouwen hun kind kunnen voeden en borstvoeding af kunnen kolven.
Maar omwille van de arbeidsrelatie wil mijn vrouw ook meer laten zitten.

Consequenties:
Niet mogen kolven:
Kolf voor niets gekocht, voortaan blikvoeding kopen, het idee dat we ons kind niet meer het beste geven, terwijl de borstvoeding juist zo lekker loopt.

Minder ouderschapsverlof:
2400 euro netto.

Normaal gesproken snap ik best dat je meegaand moet zijn, maar het gaat hier om een basisschool. Daar hoor je rekening mee te houden met >90% vrouwen...

Ik meen ook dit onderdeel terug te hebben gezien in jurisprudentie. Dit soort functies wordt ergens expliciet genoemd (basisonderwijzeres).
Jaspertje schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:51:
Tja, recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken. Je kan heel moeilijk gaan doen maar sommige zaken zou ik voor lief nemen. Dat je geen losse koelkast hebt in de ruimte waar je kolft zou je minder belangrijk moeten vinden dan het op slot kunnen van de ruimte. Je vrouw zou ook kunnen nadenken of ze het niet redt om in de pauzes te kolven, hoewel ze (de eerste maanden) recht heeft op tijd voor kolven zou dat misschien een oplossing kunnen zijn.

overigens zou ik niet zomaar 'dan maar niet kolven'. Er gaat nog steeds niets boven moedermelk, dus als je het kan geven zou ik het zeker doen, maar de toekomst van je vrouw is meer dan een paar manden kolven daar moet je ook rekening mee houden natuurlijk...
Ze hebben continu rooster, resulterende in: geen pauze...

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 07-06-2011 15:12 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ah, en die mogen ook niet kolven? Want er zijn dan te weinig mensen om de klassen in de gaten te houden? Lastig zulke dingen zeg.. Mn vader is altijd van de harde lijn tegenover werkgevers. Hij heeft dan ook rechten gestudeerd en werkt voor een vakbond. Ikzelf werk echter al 10 jaar als bijbaan bij een zelfstandige ondernemer, en er zijn wel eens dingen geweest (niks ergs of zo), dat hij vond dat ik wat van moest zeggen. Maar dan had ik vaak zelf zoiets van, ach, dat kan ik er nu wel een punt van maken, maar daar schieten wel niks mee op.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dfrenner schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:00:
[...]

Er zijn 7 zwangeren, die volgens schooljaar bevallen zijn, dat is het probleem...
Wellicht moet de school dan eens denken aan vervanging.

Ik vind dat de flexibiliteit wel van twee kanten moet komen.

• fredkroket
  • Niet online
MrSleeves schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:17:
[...]

Wellicht moet de school dan eens denken aan vervanging.

Ik vind dat de flexibiliteit wel van twee kanten moet komen.
Mijn vrouw werkt in een ziekenhuis met ook een soort vergelijkbare situatie (veel kippen waarvan er veel zwanger zijn). Ze werkt er nu al enkele jaren en sommige punten van hierboven waren bij hun ook lastig. Uiteindelijk is het ouderschapsverlof en het kolven gelukt.

Dit is ook gedaan door te staan op haar rechten (ze wist dat het mogelijk niet zo best kon zijn voor haar persoonlijk) en ik kon haar niet meer dan groot gelijk geven. Als jij al jaren goed voor je baas bent en je baas geeft op zo'n moment je niet de ruimte dan moet je gewoon voor jezelf opkomen. In dit soort overheidsachtige omgevingen (waaronder een school\ziekenhuis toch ook wel valt) ga je echt niet zomaar ontslagen worden. En misschien is je directleidinggevende een tijdje niet blij met je, maar de directie (waar een ontslag toch vaak langs moet) staat toch een stuk verder weg en is meer bezig met hun eigen bonus dan met die ene kip die gewoon wil kolven en ouderschapsverlof.

Daarnaast weet een bedrijf\instelling dat als je 20-30 jarige vrouwen aanneemt dat dit het risico is.

Bij een commercieel bedrijf loop je natuurlijk kans dat je carriere niet meer verder zal gaan, maar bij een dergelijke non-profit organisatie zou ik het gewoon eisen.

• t3q
  • Laatst online: 17-11 23:41

t3q

Say yes to teq

Heel vervelend dat de school zo moeilijk doet en niet mee wil denken in een oplossing voor het ouderschapsverlof en het afkolven.

Zelf heeft mijn vrouw het hele ouderschapsverlof in 1 x keer opgenomen dus 26 x de wekelijke arbeidsduur (40h)
Samen met haar zwangerschapsverlof en nog 4 weken vakantie heeft ze dan ongeveer een jaar thuis kunnen blijven. Midden juli gaat ze weer beginnen voor 3 dagen.

Onze zoon is nu 8,5 maand en heeft al die tijd borstvoeding gehad en krijgt het nog steeds en ik kan je maar 1 ding zeggen dat je dit zeker moet volhouden omdat het gewoon het beste is voor je kind en vrouw.

Ze was de extra kilo's van de zwangerschap zo kwijt.

Wel moet ik zeggen dat haar werkgever wel flexibel was in het hele gebeuren want onze zoon kon pas midden juli naar de creche terwijl ze eigenlijk nu al aan het werk moest.

Ik zou toch proberen te regelen dat je vrouw kan afkolven.
Zijn er geen instanties die in te schakelen zijn om werkgevers hierin te verplichten?

Life goes as it goes.

• BlakHawk
t3q schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:53:
Heel vervelend dat de school zo moeilijk doet en niet mee wil denken in een oplossing voor het ouderschapsverlof en het afkolven.

Zelf heeft mijn vrouw het hele ouderschapsverlof in 1 x keer opgenomen dus 26 x de wekelijke arbeidsduur (40h)
Samen met haar zwangerschapsverlof en nog 4 weken vakantie heeft ze dan ongeveer een jaar thuis kunnen blijven. Midden juli gaat ze weer beginnen voor 3 dagen.

Onze zoon is nu 8,5 maand en heeft al die tijd borstvoeding gehad en krijgt het nog steeds en ik kan je maar 1 ding zeggen dat je dit zeker moet volhouden omdat het gewoon het beste is voor je kind en vrouw.

Ze was de extra kilo's van de zwangerschap zo kwijt.

Wel moet ik zeggen dat haar werkgever wel flexibel was in het hele gebeuren want onze zoon kon pas midden juli naar de creche terwijl ze eigenlijk nu al aan het werk moest.

Ik zou toch proberen te regelen dat je vrouw kan afkolven.
Zijn er geen instanties die in te schakelen zijn om werkgevers hierin te verplichten?
Het hele vervelende is dat je er recht op hebt...

Daarnaast is het een redelijk grote scholengemeenschap en het verschilt onwijs per school, terwijl ze allen onder dezelfde stichting vallen...

Vriend van ons heeft ook ouderschapsverlof opgenomen en daar is de directeur er helemaal achteraan gegaan en heeft tips gegeven hoe het zo gunstig mogelijk is voor die vriend van ons. Het is zo'n wereld van verschil...

Ik begrijp dat niet.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dfrenner schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 07:39:
[...]

Daarnaast is het een redelijk grote scholengemeenschap en het verschilt onwijs per school, terwijl ze allen onder dezelfde stichting vallen...
Bijna alle 'bijzonder onderwijs'-scholen in Zoetermeer vallen toch onder Unicoz?
Wellicht is het de moeite om het wat hoger op te spelen. Dan maar via de stichting.

Ik begrijp het overigens ook niet, maar het lijkt wel dat er bij semi-ambtenaren meer onwil is (misschien hebben commerciële bedrijven meer door dat een gelukkige werknemer productiever is). Ook mijn vriendin moest op haar strepen gaan staan bij sommige dingen (ziekenhuis), ook bij bv. kortdurend zorgverlof of calamiteitenverlof. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik dat maar steeds moet opnemen, omdat ze bij mijn vriendin zo star zijn.

Kolven is bij ons (kantoor) niet eenvoudig, maar daar zijn ook oplossingen voor gevonden. Ondanks dat we redelijk ouderwets schijnen te zijn, mag ik mijn ouderschapsverlof variabel opnemen. Gewoon netjes gevraagd: vriendin werkt onregelmatig dus mag dat? Ja, hoor, als de afdeling het geen probleem vindt, dan vinden wij (HR) dat ook niet.

edit: Sla ze om hun oren met hun eigen kernwaarden en/of ga langs bij het bureau.

[ Voor 29% gewijzigd door MrSleeves op 08-06-2011 08:27 ]

• BlakHawk
MrSleeves schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 08:21:
Bijna alle 'bijzonder onderwijs'-scholen in Zoetermeer vallen toch onder Unicoz?
Wellicht is het de moeite om het wat hoger op te spelen. Dan maar via de stichting.
Eventueel als uiterste redmiddel inderdaad. Mijn vrouw zit dit echter niet zitten...
Ik begrijp het overigens ook niet, maar het lijkt wel dat er bij semi-ambtenaren meer onwil is (misschien hebben commerciële bedrijven meer door dat een gelukkige werknemer productiever is). Ook mijn vriendin moest op haar strepen gaan staan bij sommige dingen (ziekenhuis), ook bij bv. kortdurend zorgverlof of calamiteitenverlof. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik dat maar steeds moet opnemen, omdat ze bij mijn vriendin zo star zijn.
Ja inderdaad en je krijgt er in het onderwijs toch 0,0 voor terug. Je hele salaris loopbaan staat vanaf dag 1 al vast en hier wordt nooit vanaf geweken. Als ik het idee heb dat ik me goed inzet voor mijn werkgever kaart ik een gesprek aan en vraag ik om een salarisverhoging (geen CAO).

Maar dit is in het onderwijs niet het geval (misschien wel logisch), maar dan moeten ze bij al die dingen niet zo moeilijk doen. Vooral in het onderwijs niet.
Kolven is bij ons (kantoor) niet eenvoudig, maar daar zijn ook oplossingen voor gevonden. Ondanks dat we redelijk ouderwets schijnen te zijn, mag ik mijn ouderschapsverlof variabel opnemen. Gewoon netjes gevraagd: vriendin werkt onregelmatig dus mag dat? Ja, hoor, als de afdeling het geen probleem vindt, dan vinden wij (HR) dat ook niet.
Tja, dit zou je verwachten... En alles is netjes gevraagd, maar soms lijkt het vanuit mijn oogpunt pure onwil, dan wel onwetendheid. Want ook onbetaald ouderschapsverlof zou een probleem zijn, omdat het wel binnen het "onderwijsplaatje" moet passen.

Het is onbetaald, waarbij ik het salariskantoor heb gebeld, die zeggen dat het totaal 0,0 consequenties heeft voor school. Zelfs pensioen wordt niet doorbetaald. Echter door de korting van de belastingdienst is het aantrekkelijk, waarom dan toch zeggen dat het lastig wordt!?

Mijn vrouw ziet het iets anders en wil niet "zeuren". Maar ik zit gewoon met de financiële voordelen die even door je neus geboord worden, en waarom? Want recht heb je erop...
edit: Sla ze om hun oren met hun eigen kernwaarden en/of ga langs bij het bureau.
Haha, dat is een goede.
Nu heb ik ook het idee, dat de stichting hier anders inzit, maar mijn vrouw is bang dan de directie tegen haar te krijgen... Ik heb natuurlijk makkelijk praten vanaf de zijlijn...

Ze heeft in ieder geval morgen een mondeling gesprek, om alles compleet door te spreken. Ben benieuwd.

• t3q

t3q

Say yes to teq

Nog even een opmerking; ouderschapsverlof is altijd onbetaald, zwangerschapsverlof is betaald.

Dus ik hoop dat je hiermee rekening houdt.

Life goes as it goes.

• BlakHawk
t3q schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 10:51:
Nog even een opmerking; ouderschapsverlof is altijd onbetaald, zwangerschapsverlof is betaald.

Dus ik hoop dat je hiermee rekening houdt.
Nee, vanuit de CAO PO is een deel van het ouderschapsverlof ten dele betaald.

• t3q

t3q

Say yes to teq

dfrenner schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 10:54:
[...]

Nee, vanuit de CAO PO is een deel van het ouderschapsverlof ten dele betaald.
Ok, als het in de CAO van de werkgever zo geregeld is dan geldt dat uiteraard :)

Life goes as it goes.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dfrenner schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 10:50:
[...]

Het is onbetaald, waarbij ik het salariskantoor heb gebeld, die zeggen dat het totaal 0,0 consequenties heeft voor school. Zelfs pensioen wordt niet doorbetaald. Echter door de korting van de belastingdienst is het aantrekkelijk, waarom dan toch zeggen dat het lastig wordt!?
Volgens mij is pensioen nog steeds op basis van full time.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-11 10:50
Vanaf 2013 gaat de ouderschapsverlofkorting eraf. Da's jammer want ik vondt het persoonlijk een prima regeling, ze hadden mijn inziens beter de 4 euro nog wat iets kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 3 euro per uur.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:08
dfrenner schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 10:50:
[...]
Eventueel als uiterste redmiddel inderdaad. Mijn vrouw zit dit echter niet zitten...
[...]
Je hebt gewoon recht op zowel dat verlof als een plek om te kolven. Nu kan ik me voorstellen dat je over dat verlof nog kunt onderhandelen en dat je genoegen neemt met iets minder dan je officieel zou moeten krijgen (en dan duidelijk wel IETS minder, je hebt je tijd hard genoeg nodig voor zo''n kleine) . Voor het kolven kan dat echter niet, als jullie borstvoeding willen geven (en dat is ook het beste) moet je daar aan vasthouden. Voor zoiets moeten ze gewoon een goede oplossing regelen. Dat de school dat teveel moeite vind is hun probleem, maar dat is ook precies waarom het wettelijk is geregeld.

Oftewel wat kolven betreft moet je gewoon vasthouden aan waar je recht op hebt.

[removed]

• BlakHawk
Nou even een update...

Kolven mag, alleen ze hebben nog geen idee hoe ze het gaan invullen, want waarschijnlijk te weinig mensen. Dat bekijken ze volgend jaar wel.

Ouderschapsverlof zoals bedacht ook geen probleem, maar nu vroegen ze of mijn vrouw om de week 2,5 dagen wil werken i.p.v. 2. Dus om de week de woensdag. Nu is dat op zich niet zo'n probleem, alleen kan mijn vrouw dr werk niet zo heel goed los laten (te perfectionistisch, wat inhoudt dat ze daar op de woensdagmiddag minimaal tot 15:00 uur zit (vorig jaar was de praktijk 17:00 uur).
Nu is dit voor om de week niet zo'n heel groot probleem, maar ze gaven aan dat ze dan tegen het einde van het schooljaar een vrijdagochtend erbij zou krijgen om op een totaal van 3 dagen te komen.

Dan zit je dus twee keer tot 15:00 uur op school, plus twee volle dagen voor het salaris van 3 dagen... Gezien het feit mijn vrouw vorig jaar tegen een burnout aanzat, lijkt me dit zeer onverstandig, plus het feit we een extra dag kinderopvang kwijn zijn.

Maar goed ze vroegen het te overwegen. We hebben nu gevaagd tot wanneer deze situatie zou doorlopen, dus per wanneer die vrijdagochtend erbij zou komen.

Maar goed, op zich dus een redelijk positief gesprek met betrekking tot de punten uit dit topic. Alleen nu nieuwe stof om over na te denken/uit te zoeken.

Pagina: 1